TEST Fiat Scudo Combi 2.0 Multijet – Z užitkového na osobní a zpět
Současná generace Fiatu Scudo se představila koncem roku 2006 a její prodej se naplno rozběhl v loňském roce. Lehký užitkový automobil je nabízen v množství variant od skříňové až po luxusní mikrobus. K redakčnímu testu dorazila osobní verze pro šestičlennou posádku vybavená přepážkou legalizující odpočet DPH.
Začátkem listopadu roku 2006 Jean-Martin Folz, prezident PSA Peugeot Citroën, a Sergio Marchionne, člen správní rady Fiat, představili v závodě Sevel Nord novou generaci lehkých užitkových automobilů Peugeot Expert, Citroën Jumpy a Fiat Scudo. Tato trojice vstoupila na evropské trhy s množstvím verzí na začátku roku 2007. Při slavnostním zahájení podzimní výstavy „The European Road Transport Show 2007“ v Amsterdamu byla tato trojice vozů oceněna prestižním titulem „Van of the Year 2008“. Vítězné automobily získaly v hodnocení mezinárodní poroty 108 z celkových 140 možných bodů. O výsledku rozhodovala porota složená z 20 motoristických novinářů z celého světa.
Desítky verzí
fiat testy mpv Nabídka Fiatu Scudo se rozděluje na několik větví, kterými jsou čistě užitkové vozy (Furgone), kombinované pro náklad i cestující (Combi) a osobní (Panorama). K dispozici jsou dvě možnosti užitečné hmotnosti (1000 a 1200 kg), dvě délky rozvoru (3000 nebo 3120 mm) a tedy i dvě celkové délky vozu (4805 mm a 5135 mm), dvě výšky stropu (vnitřní výška 1450 a 1750 mm), čtyři vnější výšky (1940 a 2280 mm s mechanickým pérováním a 1890 a 2200 se vzduchotlakovým pérováním), dvě délky nákladového prostoru (2250 a 2580 mm), tři objemy nákladového prostoru (5, 6, 7 m³).
Líbivý vzhled i bohatá výbava
Pro redakční test jsme měli k dispozici zástupce kombinovaného provedení pro náklad i cestující pojmenovaný Scudo Combi 2.0 Multijet Executive 10Q L1H1 - šestimístné provedení lehkého užitkového vozu s posuvnou přepážkou pro odpočet DPH, díky níž se Scudo řadí do kategorie N1.
Fiat Scudo je elegantní dodávkový automobil s moderní konstrukcí, jehož design je dílem studia Pininfarina. Testovaný Scudo Combi v provedení Executive stojí prakticky na vrcholu nabídky verzí Combi s rozvorem 3000 mm a svou výbavou se bez problému vyrovná bohatě vybaveným čistě osobním zástupcům kategorie MPV. Součástí standardní výbavy v interiéru je autorádio s CD přehrávačem, dvouzónová automatická klimatizace s výdechy i pro druhou řadu sedadel a elektricky ovládaná okna předních dveří.
Za volantem se řidič cítí téměř jako v osobním voze a má všechny důležité ovládací prvky na dosah, jedinou drobnou výtku si zaslouží pouze posuvná přepážka, jejíž část z pletiva by mohla zasahovat o něco níže, čímž by se zlepšil výhled přímo za vůz (to však omezují předpisy).
Královský je přístup na sedadla druhé řady díky rozměrným posuvným dveřím na obou stranách, po jejichž otevření vznikne otvor široký 924 mm a vysoký 1203 mm. Již v základním šestimístném uspořádání nabízí zavazadlový prostor objem 2,5 m³, který je široký 1530 mm (!), vysoký 1449 mm a dlouhý 1050 mm. Po vyjmutí druhé řady sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší na 5 m³ a ložná plocha se prodlouží na 2050 mm. Přístup do zavazadlového prostoru umožňují rozměrné zadní dveře po jejichž otevření vznikne otvor široký 1237 mm a vysoký 1272 mm.
Pod kapotou
K pohonu testovaného vozu slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1997 cm³ s výkonem 100 kW (136 k) při 4000 ot./min. a točivým momentem 320 Nm při 2000 ot./min., který patří do řady Multijet s elektronicky řízeným vysokotlakým přímým vstřikováním paliva systémem Common Rail. Síla této pohonné jednotky je přenášena na kola přední nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, jejíž ovládání je příkladně lehké a přesné.
Příjemné cestování
fiat testy mpv Jízda s Fiatem Scudo se vzdaluje klasickým užitkovým vozům a přibližuje se spíše čistě osobním automobilům. Karoserie je skvěle odhlučněná a v interiéru se neprojevují žádné rezonance stěn či stropu. Podvozek i při jízdě bez zátěže hladce zvládá nerovnosti a poradí si bez problému i s okreskou plnou zatáček. V případě plného zatížení téměř pětimetrové Scudo stále dobře drží zvolenou stopu a pouze při snaze o agresivní jízdu se začne projevovat tendence k nedotáčivosti.
Cestování s Fiatem Scudo zpříjemňuje charakteristika výkonného vznětového motoru, který je velmi pružný. Jeho spotřeba paliva se při ustálené rychlosti 90 km/h pohybuje při 1800 ot./min. okolo hodnoty 5,6 l, v rychlosti 110 km/h při 2400 ot./min. je spotřeba 7,8 l a v rychlosti 130 km/h odpovídající přibližně 2800 ot./min. je spotřeba 10,4 l. Na konci testu, kdy bylo Scudo využíváno pro jízdu na běžných silnicích, dálnicích i ve městě hlásil palubní počítač průměrnou spotřebu 8,2 l.
Fiat Scudo nese jméno svého předchůdce, ale v porovnání s ním je daleko napřed v parametrech nabízených pohonných jednotek, konstrukci karoserie a nabídce standardní i příplatkové výbavy.
Související články:
- Fiat Scudo L1H1 2.0 Multijet Comfort - Expresní přeprava
- Test: Peugeot Expert 1.6 HDI - Potvrzené ambice
První cena vozu | 470.000,- Kč (Scudo Combi 12Q L1H1 STD, 1.6 Multijet 66 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 670.000,- Kč (Scudo Combi 10Q L1H1 EXECUTIVE, 2.0 Multijet 100 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 670.000,- Kč (Scudo Combi 10Q L1H1 EXECUTIVE, 2.0 Multijet 100 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 735.100,- Kč (Scudo Combi 10Q L1H1 EXECUTIVE, 2.0 Multijet 100 kW) |
Ceny jsou uvedeny bez DPH |
Plusy
- ovladatelnost a kvalita jízdy
- silný a kultivovaný motor s rozumnými nároky na palivo
- řízení
- přesná 6stupňová převodovka
- design
Minusy
- spousta tvrdých plastů v interiéru
- špatný výhled vzad přes přepážku N1
- omezená variabilita zavazadlového prostoru s přepážkou N1