Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy z odvážného tříválce

Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy z odvážného tříválce

 
 

Trend osekávání nadbytečných válců už dorazil i do nižší střední třídy. První vlaštovka od Fordu překvapila dobrým vychováním.

Čekají nás v emisní době chmurně šedé dny s línými a řidičsky nepřátelskými auty? U některých značek možná, ale u Fordu určitě ne.

Když inženýři z motorářského centra ve velšském Bridgendu dostali před čtyřmi lety zadání, co všechno musí nový motor splnit, podle nás vyrazili nejdřív do hospody. A po pár pintách Guinesse musel někdo bouchnout do stolu: „Chlapi, přece kvůli těm emisím nepřestaneme dělat pořádná auta!“ Kolem zaznělo souhlasné mručení a šlo se na věc.

Možná trochu přeháníme, vždyť první experimentální tříválec zde postavili už v roce 2001. Když nás ale Ford minulý týden pozval do Barcelony na první jízdy s litrovým EcoBoostem, museli jsme uznat, že novému přírůstku nechybí houževnatost Ostrovana ani chuť žít.

Namontovat ho rovnou pod kapotu Focusu byl od manažerů Fordu docela odvážný tah. Vždyť i Fiestu zatím pohánějí výhradně čtyřválce. A oblažit klokotavým chrčením lichého rytmu posádku v nižší střední třídě, to si dosud nikdo nedovolil. Ale na druhou stranu vývoji zkrácených motorů se ještě nikdy nevěnovalo tolik pozornosti jako dnes. A jak ukázala Škoda Citigo, takové úsilí prostě musí přinést výsledky. Ano, právě na hladce bzučící motůrek nejmenší škodovky jsme si vzpomněli po prvních metrech jízdy. Pak je tady ještě něco – auto vyšší třídy bude mít zavěšení agregátu a hlukovou izolaci vždycky lepší než městský prcek. A to je u tříválce poznat víc než u čtyřválce.

Dvě generace motorů ve Fordu Focus
Motor1,6 Ti-VCT1,0 Ecoboost
Výkon (kW při ot./min.)92/600092/
Toč. moment (N.m. při ot./min.)155/4150170/1500
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,911,3
Pohotovostní hmotnost (kg)11991204
Spotřeba paliva (l/100 km)
město8,06,3
mimo město4,74,2
kominovaná5,95,0
Pořizovací cena (Kč)453 990463 990

Takže abychom vás nenapínali: i s lichým počtem válců zůstal Focus Focusem, chová se dospěle a jízda s ním je pohodovou záležitostí. Na povel startovacího tlačítka motor nastoupí do volnoběhu jen o chlup hrubšího, než je obvyklé. A pokud při tom začne hrát rádio, ničeho si nevšimnete. Rozjezd je zejména do kopce citlivější na správné otáčky, potěší však jemně vyladěné reakce při přidání a ubrání plynu v nízkých rychlostech. Poslední hendikep v podobě basových vibrací se ozve mezi 1300 a 1500 ot./min. Jakmile otáčkoměr dostoupí o stovku otáček výš, rozhostí se v kabině ticho a auto s pozoruhodnou samozřejmostí plyne krajinou. Do dvou tisíc ležérně, mezi dvěma a třemi tisíci už docela svižně. Barva zvuku samozřejmě počet válců prozradí, jeho intenzita je ale na úrovni obyčejné šestnáctistovky. A vibrace veškeré žádné. Tah plynule narůstá až do 5300 ot./min. Španělské policii to neříkejte, ale litrový Focus v pohodě udrží tempo kolem 170 km/h.

Ford Focus 1,0 EcoBoost: První tříválec v nižší střední (ceny+technická data)

Spotřeba se při klidné jízdě mimo město pohybovala kolem šesti litrů, což není výrazně méně než u atmosférického motoru 1.6 Ti-VTC. Tomu bychom zatím v rodinném autě dali přednost – je o deset tisíc levnější, o hodně jednodušší a víc než pružnost ho omezuje pětistupňová převodovka. Je ale fajn vědět, že až udeří norma Euro 6 a EcoBoost zůstane v ceníku sám, neztratí Focus nic ze své přitažlivosti, intuitivního ovládání ani komfortu.

Tři otázky pro Rogera Ratleye, šéfa vývoje benzinových motorů Fordu

Proč jste použili rozvodový řemen, a ne řetěz?

Je levnější a tišší. Uplatnili jsme řešení vyzkoušené na Transitu Connect – řemen je v malé míře vlhčen olejem. To ho zvláčňuje, což snižuje rázy na zubech vačkových kol a pomáhá odvádět teplo. Díky tomu a drátěné výztuze jsme mohli stanovit životnost na 240 000 kilometrů.

Blok motoru je ze šedé litiny. Proč ne z hliníku?

Protože musí vydržet současně velký tlak, silné vibrace a vysoké teploty. V závislosti na zatížení zde panují mnohem prudší výkyvy teplot než u atmosférického agregátu a jednotlivé části si musí „rozumět“ co do tepelné roztažnosti. To se týká i vztahu mezi blokem a klikovou hřídelí.

Přijdou další objemové varianty tříválce?

S tím nepočítáme. Jak vidíte, už takhle je motor výrazně dlouhozdvihový. Objem bychom tedy museli zvětšit úpravou vrtání, a na to je v krátkém bloku málo místa. Větší objem nepotřebujeme, důležitá je krátká stavba, která šetří místo pod kapotou a umožní sestavovat hybridní jednotky.

Jake.Auto.cz: Ford Focus – všechny testy a další články

Ten fofr, to teplo!

Maličké turbodmychadlo dosahuje až 248 000 ot./min. To je ještě o čtyřicet tisíc víc než u většího typu 1.6 EcoBoost. Turbo představuje součást výfukového potrubí, jehož sběrná část je integrovaná v hlavě válců a chlazená vodou. Když je motor studený, proudí voda jen touto částí hlavy, což ohromně urychlí její ohřev.

Máte to nakřivo, pánové

Jak to, že se tříválec obejde bez vyvažovacích hřídelí? Vždyť dva písty běhají proti jednomu... Kromě důsledně odlehčených vnitřních částí tomu pomáhá finta, kterou už známe z Nissanu Micra – setrvačník a řemenice klínového řemene jsou vyvážené asymetricky. Působí jako závaží a pomáhají lichému pístu proti přesilovce. I proto je chod agregátu mimořádně klidný.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor

Kompaktní hot-hatche od Fordu a Volkswagenu jsou…

Na Tour de France se ukázal speciální Ford Focus RS. Je jediný na světě! Na Tour de France se ukázal speciální Ford Focus RS. Je jediný na světě!

Automobilka Ford je exkluzivním dodavatelem doprovodných…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na číču Hany Gregorové! Proboha, proč to napsal?

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na…

Pornobásničky, které skrz Facebook posílal zhrzený milenec Ondřej Koptík (34) své bývalé partnerce Haně…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal trest. Asi byla moc, uznal

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal…

V neděli slavil na zlínském ledě hattrick plzeňský Tomáš Mertl. O pouhé dva dny později ho následoval Jakub Lev,…

City válí i v Lize mistrů, zdolali Neapol. Realu zachránil alespoň bod Ronaldo

City válí i v Lize mistrů, zdolali Neapol. Realu…

Fotbalisté Realu Madrid remizovali ve třetím kole Ligy mistrů 1:1 s Tottenhamem a se sedmi body se s londýnským…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…