Ford Mustang: Obří galerie prototypů všech pěti generací

Ford Mustang: Obří galerie prototypů všech pěti generací

Ford odhalil šestou generaci Mustangu nedávno. Americká legenda se ale chystá na oslavy půlstoletí existence. Modrý ovál tak opět sáhl do přebohatého archivu.

Automobilka z Dearbornu nám naservírovala archivní ochutnávky konceptů, prototypů a skic už několikrát. Nebylo to však všechno. Teprve nyní se pochlubila se snad už kompletním archivem fotek hliněných modelů, kreseb a nefunkčních maket a dalšími zajímavými informacemi. Mustang, který zdědil jméno po stíhačce (a také příležitostném bombardéru) North American P-51 Mustang, se začal vyvíjet coby fastback s výklopnou zadní stěnou a dokonce měl mít zadní lavici obrácenou proti směru jízdy!

Pravda, prototyp bílého roadsteru s vidlicovým čtyřválcem 1,5 l/66 kW z Taunusu (!), který se představil v říjnu 1962, vypadal nakonec úplně jinak. Ale ani ten neměl se sérií nic společného. Podobně jako Allegro postavené ve stejném roce týmem vedeným Genem Bordinatem. Vozů s tímto názvem bylo několik a dost se lišily, u posledního ale už byly vidět základní tvary: dlouhá kapota, kompaktní prostor pro posádku a krátká záď. Ford si pro sériové auto dokonce pohrával s myšlenkou děleného zadního okna, jaké dostala Corvette C2! Už v době výroby vznikly návrhy čtyřdveřové verze, kombi (či spíše shooting brake), narodily se představy o výkonné verzi Mach 1 a Mach 2 (1967) měl dokonce motor před zadní nápravou, konkrétně V8 objemu 4,73 l.


Ford Mustang 1964-1973
 

Modrofialový Mustang Milano z autosalonu v Chicagu 1970 se chlubil opět rozměrnou výklopnou zadní stěnou a vidlicovým osmiválec 4,95 l/216 kW. I neoblíbený menší Mustang II (1973-1978) prošel nějakým tím vývojem. Ač ho fanoušci milují ze všech generací asi nejméně, sama automobilka dnes hrdě připomíná, že už měl pod kapotou i čtyřválec 2,3 l. Přišel v době první palivové krize a dostal upravený podvozek subkompaktu Pinto. Některé studie ale stály na delší platformě s rozvorem 2769 mm a postrádaly chromované logo divokého koně... Klínovitý Mustang II (1971) od turínského studia Ghia byl určitě mnohem zajímavější a vyznával velmi čisté tvary, ale ani ten slavný emblém neměl. Ghia patří Fordu dodnes, byť z ní zbyl jen název.


Ford Mustang 1974-1978
 

Třetí generace se vyráběla nejdéle, plných čtrnáct let (1979-1993) a dostala podvozek Fox (liška). Zmíněný znak také nakonec ztratila. Designéři opět experimentovali, navrhli záď ve stylu ostrých Shelby GT350 a 500 první generace. Vrátil se i třídveřový shooting brake (1976) s tehdy módním obložením boků z imitace dřeva. Nakonec se však „trojka“ vyráběla jen coby kupé, kabriolet a také třídveřový „hatchback“. Mohli bychom ještě vzpomenout alespoň prototyp soutěžního speciálu RSX z roku 1980, za kterým opět stála Ghia.


Ford Mustang 1979-1993
 

V případě Mustangu s pořadovým číslem 4 se mluvilo dokonce o předním pohonu (!), nakonec však konstruktéři díkybohu zůstali u klasické koncepce, která provází tuto řadu od počátku až po dnešek. Jedna ze skic z roku 1989 počítala s odnímatelnými panely střechy, ovšem těmi zadními. Jiná zase nápadně připomínala Mercedes-Benz SL série R129, který se představil právě ten rok na IAA. Další reprezentovala jakýsi fastback, který poskytoval dost místa i pasažérům vzadu. Náznaky tvarů této řady ovšem Ford představil i oficiálně na konceptu Mach 3 v roce 1992. Radikální rudý 4,79 m dlouhý speedster opět na rozdíl od mnoha jiných Mustangů jezdil díky vidlicovému osmiválci 4,6 l/336 kW. A pěkně rychle, až 290 km/h.


Ford Mustang 1994-2004
 

U páté generace s kódem S-197 hledali návrháři naštěstí inspiraci v kořenech té první. V jejím případě se už naplno uplatnila počítačová vizualizace. Jedna z raných skic však dokazuje, že retro tvary nebyly původní myšlenkou, prostor pro posádku se v jejím případě posunul ve stylu „cab-forward“, tedy více vpřed. Zajímavé jistě bude i to, až Ford odtajní pozadí vývoje novinky.


Ford Mustang 2005-2014
 

JAKE.AUTO.CZ: Ford Mustang (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: Carscoops
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Ford Mustang: Nejstarší hardtop, možná druhý postavený kus, půjde do aukce Ford Mustang: Nejstarší hardtop, možná druhý postavený kus, půjde do aukce

Historie Mustangu první generace vydá na několik tlustých…

Ford Mustang II (1973-1978): Proč ho nikdo nemá rád? Ford Mustang II (1973-1978): Proč ho nikdo nemá rád?

Mustang druhé generace se vyráběl nejkratší dobu ze všech…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…