Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Peugeot Expert 1.6 HDI - Potvrzené ambice

AutoProfi
Diskuze (1)
Na český trh vstoupil lehký užitkový automobil Peugeot Expert o celkové hmotnosti 2661 - 2963 kg. Vyjíždí nejprve v čistě nákladní verzi Furgon, kterou jsme si vyzkoušeli v obvyklém redakčním testu.

Předchozí generace Peugeotu Expert se v závode Sevel Nord vyráběla od roku 1995 a do světa vyjelo (spolu se známými sourozenci Fiat Scudo a Citroen Lumpy) více než milion těchto dělníků silnic! Peugeot je dominantní značkou tohoto tržního segmentu již deset let a v letošním roce vyrobí 47 000 kusů řady Boxer, 44 000 řady Expert a 75 000 řady Partner.

Po květnové modernizaci velkých dodávek Peugeot Boxer výrobce rychlým tempem pokračuje v inovacích užitkových vozidel, která tvoří velmi významnou položku v produkci značky a zejména její ekonomické bilanci. Nové typy mají podstatně změněnou konstrukci i design, který je velmi blízký vzhledu větší řady Peugeot Boxer (koncipoval je také Pininfarina). Experty zatím vyjíždějí pouze v čistě užitkové verzi nezasklených furgonů, varianty kombi přijdou na řadu později (zřejmě v lednu). Lehká užitková vozidla řady Expert jsou k dispozici se dvěmi délkami rozvoru a dvěma výškami střechy, což poskytuje objem nákladového prostoru v rozsahu 5 - 7 m3, respektive užitečnou hmotnost 1000 - 1200 kg. Hnací agregát lze volit ze tří vznětových a jednoho zážehového čtyrválce. Základem je typ 1.6 HDi o výkonu 66 kW, větší 2.0 HDi poskytuje 88 kW, a typ 2.0 DPFS až 100 kW, zážehový dvoulitr pak 103 kW. První z nich je instalován s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením, ostatní s šestistupňovou. Časem dostane tato třída také převodovku samočinnou. S dovozem verze se zážehovým motorem na český trh se nepočítá.

Nový Expert je co do rozměru nákladového prostoru, které jsou klíčovým parametrem užitkových vozidel této kategorie, špičkovou konstrukcí, když poskytuje v nejmenší variantě na krátkém rozvoru 2254 x 1600 x 1449 mm, respektive 2584 x 1600 x 1750 mm ve verzi s delším rozvorem a zvýšenou střechou.

Křídlové svisle dělené zadní dveře jsou široké 1237 mm a vysoké buď 1272, nebo (při zvýšené střeše) 1630 mm. Posuvné postranní dveře vpravo jsou široké 924 mm a vysoké 1293/1301 mm. Vzdálenost mezi podběhy zadních kol na podlaze (1245 mm) je dostatečná pro uložení europalety (1200 x 800 mm). Výška podlahy nad zemí činí 562 mm u verzí s klasickým pérováním, nebo vynikajících 491 mm u vozidel se vzduchovým odpružením podvozku.

Příplatkové vzduchové pérování podvozku bylo postavenou od základu nově a konkrétně pro řadu Expert. Jeho výhodou je plynulejší účinnost, ale také snížení výšky vozidla, což usnadňuje vjíždění do nízkých garáží a skladišť.

Také interiér se změnil ve prospěch pohodlí posádky a estetičnosti jejího pracovního prostředí. Klasické uspořádání je prakticky shodné s osobními automobily, pozitivem jsou jednoduché a dobře čitelné analogové ukazatele (otáčkoměr a rychloměr) v hlavním panelu, vedlejší digitální displej zobrazuje obvyklé údaje (hodiny, průměrnou spotřebu paliva, vnější teplotu, ujetou vzdálenost). Obložení neměkčenými plasty patří mezi správné kroky konstruktérů, slibuje odolnost vůči tvrdšímu zacházení a dlouhou životnosti. V duchu doby je také využití volných prostorů pro vytvoření odkládacích schránek a nechybí proto ani dnes již tradiční poličky pod stropem přední části kabiny, ale ani kapsy ve dveřích atd.

Detailem, až kuriózním, je tunel prodlužující nákladový prostor pod střechou. V dělicí stěně instalované napevno je v horní části otvor do kabiny, pod jejímž stropem je v těchto místech

plastový kryt, do kterého lze zasouvat delší předměty. Konkurence v segmentu lehkých

užitkových vozidel, v tomto případě o celkové hmotnosti těsně pod dvě tuny, je nesmírně tvrdá a pestrá. Peugeot Expert si však dlouhá léta vede velmi úspěšně, protože jej provází zasloužená pověst spolehlivého, provozně a servisně nenáročného vozidla solidních parametru a navíc za realistickou pořizovací cenu.

Po převzetí experta k testu jsme nejprve konfrontovali s předchozí generací vnější vzhled, který je nyní svižnější a konvenuje se základními liniemi větší rady Boxer. Design je rozhodne zdařilý, což v současnosti hraje stále větší roli, protože i zájemci o užitková vozidla mu v posledních letech přikládají podstatně větší význam, než v minulosti. Chtějí být i dopravní technikou důstojně reprezentováni. To platí pro jednotlivce, ale i pro zákazníky nakupující celé flotily.

K dispozici jsme měli klasiku - třímístný furgon s delším rozvorem, ale nezvýšenou skříní (tedy variantu s objemem 6 m3 nákladového prostoru) poháněný menším vznětovým motorem 1.6 HDI standardní výkonové úrovně 66 kW, spojený s pětistupňovou převodovkou. Podvozek byl v našem případě vybaven klasickým mechanickým pérováním.

Pracoviště řidiče je i v základní verzi více než dostatečně pohodlné, čemuž přispívá šíře nastavitelnosti poloh sedadla i volantu (ve dvou rovinách), výhled všemi směry (nadprůmerně dobrý), velikost i umístění zpětných zrcátek. Zajímavý nápad: rozdílná zvuková signalizace upozorňující například na zapnuté světlomety při vypnutém motoru a otevřených dveřích či rostoucí intenzita signálu za jízdy s nezapnutými bezpečnostními pásy. Testovaný kus byl vybaven chvályhodným detailem (standard pro český trh) - samočinnou aktivací osvětlení po spuštění motoru.

Moderní agregát s elektronicky řízeným vstřikováním paliva je velmi pružný a jeho parketou je pole v rozsahu přibližně 1900 - 3200 otáček, kde vyniká zátahem i příjemným (důkladně utlumeným) zvukem. Spouštění se obešlo bez čekání na zahřátí žhavicími svíčkami jak po delším odstavení, tak v citelném chladu s teplotami pod nulou. Stejně tak se obešlo bez kouřových a zvukových efektu a motor byl prakticky ihned schopen poskytnout plný výkon s obvyklým, trochu pomalejším zahříváním, pro vznětové motory typickým.

Pět stupňů převodovky seřazených v relativně těsném sledu umožňuje řidiči volit různé techniky jízdy, například dát přednost dynamice provozu, nebo spotřebě paliva. Řazení krátkou pákou ustavenou ve výstupku předního panelu je velmi snadné a přesné (byt příčný pohyb je poměrně krátký). Pátý stupen není rychloběhem pro úspornou jízdu po dálnicích, ale městským převodem navazujícím na čtvrtý.

Protože jsme se pohybovali s vozidlem zatíženým od nuly po plné využití užitečné hmotnosti v hustém drsném pražském provozu i na vetší vzdálenosti po silnicích první třídy, přicházely ke slovu často brzdy s rozdílnými způsoby využití jejich účinku. Potěšily nás ve všech směrech. Jejich konstrukce (vpředu kotouče s vnitrním chlazením o průměru 304 mm, vzadu plné 290 mm) je více než dostatečně dimenzovaná pro předpokládaná zatížení. Zpočátku působily (vzhledem k přesednutí z vozidla s měkkým nastavením brzd) jako až příliš jedovaté, ale na to se snadno zvyká. Lze totiž snadno a přesně dávkovat jejich strmě nastupující účinek. Stejně dobře zapůsobilo při našem testu lehké a přesné řízení, protože i manévrování v české metropoli jsme si užili více než dost.

Nákladový prostor je snadno využitelný zásluhou plnoprofilových dveří jak pravé straně, kde jsou samozřejmě posuvné, tak na zádi, kde jsou svisle dělené křídlové a tedy bohudík nikoli krajně nepraktické jednodílné výklopné. Podlaha je položena příjemně nízko a vybavena přiměřeným počtem standardních a dostatečně robustních poutacích ok pro zajištění nákladu. Nechybí ani vnitřní osvětlení, byť je jen jednoduché.

Ovladatelností ve stísněných prostorech Expert rozhodne potěší a dokonce i trochu překvapí. Zpočátku je totiž nutno zvykat si na relativně dlouhou příď (výtečný bezpečnostní prvek!), jejíž rohy není vidět. Za jednu směnu si však řidič dokonale zvykne a pak si uvědomí, jak velký rejd mají přední kola a že dlouhý rozvor je tím snadno eliminován.

Nová generace přináší ve srovnání s předchozí řadu pozitiv. Především podstatně lepší užitnou hodnotu, větší nákladový prostor, menší spotřebu paliva, lepší design a menší servisní náročnost.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 HDI
Typ přeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilu 4/16
Zdvihový objem 1560 cm3
Rozvod ventilu OHC
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva Common Rail
Největší výkon 66 kW/4000 min-1
Točivý moment 180 N.m/1750 min-1
Převodovka pětistupňová
Brzdy kotoučové s ABS
Provozní hmotnost 1792 kg
Celková hmotnost 2880 kg
Rozvor náprav 3122 mm
Rozchod kol P/Z 1570/1570 mm
Vnější rozměry 4740 x 1850 x 1775 mm
Objem nákl. prostoru 6000 l
Pneu 215/60 R 16
Objem nádrže paliva 80 l
Spotřeba paliva 7,0 l/100 km
Největší rychlost 147 km/h
Cena test. verze 535 900 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

peugeot profi dodavky testy peugeot profi dodavky testy

AutoProfi
Diskuze (1)