Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus C-MAX 1.8 - Volba je jasná (11/2003)

Vstup do stále oblíbenějšího segmentu minivanů neodkládal Ford nadarmo - aspoň takový je náš nejsilnější dojem z redakčního testu, kterému jsme jako první česká redakce podrobili model Focus C-MAX. Asi největší konkurenční výhodou je totiž...

Vstup do stále oblíbenějšího segmentu minivanů neodkládal Ford nadarmo - aspoň takový je náš nejsilnější dojem z redakčního testu, kterému jsme jako první česká redakce podrobili model Focus C-MAX. Asi největší konkurenční výhodou je totiž u tohoto auta podvozek, který se bude objevovat v nové řadě Focus od příštího roku - a právě tento podvozek staví C-MAX tak trochu nad konkurenci - a to nepřeháníme.

Ale popořádku. Oproti konkurenci možná C-MAX překvapí rychle se svažující zádí (vůz je důsledně pětimístný), shodli jsme se ale na tom, že linie karosérie jsou zdařilou kombinací identifikace značky, tradice, i moderního ducha byť bez jakýchkoli provokací. Nejdůstojněji vypadá C-MAX z boku, nejhravěji zezadu. Designu vládne střízlivost, ale ne strohost a linie Focusu C-MAX poznáte napoprvé. Pohodlné nastupování na přední i zadní vysoko umístěná sedadla a rozměrné zadní dveře pak verdikt dokončují - tohle je rodinný vůz.

Po nástupu do interiéru by někoho mohla vyděsit šedo-antracitová barevná kombinace plastů, ovšem první dotek vše napraví - ani relativně strohé loketní opěrky ve dveřích netlačí a vše dokonale lícuje. Sedadla si tradičně zaslouží pochvalu a jen ku cti Fordu, že jim ve jménu rodinnosti nedal změknout. Přední sedačky poskytují dostatečnou boční oporu a ani po delší jízdě není cítit nepohodlí. Posaz za volantem lze díky standardnímu výškovému nastavení sedačky a dvouose seřiditelnému volantu najít bez problému a řidič se může věnovat seznamování s pracovištěm. Přístrojový panel je ještě čitelnějším derivátem současného Focusu, jedničku z hvězdičkou si ovšem C-MAX zaslouží za zpracování palubní desky a především středového panelu. Podívejte se na fotografie a není třeba dalšího vysvětlení. Se svou neskladnou, 193 cm vysokou postavou jsme měl trochu obavy z široké středové konzole, ale nakonec jsem ji ani nevnímal a při jízdě nijak nepřekážela. Řazení bylo u syrového vozu o trochu tužší, na konci testu nám ale připadaly ovládací síly už běžné a výhrady nemáme ani k přesnosti.

Odkládacích prostor je dostatek hlavně na středové konzole a ve dveřích, až neuvěřitelný objem má pak schránka před spolujezdcem. Vzadu je v pětimístném uspořádání poměrně dost prostoru pro nohy i pro hlavu, po sklopení prostředního zadního sedadla vzad a posunutí krajních sedadel šikmo vzad je nabídka místa pro kolena vskutku mimořádná. Všechna sedadla se dají sklápět a vyjímat z vozu, takže i handicap prostředního sedadla, které ve sklopené variantě při čtyřmístném uspořádání zmenšuje zavazadlový prostor, lze vyřešit jeho vyjmutím z vozu.

Základní zavazadlový prostor o objemu 550 l je více než dostatečný. Přístup k němu umožňují dostatečně nahoru otevíratelné páté dveře, jeho podlaha je pak asi 10 cm pod nakládací hranou. Ani tento schod ovšem nakládání nijak neztěžuje. Sklápění jednotlivých opěradel zadních sedadel je možné i ze zavazadlového prostoru a po vyjmutí sedaček z vozu vznikne zcela rovná ložná plocha. Pod podlahou je místo pro drobné předměty a dojezdové rezervní kolo.

Testovaný motor - zážehový 1.8 Duratec disponuje maximálním výkonem 88 kW a k plnému využití jeho síly je třeba držet jej ve vyšších otáčkách. Nárůst výkonu je přitom plynulý, takže poklidnější styl jízdy se dá zvládat i s dřívějším řazením a tichem v kabině. Při poklidné jízdě se agregát chová jako beránek a i ve městě se drží pod hranicí devítilitrové spotřeby, mimo město pak o dva litry méně. Jakékoli pobídnutí pak motor vítá s radostí a přibližně o litr a půl vyššími hodnotami. Zajímavá je v této souvislosti strategie Fordu, který k C-MAXu nabízí dva zážehové motory (1,6/74 kW a 1,8/88 kW) a dva turbodiesely TDCi (1,6/80 kW a 2,0/100 kW), přičemž ceny jdou přesně v tomto pořadí s odstupem 38 - 42 tisíc.

Vracíme se na začátek, k hodnocení, které přes všechny pozitivní přívlastky zakládáme na osobní zkušenosti. Vrcholem C-MAXu je totiž jízda. Začíná to už usednutím za volant, kdy jsme měli těžko objektivně definovatelný pocit "srůstu" s vozem, a to už od prvních chvil. Věnec volantu padne do ruky jako ulitý, velmi přesné řízení umožňuje nabýt jistoty nad autem za krátký čas a podvozek - to se prostě musí zažít. Skutečně si jen těžko vzpomínám na jiný vůz, který by tak dobře plnil řidičova přání a současně mu jemně dával najevo hranice. V zatáčkách je vůz neutrální i ve chvíli, kdy začnete litovat kvičící přední kola, auto se moc nenaklání a nerovnosti vcelku úspěšně absorbuje. Jde přitom i o souhru dalších věcí, které k nadšení nad jízdou přispívají: velmi dobrý rejd usnadňuje manévrování, posilovač řízení má skutečně proměnlivý účinek v závislosti na rychlosti jízdy, krátké převisy a zvětšená zrcátka jízdu dále ulehčují...

Možná je to hloupé, ale kromě ministěrače zadního oknaa příplatkového(!) krytu zavazadlového prostoru u základní verze jsme nepřišli na žádný výrazný zápor. Ale zase: přední stěrače disponují paralelogramem, takže jejich činná plocha je naopak více než příkladná...

Ford Focus C-MAX je vůz, který oproti konkurenci vyniká především jízdními vlastnostmi, úrovní zpracování interiéru a stylovou čistotou. Pohled do ceníku pak ujistí, že i tyto hodnoty jsou srovnatelné s konkurencí.

Pokud tedy bude nový Focus stejně dobrý jako C-MAX, má se nižší střední třída nač těšit.

Cena základní sestavy 602 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS+ EBD, posilovač řízení, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizace, výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, kryt zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, otáčkoměr, kůží potažený volant, loketní opěrka na straně řidiče, zadní sedadla dělená 40/20/40, sklopná a vyjímatelná, boční posuvná šikmo dozadu, prostřední sklopné dozadu, palubní počítač, sloupek řízení nastavitelný ve dvou směrech, rádio/přehrávač kazet 5000 + 4 reproduktory + střešní anténa, el. ovládaná zrcátka v barvě karoserie, ocelová kola 195/65 R15 Kč
Cena testované sestavy 640 900 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický lak (+13.000,-), kola z lehkých slitin 205/55 R16 (+25.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 165 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 5.6 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1620
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 563
Rozměr pneu: 205/55 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4333
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1595
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano