Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat prý plánuje zrušení 18.000 pracovních míst, firma to popírá

redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
Fiat plánuje v rámci převzetí evropských aktivit amerického konkurenta General Motors zcela či částečně uzavřít deset továren, což povede k zániku zhruba 18.000 pracovních míst. Informoval o tom dnes německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Fiat, který je vedle rakousko-kanadského dodavatele autodílů Magna nejvážnějším zájemcem o převzetí Opelu, však tuto informaci popřel.

Zásadní nejasnosti provázejí námluvy Fiatu přinejmenším od pondělí, kdy šéf italského koncernu Sergio Marchionne německé vládě předložil podrobnější představy o rozvoji případného společného podniku, který by kromě Opelu zahrnoval i další evropské části amerického koncernu General Motors (GM) a americký Chrysler, který se Fiat rozhodl rovněž "zachránit".

Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg po pondělní schůzce s Marchionnem oznámil, že Fiat hodlá v Německu zachovat všechny tři montážní závody, v Rüsselsheimu, Bochumi a Eisenachu, a zároveň naznačil, že závod na výrobu motorů v Kaiserslauternu by se mohl stát obětí celkové potřebné "konsolidace".

Marchionne vzápětí v deníku Bild upřesňoval, že Fiat hodlá zachovat všechny čtyři továrny Opelu v Německu, ale také připustil, že v nich nebude možné udržet současný počet zaměstnanců. V Německu přitom pro Opel pracuje 25.000 lidí.

Prestižní deník Frankfurter Allgemeine Zeitung s odvoláním na jistou interní zprávu Fiatu z 3. dubna napsal, že Opelu v případě převzetí Fiatem hrozí úplné nebo částečné zastavení výroby motorů v Kaiserslauternu, Bochumi i Rüsselsheimu. Především ale mají italské plány se zavíráním továren postihnout Anglii a Itálii. Celkově by se to prý týkalo 18.000 ze zhruba 108.000 zaměstnanců Fiatu a Opelu včetně její britské dceřiné společnosti Vauxhall. V Německu je údajně ohroženo 3600 pracovních míst.

Do roku 2016 Fiat podle těchto informací počítá se zavřením deseti provozů, přičemž jako první by v roce 2011 přišel na řadu montážní závod v belgických Antverpách, poté by byly uzavřeny anglické závody v Lutonu a ve městě Ellesmere Port. Stejný osud by ovšem hrozil také závodům samotného Fiatu v italském Pomiglianu a v Termini Imerese.

Fiat informace německého listu okamžitě popřel. "Fiat jasně prohlašuje, že to nejsou informace pocházející z Fiatu a že nejsou součástí jakéhokoli plánu vypracovaného Fiatem," uvádí se v oficiálním komuniké italského koncernu.

Plány Fiatu vyvolávají obavy hlavně u samotných zaměstnanců Opelu a odborů. Například šéf závodní rady německé automobilky Klaus Franz v úterý odhadl, že spojení Fiatu s americkým Chryslerem a evropskými aktivitami General Motors by mohly vést k zániku až 10.000 pracovních míst v Evropě.

Německá vláda nyní ještě očekává předložení podrobnějšího plánu na převzetí Opelu ze strany společnosti Magna. I podle německých odborů by v ní Opel získal vhodnějšího investora, neboť takové partnerství by nevedlo ke vzniku konkurence uvnitř skupiny jako v případě fúze s Fiatem. Šéf Magny Frank Stronach minulý čtvrtek německé vládě předložil zatím jen hrubý koncept převzetí menšinového podílu v Opelu. Nyní údajně pracuje na detailnějším plánu. Lhůta pro rozhodnutí o budoucnosti Opelu se však blíží, neboť 28. května se musí GM dohodnout s americkými věřiteli na ozdravení koncernu, jinak mu hrozí platební neschopnost.

Šéf německého odborového svazu IG Metall Berthold Huber v rozhovoru pro dnešní vydání listu Berliner Zeitung znovu zdůraznil, že do Opelu by měl přímo vstoupit i německý stát. "Německá vláda by měla Opel jasně podpořit, i prostřednictvím přímé účasti," řekl odborový předák. Německá vláda zatím přislíbila jen záruky, ale i ty podmiňuje předložením nosného konceptu rozvoje automobilky.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
Avatar - T613
7. 5. 2009 19:13
Re: Něco na tom bude a je to logický krok včetně politikařen
spíš deadlift ne?
7. 5. 2009 18:47
Něco na tom bude a je to logický krok včetně politikaření dr
Co vím tak se Fiat "hlavně" oddlužil jen díky stupidně pro GM sepsané smlouvě, kdy mohl z aliance "Fiat" vycouvat s dárkem v podobě 3,3 mld USD. >:-[] Je snad logické, že v dnešní době kdy aut se bude prodávat "méně", tak společnost která bude chtít uspět čti nezkrachovat, bude muset restruktualizovat své továrny.Mně to přijde logické, sic nevím zda 18 000 propuštěných je to správné číslo, ale je snad jasné že při starém to nechat nemohou.To postrádá jakoukoli logiku a kor v dnešní době.Něco na tom bude a nic proti tomu, snižovaní nákladů, o tom to je.Nevím proč se někteří čertíte??Nebo že by se Wolfík bál o místo?? ;-)
7. 5. 2009 17:16
Re: Fiat mozna zrusi jeste vice pracovnich mist
1.) hodne vtipne a nerealne

2.) "Pocita se zachrana kazde znacky i "provozu" a o cem je tento clanek? >:D

"Fiat samotny naopak nemuze prodelat, jelikoz 20% Chrysleru dostal prakticky "zadarmo"." Ne zadarmo ale za technologie, technologie jsou dnes sakra drahe - vyvoj.

Fiat dopadne u Chrysleru stejne jako Daimler AG.
7. 5. 2009 17:06
Re: Fiat zruší 18.000 pracovních míst
Tvoje vecna reakce k tematu jasne ukazuje kdo je jak hloupy, jinak Fiat chce Chrysler a Opel jen proto ze sam ma velke problemy, ale to se casem ukaze.
7. 5. 2009 09:45
Re: Fiat mozna zrusi jeste vice pracovnich mist
No já nevím, stále je několik cest co dělat, mám už 2. Opla -
měl jsem Vectru a teď Insignii, nevím jestli bych si koupil auto které se dělá v Turíně.

Spíš jsem si myslel, že rozšíří portfolio o 2 značky a Fiat a Opel si podle mně vůbec nekonkurují, pokud to bude vypadat jak tady naznačuješ, půjdu příště k Mazdě, nebo ke koncernu, byla by to škoda I mi přijde jako podařené auto.