8.6. 2018 Martin Frei

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Volkswagen Polo 1.0 TSI – Kapesní bundesliga

 

Dva němečtí klasikové třídy malých vozů soupeří přes čtyřicet let. Teď si to poprvé rozdají nedávno omlazené manšafty vyzbrojené tříválcovými motůrky.

Malé hatchbacky jsou denním chlebem evropských automobilek. Německé značky se tohoto vynálezu sice chopily historicky pozdě (až po Fiatu 127 a Peugeotu 104), ale s příznačnou důkladností ho dopilovaly k dokonalosti a dnes se jejich výrobkům vyrovná jen máloco. Polo i fiesta se stabilně drží na samé špičce evropských prodejů (loni druhé a třetí místo za golfem), kam vetřelci z dalších zemí proniknou jen výjimečně. Loni prošly oba vozy generační obměnou, a tak mají do souboje srovnatelně čerstvé síly. Asistovat budou přeplňované benzinové tříválce, které se už v této třídě stávají standardem.

Variace na známé téma

Oba kandidáty spojuje konzervativní přístup k designu. Fiesta sice před deseti lety udělala pořádný kotrmelec, ale od té doby se mění jen málo. Silueta s extrémním sklonem kapoty i čelního skla zůstává, stejně jako šikmooké světlomety zabíhající do boků a vzadu zdvižená linka bočních oken. Největší změnu přinášejí zadní lampy, podle dnešní módy orientované vodorovně. Nic vzhledově nového tedy fiesta nepřinesla, ale dost možná to ani nepotřebovala. Je to rozhodně vyzrálá osobnost budící sympatie a minimum konfliktů, což je samozřejmě jedním z klíčů k úspěchu.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Volkswagen je skalním zastáncem opatrných designových evolucí už od dob brouka a ani dnešní polo se tradici nevymyká. S lehkými obměnami opakuje i nová generace téma zmenšeného golfu se štíhlou přídí, vysokým pontonem a tlustým zadním sloupkem. I tady sledujeme pečlivou snahu nikoho neurazit, přesto polo rozhodně nepůsobí bezpohlavně a nechybí mu elegantní šmrnc. Tohle spojit je velké umění, i když založené spíš na jemném pilování než na velkých emocích. Jediným jasně moderním prvkem jsou decentní proužky denního svícení.

Rozhoduje vzduch a světlo

Také uvnitř je vidět, že polo navrhovali lidé s pravítkem a kalkulačkou. Díky velké obrazovce a světlému dekoru působí na první pohled efektněji, což ještě násobí vzdušnost široké kabiny a štíhlost palubní desky. Důraz na funkci je ovšem strohý a chladný, a tak se nebudeme divit lidem, které víc zaujme fiesta.

V její kabině najdeme stejně kvalitní materiály, palubní deska je členitější a zajímavěji tvarovaná. Celkový dojem znevýhodňuje dominance tmavých barev a celkově stísněnější atmosféra interiéru, který je užší a schovaný za vyšší hradbu s nižším prosklením.

U obou vozů chválíme rozmístění ovladačů a zejména obrazovek informačních systémů. I polo (na rozdíl třeba od fabie) už posunulo displej nad výdechy topení, tedy blíž zornému poli řidiče. Totéž platí u fiesty s tabletem vysunutým nad obrys palubní desky. Testovaná základní verze s mechanickými tlačítky bez dotykového displeje ovšem vystavuje na odiv poněkud levnější zpracování, což fiestu připravilo o půl bodu v hodnocení. Jinak ale tomuto pojetí fandíme, za jízdy se ovládá rozhodně snáz. Proto se nám líbí, že i polo zachovalo alespoň dva kulaté knoflíky pro nejzákladnější funkce.

Žádná láce

Za malá auta dáme jen o trochu méně než za nejlevnější hatchbacky o třídu výš. V Čechách, kde jedno auto musí zastat veškerou práci v rodině, dávají mnozí přednost prostoru před výbavou. Naše dnešní dvojice s přeplňovanými motory nejspíše vyhoví někomu, kdo jezdí delší trasy sám, nebo lidem po padesátce, jimž už děti odrostly. Pod tři sta tisíc se vejde jen Renault Clio a především Opel Corsa, jehož výhodnou cenu vysvětluje dostupnost dnes už raritní atmosférické čtrnáctistovky. Je ovšem pravda, že tříválce fordu i volkswagenu jsou výkonem i spotřebou o hodně dál. Rozdíl mezi fiestou a polem je minimální a moc se neliší ani příplatky. Upozorníme jen na nenápadný detail - Ford do června nabízí akční prodlouženou záruku na 7 let/200.000 km zdarma.

Pořizovací náklady Opel Corsa 1.4/66 kW Ford Fiesta 1.0 EcoBoost/74 kW Volkswagen Polo 1.0 TSI/70 kW
Základní cena 250 900 Kč (Selection) 333 900 Kč (Trend) 348 900 Kč (Comfortline)
Cena verze Světa motorů 277 900 Kč (Selection + klimatizace) 333 900 Kč (Trend) 348 900 Kč (Comfortline)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Denní svícení LED 5400 Kč Ne Ano
Hlavní světlomety LED Ne 21 000 Kč 22 800 Kč
Vyhřívání předních sedadel 12 000 Kč* 5600 Kč* 9900 Kč
Zadní/zadní a přední parkovací senzory 9000/12 000 Kč 4000/20 600 Kč** - /10 100 Kč
Litá kola 9000 Kč 10 000 Kč 12 500 Kč
Navigace 35 500 Kč 18 000 Kč 18 300 Kč
Dešťový a světelný senzor 5400 Kč Ne / Ano 7100 Kč / Ano
Bezklíčkové startování Ne Ne 8600 Kč
Metalíza 12 800 Kč 10 500 Kč 13 200 Kč
Porovnání cen 277 900 Kč (100 %) 333 900 Kč (o 20 % horší) 348 900 Kč (o 26 % horší)
Známka1,00 2,00 2,50
Pořadí 1. 2.
* včetně vyhřívání čelního skla, ** včetně parkovací kamery

Já, pane, jmenuji se Široký

Pocit větší kabiny se potvrzuje i při měření. Přestože zvenčí je karoserie pola širší jen o 16 mm, tenké dveře a chytře tvarované čalounění přidávají vpředu v úrovni loktů celých 50 mm. To je v dané třídě značný rozdíl a přispívá k dojmu, že řídíme auto o číslo větší. Pocitově šířku pola zdůrazňuje i to, že je všechno trochu níž – pozice sedadel, palubní deska i kapota, přes kterou je dobrý výhled kolem přídě.

Fiesta má všechno užší a vyskládané do výšky. Kvůli strmě stoupající přídí to jinak ani nejde, vysoká hrana kapoty tlačí nahoru i palubní desku, která se před námi tyčí jako hradba. Spolu se skloněnými sloupky a tlustšími dveřmi to vyvolává těsnější náladu a blahodárný prostor nadbytku místa chybí.

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

V sedadlech si hovíme dobře, v každém voze ovšem jinak. Polo nabízí komfortně široká a měkká křesla, na delších cestách ale můžou někomu připadat měkká až moc. Fiesta je stará škola, tuhé výplně tělo lépe podepřou. Opěradla jsou však užší a svírají boky těsněji, paradoxně aniž by v zatáčkách dokázala pořádně podržet.

Nafukovací člun

Ještě větší rozdíl najdeme v druhé řadě. Do fiesty se musíme nasoukat krátkými dveřmi, místa před koleny máme tak akorát a nárty jsou v kontaktu s rámem sedadla řidiče. Skrčené nohy tak ani nemohou využít délky sedáku. Ke krátké zádi se také rychleji svažuje střecha, což je cítit nad hlavou.

Polo je opět napřed – dveře široké, místa před koleny dvojnásobek a volněji se cítíme i nad hlavou. Sedák je uchycený trochu níž u podlahy, ale to je v této třídě snesitelná daň.

Do třetice se náskok volkswagenu ukazuje v kufru. Ford s poctivostí dnes už neobvyklou uvádí objem se započtením prostoru rezervy i bez něj. V druhém případě vychází 269 litrů, tedy o 30% méně než u pola, které rezervu nezapočítává, ani když si ji nekoupíte.

Ptáte-li se, jak se konstruktérům Volkswagenu podařilo o 2 cm delší karoserii nadít vnitřním prostorem delším o 13 cm, bude odpověď nejspíš souviset s novou platformou MQB A0. Fiesta využívá základů evolučně vyvíjených od roku 2002, které na nejmodernější konkurenci začínají ztrácet.

Údaje o testovaných vozidlech Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Volkswagen Polo 1.0 TSI
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 157/6 165/14
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 95-102/96 90-99/92
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 6-12/7 6-15/7
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 143/147 148/144
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 133/125 130/126
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 52 x 50/49 x 50 50 x 50/45 x 47
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 51 60 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 69 x 95 80 x 102
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 73/188 69/183

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Země OSN v Maroku formálně přijaly globální pakt o migraci Země OSN v Maroku formálně přijaly globální pakt o migraci

Země Organizace spojených národů v marockém městě…

Komentář Roberta Maleckého: Na domácí frontě není klid Komentář Roberta Maleckého: Na domácí frontě není klid

Ostrý spor mezi českým prezidentem republiky a českou…

Hlavní nádraží v Brně se na rok uzavřelo. Většina vlaků zastaví jinde Hlavní nádraží v Brně se na rok uzavřelo. Většina vlaků zastaví jinde

Výluka brněnského hlavního nádraží, která začala v…

Místo vily po cestovateli Fričovi vyrůstají v Praze-Košířích luxusní byty Místo vily po cestovateli Fričovi vyrůstají v Praze-Košířích luxusní byty

Po letech soudní sporů odstartovala v pražské lokalitě…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Volkswagen…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu Zachránil systém Halo jezdce F1? FIA vydala závěrečnou zprávu

Mezinárodní automobilová federace FIA vydala závěrečnou…

 



Juniorský soutěžní Ford Fiesta R2 2019: Závodit bude s litrovým tříválcem Juniorský soutěžní Ford Fiesta R2 2019: Závodit bude s litrovým tříválcem

Ford Performance a M-Sport cizelují Fiestu R2. Verze pro…

Fordy Fiesta ST v Mostě: Tříválec vs. čtyřválec. Kdo bude rychlejší? Fordy Fiesta ST v Mostě: Tříválec vs. čtyřválec. Kdo bude rychlejší?

Vzali jsme do Mostu novou Fiestu ST. Společnost jí dělala…

 



 
Srovnali jsme novou Jawu 350 OHC s jejím slavným vzorem ze sedmdesátých let

Srovnali jsme novou Jawu 350 OHC s jejím slavným vzorem ze sedmdesátých let

Dnes 08:00

Jawa na českém trhu nabízí motocykl s označením 350 OHC, který není její vlastní konstrukcí, ale díky řadě komponentů připomíná jeden z nejdůležitějších motocyklů značky.




Blesk.cz

Syn Kostelky (†91) na pohřbu: Mohli jsme mu život prodloužit, ale nemělo to smysl

Syn Kostelky (†91) na pohřbu: Mohli jsme mu život…

Slavný kardiochirug Martin Kostelka (60) o víkendu pohřbil tatínka, oblíbeného herce Lubomíra Kostelku (†91)…

Pražané, pozor! Přívoz v Tróji nejezdí. Zastavil ho silný vítr

Pražané, pozor! Přívoz v Tróji nejezdí. Zastavil ho…

Pražané, pozor! Pokud ráno využíváte přívoz z Tróje na Císařský ostrov, vydejte se jinudy. Z důvodu silného…

 

iSport.cz

Kaše zářil proti New Jersey. Rittich byl skoro perfektní, Neuvirth střídán

Kaše zářil proti New Jersey. Rittich byl skoro…

SOUHRN | Ondřej Kaše přispěl v NHL gólem a dvěma přihrávkami k výhře Anaheimu 6:5 po nájezdech nad New Jersey a…

Hejkal: Znám nedostatky hráčů Sparty. Ščasný není v komfortní pozici

Hejkal: Znám nedostatky hráčů Sparty. Ščasný není v…

Na Letné působil jako asistent či skaut. Jednu dobu byl pravou rukou Zdeňka Ščasného, který na něj nedal…

 

Reflex.cz

Hůle: V exekucích tu končí i děti, běží jich miliony, vymahači mají vliv ve všech politických stranách

Hůle: V exekucích tu končí i děti, běží jich…

Češi si nechali ukrást spravedlnost. Analytik Daniel Hůle dlouhodobě upozorňuje na bobtnající problém exekucí.…

Izraelské vojačky vypadají na sociálních sítích jako sexy modelky, ale jsou to i tvrdé bojovnice

Izraelské vojačky vypadají na sociálních sítích jako…

Stát Izrael patří mezi několik málo států světa, kde je vojenská služba povinná i pro ženy. A že se mnohdy jedná…