Ford Focus C-MAX 1.8 - Volba je jasná (11/2003)

Ford Focus C-MAX 1.8 - Volba je jasná (11/2003)

 
 

Vstup do stále oblíbenějšího segmentu minivanů neodkládal Ford nadarmo - aspoň takový je náš nejsilnější dojem z redakčního testu, kterému jsme jako první česká redakce podrobili model Focus C-MAX. Asi největší konkurenční výhodou je totiž u tohoto auta podvozek, který se bude objevovat v nové řadě Focus od příštího roku - a právě tento podvozek staví C-MAX tak trochu nad...

Vstup do stále oblíbenějšího segmentu minivanů neodkládal Ford nadarmo - aspoň takový je náš nejsilnější dojem z redakčního testu, kterému jsme jako první česká redakce podrobili model Focus C-MAX. Asi největší konkurenční výhodou je totiž u tohoto auta podvozek, který se bude objevovat v nové řadě Focus od příštího roku - a právě tento podvozek staví C-MAX tak trochu nad konkurenci - a to nepřeháníme.

Ale popořádku. Oproti konkurenci možná C-MAX překvapí rychle se svažující zádí (vůz je důsledně pětimístný), shodli jsme se ale na tom, že linie karosérie jsou zdařilou kombinací identifikace značky, tradice, i moderního ducha byť bez jakýchkoli provokací. Nejdůstojněji vypadá C-MAX z boku, nejhravěji zezadu. Designu vládne střízlivost, ale ne strohost a linie Focusu C-MAX poznáte napoprvé. Pohodlné nastupování na přední i zadní vysoko umístěná sedadla a rozměrné zadní dveře pak verdikt dokončují - tohle je rodinný vůz.

Po nástupu do interiéru by někoho mohla vyděsit šedo-antracitová barevná kombinace plastů, ovšem první dotek vše napraví - ani relativně strohé loketní opěrky ve dveřích netlačí a vše dokonale lícuje. Sedadla si tradičně zaslouží pochvalu a jen ku cti Fordu, že jim ve jménu rodinnosti nedal změknout. Přední sedačky poskytují dostatečnou boční oporu a ani po delší jízdě není cítit nepohodlí. Posaz za volantem lze díky standardnímu výškovému nastavení sedačky a dvouose seřiditelnému volantu najít bez problému a řidič se může věnovat seznamování s pracovištěm. Přístrojový panel je ještě čitelnějším derivátem současného Focusu, jedničku z hvězdičkou si ovšem C-MAX zaslouží za zpracování palubní desky a především středového panelu. Podívejte se na fotografie a není třeba dalšího vysvětlení. Se svou neskladnou, 193 cm vysokou postavou jsme měl trochu obavy z široké středové konzole, ale nakonec jsem ji ani nevnímal a při jízdě nijak nepřekážela. Řazení bylo u syrového vozu o trochu tužší, na konci testu nám ale připadaly ovládací síly už běžné a výhrady nemáme ani k přesnosti.

Odkládacích prostor je dostatek hlavně na středové konzoleve dveřích, až neuvěřitelný objem má pak schránka před spolujezdcem. Vzadu je v pětimístném uspořádání poměrně dost prostoru pro nohy i pro hlavu, po sklopení prostředního zadního sedadla vzad a posunutí krajních sedadel šikmo vzad je nabídka místa pro kolena vskutku mimořádná. Všechna sedadla se dají sklápět a vyjímat z vozu, takže i handicap prostředního sedadla, které ve sklopené variantě při čtyřmístném uspořádání zmenšuje zavazadlový prostor, lze vyřešit jeho vyjmutím z vozu.

Základní zavazadlový prostor o objemu 550 l je více než dostatečný. Přístup k němu umožňují dostatečně nahoru otevíratelné páté dveře, jeho podlaha je pak asi 10 cm pod nakládací hranou. Ani tento schod ovšem nakládání nijak neztěžuje. Sklápění jednotlivých opěradel zadních sedadel je možné i ze zavazadlového prostoru a po vyjmutí sedaček z vozu vznikne zcela rovná ložná plocha. Pod podlahou je místo pro drobné předměty a dojezdové rezervní kolo.

Testovaný motor - zážehový 1.8 Duratec disponuje maximálním výkonem 88 kW a k plnému využití jeho síly je třeba držet jej ve vyšších otáčkách. Nárůst výkonu je přitom plynulý, takže poklidnější styl jízdy se dá zvládat i s dřívějším řazením a tichem v kabině. Při poklidné jízdě se agregát chová jako beránek a i ve městě se drží pod hranicí devítilitrové spotřeby, mimo město pak o dva litry méně. Jakékoli pobídnutí pak motor vítá s radostí a přibližně o litr a půl vyššími hodnotami. Zajímavá je v této souvislosti strategie Fordu, který k C-MAXu nabízí dva zážehové motory (1,6/74 kW a 1,8/88 kW) a dva turbodiesely TDCi (1,6/80 kW a 2,0/100 kW), přičemž ceny jdou přesně v tomto pořadí s odstupem 38 - 42 tisíc.

Vracíme se na začátek, k hodnocení, které přes všechny pozitivní přívlastky zakládáme na osobní zkušenosti. Vrcholem C-MAXu je totiž jízda. Začíná to už usednutím za volant, kdy jsme měli těžko objektivně definovatelný pocit "srůstu" s vozem, a to už od prvních chvil. Věnec volantu padne do ruky jako ulitý, velmi přesné řízení umožňuje nabýt jistoty nad autem za krátký čas a podvozek - to se prostě musí zažít. Skutečně si jen těžko vzpomínám na jiný vůz, který by tak dobře plnil řidičova přání a současně mu jemně dával najevo hranice. V zatáčkách je vůz neutrální i ve chvíli, kdy začnete litovat kvičící přední kola, auto se moc nenaklání a nerovnosti vcelku úspěšně absorbuje. Jde přitom i o souhru dalších věcí, které k nadšení nad jízdou přispívají: velmi dobrý rejd usnadňuje manévrování, posilovač řízení má skutečně proměnlivý účinek v závislosti na rychlosti jízdy, krátké převisy a zvětšená zrcátka jízdu dále ulehčují...

Možná je to hloupé, ale kromě ministěrače zadního oknaa příplatkového(!) krytu zavazadlového prostoru u základní verze jsme nepřišli na žádný výrazný zápor. Ale zase: přední stěrače disponují paralelogramem, takže jejich činná plocha je naopak více než příkladná...

Ford Focus C-MAX je vůz, který oproti konkurenci vyniká především jízdními vlastnostmi, úrovní zpracování interiéru a stylovou čistotou. Pohled do ceníku pak ujistí, že i tyto hodnoty jsou srovnatelné s konkurencí.

Pokud tedy bude nový Focus stejně dobrý jako C-MAX, má se nižší střední třída nač těšit.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 602 900 Kč Cena v testované výbavě: 640 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS+ EBD, posilovač řízení, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizace, výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, kryt zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, otáčkoměr, kůží potažený volant, loketní opěrka na straně řidiče, zadní sedadla dělená 40/20/40, sklopná a vyjímatelná, boční posuvná šikmo dozadu, prostřední sklopné dozadu, palubní počítač, sloupek řízení nastavitelný ve dvou směrech, rádio/přehrávač kazet 5000 + 4 reproduktory + střešní anténa, el. ovládaná zrcátka v barvě karoserie, ocelová kola 195/65 R15

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak (+13.000,-), kola z lehkých slitin 205/55 R16 (+25.000,-)

Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku

Státní zástupce obdržel od policie vyrozumění Sněmovny o…

 

Štítky Ford Focus MPV Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 165 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 5.6 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 563
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4333
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1595
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,81
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi vs. Citroen Xsara Picasso 1,6 HDi - Hrana lepší křivky? Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi vs. Citroen Xsara Picasso 1,6 HDi - Hrana lepší křivky?

K tomuto srovnávacímu testu nás vedlo hned několik…

Focus C-Max - první jízdní dojmy Focus C-Max - první jízdní dojmy

Fordova novinka je pouze pětimístná, přesto chce…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan (ne)vzal jeho sedmičku

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan…

Vždycky jsem chtěl hrát za váš klub, je to můj sen od dětství... Hloupá PR fráze, která je nutným zlem každého…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…