Fiat Stilo (2001-2007) - lepší než pověst značky

Fiat Stilo (2001-2007) - lepší než pověst značky

 
 

Se Stilem si chtěl Fiat získat důležitý německý trh a tak design, výbava a použité materiály odpovídají vysokým nárokům našich západních sousedů. Kvalita tohoto Fiatu po letech provozu sice není ohromující, ale ve srovnání s ostatními...

Už to vypadá jako ohraná písnička. Fiat prakticky s každou generací usiluje o změny v problematických partiích konstrukce, výroby nebo kvality svých vozů, ale zatím nikdy nepřivedl na trh vyloženě ideální výrobek. Pokrok je však zřejmý.

Nástupce dua Bravo/Brava měl být výjimečně úspěšný na německém trhu, a tam jak známo se jen tak něco neodpouští. Pověst tradiční italské designérské školy musela ustoupit a Stilo se obléklo do kabátu, který by mu mohl závidět kdejaký německý kompakt. Fiat přidal až neuvěřitelně bohatou výbavu za ceny, které byly konkurenceschopné ve srovnání s drahými soupeři.V nižší střední třídě ale stále ještě rozhodují peníze, takže si Fiat rozhodnutím o vstupu mezi velmi dobře vybavené vozy, možná podřezal vlastní větev. Stila se neprodávala tak dobře jako předchůdci Bravo/Brava a nestala se tak zachráncem automobilky.

S přibývajícím věkem se nabídka Fiatů Stilo na trhu ojetých vozidel rozrostla a tak stojí přinejmenším za prozkoumání, jestli „ten technicky vyspělý fiat“ vlastně není dobrou volbou právě pro vás.

Tři karoserie

Fiat představil veřejnosti Stilo poprvé v roce 2001, jako třídveřový sportovně zaměřený hatchback a praktický rodinný pětidveřový hatchback. Podobně jako tomu bylo u předchůdců Bravo/Brava, byly dvě základní karosářské verze značně odlišné. Třídveřový model by asi jen málokdo označil termínem málo atraktivní, což však naplatilo u pětidveřové verze. Vyšší stavba karoserie, v některých detailech připomínající snad i vozy MPV s vyšší střechou a bohatým prosklením kabiny, je nadmíru prostorná a také variabilní, ale velkou popularitu si svým designem nezískala. Třetí verzí je nadprůměrně prostorné kombi Multiwagon, které vyniká dodnes ve své třídě a cenovém pásmu velmi dobře přístupným a objemným zavazadlovým prostorem. U některých verzí lze zadní sedadla nejen sklápět, ale také posunovat v podélném směru, což je výhodné ve chvíli, kdy potřebujete jednoduše změnit poměr mezi prostorem pro cestující (např. jsou-li na zadních sedadlech malé děti) a prostorem pro náklad.

Motory

obrázek [370 x 207] Nabídka motorů bývá v nižší střední třídě bohatá, ale u nás se nečastěji budete setkávat se základním zážehovým čtyřválcem 1,2 l (59 kW), který byl dodáván i s neobvyklou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Jeho výkon je vzhledem ke zdvihovému objemu slušný, ale s velkou silou v nízkých a středních otáčkách počítat nemůžete. Stilo samo o sobě bylo v době uvedení na trh poměrně těžkým vozem, k čemuž přispívala také velmi bohatá standardní výbava.

Za optimum ceny, výkonu a provozních nákladů lze považovat motor 1,6 l (76 kW), oblíbené jsou také vznětové motory 1,9 JTD v různých výkonových verzích (59, 74, 85 nebo 103 kW). Diesely nabízí v každodenním provozu nižší spotřebu (mezi 5 a 7 l/100 km), ale na cestách je nutno počítat s výraznou zvukovou kulisou. Zpočátku výroby byly k dispozici zážehové jednotky 1,6 16V (76 kW), 1,8 16V (96 kW) a pětiválec 2,4 20V (125 kW). Základní zážehový motor 1,2 12V (59 kW) přišel o rok později. V rámci velkého omlazení modelové řady byl nahrazen základní motor novým 1,4 16 V (70 kW).

Na www.auto.cz jsme testovali všechny důležité reprezentanty Fiatu a tak konkrétní zkušenosti z provozu, stejně tak jako základní technická data a rozměry tří karoserií naleznete v testech, na než odkazujeme na konci tohoto článku.

Inovace

obrázek [300 x 222] Velkorysý přístup Fiatu při uvedení nového Stila lze dokumentovat na seznamu standardní výbavy, obsahující přední, boční i okenní airbagy, ABS+EBD, brzdový asistent i protiprokluzový systém. Bezpečnostní výbavu bylo možné dále rozšířit o ESP (+20.000,-Kč), ale například motorizace 1,8 16V, 2,4 20V a 1,9JTD měly ESP zpočátku sériově. S tím jak se prodej Stila nevyvíjel právě příznivě, odporoučela se část standardní výbavy mezi příplatkové položky, aby tak uvolnila cestu k nižším cenám.

Přístrojová deska z měkčených plastů má i přes standardní airbag spolujezdce v pravé části dva rozměrné úložné prostory. Řidič má k dispozici palubní počítač s mnoha funkcemi a množstvím řady individuálních nastavení elektronických funkcí vozu. Dobře dimenzovaná sedadla mají měkčí čalounění, takže při delších jízdách nejsou tak pohodlná jako u konkurence. Fiaty zůstaly s generací Stila spíše komfortně orientované vozy. Nastavení odpružení je měkké, vozy se proto v zatáčkách naklánějí. Řízení s dvourežimovým posilovačem (standard+City) je výborné ve městě, ale mimo působí příliš lehce.

obrázek [300 x 160] Zejména pětidveřové Stilo a Multiwagon mají díky vyšší stavbě karoserie optimální rozměry interiéru, cestující mohou pohodlně nastupovat i ergonomicky sedět.

Pětidveřový hatchback je od konce roku 2003 zakončen uhlazeněji tvarovanou zádí, která se zbavila v maximální možné míře horizontálních linií a dřívější členitosti. Zcela nové je víko kufru, ze kterého zmizely mlhovky, dříve lemující prostor pro SPZ; ty se přestěhovaly do přepracovaných koncových světel, stylizovaných do velkých celočervených kruhů. Další změnou jsou ochranné lišty na bocích a náraznících, od modelového roku 2004 výhradně v barvě karoserie. Výsledkem je uhlazenější vzhled a v případě pětidveřového provedení i výrazně zcivilizované pozadí, které u původního provedení vyvolávalo svým těžkopádným vzhledem mnoho kontroverzí.

obrázek [300 x 228] V roce 2005 se na trh dostala pseudoterénní verze Stilo MultiWagon Uproad, která opticky budí dojem nezničitelnosti, ale ve skutečnosti má jen více plastů kolem vozu, větší kola a bohatší výbavu. Pohon všech kol Fiat v této třídě nenabízí.

Závady

Fiat Stilo modelových roků 2001 až 2003 se potýkal s problematickým řízením (kvůli velké vůli byla uskutečněna velká svolávací akce), v bazarech si proto dávejte pozor na vozy s nápadně sjetými předními pneumatikami. Občas zlobí elektronika, takže se do vozu s dálkovým ovládáním buď vůbec nedostanete nebo díky neoblomnému imobilizéru nenastartujete. Ke klasickým problémům pětiletých vozů patří úniky oleje, ale kupodivu také stav palivových vedení, přední nápravy a výfukové soustavy. S brzdami obvykle větší problém není, na STK by vás mohlo překvapit nefunkční nastavení ovládání sklonu světlometů.

Podle aktuálního TÜV Auto Reportu patří sice Stilo k podprůměrně spolehlivým vozům, ale není to katastrofální výsledek. Vážné problémy nacházejí technici na německých STK u 8,7 % tříletých Stil (průměr věkové třídy je 6,6 %), což výsledek z oblasti kde se pohybuje většina produkce, včetně Mercedesu třídy E (9,4 %) nebo Mini (9 %).

Nevalná pověst může být v současné době výhodou, rozhodnete-li se pro Stilo, protože ceny jsou nižší než u konkurence. Nejstarší vozy z roku 2001 nebo 2002 lze u nás pořídit již za 160 až 170 tisíc korun, obvykle i s výbavou, kterou konkurence v této třídě běžně nemá. Na trhu je řada tříletých a čtyřletých vozů s nízkým počtem ujetých kilometrů v cenách 200 až 230 tisíc, potěší také minimální příplatky za vznětové verze.

Další informace najdete také na odkazech:

Plusy:

  • poměr ceny a nabízené hodnoty
  • prostorný interiér i zavazadelník
  • komfortní odpružení
  • bohatá výbava

Minusy:

  • malá vnější zpětná zrcátka
  • hlučné diesely
  • vyšší hmotnost
  • ledabylé zpracování
  • diskutabilní design

Nejčastější závady

  • problémy s palubní elektronikou
  • koroze výfuků
  • vůle v přední nápravě, problémy s geometrií
  • netěsnosti motoru, palivových vedení
  • nefunkční nastavení sklonu světlometů
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Pavla Otta: Bezdůvěrka Zápisník Pavla Otta: Bezdůvěrka

Češi dostali pod stromeček novou vládu. Ale jen ti hodní,…

Poslanci budou jednat o rozpočtu. Babiš chce přidat především v sociálních službách Poslanci budou jednat o rozpočtu. Babiš chce přidat především v sociálních službách

Poslanci dnes budou ve druhém čtení jednat o státním…

Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup

Fiatem tam, autobusem zpět. Takovým vtipům měl učinit…

Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku

Brazilská filiálka automobilky Fiat představila pro…

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4 roky života. Rakovina jí teď zmizela

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4…

Když mamince dvou dětí v těhotenství řekli, že má rakovinu prsu, byla na dně. Navzdory doporučení lékařů se…

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty Kristelová s Řepkou?

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty…

Internetová slovní přestřelka mezi Pavlem Novotným (36) a Kateřinou Kristelovou (38) skončila. Novotného…

 

iSport.cz

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být nejlepší útok v Itálii

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být…

Téměř půl roku. Tak dlouho trvalo, než si Patrik Schick od červnového EURO do 21 let zahrál celý zápas.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední z Jediů je liberalistický sen o relativizaci hodnot

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední…

Příšerky jsou tam super. Stejně jako vesmírné bitvy. Ale všechno ostatní v nových Hvězdných válkách bolí. Tohle…

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!