Ford Mustang: Obří galerie prototypů všech pěti generací

Ford Mustang: Obří galerie prototypů všech pěti generací

Ford odhalil šestou generaci Mustangu nedávno. Americká legenda se ale chystá na oslavy půlstoletí existence. Modrý ovál tak opět sáhl do přebohatého archivu.

Automobilka z Dearbornu nám naservírovala archivní ochutnávky konceptů, prototypů a skic už několikrát. Nebylo to však všechno. Teprve nyní se pochlubila se snad už kompletním archivem fotek hliněných modelů, kreseb a nefunkčních maket a dalšími zajímavými informacemi. Mustang, který zdědil jméno po stíhačce (a také příležitostném bombardéru) North American P-51 Mustang, se začal vyvíjet coby fastback s výklopnou zadní stěnou a dokonce měl mít zadní lavici obrácenou proti směru jízdy!

Pravda, prototyp bílého roadsteru s vidlicovým čtyřválcem 1,5 l/66 kW z Taunusu (!), který se představil v říjnu 1962, vypadal nakonec úplně jinak. Ale ani ten neměl se sérií nic společného. Podobně jako Allegro postavené ve stejném roce týmem vedeným Genem Bordinatem. Vozů s tímto názvem bylo několik a dost se lišily, u posledního ale už byly vidět základní tvary: dlouhá kapota, kompaktní prostor pro posádku a krátká záď. Ford si pro sériové auto dokonce pohrával s myšlenkou děleného zadního okna, jaké dostala Corvette C2! Už v době výroby vznikly návrhy čtyřdveřové verze, kombi (či spíše shooting brake), narodily se představy o výkonné verzi Mach 1 a Mach 2 (1967) měl dokonce motor před zadní nápravou, konkrétně V8 objemu 4,73 l.


Ford Mustang 1964-1973
 

Modrofialový Mustang Milano z autosalonu v Chicagu 1970 se chlubil opět rozměrnou výklopnou zadní stěnou a vidlicovým osmiválec 4,95 l/216 kW. I neoblíbený menší Mustang II (1973-1978) prošel nějakým tím vývojem. Ač ho fanoušci milují ze všech generací asi nejméně, sama automobilka dnes hrdě připomíná, že už měl pod kapotou i čtyřválec 2,3 l. Přišel v době první palivové krize a dostal upravený podvozek subkompaktu Pinto. Některé studie ale stály na delší platformě s rozvorem 2769 mm a postrádaly chromované logo divokého koně... Klínovitý Mustang II (1971) od turínského studia Ghia byl určitě mnohem zajímavější a vyznával velmi čisté tvary, ale ani ten slavný emblém neměl. Ghia patří Fordu dodnes, byť z ní zbyl jen název.


Ford Mustang 1974-1978
 

Třetí generace se vyráběla nejdéle, plných čtrnáct let (1979-1993) a dostala podvozek Fox (liška). Zmíněný znak také nakonec ztratila. Designéři opět experimentovali, navrhli záď ve stylu ostrých Shelby GT350 a 500 první generace. Vrátil se i třídveřový shooting brake (1976) s tehdy módním obložením boků z imitace dřeva. Nakonec se však „trojka“ vyráběla jen coby kupé, kabriolet a také třídveřový „hatchback“. Mohli bychom ještě vzpomenout alespoň prototyp soutěžního speciálu RSX z roku 1980, za kterým opět stála Ghia.


Ford Mustang 1979-1993
 

V případě Mustangu s pořadovým číslem 4 se mluvilo dokonce o předním pohonu (!), nakonec však konstruktéři díkybohu zůstali u klasické koncepce, která provází tuto řadu od počátku až po dnešek. Jedna ze skic z roku 1989 počítala s odnímatelnými panely střechy, ovšem těmi zadními. Jiná zase nápadně připomínala Mercedes-Benz SL série R129, který se představil právě ten rok na IAA. Další reprezentovala jakýsi fastback, který poskytoval dost místa i pasažérům vzadu. Náznaky tvarů této řady ovšem Ford představil i oficiálně na konceptu Mach 3 v roce 1992. Radikální rudý 4,79 m dlouhý speedster opět na rozdíl od mnoha jiných Mustangů jezdil díky vidlicovému osmiválci 4,6 l/336 kW. A pěkně rychle, až 290 km/h.


Ford Mustang 1994-2004
 

U páté generace s kódem S-197 hledali návrháři naštěstí inspiraci v kořenech té první. V jejím případě se už naplno uplatnila počítačová vizualizace. Jedna z raných skic však dokazuje, že retro tvary nebyly původní myšlenkou, prostor pro posádku se v jejím případě posunul ve stylu „cab-forward“, tedy více vpřed. Zajímavé jistě bude i to, až Ford odtajní pozadí vývoje novinky.


Ford Mustang 2005-2014
 

JAKE.AUTO.CZ: Ford Mustang (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál

Nelichotivý podbradek či dvacetipalcová pneumatika kolem…

 
Zdroj: Carscoops

Štítky Ford Sportovní Kupé Kabriolet

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Ford a divoké úpravy modelů Mustang a Focus pro SEMA 2017 Ford a divoké úpravy modelů Mustang a Focus pro SEMA 2017

Ford si pro letošní SEMA Show připravil celkem padesát…

Hasiči mají novou střelu. Na Ford Mustang čekají neobvyklé testy Hasiči mají novou střelu. Na Ford Mustang čekají neobvyklé testy

K českým záchranným složkám v poslední době míří samé…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…