Fiat Tipo odhalil motorovou paletu, tvoří ji dva zážehové a dva vznětové motory
První osobní setkání s novým Fiatem Tipo jsme zažili koncem května v Istanbulu, tehdy se však ještě jednalo o projekt nazvaný Ægea. Přerod v sériový automobil v podstatě spočíval pouze ve změně jména, a vzhledem k tomu, jak jsme byli napoprvé nadšeni, se zřejmě máme nač těšit. Vůz se vyrábí v Turecku a s ohledem na zdejší oblibu tříprostorové karoserie přichází nejdříve jako sedan, později se však dočkáme také kombi a atraktivního hatchbacku.
Fiat koncem příštího týdne pořádá mezinárodní prezentaci, na které si budeme moci Tipo poprvé projet, a v souvislosti s tím zveřejnil kompletní technická data. Nabídka je složena ze dvou zážehových a stejného počtu vznětových motorů, automatická převodovka je však vyhrazena pouze nejsilnějšímu benzinu. Vpředu najdeme zavěšení MacPherson a vzadu torzní příčku, přičemž poháněna jsou vždy pouze přední kola. Na ceník je v tuto chvíli ještě brzo, očekáváme však podobné částky jako například u Peugeotu 301. Základní verze by se tedy mohla pohybovat okolo 270.000 Kč.
Nové Tipo má rozhodně nač navazovat. Předchůdce vyráběný mezi lety 1988 až 1995 získal titul Auto roku 1989 a vyrobilo se ho téměř dva miliony kusů. Zaujmout chce nejen atraktivním vzhledem, ale také kvalitním provedením interiéru, jednoduchým ovládáním a dostatkem vnitřního prostoru. Hlavní ovládací prvky už známe z jiných Fiatů, stejně jako infotainment UConnect s pětipalcovou dotykovou obrazovkou a navigací od TomTomu. Nechybí široké možnosti konektivity (USB, AUX a připojení mobilních telefonů pomocí bluetooth) nebo funkce čtení textových zpráv.
Fiat Tipo možná bude z levnějšího kraje, nabídkou elektronických pomocníků je ale plně srovnatelný se zaběhnutými modely nižší střední třídy. Vedle stabilizačního a protiprokluzového systému se těšte na asistent při nouzovém brzdění (podpoří maximální brzdou silou pro zkrácení brzdné dráhy), systém TSC (Trailer Sway Control) pro stabilizaci přívěsu, asistent rozjezdu do kopce nebo ochranu proti převrácení.
K oficiálnímu představení nového Fiatu Tipo dojde na březnovém autosalonu v Ženevě a start prodeje začne nedlouho poté. K prvnímu redakčnímu testu na české půdě bychom se měli dostat ještě v první polovině příštího roku.
Fiat Tipo - technická data nabízených motorů | ||||
Motor | 1.4 16V | 1.6 16V E.torQ | 1.3 Multijet II | 1.6 Multijet II |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1598 | 1248 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 70/600 | 81/5500 | 70/3750 | 88/3751 |
Točivý moment [N.m/min] | 127/4500 | 152/4500 | 200/1500 | 320/1750 |
Převodovka | 6M | 6A | 5M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 192 | 180 | 199 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,5 | 11,2 | 11,7 | 9,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 6,3 | 3,7 | 4,2 |