Ford Mondeo v Ženevě – budoucí hvězda střední třídy?
I když bylo nové Mondeo poprvé představeno loni v Paříži (byť jen ve verzi kombi) musíme brát ženevské představení všech tří karosářských variant jako plnohodnotnou premiéru. Proč? Souhrn faktů, které jsme Vám představili již v tomto článku a nové informace a dojmy staví Mondeo do pozice nejpodstatnější novinky celého autosalonu. Co tedy víme nového?
Všechny karoserie naráz
Modernizovaná továrna v belgickém Genku bude chrlit sedan, liftback i kombi na stejné lince jako S-Max a Galaxy už během března, na všech trzích se začnou prodávat všechny varianty zároveň. V ČR budou první vozy k dispozici již počátkem léta, masivní zahájení prodeje se očekává v září.
Kvalita
Tiskové materiály nechme pro tentokrát stranou. Po praktickém prozkoumání interiérů nového Mondea nelze než konstatovat výrazný posun vpřed jak v kvalitě použitých materiálů, tak v designu. Styl, známý již z S-maxu a Galaxy může vyvolávat samozřejmě různé subjektivní reakce, až na přílišnou šířku středové konzoly ukrajující místo pro nohy spolujezdce jsme ale zatím nenalezli závažnější nedostatky. Uvidíme při prvním svezení v květnu.
Prostor
Jen telegraficky: Druhá řada sedadel je u všech karosářských verzí rozdělena v poměru 60/40 a lze ji sklopit pro přepravu větších nákladů. Pokud jde o „chalupářské“ hodnoty, nabízí kombi a liftback zavazadlový prostor o objemu 1745, respektive 1460 litrů, základní objemy (kromě sedanu-535 litrů) výrobce kdovíproč zatím neudává. Velké kapsy v předních dveřích pojmou láhev o objemu 1,5 l. Odkládací schránka před spolujezdcem se zvětšila o 10 procent, aby se do ní snadno vešly plechovky s nápoji, a skrývá v sobě i přípojku pro externí zdroj zvuku.
Výbavy
Kromě očekávatelných bezpečnostních systémů má vůz ve standardní výbavě 7 airbagů a palubní počítač. Malou, ale podstatnou změnou je také standardně(!) dodávaný systém Easy Fuel, který rozlišuje průměr tankovací pistole a zabraňuje načerpat jiné palivo. V nabídce se poprvé objevuje možnost bezklíčového odemykání a startování vozu. Na přání lze dodat i systém IVDC s plynule nastavitelnými tlumiči v režimech Comfort, Normal a Sport.
Cena
Pro český trh ještě stanovena není, ale po dopočítání nové standardní výbavy by měla odpovídat současné generaci.
Motory
Nabídka sestává ze čtyř vznětových motorů Duratorq TDCi a pěti zážehových motorů Duratec o výkonu o výkonech od 74 do 162 kW. Pěti a šestistupňové manuální převodovky Durashift doplní nová šestistupňová samočinná převodovka. Novinkou bude zážehový motor 2.3 Duratec s výkonem 118 kW.
Přístroje
Mondeo je standardně vybaveno novou generací rozhraní HMI (Human-Machine Interface, rozhraní člověk-stroj), dostupného ve třech různých variantách. Má tři složky: Kolébkové přepínače na volantu, Multimediální jednotka včetně barevného displeje na středovém panelu a displej na přístrojovém panelu. Poslední jmenovaný displej je ve verzích Standard a Enhanced monochromatický s červeným podsvícením, ale pro některé verze bude k dispozici barevný displej Ford Convers+ o úhlopříčce 15 cm.
Neoficiálně
S využitím na úspory zaměřeného, avšak nijak zvlášť prodávaného zážehového motoru 1.8 Sci se nepočítá. Naopak verze ST vznikne zcela určitě, hodnoty pravděpodobně využitého šestiválce ale známy nejsou. Významným mlčením přechází automobilka i dotazy na pohon všech kol, což nelze brát jinak než jako potvrzení.