Fiat Stilo (2001-2007) - lepší než pověst značky

Fiat Stilo (2001-2007) - lepší než pověst značky

 
 

Se Stilem si chtěl Fiat získat důležitý německý trh a tak design, výbava a použité materiály odpovídají vysokým nárokům našich západních sousedů. Kvalita tohoto Fiatu po letech provozu sice není ohromující, ale ve srovnání s ostatními...

Už to vypadá jako ohraná písnička. Fiat prakticky s každou generací usiluje o změny v problematických partiích konstrukce, výroby nebo kvality svých vozů, ale zatím nikdy nepřivedl na trh vyloženě ideální výrobek. Pokrok je však zřejmý.

Nástupce dua Bravo/Brava měl být výjimečně úspěšný na německém trhu, a tam jak známo se jen tak něco neodpouští. Pověst tradiční italské designérské školy musela ustoupit a Stilo se obléklo do kabátu, který by mu mohl závidět kdejaký německý kompakt. Fiat přidal až neuvěřitelně bohatou výbavu za ceny, které byly konkurenceschopné ve srovnání s drahými soupeři.V nižší střední třídě ale stále ještě rozhodují peníze, takže si Fiat rozhodnutím o vstupu mezi velmi dobře vybavené vozy, možná podřezal vlastní větev. Stila se neprodávala tak dobře jako předchůdci Bravo/Brava a nestala se tak zachráncem automobilky.

S přibývajícím věkem se nabídka Fiatů Stilo na trhu ojetých vozidel rozrostla a tak stojí přinejmenším za prozkoumání, jestli „ten technicky vyspělý fiat“ vlastně není dobrou volbou právě pro vás.

Tři karoserie

Fiat představil veřejnosti Stilo poprvé v roce 2001, jako třídveřový sportovně zaměřený hatchback a praktický rodinný pětidveřový hatchback. Podobně jako tomu bylo u předchůdců Bravo/Brava, byly dvě základní karosářské verze značně odlišné. Třídveřový model by asi jen málokdo označil termínem málo atraktivní, což však naplatilo u pětidveřové verze. Vyšší stavba karoserie, v některých detailech připomínající snad i vozy MPV s vyšší střechou a bohatým prosklením kabiny, je nadmíru prostorná a také variabilní, ale velkou popularitu si svým designem nezískala. Třetí verzí je nadprůměrně prostorné kombi Multiwagon, které vyniká dodnes ve své třídě a cenovém pásmu velmi dobře přístupným a objemným zavazadlovým prostorem. U některých verzí lze zadní sedadla nejen sklápět, ale také posunovat v podélném směru, což je výhodné ve chvíli, kdy potřebujete jednoduše změnit poměr mezi prostorem pro cestující (např. jsou-li na zadních sedadlech malé děti) a prostorem pro náklad.

Motory

obrázek [370 x 207] Nabídka motorů bývá v nižší střední třídě bohatá, ale u nás se nečastěji budete setkávat se základním zážehovým čtyřválcem 1,2 l (59 kW), který byl dodáván i s neobvyklou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Jeho výkon je vzhledem ke zdvihovému objemu slušný, ale s velkou silou v nízkých a středních otáčkách počítat nemůžete. Stilo samo o sobě bylo v době uvedení na trh poměrně těžkým vozem, k čemuž přispívala také velmi bohatá standardní výbava.

Za optimum ceny, výkonu a provozních nákladů lze považovat motor 1,6 l (76 kW), oblíbené jsou také vznětové motory 1,9 JTD v různých výkonových verzích (59, 74, 85 nebo 103 kW). Diesely nabízí v každodenním provozu nižší spotřebu (mezi 5 a 7 l/100 km), ale na cestách je nutno počítat s výraznou zvukovou kulisou. Zpočátku výroby byly k dispozici zážehové jednotky 1,6 16V (76 kW), 1,8 16V (96 kW) a pětiválec 2,4 20V (125 kW). Základní zážehový motor 1,2 12V (59 kW) přišel o rok později. V rámci velkého omlazení modelové řady byl nahrazen základní motor novým 1,4 16 V (70 kW).

Na www.auto.cz jsme testovali všechny důležité reprezentanty Fiatu a tak konkrétní zkušenosti z provozu, stejně tak jako základní technická data a rozměry tří karoserií naleznete v testech, na než odkazujeme na konci tohoto článku.

Inovace

obrázek [300 x 222] Velkorysý přístup Fiatu při uvedení nového Stila lze dokumentovat na seznamu standardní výbavy, obsahující přední, boční i okenní airbagy, ABS+EBD, brzdový asistent i protiprokluzový systém. Bezpečnostní výbavu bylo možné dále rozšířit o ESP (+20.000,-Kč), ale například motorizace 1,8 16V, 2,4 20V a 1,9JTD měly ESP zpočátku sériově. S tím jak se prodej Stila nevyvíjel právě příznivě, odporoučela se část standardní výbavy mezi příplatkové položky, aby tak uvolnila cestu k nižším cenám.

Přístrojová deska z měkčených plastů má i přes standardní airbag spolujezdce v pravé části dva rozměrné úložné prostory. Řidič má k dispozici palubní počítač s mnoha funkcemi a množstvím řady individuálních nastavení elektronických funkcí vozu. Dobře dimenzovaná sedadla mají měkčí čalounění, takže při delších jízdách nejsou tak pohodlná jako u konkurence. Fiaty zůstaly s generací Stila spíše komfortně orientované vozy. Nastavení odpružení je měkké, vozy se proto v zatáčkách naklánějí. Řízení s dvourežimovým posilovačem (standard+City) je výborné ve městě, ale mimo působí příliš lehce.

obrázek [300 x 160] Zejména pětidveřové Stilo a Multiwagon mají díky vyšší stavbě karoserie optimální rozměry interiéru, cestující mohou pohodlně nastupovat i ergonomicky sedět.

Pětidveřový hatchback je od konce roku 2003 zakončen uhlazeněji tvarovanou zádí, která se zbavila v maximální možné míře horizontálních linií a dřívější členitosti. Zcela nové je víko kufru, ze kterého zmizely mlhovky, dříve lemující prostor pro SPZ; ty se přestěhovaly do přepracovaných koncových světel, stylizovaných do velkých celočervených kruhů. Další změnou jsou ochranné lišty na bocích a náraznících, od modelového roku 2004 výhradně v barvě karoserie. Výsledkem je uhlazenější vzhled a v případě pětidveřového provedení i výrazně zcivilizované pozadí, které u původního provedení vyvolávalo svým těžkopádným vzhledem mnoho kontroverzí.

obrázek [300 x 228] V roce 2005 se na trh dostala pseudoterénní verze Stilo MultiWagon Uproad, která opticky budí dojem nezničitelnosti, ale ve skutečnosti má jen více plastů kolem vozu, větší kola a bohatší výbavu. Pohon všech kol Fiat v této třídě nenabízí.

Závady

Fiat Stilo modelových roků 2001 až 2003 se potýkal s problematickým řízením (kvůli velké vůli byla uskutečněna velká svolávací akce), v bazarech si proto dávejte pozor na vozy s nápadně sjetými předními pneumatikami. Občas zlobí elektronika, takže se do vozu s dálkovým ovládáním buď vůbec nedostanete nebo díky neoblomnému imobilizéru nenastartujete. Ke klasickým problémům pětiletých vozů patří úniky oleje, ale kupodivu také stav palivových vedení, přední nápravy a výfukové soustavy. S brzdami obvykle větší problém není, na STK by vás mohlo překvapit nefunkční nastavení ovládání sklonu světlometů.

Podle aktuálního TÜV Auto Reportu patří sice Stilo k podprůměrně spolehlivým vozům, ale není to katastrofální výsledek. Vážné problémy nacházejí technici na německých STK u 8,7 % tříletých Stil (průměr věkové třídy je 6,6 %), což výsledek z oblasti kde se pohybuje většina produkce, včetně Mercedesu třídy E (9,4 %) nebo Mini (9 %).

Nevalná pověst může být v současné době výhodou, rozhodnete-li se pro Stilo, protože ceny jsou nižší než u konkurence. Nejstarší vozy z roku 2001 nebo 2002 lze u nás pořídit již za 160 až 170 tisíc korun, obvykle i s výbavou, kterou konkurence v této třídě běžně nemá. Na trhu je řada tříletých a čtyřletých vozů s nízkým počtem ujetých kilometrů v cenách 200 až 230 tisíc, potěší také minimální příplatky za vznětové verze.

Další informace najdete také na odkazech:

Plusy:

  • poměr ceny a nabízené hodnoty
  • prostorný interiér i zavazadelník
  • komfortní odpružení
  • bohatá výbava

Minusy:

  • malá vnější zpětná zrcátka
  • hlučné diesely
  • vyšší hmotnost
  • ledabylé zpracování
  • diskutabilní design

Nejčastější závady

  • problémy s palubní elektronikou
  • koroze výfuků
  • vůle v přední nápravě, problémy s geometrií
  • netěsnosti motoru, palivových vedení
  • nefunkční nastavení sklonu světlometů
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun

Praha za zbylé akciové podíly v Pražských službách…

Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla…

Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup Bazar: Fiat Stilo 192 byl troubením na ústup

Fiatem tam, autobusem zpět. Takovým vtipům měl učinit…

Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku Fiat Stilo Flex: brazilský facelift italského hatchbacku

Brazilská filiálka automobilky Fiat představila pro…

 



 
Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Dnes 09:58

Výsledek souboje o nejprodávanější luxusní značku světa byl loni nakonec jasný.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

I když se Lucie Vondráčková (37) sem tam reklamám nebrání, rozhodně ale nemá nic společného se "zázračným"…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…