Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford: nové motory a převodovky

Ondřej Láník
Diskuze (1)
V Ženevě se Ford nebude chlubit jen novými modely, ale představena bude také řada méně viditelných novinek pod kapotami Fordů.

V Ženevě se Ford nebude chlubit jen novými modely, ale představena bude také řada méně viditelných novinek pod kapotami Fordů.

Nové vznětové motory Duratorq TDCi

Ford pokračuje v rozšiřování nabídky vznětových motorů řady Duratorq, pozornost konstruktérů se soustředí především na motory s vysokotlakým systémem přímého vstřikování „common-rail“ Duratorq TDCi. Škála motorů Duratorq TDCi se rozšiřuje a navíc stále více agregátů plní emisní limity normy Euro IV.

„Rodina“ motorů Ford Duratorq TDCi, jejíž první člen se objevil v roce 2001, nyní obsahuje celou řadu agregátů, jejichž výkony sahají od 50 KW (motory pro modely Fiesta a Fusion) až po turbodiesel pro model Focus C-MAX o výkonu 100 kW. V polovině tohoto roku se nabídka dále obohatí…

Novým špičkovým agregátem řady Duratorq TDCi pro řadu Mondeo bude motor o objemu 2,2 l vybavený turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek. Točivý moment tohoto vitálního motoru bude dosahovat hodnoty 360 Nm. Nový agregát bude zpočátku plnit emisní limity normy Euro III, od roku 2005 však tento motor vyhoví i normě Euro IV. Motor 2.2 l se tak přiřadí k dvoulitrovým turbodieselům TDCi modelů Mondeo o výkonech 85 kW a 96 kW, které vyhovují emisním limitům normy Euro IV i bez částicového filtru DPF.

Focus C-MAX si také poradí s emisními limity normy Euro IV, a to mj.díky na přání dodávanému částicovému filtru DPF, který bude k dispozici pro motor Duratorq TDCi o objemu 1,6 l (80 kW) i pro motor Duratorq TDCi o objemu 2,0 l (100 kW). Nový částicový filtr DPF dokáže snížit emise pevných částic až o 98%. Filtr pevných částic DPF byl vyvinut ve spolupráci s koncernem PSA Peugeot Citroën.

Nový motor Duratorq TDCi o výkonu 100 kW se brzy objeví i pod kapotami modelů Ford Transit a Tourneo. Tento agregát, vybaveny systémem vysokotlakého přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ se stane špičkovým vznětovým agregátem pro celou řadu užitkových modelů značky Ford. Nový motor Duratorq TDCi bude propojený s šestistupňovou manuální převodovkou.

Další technické údaje a výkonové parametry nového výkonného motoru Duratorq TDCi, určeného pro modely Mondeo a Transit/Tourneo budou zveřejněny až se přiblíží okamžik jeho uvedení na automobilový trh.

Nový čtyřválec Duratec 1.6 Ti-VCT

Ford ještě v roce 2004 uvede nový zážehový čtyřválec Duratec Ti-VCT o objemu 1,6 l, který se díky systému proměnného časování sacích i výfukových ventilů chlubí vysokým točivým momentem už v nízkých otáčkách a příjemně nízkou spotřebou.

Nový motor o výkonu 85 kW má v hlavě válců dvojici vačkových hřídelů, které se mohou v závislosti na zatížení motoru a jeho otáčkách pootáčet, díky čemuž má tento agregát vyšší výkon než standardní zážehová šestnáctistovka Duratec o výkonu 74 kW pohánějící modely Ford Focus. Také točivý moment motoru Duratec Ti-VCT je vyšší – vrcholí hodnotou 155 Nm při otáčkách 4200 min-1, zatímco konvenční šestnáctistovka Duratec 1.6 dosahuje nejvyššího točivého momentu jen 150 Nm při otáčkách 4000 min-1.

Škála převodovek Durashift se rozšiřuje

Automobilka Ford věnuje velkou pozornost systematickému vývoji nových převodových technologií. Díky tomu dnes Ford může nabízet bohatou škálu vyspělých převodovek řady Durashift, od převodovky EST (Electronic Shift Technology) až po převodovku CVT (Continuously Variable Transmission).

V roce 2004 budou zákazníci vybírat z širší nabídky. Novinkou v modelové řadě Focus C-MAX je vyspělá automatická převodovka Durashift CVT s plynule proměnným převodem. Ve spojení s motorem 1.6 Duratorq TDCi zaručuje převodovka Durashift CVT modelu Focus C-MAX velmi agilní a přitom komfortní vlastnosti, což jsou v segmentu, kam se Focus C-MAX řadí, velmi vítané charakteristiky. Převodovka Durashift CVT je ušitá na míru vysokému točivému momentu motoru 1.6 Duratorq TDCi (240 Nm) a přispívá i k dosažení dobré hospodárnosti provozu.

Pro modely Ford Fiesta a Ford Fusion je nyní k dispozici nová automatická čtyřstupňová převodovka. Jde o elektronicky řízenou automatickou převodovku poslední generace, která zaručuje jemné řazení, takže i řidiči malých vozů si nyní mohou vychutnávat komfort relaxační jízdy bez nutnosti starat se o pedál spojky a řadicí páku. Nová převodovka Durashift Automatic bude v nabídce vedle převodovky Durashift EST a manuální pětistupňové převodovky Durashift. To už je celkem slušný výběr tuto kategorii automobilu.

Ondřej Láník
Diskuze (1)