Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus EcoBoost 1,0 l: Jízdní dojmy z odvážného tříválce

Martin Frei
Diskuze (101)
Trend osekávání nadbytečných válců už dorazil i do nižší střední třídy. První vlaštovka od Fordu překvapila dobrým vychováním.

Čekají nás v emisní době chmurně šedé dny s línými a řidičsky nepřátelskými auty? U některých značek možná, ale u Fordu určitě ne.

Když inženýři z motorářského centra ve velšském Bridgendu dostali před čtyřmi lety zadání, co všechno musí nový motor splnit, podle nás vyrazili nejdřív do hospody. A po pár pintách Guinesse musel někdo bouchnout do stolu: „Chlapi, přece kvůli těm emisím nepřestaneme dělat pořádná auta!“ Kolem zaznělo souhlasné mručení a šlo se na věc.

Možná trochu přeháníme, vždyť první experimentální tříválec zde postavili už v roce 2001. Když nás ale Ford minulý týden pozval do Barcelony na první jízdy s litrovým EcoBoostem, museli jsme uznat, že novému přírůstku nechybí

houževnatost Ostrovana ani chuť žít.

Namontovat ho rovnou pod kapotu Focusu byl od manažerů Fordu docela odvážný tah. Vždyť i Fiestu zatím pohánějí výhradně čtyřválce. A oblažit klokotavým chrčením lichého rytmu posádku v nižší střední třídě, to si dosud nikdo nedovolil. Ale na druhou stranu vývoji zkrácených motorů se ještě nikdy nevěnovalo tolik pozornosti jako dnes. A jak ukázala Škoda Citigo, takové úsilí prostě musí přinést výsledky. Ano, právě na hladce bzučící motůrek nejmenší škodovky jsme si vzpomněli po prvních metrech jízdy. Pak je tady ještě něco – auto vyšší třídy bude mít zavěšení agregátu a hlukovou izolaci vždycky lepší než městský prcek. A to je u tříválce poznat víc než u čtyřválce.

Dvě generace motorů ve Fordu Focus
Motor1,6 Ti-VCT1,0 Ecoboost
Výkon (kW při ot./min.)92/600092/
Toč. moment (N.m. při ot./min.)155/4150170/1500
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,911,3
Pohotovostní hmotnost (kg)11991204
Spotřeba paliva (l/100 km)
město8,06,3
mimo město4,74,2
kominovaná5,95,0
Pořizovací cena (Kč)453 990463 990

Takže abychom vás nenapínali: i s lichým počtem válců zůstal Focus Focusem, chová se dospěle a jízda s ním je pohodovou záležitostí. Na povel startovacího tlačítka motor nastoupí do volnoběhu jen o chlup hrubšího, než je obvyklé. A pokud při tom začne hrát rádio, ničeho si nevšimnete. Rozjezd je zejména do kopce citlivější na správné otáčky, potěší však jemně vyladěné reakce při přidání a ubrání plynu v nízkých rychlostech. Poslední hendikep v podobě basových vibrací se ozve mezi 1300 a 1500 ot./min. Jakmile otáčkoměr dostoupí o stovku otáček výš, rozhostí se v kabině ticho a auto s pozoruhodnou samozřejmostí plyne krajinou. Do dvou tisíc ležérně, mezi dvěma a třemi tisíci už docela svižně. Barva zvuku samozřejmě počet válců prozradí, jeho intenzita je ale na úrovni obyčejné šestnáctistovky. A vibrace veškeré žádné. Tah plynule narůstá až do 5300 ot./min. Španělské policii to neříkejte, ale litrový Focus v pohodě udrží tempo kolem 170 km/h.

Ten fofr, to teplo!

Maličké turbodmychadlo dosahuje až 248 000 ot./min. To je ještě o čtyřicet tisíc víc než u většího typu 1.6 EcoBoost. Turbo představuje součást výfukového potrubí, jehož sběrná část je integrovaná v hlavě válců a chlazená vodou. Když je motor studený, proudí voda jen touto částí hlavy, což ohromně urychlí její ohřev. ford svetmotoru jizdnidojmy ford svetmotoru jizdnidojmy

Máte to nakřivo, pánové

Jak to, že se tříválec obejde bez vyvažovacích hřídelí? Vždyť dva písty běhají proti jednomu... Kromě důsledně odlehčených vnitřních částí tomu pomáhá finta, kterou už známe z Nissanu Micra – setrvačník a řemenice klínového řemene jsou vyvážené asymetricky. Působí jako závaží a pomáhají lichému pístu proti přesilovce. I proto je chod agregátu mimořádně klidný. ford svetmotoru jizdnidojmy ford svetmotoru jizdnidojmy

Martin Frei
Diskuze (101)
Avatar - Ronault.
3. 3. 2012 01:12
Re: 3válce
Tak se klidně ztraňuj, je to tvá svobodná vůle. Inu někdo se svobodně vzdělává a někdo raději ze sebe dělá osla.

Změřené spotřeby desítek aut máš nahoře v odkazech, to jsou reálné spotřeby, netvé výmysly a sny či pokud se ta jízda stala, tak tvé snahy o co největší spotřebu Golfa jen proto, aby sis dokázal, že jsi koupi svého auta udělal dobře.

Já jel oba a spoustu jiných atmosférických jednašestek, jednu s dokonce vyšším výkonem sám vlastním, stejnětak jsem jel s několika variantami TSI a můžu směle říct, že jízdně vždy lepší TSI. Prokazují to nejen mé dojmy, ale i naměřené hodnoty.¨¨

Shrnutě tady předvádíš jen prosté slepé obhajováné své garáže.
Avatar - Ronault.
3. 3. 2012 01:08
Re: nemozem si pomoct ale aj keby som fandil tomuto motoru a
To ale neznamená, že zrovna ten byl špatný, naopak špatné bylo slícování a volba některých materiálů a dekorů na palubní desce
Avatar - miromen
1. 3. 2012 16:17
Re: 3válce
Bože muj no ten stul s IQ se pěkně houpe ale pod tebou. Co ma čas společneho s tim co jsem napsal ? Prvni si přečti na koho jsem reagoval a hlavně na JAKOU reakci jsem reagoval. A abych ti to ulehčil tak ocituji otazku:No jo, jenomže 1,4TSI je náhrada za atmo 1,8 - 2,0, ne za jednašestku. Lepší porovnání BY BYLO 1,6 proti 1,2 tsi.
A navic ikdybych nereagoval češtinařsky scela spravně což neni u mě problem tak to nezměni nic na tom co jsem zde napsal. 8-s :no:
1. 3. 2012 15:15
Re: 1,0
:yes: ;-)
1. 3. 2012 15:08
Re: 1,0
Jo, to je samozřejmě možné. Ale bohužel není sám, koho ve svém okolí znám, kdo má s turbodiesly problémy. Obávám se, že to v budoucnu nebude u turbobenzínů jiné. Přiznám se, ale, že pokud časem zjistím, že jsem se mýlil, budu jedině rád ;-)