Ford Focus C-MAX 1.8 - Volba je jasná (11/2003)

Ford Focus C-MAX 1.8 - Volba je jasná (11/2003)

 
 
5.11. 2003

Vstup do stále oblíbenějšího segmentu minivanů neodkládal Ford nadarmo - aspoň takový je náš nejsilnější dojem z redakčního testu, kterému jsme jako první česká redakce podrobili model Focus C-MAX. Asi největší konkurenční výhodou je totiž u tohoto auta podvozek, který se bude objevovat v nové řadě Focus od příštího roku - a právě tento podvozek staví C-MAX tak trochu nad...

Vstup do stále oblíbenějšího segmentu minivanů neodkládal Ford nadarmo - aspoň takový je náš nejsilnější dojem z redakčního testu, kterému jsme jako první česká redakce podrobili model Focus C-MAX. Asi největší konkurenční výhodou je totiž u tohoto auta podvozek, který se bude objevovat v nové řadě Focus od příštího roku - a právě tento podvozek staví C-MAX tak trochu nad konkurenci - a to nepřeháníme.

Ale popořádku. Oproti konkurenci možná C-MAX překvapí rychle se svažující zádí (vůz je důsledně pětimístný), shodli jsme se ale na tom, že linie karosérie jsou zdařilou kombinací identifikace značky, tradice, i moderního ducha byť bez jakýchkoli provokací. Nejdůstojněji vypadá C-MAX z boku, nejhravěji zezadu. Designu vládne střízlivost, ale ne strohost a linie Focusu C-MAX poznáte napoprvé. Pohodlné nastupování na přední i zadní vysoko umístěná sedadla a rozměrné zadní dveře pak verdikt dokončují - tohle je rodinný vůz.

Po nástupu do interiéru by někoho mohla vyděsit šedo-antracitová barevná kombinace plastů, ovšem první dotek vše napraví - ani relativně strohé loketní opěrky ve dveřích netlačí a vše dokonale lícuje. Sedadla si tradičně zaslouží pochvalu a jen ku cti Fordu, že jim ve jménu rodinnosti nedal změknout. Přední sedačky poskytují dostatečnou boční oporu a ani po delší jízdě není cítit nepohodlí. Posaz za volantem lze díky standardnímu výškovému nastavení sedačky a dvouose seřiditelnému volantu najít bez problému a řidič se může věnovat seznamování s pracovištěm. Přístrojový panel je ještě čitelnějším derivátem současného Focusu, jedničku z hvězdičkou si ovšem C-MAX zaslouží za zpracování palubní desky a především středového panelu. Podívejte se na fotografie a není třeba dalšího vysvětlení. Se svou neskladnou, 193 cm vysokou postavou jsme měl trochu obavy z široké středové konzole, ale nakonec jsem ji ani nevnímal a při jízdě nijak nepřekážela. Řazení bylo u syrového vozu o trochu tužší, na konci testu nám ale připadaly ovládací síly už běžné a výhrady nemáme ani k přesnosti.

Odkládacích prostor je dostatek hlavně na středové konzoleve dveřích, až neuvěřitelný objem má pak schránka před spolujezdcem. Vzadu je v pětimístném uspořádání poměrně dost prostoru pro nohy i pro hlavu, po sklopení prostředního zadního sedadla vzad a posunutí krajních sedadel šikmo vzad je nabídka místa pro kolena vskutku mimořádná. Všechna sedadla se dají sklápět a vyjímat z vozu, takže i handicap prostředního sedadla, které ve sklopené variantě při čtyřmístném uspořádání zmenšuje zavazadlový prostor, lze vyřešit jeho vyjmutím z vozu.

Základní zavazadlový prostor o objemu 550 l je více než dostatečný. Přístup k němu umožňují dostatečně nahoru otevíratelné páté dveře, jeho podlaha je pak asi 10 cm pod nakládací hranou. Ani tento schod ovšem nakládání nijak neztěžuje. Sklápění jednotlivých opěradel zadních sedadel je možné i ze zavazadlového prostoru a po vyjmutí sedaček z vozu vznikne zcela rovná ložná plocha. Pod podlahou je místo pro drobné předměty a dojezdové rezervní kolo.

Testovaný motor - zážehový 1.8 Duratec disponuje maximálním výkonem 88 kW a k plnému využití jeho síly je třeba držet jej ve vyšších otáčkách. Nárůst výkonu je přitom plynulý, takže poklidnější styl jízdy se dá zvládat i s dřívějším řazením a tichem v kabině. Při poklidné jízdě se agregát chová jako beránek a i ve městě se drží pod hranicí devítilitrové spotřeby, mimo město pak o dva litry méně. Jakékoli pobídnutí pak motor vítá s radostí a přibližně o litr a půl vyššími hodnotami. Zajímavá je v této souvislosti strategie Fordu, který k C-MAXu nabízí dva zážehové motory (1,6/74 kW a 1,8/88 kW) a dva turbodiesely TDCi (1,6/80 kW a 2,0/100 kW), přičemž ceny jdou přesně v tomto pořadí s odstupem 38 - 42 tisíc.

Vracíme se na začátek, k hodnocení, které přes všechny pozitivní přívlastky zakládáme na osobní zkušenosti. Vrcholem C-MAXu je totiž jízda. Začíná to už usednutím za volant, kdy jsme měli těžko objektivně definovatelný pocit "srůstu" s vozem, a to už od prvních chvil. Věnec volantu padne do ruky jako ulitý, velmi přesné řízení umožňuje nabýt jistoty nad autem za krátký čas a podvozek - to se prostě musí zažít. Skutečně si jen těžko vzpomínám na jiný vůz, který by tak dobře plnil řidičova přání a současně mu jemně dával najevo hranice. V zatáčkách je vůz neutrální i ve chvíli, kdy začnete litovat kvičící přední kola, auto se moc nenaklání a nerovnosti vcelku úspěšně absorbuje. Jde přitom i o souhru dalších věcí, které k nadšení nad jízdou přispívají: velmi dobrý rejd usnadňuje manévrování, posilovač řízení má skutečně proměnlivý účinek v závislosti na rychlosti jízdy, krátké převisy a zvětšená zrcátka jízdu dále ulehčují...

Možná je to hloupé, ale kromě ministěrače zadního oknaa příplatkového(!) krytu zavazadlového prostoru u základní verze jsme nepřišli na žádný výrazný zápor. Ale zase: přední stěrače disponují paralelogramem, takže jejich činná plocha je naopak více než příkladná...

Ford Focus C-MAX je vůz, který oproti konkurenci vyniká především jízdními vlastnostmi, úrovní zpracování interiéru a stylovou čistotou. Pohled do ceníku pak ujistí, že i tyto hodnoty jsou srovnatelné s konkurencí.

Pokud tedy bude nový Focus stejně dobrý jako C-MAX, má se nižší střední třída nač těšit.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 602 900 Kč Cena v testované výbavě: 640 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS+ EBD, posilovač řízení, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizace, výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, kryt zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, otáčkoměr, kůží potažený volant, loketní opěrka na straně řidiče, zadní sedadla dělená 40/20/40, sklopná a vyjímatelná, boční posuvná šikmo dozadu, prostřední sklopné dozadu, palubní počítač, sloupek řízení nastavitelný ve dvou směrech, rádio/přehrávač kazet 5000 + 4 reproduktory + střešní anténa, el. ovládaná zrcátka v barvě karoserie, ocelová kola 195/65 R15

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak (+13.000,-), kola z lehkých slitin 205/55 R16 (+25.000,-)

Izrael přijal zákon definující zemi jako výlučně židovský stát Izrael přijal zákon definující zemi jako výlučně židovský stát

Izraelský parlament přijal kontroverzní zákon, který zemi…

Britská policie prý identifikovala pachatele útoku na Skripala Britská policie prý identifikovala pachatele útoku na Skripala

Britská policie identifikovala osoby odpovědné za útok na…

Trump: Za zasahování Ruska do voleb nese zodpovědnost Putin Trump: Za zasahování Ruska do voleb nese zodpovědnost Putin

Za ovlivňování amerických prezidentských voleb v roce…

 

Štítky Ford Focus MPV Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 165 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 5.6 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 563
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4333
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1595
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,81
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 



Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi vs. Citroen Xsara Picasso 1,6 HDi - Hrana lepší křivky? Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi vs. Citroen Xsara Picasso 1,6 HDi - Hrana lepší křivky?

K tomuto srovnávacímu testu nás vedlo hned několik…

Focus C-Max - první jízdní dojmy Focus C-Max - první jízdní dojmy

Fordova novinka je pouze pětimístná, přesto chce…

 



 
Tohle jsou nejméně žádaná auta na českém trhu. Jsou mezi nimi prémiové sedany i slavný hybrid

Nejméně žádaná auta na českém trhu: Prémiové sedany i slavný hybrid

Dnes 08:00

Nejméně úspěšná auta na českém trhu mají jen pár registrovaných kousků za první pololetí. Jsou mezi nimi Maserati, Jaguary i DS.




Blesk.cz

U Plzeňské v parku našli mrtvolu muže. Policie zjišťuje okolnosti úmrtí

U Plzeňské v parku našli mrtvolu muže. Policie…

Pražští kriminalisté se v současnosti věnují případu nálezu mrtvého těla v parku poblíž Plzeňské ulice v Praze…

Tiket za stovku vydělal muži z Ostravska v Eurojackpotu 38 milionů

Tiket za stovku vydělal muži z Ostravska v…

Výherce královského bohatství o svém štěstí zatím nikomu neřekl. Už teď ale plánuje, že se přestěhuje do lepšího…

 

iSport.cz

Sportovní výkony bez bolesti a umazaných rukou – Voltaren Emulgel s inovativním aplikátorem

Sportovní výkony bez bolesti a umazaných rukou –…

Bezbolestná rekonvalescence zní skoro jako utopie. Zraněné místo vysílá do mozku signály, že není něco…

Mladíček ze Sky ve stínu hvězd. Bernal je supertalent, smekají kolegové

Mladíček ze Sky ve stínu hvězd. Bernal je…

Má být budoucností světové cyklistiky. Kolumbijský mladík Egan Arley Bernal zatím v jednadvaceti letech sbírá…

 

Reflex.cz

Odstavený kandidát na primátora za ANO Nacher: Neměním ani slovíčko, jsem proti lichvě. Podnikání Stuchlíka si nastuduju

Odstavený kandidát na primátora za ANO Nacher:…

Ten, kdo rozhodl, přebírá odpovědnost. Teď už bývalý kandidát na pražského primátora Patrik Nacher přijal své…

Osada na pahorku: Jedinečná zpráva o stavu izraelské společnosti

Osada na pahorku: Jedinečná zpráva o stavu izraelské…

Na obálce pátého, doma i v zahraničí velmi oceňovaného románu Asafa Gavrona Osada na pahorku, který vydalo v…