Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Galaxy

Jiří Štacha
Ford Galaxy, VW Sharan a Seat Alhambra to je sourozenecká trojice, která byla výsledkem spolupráce tří automobilových koncernů. Tyto tři velkoprostorové vozy, kategorie tzv. MPV (multi purpose vehicle) byly poprvé k vidění v roce 1995. Od té doby...

Zásadní modernizace tzv. facelift byl představen u vozů Ford Galaxy a VW Sharan až nyní na jarním autosalonu v Ženevě. U Fordu je tato modernizace provedena v duchu úspěšného fordova stylu, který je nazýván New Edge Design ("ostrý" design - viz Focus). V tomto stylu, který je vydařenou kombinací oblin a hran jsou změněny hlavně přední i zadní partie Galaxy, zcela nový je interiér a navíc byla obnovena a rozšířena nabídka motorů.

Přední část Galaxy je pozměněna tvarováním kapoty, nárazníku, spoileru a světlometů, které dostaly xenonové lampy s automatickým nastavováním. Na předním nárazníku a po stranách vozu přibyly ochranné lišty, které jsou praktické proti drobným oděrkám. I v zadní části se výrazně změnil tvar světel. Celkovému designu vozu prospělo ubrání kulatých tvarů. Galaxy se tak může pochlubit mladistvějším, elegantnějším a zároveň dravějším vzhledem.

Velkou inovací prošel interiér, který je nyní téměř celý nový. Za čtyřramenným volantem je modernější přístrojová deska s hliníkovými doplňky, které spoluvytvářejí sportovnější charakter interiéru. Velká změna nastala u odkládacích ploch jejichž velikost a počet se výrazně zvětšil. Nově si tak u Galaxy mohou cestující odložit své drobnosti nad středovým panelem, kde je ideální místo například na brýle, mobilní telefon aj. Do větší odkládací schránky před spolujezdvem se nyní vejde třeba i menší kamera. Nové jsou i odkládací prostory ve dveřích do kterých je možné umístit i velkou dvoulitrovou láhev. Rodiny s malými dětmi jistě ocení možnosti integrovaných dětských sedaček ve střední řadě sedadlech tohoto až sedmimístného vozu. Ve standardní výbavě Fordu Galaxy je mimo jiné i elektrické ovládání předních oken, klimatizace, přední a zadní parkovací senzor, dva přední airbagy a na některých trzích i boční airbagy. Nejzajímavější technickou novinkou interiéru je možnost výbavy elektronickým multifunkčním informačním systémem. Ford je tak jednou z prvních automobilek, které tento systém nabízí v této kategorii. Tato novinka obsahuje obrazovku ve středovém panelu a další dvě obrazovky na zadní straně hlavových opěrek. Na obrazovkách je možné sledovat navigační systém a možné je i připojení na internet, přehrávání DVD, hraní počítačových her aj.

Nový Galaxy nyní nabízí podstatně vylepšené motory. Nejsilnějším z nich je šestiválcový 24ventilový motor s objemem 2,8 litru o výkonu 150 kW (204 k). Tento motor poskytuje o celých 17 procent vyšší výkon než jeho předchůdce, což velmi příznivě ovlivnilo dynamiku vozu. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak Galaxy s tímto motorem zvládne za 9,9 s proti původním 11,8 s a to dokonce při nižší spotřebě paliva o 11 procent. Nejsilnější motor může být v kombinaci se šestistupňovou (!) přímo řazenou převodovkou, nebo pětirychlostní (!) automatickou převodovkou s možností manuálního řazení. Galaxy je první automobil mezi Evropskými MPV, který takovou převodovku nabízí. Druhým vylepšeným motorem je dieselový motor 1,9 litru s přímým vstřikováním paliva u nějž se zvýšil maximální točivý moment, čímž se také zlepšila dynamika vozu a přitom bylo dosaženo snížení emisí a spotřeby paliva. Diesel je navíc nabízen ve dvou výkonových verzích a to 66 kW (90 k) se šestistupňovou převodovkou a 85 kW (115 k) s možností i pětistupňové automatické převodovky. Motory 2,8 V6 a 1,9 TDI pocházejí z koncernu Volkswagen. Další možností je čtyřválcový DOHC motor s objemem 2,3 litru (107 kW), který je nabízen s pětistupňovou manuální převodovkou, nebo čtyřrychlostní automatickou převodovkou. I tato automatická převodovka má možnost manuálního řazení. Modely se šestiválcovým motorem jsou standardně vybaveny systémem jízdní stability ESP.

Inovovaný Ford Galaxy se v Evropě začne prodávat koncem tohoto roku.



Jiří Štacha