Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy z odvážného tříválce

Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy z odvážného tříválce

 
 

Trend osekávání nadbytečných válců už dorazil i do nižší střední třídy. První vlaštovka od Fordu překvapila dobrým vychováním.

Čekají nás v emisní době chmurně šedé dny s línými a řidičsky nepřátelskými auty? U některých značek možná, ale u Fordu určitě ne.

Když inženýři z motorářského centra ve velšském Bridgendu dostali před čtyřmi lety zadání, co všechno musí nový motor splnit, podle nás vyrazili nejdřív do hospody. A po pár pintách Guinesse musel někdo bouchnout do stolu: „Chlapi, přece kvůli těm emisím nepřestaneme dělat pořádná auta!“ Kolem zaznělo souhlasné mručení a šlo se na věc.

Možná trochu přeháníme, vždyť první experimentální tříválec zde postavili už v roce 2001. Když nás ale Ford minulý týden pozval do Barcelony na první jízdy s litrovým EcoBoostem, museli jsme uznat, že novému přírůstku nechybí houževnatost Ostrovana ani chuť žít.

Namontovat ho rovnou pod kapotu Focusu byl od manažerů Fordu docela odvážný tah. Vždyť i Fiestu zatím pohánějí výhradně čtyřválce. A oblažit klokotavým chrčením lichého rytmu posádku v nižší střední třídě, to si dosud nikdo nedovolil. Ale na druhou stranu vývoji zkrácených motorů se ještě nikdy nevěnovalo tolik pozornosti jako dnes. A jak ukázala Škoda Citigo, takové úsilí prostě musí přinést výsledky. Ano, právě na hladce bzučící motůrek nejmenší škodovky jsme si vzpomněli po prvních metrech jízdy. Pak je tady ještě něco – auto vyšší třídy bude mít zavěšení agregátu a hlukovou izolaci vždycky lepší než městský prcek. A to je u tříválce poznat víc než u čtyřválce.

Dvě generace motorů ve Fordu Focus
Motor1,6 Ti-VCT1,0 Ecoboost
Výkon (kW při ot./min.)92/600092/
Toč. moment (N.m. při ot./min.)155/4150170/1500
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,911,3
Pohotovostní hmotnost (kg)11991204
Spotřeba paliva (l/100 km)
město8,06,3
mimo město4,74,2
kominovaná5,95,0
Pořizovací cena (Kč)453 990463 990

Takže abychom vás nenapínali: i s lichým počtem válců zůstal Focus Focusem, chová se dospěle a jízda s ním je pohodovou záležitostí. Na povel startovacího tlačítka motor nastoupí do volnoběhu jen o chlup hrubšího, než je obvyklé. A pokud při tom začne hrát rádio, ničeho si nevšimnete. Rozjezd je zejména do kopce citlivější na správné otáčky, potěší však jemně vyladěné reakce při přidání a ubrání plynu v nízkých rychlostech. Poslední hendikep v podobě basových vibrací se ozve mezi 1300 a 1500 ot./min. Jakmile otáčkoměr dostoupí o stovku otáček výš, rozhostí se v kabině ticho a auto s pozoruhodnou samozřejmostí plyne krajinou. Do dvou tisíc ležérně, mezi dvěma a třemi tisíci už docela svižně. Barva zvuku samozřejmě počet válců prozradí, jeho intenzita je ale na úrovni obyčejné šestnáctistovky. A vibrace veškeré žádné. Tah plynule narůstá až do 5300 ot./min. Španělské policii to neříkejte, ale litrový Focus v pohodě udrží tempo kolem 170 km/h.

Ford Focus 1,0 EcoBoost: První tříválec v nižší střední (ceny+technická data)

Spotřeba se při klidné jízdě mimo město pohybovala kolem šesti litrů, což není výrazně méně než u atmosférického motoru 1.6 Ti-VTC. Tomu bychom zatím v rodinném autě dali přednost – je o deset tisíc levnější, o hodně jednodušší a víc než pružnost ho omezuje pětistupňová převodovka. Je ale fajn vědět, že až udeří norma Euro 6 a EcoBoost zůstane v ceníku sám, neztratí Focus nic ze své přitažlivosti, intuitivního ovládání ani komfortu.

Tři otázky pro Rogera Ratleye, šéfa vývoje benzinových motorů Fordu

Proč jste použili rozvodový řemen, a ne řetěz?

Je levnější a tišší. Uplatnili jsme řešení vyzkoušené na Transitu Connect – řemen je v malé míře vlhčen olejem. To ho zvláčňuje, což snižuje rázy na zubech vačkových kol a pomáhá odvádět teplo. Díky tomu a drátěné výztuze jsme mohli stanovit životnost na 240 000 kilometrů.

Blok motoru je ze šedé litiny. Proč ne z hliníku?

Protože musí vydržet současně velký tlak, silné vibrace a vysoké teploty. V závislosti na zatížení zde panují mnohem prudší výkyvy teplot než u atmosférického agregátu a jednotlivé části si musí „rozumět“ co do tepelné roztažnosti. To se týká i vztahu mezi blokem a klikovou hřídelí.

Přijdou další objemové varianty tříválce?

S tím nepočítáme. Jak vidíte, už takhle je motor výrazně dlouhozdvihový. Objem bychom tedy museli zvětšit úpravou vrtání, a na to je v krátkém bloku málo místa. Větší objem nepotřebujeme, důležitá je krátká stavba, která šetří místo pod kapotou a umožní sestavovat hybridní jednotky.

Jake.Auto.cz: Ford Focus – všechny testy a další články

Ten fofr, to teplo!

Maličké turbodmychadlo dosahuje až 248 000 ot./min. To je ještě o čtyřicet tisíc víc než u většího typu 1.6 EcoBoost. Turbo představuje součást výfukového potrubí, jehož sběrná část je integrovaná v hlavě válců a chlazená vodou. Když je motor studený, proudí voda jen touto částí hlavy, což ohromně urychlí její ohřev.

Máte to nakřivo, pánové

Jak to, že se tříválec obejde bez vyvažovacích hřídelí? Vždyť dva písty běhají proti jednomu... Kromě důsledně odlehčených vnitřních částí tomu pomáhá finta, kterou už známe z Nissanu Micra – setrvačník a řemenice klínového řemene jsou vyvážené asymetricky. Působí jako závaží a pomáhají lichému pístu proti přesilovce. I proto je chod agregátu mimořádně klidný.

Spolupracujeme s TipCars.com
Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec

Podle staronového předsedy budou sněmovní volby střetem s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů! Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů!

Na Ford Focus RS s tak nízkým proběhem jenom tak…

Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko... Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko...

Automobily s elektrickým pohonem v USA zažívají boom. Ne…

 



 
Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tachometr nestíhá…

Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tacho nestíhá…

Dnes 13:19

Na internetu se začínají objevovat první recenze Bugatti Chiron. A v souvislosti s nimi i některá velmi zajímavá videa…




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a Buffonův nástupce

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a…

Jsou mladí, ale už zatraceně dobří. Prahnou po nich velkokluby nebo za ně dokonce už hrají. Britský deník Daily…

 

Reflex.cz

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem: Anča a Papík souborně!

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem:…

Nebýt Anči a Pepíka, neměl by dnes asi český komiks svou první dámu – Lucii Lomovou. Právě na nich se doslova a…

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa ohlašuje návrat

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa…

Na co Damon Albarn šáhne, to funguje: Blur!, Good, Bad and The Queen a samozřejmě Gorillaz. A právě Gorillaz…