8.8. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Fiat Punto definitivně končí. Připomeňte si historii kdysi úspěšného modelu

 

Bez fanfár skončila výroba Fiatu Punto, kdysi jednoho z nejprodávanějších aut v Evropě, o něhož v poslední době postupně klesal zájem.

Tak a je to definitivní. Fiat ve svém závodě Melfi vyrobil poslední exemplář malého hatchbacku Punto. Jeho historie se tak uzavírá po 25 letech a třech generacích. Nástupce kdysi nadmíru populárního auta je přitom v nedohlednu.

Ještě před pár lety by to čekal jen málokdo, natožpak v roce 1993, kdy nastupovala na trh první generace Punta. Výsledek projektu Tipo 176 nahradil stárnoucí Fiat Uno, přičemž se rychle stal populární. Pomohl k tomu nejen povedený design z pera Giorgetta Giugiara s charakteristickými svislými koncovými světly, ale jistě také vítězství v anketě evropské Auto roku 1995.

První generace byla nabízena nejen jako třídveřový a pětidveřový hatchback, ale od roku 1994 také jako kabriolet, který byl stavěný u Bertoneho. Z motorů byla k dispozici atmosférická jedenáctistovka a dvanáctistovka, ale také vznětová sedmnáctistovka. Ze sportovních verzí zmiňme Sporting s šestnáctistovkou nebo GT s přeplňovanou jedna čtyřkou.

Automobil dlouhý 3.760 mm s rozvorem 2.450 mm se vyráběl až do roku 1999, za tu dobu vznikl ve 3,7 milionech kusů, z nichž bylo 54.960 kabrií. V té době se jednalo o jedno z nejpopulárnějších aut na starém kontinentu, ostatně v roce 1997 se jednalo dokonce o vůbec nejprodávanější automobil v Evropě.

Více hran a bez kabria

Vzhledem k úspěchům tak v létě 1999 přišla druhá generace (interně Tipo 188), která na první Punto přímo navazovala. Základní koncepce designu se svislými koncovými světly byla zachována, karoserie byla ale o poznání hranatější než u předchůdce, což se ne všem líbilo. Tvary pak už nenavrhoval Giugiaro, ale samo designérské oddělení Fiatu.

Auto vyrostlo o čtyři centimetry, na dnešní poměry ale zůstávalo s délkou 3,8 metru velice malé. V nabídce opět nechyběl třídveřový a pětidveřový hatchback, kabriolet však už nabídnut nebyl. Na realizaci konceptu Fiat Wish naznačujícího příchod otevřené verze bohužel nedošlo, byl tu ale praktický van se zaslepenými zadními okny.

Nabídka motorů stála hlavně na zážehové dvanáctistovce, osmiventilové nebo šestnáctiventilové, z naftových motorů byla k dispozici jedna devítka se vstřikováním common rail, buď atmosférická, nebo přeplňovaná. Opět nechyběly ani sportovní varianty, zajímavostí Sportingu byla kombinace dvanáctistovky s převodovkou Sportgear (CVT s možností sekvenčního řazení sedmi stupňů), zatímco v útrobách verze HGT pracovala zážehová osmnáctistovka.

Punto i jako Zastava

Po čtyřech letech nastoupila na trh modernizovaná verze druhé generace Punta, která bohužel znamenala konec netradičně pojaté přídě bez tradiční masky chladiče. Auto tak ztratilo část svého kouzla, lákalo však na techniku. V široké nabídce motorů se objevily moderní diesely s common-railem druhé generace, konkrétně 1.3 Multijet 16 V a 1.9 Multijet 8 V nebo verze na metan, zatímco ve výbavě se mohla objevit tehdy v daném segmentu neobvyklá dvouzónová klimatizace.

Druhá generace navíc přežila i nástup třetí generace, která byla přejmenována na Grand Punto. Pod označením Punte Classic se vyráběla až do roku 2010 jako levnější alternativa k modernější verzi. Krátce byla známá i jako Zastava 10, když se na montáži auta dohodla s Fiatem srbská továrna v Kragujevaci.

Nastupuje krasavec od Italdesignu

Historie třetí generace Fiatu Punto (Tipo 199) se začala psát v polovině první dekády třetího tisíciletí. Auto se vrátilo ke kořenům v tom smyslu, že ho opět navrhnul Italdesign a centrum Giorgetta Giugiara se opravdu předvedlo. Stvořilo totiž nadmíru krásné auto, které bylo ve své době zřejmě nejhezčím malým hatchbackem na evropském trhu. Atraktivní tvary měly pomoci se splněním náročného úkolu, Grand Punto mělo v době snah o oživení Fiatu dokázat, že je lepší a kvalitnější než dosavadní generace.

Hatchback přerostl čtyři metry na délku, což bylo spolu se zachováním výroby druhé generace zdůvodněním jeho jména Grande Punto. Změnila se i technika, základem byla nová platforma, vyvinutá ve spolupráci s General Motors, kterou vůz sdílel třeba s Opelem Corsa. Z hlediska motorů byla základem dvanáctistovka s 48 kW, kterou doplňovala čtrnáctistovka s 57 kW a turbodiesely o objemu 1,3 a 1,9 litru. Později dorazily i další jednotky nebo hot hatch z dílny oživeného Abarthu.

Na trhu Grande Punto vydrželo jen čtyři roky, spolu s modernizací v roce 2009 bylo totiž přejmenováno na Punto Evo. Dosavadní verze přitom krátce zůstala ve výrobě jako nástupce Punta Classic, tzv. Punto Actual tedy mělo být levnější alternativou k novince. Design faceliftovaného provedení se inspiroval u Fiatu 500, což bylo patrné na přesunutí loga a příčné liště, novém dominantním prvku přídě. Přepracována však byla i záď a také interiér, kde se měnil nejen volant, ale také palubní deska.

Důležitou novinku jsme pak našli v útrobách, a to dvojici motorů MultiAir s novým způsobem řízení ventilů, které využívalo elektrohydraulický aktuátor, vybavený solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.

Kariéra Punta pokračuje

Ani Punto Evo však ve výrobě nevydrželo dlouho, po dvou letech přišel další facelift, v rámci něhož se auto vrátilo k osvědčenému jednoduchému názvu Punto. Styl inspirovaný pětistovkou nezaujal, a tak se ho vůz zbavil, čímž se opticky přiblížil zpět k původnímu Grande Puntu. Nízké prodeje přitom nezpůsobil jen nepříliš povedený vzhled, ale také tehdejší ekonomická krize a nástup modernější konkurence.

Z motorů byl k dispozici třeba dvouválec 0.9 TwinAir, stejně jako u předchůdce zvládlo Punto spalovat v závislosti na verzi nejen benzin a naftu, ale také LPG a CNG. Tak široká nabídka pohonů je přitom v daném segmentu dodnes unikátní.

V následujících letech však bylo již stále jasnější, že je Punto za zenitem a je potřeba jej nahradit. Z Turína ale zaznívaly zprávy, že si vlastně s klesajícími prodeji někdejšího auta roku neumí úplně poradit. Hovořilo se tak hlavně o tom, že Punto skončí a nahradí ho automobil ve stylu módní řady 500.

K tomu ale nedošlo a Punto se prodávalo dál. Na mimoevropských trzích dokonce dorazilo v další modernizované formě (v Indii opět Punto Evo) nebo třeba v oplastované „Allroad“ verzi Avventura. V Evropě jsme si ale museli nadále vystačit s dosavadní verzí. Ta byla proti mnohem modernější konkurenci notně zastaralá, což se loni ukázalo i při testech Euro NCAP, v nichž Punto podle loňské metodiky zaměřené více na bezpečnostní asistenty nedostalo ani jednu hvězdu.

Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku!

Neslavný konec

To se nezměnilo ani s nástupem Fiatu Argo, loni představeného hatchbacku určeného pro Jižní Ameriku. Dravě střižený vůz lehce evokující větší Tipo na jihoamerickém trhu nahradilo právě Punto, jde o 3.998 mm dlouhý pětidveřový hatchback s rozvorem 2.521 mm, od něhož je odvozen i sedan prodávaný jako Fiat Cronos. Nabídka motorů čítá benzinový tříválec 1.0 FireFly, čtyřválec 1.3 FireFly a 1.8 E-Torq.

Právě v souvislosti s příchodem Arga se spekulovalo o tom, že by časem mohlo Punto nahradit i na evropských trzích. K tomu ale dosud nedošlo, letošní plány nedávno zesnulého Sergia Marchionneho navíc počítaly s tím, že se Fiat v Evropě stáhne a postupně nabídne vlastně jen módní řadu 500 a model Panda. Důvodem bylo to, že konkurence mezi malými vozy je v Evropě příliš tvrdá a Fiat by na tradičním hatchbacku nevydělal.

Doprodávají se tak už jen skladové exempláře stávajícího Punta, které s několika facelifty vydrželo na trhu dlouhatánských 13 let . Český ceník už čítá jen jediný výbavový stupeň a výběr mezi třemi motory, 1.2 8v (51 kW) a 1.4 8v (57 kW) ve verzi na benzin nebo LPG.

S přímým nástupcem Punta pro starý kontinent to tak vypadá v dohledné době bledě, někdejší auto roku končí pozapomenuto, v současné chvíli tak Fiat v Evropě není zastoupen v klíčovém segmentu malých automobilů, což je u specialisty na takovéto vozy hanba. Změnit to může leda připravovaný Fiat 500 Giardiniera, Marchionnem avizovaná pětidveřová verze pětistovky. Tak se nechme překvapit, za nás pouze říkáme, že nám Punto bude v nabídce Fiatu chybět. 500 Giardiniera totiž zřejmě nebude typickým mainstreamovým hatchbackem, ale spíše módní záležitostí.

Spolupracujeme s TipCars.com
Po útoku na vozidlo armády zemřel český voják v Afghánistánu, další dva jsou zraněni Po útoku na vozidlo armády zemřel český voják v Afghánistánu, další dva jsou zraněni

Při útoku na vozidlo české armády na základně Šindánd v…

Virgin Hyperloop už nepovede miliardář Branson, firma potřebuje aktivnějšího lídra Virgin Hyperloop už nepovede miliardář Branson, firma potřebuje aktivnějšího lídra

Britský miliardář Richard Branson odchází z funkce…

Kania: Bojíme se přiznat, že kantoři učí jako za minulého režimu Kania: Bojíme se přiznat, že kantoři učí jako za minulého režimu

Jak připravit Česko na budoucnost? Zásadní roli bude mít…

Mayová: Dohoda s Unií o brexitu je téměř hotová Mayová: Dohoda s Unií o brexitu je téměř hotová

Britská premiérka Theresa Mayová potvrdila, že dohoda s…

 

Štítky Fiat Malé vozy

 

Přidat názorDiskuse: Fiat Punto definitivně končí. Připomeňte…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 



Končící Fiat Punto vznikl v mnoha verzích, na které se zapomnělo. Připomeňte si je Končící Fiat Punto vznikl v mnoha verzích, na které se zapomnělo. Připomeňte si je

Punto od Fiatu si během čtvrtstoletí své kariéry získalo…

Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku! Totální propadák v Euro NCAP 2017: Fiat Punto nedostal ani jednu hvězdičku!

Fiat Punto bude s nulovým počtem hvězd bezpochyby nejhůře…

 



 
Svezli jsme se Škodou Vision RS: Takto bude vypadat Scala!

Svezli jsme se Škodou Vision RS: Takto bude vypadat Scala!

Včera

Koncept Vision RS jsme si prohlédli v Paříži, teď jsme se ale i kousek svezli.




Blesk.cz

Je skoro hotovo, oznámí Mayová k dohodě o brexitu. „Doma“ je premiérka pod palbou

Je skoro hotovo, oznámí Mayová k dohodě o brexitu.…

Britská premiérka Theresa Mayová v pondělí britským poslancům řekne, že dohoda Londýna s Bruselem o odchodu…

Nakoupíte poslední říjnovou neděli? Podívejte se, kdy musíte na nákupy zapomenout

Nakoupíte poslední říjnovou neděli? Podívejte se,…

Během podzimu si připomínáme hned dva významné dny pro Českou republiku. Prvním je Den české státnosti 28. září,…

 

iSport.cz

Spokojený střelec Pulkrab: Doufám, že trenér má o čem přemýšlet

Spokojený střelec Pulkrab: Doufám, že trenér má o…

Při absenci kapitána Josefa Šurala dostal velkou příležitost. A útočník Matěj Pulkrab jí využil dokonale. Mladý…

SESTŘIH: Sparta – Boleslav 4:1. Jasný triumf Pražanů, v akci bylo video

SESTŘIH: Sparta – Boleslav 4:1. Jasný triumf…

Fotbalisté Sparty porazili v dohrávce 12. kola FORTUNA:LIGY Mladou Boleslav jednoznačně 4:1 a vrátili se na…

 

Reflex.cz

Při útoku v Afghánistánu zemřel český voják, další dva jsou zranění

Při útoku v Afghánistánu zemřel český voják, další…

Při útoku na vozidlo české armády na základně Šindánd v afghánské provincii Herát dnes zemřel český voják. Další…

Propiska a krásná žena: Podívejte se na unikátní akty malované pouze kuličkovým perem

Propiska a krásná žena: Podívejte se na unikátní…

Na první pohled vypadají jako obyčejné fotografie. Zdání ale klame, jedné se o obrazy malované pouze běžnou…