Auto Bild TÜV Report 2012 (vozy stáří 8-9 let): Porsche, VW a Ford proti japonské přesile
Podobně jako například v kategorii 6 až 7letých vozů i u automobilů ve stáří 8 až 9 let došlo k zvýšení kvóty závad. Technici společnosti TÜV SÜD konstatovali zvýšení kvóty podstatných závad z loňských 21,4 % na letošních 22,2 %.
Na technickou kontrolou přijelo s drobnými závadami 29,8 % a bez závad bylo 47,9 % z 8 až 9letých automobilů.
Průměrný nájezd kilometrů je u vozidel v této kategorii podle společnosti TÜV SÜD 111.000 km.
Nejčastější závady u 8 až 9 let starých vozů představují osvětlovací zařízení (24,4 %), přední a zadní nápravy (10,7 %), výfukový systém (5,6 %), vedení brzd a hadice (4,1 %), vůle řízení (3,4 %), účinnost nožní brzdy (2,4 %) a koroze nosných dílů (0,8 %).
Auto Bild TÜV Report 2012: Kategorie vozů starých 8 až 9 let
Porsche 911 modelové řady 996 (výroba 1997 až 2005) je i mezi 8-9letými vozy na prvním místě s kvótou závad 6,9 %. Na stejném místě ovšem s kvótou závad 8,3 % tento model skončil i v loňském roce.
Druhé místo v letošním žebříčku patří Toyotě RAV4 s kvótou závad 10,0 %. Oproti loňskému roku, kdy bylo toto SUV na třetí pozici s kvótou závad 10,2 % si tak mírně polepšilo.
Třetí místo letos patří Hondě Jazz s kvótou závad 10,7 %. V loňském roce nebyl tento model v kategorii 8 až 9 let starých automobilů zařazen.
Další zástupci automobilky Toyota, která je stejně jako vloni nejúspěšnější značkou v této kategorii, jsou na čtvrtém a pátém místě. Corolla má letos 12,5 % (vloni 7. místo, 14,4 %) a Yaris má kvótu závad 13,0 %, což znamená, že si oproti loňskému 4. místu a 12,7 % o jednu pozici pohoršil.
Mazda MX-5 si stejně jako v loňském roce udržela šestou pozici s kvótou závad 13,1 %, což je mírné zlepšení oproti loňským 13,8 %.
Teprve druhým zástupcem evropské značky v první desítce je na sedmém míste Ford Fusion s kvótou závad 13,7 %.
Volkswagen Golf, který je letos s kvótou závad na 15,4 % na osmém místě, si oproti loňskému čtrnáctému místu s 16,5 % výrazně polepšil.
O deváté místo se s kvótou závad 15,5 % dělí Honda CR-V a Toyota Avensis. SUV značky Honda bylo přitom v loňském hodnocení na stejném místě s kvótou závad 14,7 % a zástupce střední třídy od Toyoty byl osmý s 14,5 %.
Vozy z Mladé Boleslavi se v mezi 8-9letými automobily umístily v první polovině žebříčku. Fabia je letos s hodnotou 21,5 % na 38. místě, zatímco v loňském roce figurovala s 22,3 % na 44. pozici. Octavia se letos dělí o 41. místo se SEATem Arosa a má kvótu závad 22 % (vloni 35. místo a kvóta závad 20,2 %.
Na samotném chvostu této kategorie je letos na 85. místě Seat Alhambra s kvótou závad 34,1 %. Sesterský model VW Sharan je přitom 82. s kvótou závad 32,9 % a Ford Galaxy je 81. s kvótou závad 32,7 %. V loňském roce byla Alhambra spolu se Sharanem na třetí a čtvrté pozici od konce.
Druhé místo od konce v Auto Bild TÜV Report 2012 v kategorii 8 až 9 let starých automobilů patří Fiatu Stilo s kvótou závad 33,7 %. V loňském roce byl tento model s 35,9 % úplně poslední.
Třetí od konce je Renault Laguna s kvótou závad 33,1 %. V loňském roce byl tento model na páté pozici od konce s hodnotou 30,5 %.
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2012?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích.
Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v červenci roku 2010 a končícím červnem 2011. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo do šetření zahrnuto 7,78 milionu kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Součástí žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie. Vozy z horní poloviny žebříčky mívají najeto v průměru stejný počet kilometrů jako vozy ze spodní poloviny žebříčku.