Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy z odvážného tříválce

Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy z odvážného tříválce

 
 

Trend osekávání nadbytečných válců už dorazil i do nižší střední třídy. První vlaštovka od Fordu překvapila dobrým vychováním.

Čekají nás v emisní době chmurně šedé dny s línými a řidičsky nepřátelskými auty? U některých značek možná, ale u Fordu určitě ne.

Když inženýři z motorářského centra ve velšském Bridgendu dostali před čtyřmi lety zadání, co všechno musí nový motor splnit, podle nás vyrazili nejdřív do hospody. A po pár pintách Guinesse musel někdo bouchnout do stolu: „Chlapi, přece kvůli těm emisím nepřestaneme dělat pořádná auta!“ Kolem zaznělo souhlasné mručení a šlo se na věc.

Možná trochu přeháníme, vždyť první experimentální tříválec zde postavili už v roce 2001. Když nás ale Ford minulý týden pozval do Barcelony na první jízdy s litrovým EcoBoostem, museli jsme uznat, že novému přírůstku nechybí houževnatost Ostrovana ani chuť žít.

Namontovat ho rovnou pod kapotu Focusu byl od manažerů Fordu docela odvážný tah. Vždyť i Fiestu zatím pohánějí výhradně čtyřválce. A oblažit klokotavým chrčením lichého rytmu posádku v nižší střední třídě, to si dosud nikdo nedovolil. Ale na druhou stranu vývoji zkrácených motorů se ještě nikdy nevěnovalo tolik pozornosti jako dnes. A jak ukázala Škoda Citigo, takové úsilí prostě musí přinést výsledky. Ano, právě na hladce bzučící motůrek nejmenší škodovky jsme si vzpomněli po prvních metrech jízdy. Pak je tady ještě něco – auto vyšší třídy bude mít zavěšení agregátu a hlukovou izolaci vždycky lepší než městský prcek. A to je u tříválce poznat víc než u čtyřválce.

Dvě generace motorů ve Fordu Focus
Motor1,6 Ti-VCT1,0 Ecoboost
Výkon (kW při ot./min.)92/600092/
Toč. moment (N.m. při ot./min.)155/4150170/1500
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,911,3
Pohotovostní hmotnost (kg)11991204
Spotřeba paliva (l/100 km)
město8,06,3
mimo město4,74,2
kominovaná5,95,0
Pořizovací cena (Kč)453 990463 990

Takže abychom vás nenapínali: i s lichým počtem válců zůstal Focus Focusem, chová se dospěle a jízda s ním je pohodovou záležitostí. Na povel startovacího tlačítka motor nastoupí do volnoběhu jen o chlup hrubšího, než je obvyklé. A pokud při tom začne hrát rádio, ničeho si nevšimnete. Rozjezd je zejména do kopce citlivější na správné otáčky, potěší však jemně vyladěné reakce při přidání a ubrání plynu v nízkých rychlostech. Poslední hendikep v podobě basových vibrací se ozve mezi 1300 a 1500 ot./min. Jakmile otáčkoměr dostoupí o stovku otáček výš, rozhostí se v kabině ticho a auto s pozoruhodnou samozřejmostí plyne krajinou. Do dvou tisíc ležérně, mezi dvěma a třemi tisíci už docela svižně. Barva zvuku samozřejmě počet válců prozradí, jeho intenzita je ale na úrovni obyčejné šestnáctistovky. A vibrace veškeré žádné. Tah plynule narůstá až do 5300 ot./min. Španělské policii to neříkejte, ale litrový Focus v pohodě udrží tempo kolem 170 km/h.

Ford Focus 1,0 EcoBoost: První tříválec v nižší střední (ceny+technická data)

Spotřeba se při klidné jízdě mimo město pohybovala kolem šesti litrů, což není výrazně méně než u atmosférického motoru 1.6 Ti-VTC. Tomu bychom zatím v rodinném autě dali přednost – je o deset tisíc levnější, o hodně jednodušší a víc než pružnost ho omezuje pětistupňová převodovka. Je ale fajn vědět, že až udeří norma Euro 6 a EcoBoost zůstane v ceníku sám, neztratí Focus nic ze své přitažlivosti, intuitivního ovládání ani komfortu.

Tři otázky pro Rogera Ratleye, šéfa vývoje benzinových motorů Fordu

Proč jste použili rozvodový řemen, a ne řetěz?

Je levnější a tišší. Uplatnili jsme řešení vyzkoušené na Transitu Connect – řemen je v malé míře vlhčen olejem. To ho zvláčňuje, což snižuje rázy na zubech vačkových kol a pomáhá odvádět teplo. Díky tomu a drátěné výztuze jsme mohli stanovit životnost na 240 000 kilometrů.

Blok motoru je ze šedé litiny. Proč ne z hliníku?

Protože musí vydržet současně velký tlak, silné vibrace a vysoké teploty. V závislosti na zatížení zde panují mnohem prudší výkyvy teplot než u atmosférického agregátu a jednotlivé části si musí „rozumět“ co do tepelné roztažnosti. To se týká i vztahu mezi blokem a klikovou hřídelí.

Přijdou další objemové varianty tříválce?

S tím nepočítáme. Jak vidíte, už takhle je motor výrazně dlouhozdvihový. Objem bychom tedy museli zvětšit úpravou vrtání, a na to je v krátkém bloku málo místa. Větší objem nepotřebujeme, důležitá je krátká stavba, která šetří místo pod kapotou a umožní sestavovat hybridní jednotky.

Jake.Auto.cz: Ford Focus – všechny testy a další články

Ten fofr, to teplo!

Maličké turbodmychadlo dosahuje až 248 000 ot./min. To je ještě o čtyřicet tisíc víc než u většího typu 1.6 EcoBoost. Turbo představuje součást výfukového potrubí, jehož sběrná část je integrovaná v hlavě válců a chlazená vodou. Když je motor studený, proudí voda jen touto částí hlavy, což ohromně urychlí její ohřev.

Máte to nakřivo, pánové

Jak to, že se tříválec obejde bez vyvažovacích hřídelí? Vždyť dva písty běhají proti jednomu... Kromě důsledně odlehčených vnitřních částí tomu pomáhá finta, kterou už známe z Nissanu Micra – setrvačník a řemenice klínového řemene jsou vyvážené asymetricky. Působí jako závaží a pomáhají lichému pístu proti přesilovce. I proto je chod agregátu mimořádně klidný.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici…

Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta

Turkmenistán je jedním z nejizolovanějších států s…

Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru? Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

Současný Focus RS je určitě jedním z nejúžasnějších…

Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu! Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu!

Milujete videa Kena Blocka a chtěli byste jezdit jako on?…

 



 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Čína: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Dnes 18:35

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká. United spasil Martial

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká.…

Fotbalisté Arsenalu vyhráli v 24. Premier League i s Petrem Čechem v brance doma pohodlně porazili Crystal…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…