Ford Ranger 3.0 TDCi – Koňská opera

Ford Ranger 3.0 TDCi – Koňská opera

 
 

Půl litru objemu motoru znamená 10 kW navíc. Stojí za to kupovat si výkonnější Ranger?

Popravdě – ve výkonu to nevězí. Pravý důvod k nákupu vrcholného provedení jinak pracovního pick-upu bude spíš jinde. Jistě, i v této verzi uvezete tunu písku a probrodíte Botič při kulminaci, ale proč byste to, u všech všudy, dělali?

Cena, drápající se k milionové hranici, donutí kupujícího studovat seznam základní výbavy, lepší je ale přímý pohled. Efektní černý lak v kombinaci se šestnáctipalcovými hliníkovými koly je ještě v pořádku, oslnivě chromovaný zadní nárazník s parkovacími čidly brutálně snižující odjezdový úhel vás ale rychle uvede do reality. Tohle auto není pro starý.

Vím, laciná metafora. K odvozu balíku slámy pro hladové základní stádo si ale nekoupíte auto, které v základu hýří nálepkami, chromovanými doplňky a, ohrado zboř se, i diodovými blikači v zrcátkách. Interiér přidal k jinak standardnímu vzhledu výplně dveří sedadla s čalouněním kůže-alcantara obšité oranžovou nití a houf ukazatelů náklonu nad středovým panelem. Parta red-necks s holínkami si tedy vystoupí a vůz ovládne nějaká ta „pohodová partička“ v bílých bundách a s rozevlátými gesty, staženými okny a hiphopem ve všech čtyřech reproduktorech se vydá vstříc nějaké té uliční party či bitce… …ale dosti poezie.

obrázek [555 x 393]
 

Třílitrový vznětových čtyřválec sice stále ještě nedosahuje extrémů benzinových motorizací třídy F, ale i s těžkým vozem umí veselé věci. 115 kW a 380 Nm se totiž standardně zakusuje do vozovky pouze prostřednictvím zadní nápravy a řidič tak má co dělat, aby nohama nasimuloval Launch Control a nenechával vzorek na asfaltu.

Ale vážně – pokud vás netrápí týrání převodovky, lze si rychlé starty s tímto motorem opravdu užít a zrychlit na 100 km/h za 11 sekund skutečně lze. Problém je samozřejmě v autě jako takovém, respektive jeho původním určení. Síla a především pružnost ve středních a vyšších otáčkách dovolí sice i svižné předjíždění, řidič je ale stále limitován velkými náklony a značnou setrvačností vozu.

obrázek [555 x 340]
 

Záď má bez zatížení tendenci odskakovat, už dva pytle cementu ale situaci zásadně zlepší. Na kluzkém povrchu má vůz ve specifických situacích (např. z kopce) tendenci k nedotáčivosti, neopatrné přidání plynu naopak znamená téměř okamžité ustřelení zádě. Nejde ale o nic nebezpečného a po řádném nácviku si lze uvedenou kombinaci při dostatku místa i užívat. Řízení je pořád velmi málo strmé, takže na klikatých horských silničkách nám místy hrozilo propletení rukou, naopak brzdy jsme několikrát vynášeli do nebes za výdrž a sílu.

Průměrnou spotřebu jsme během téměř 700 kilometrů s třetinovým podílem městského provozu udrželi bez problému okolo devítilitrových hodnot, naopak na přece jen charakteristickou hlučnost při studených startech jsme si zvykali jen s obtížemi. Příjemně překvapila pětistupňová manuální převodovka – nejenže má optimální první i poslední stupeň, ale navzdory autobusově dlouhé řadicí páce nepostrádá řazení přesnost. Ve městě je také na obtíž poměrně malý rejd a velký rozvor, situaci alespoň částečně ulehčují zmíněná zadní parkovací čidla.

obrázek [555 x 359]
 

Extrémní hodnoty v terénu jsme nevyužili a máme pro to dobrý důvod: na příklad pro více než 100% stoupavost, kterou udává výrobce, jsme totiž nenašli místo, kde by zároveň nehrozila újma výše jmenovanému zadnímu chromovanému nárazníku. Údaje o světlé výšce (208 mm), brodivosti (750 mm) nebo třeba bočním náklonu (28 stupňů) jsou ale dostatečným důkazem toho, že s modelem Ford stále míří spíše mimo zpevněné cesty a exkluzivní doplňky třílitrové verze jsou opravdu jen třešněmi na terénním dortu.

Plusy

  • silný a pružný motor
  • dynamika – vzhledem ke hmotnosti
  • prostornost
  • kvalita zpracování
  • užitečná hmotnost a tažná síla
  • spotřeba

Minusy

  • omezená manévrovatelnost
  • jízdní vlastnosti (vzhledem k motorizaci)
  • táhlo ruční brzdy
  • absence uzávěry zadního diferenciálu
První cena vozu629.990,-Kč (2.5 TDCi 105 kW Single Cab)
První cena vozu s testovanou motorizací944.990,-Kč (3.0 TDCi 115 kW Double Cab)
Základní cena testovaného vozu949.990,-Kč (3.0 TDCi 115 kW Double Cab)
Cena testovaného vozu vč. příplatků949.990,-Kč (3.0 TDCi 115 kW Double Cab)
(všechny ceny bez DPH)
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Ranger

Cena v základní výbavě: 629 990 Kč Cena v testované výbavě: 949 990 Kč

Základní výbava:Integrované rádio AM/FM s přehrávačem na 6CD/MP3, 4 reproduktory, airbag řidiče, airbag spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, diferenciál se zvýšenou svorností, imobilizér, přední mlhová světla, zadní mlhová světla, kožené čalounění sedadel a dveří, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, přístroje pro off-road (kompas, inklinometr, teploměr), zadní parkovací čidla, čalounění sedadel v provedení mikroperforovaná kůže/alcantara s logem Wildtrak a oranžovými švy, kožené čalounění dveří, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka s chromovanými kryty a integrovanými LED ukazateli směru, chromovaná sportovní mřížka chladiče, chromované kryty zrcátek a kliky dveří; chromovaný trubkový zadní spodní rám, široké boční stupačky, sportovní rám na korbě z karbonových vláken, Rozdělovací převodovka - 4x2, 4x4 HIGH, 4x4LOW, manuální přední klimatizace, Korba s uvnitř umístěnými háky s ochranným rámem za kabinou, ochranný rám za přepážkou oddělující nákladní prostor, ráfky z lehkých slitin 16” s pneumatikami 245/70 R16, sportovní mřížka chladiče a dolní část nárazníku, vysoce odolná plastová vložka korby s ochrannými lištami, 6paprsková 16” kola z lehkých slitin

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
Technické údaje
Motor Ford Ranger
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 8 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1988 / 1032
Rozměr pneu:245/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5170
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1762
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1610
l) šířka vzadu (mm): 1610
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: a
Hodnocení Ford Ranger
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,54
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka

Devětatřicátý ročník Rally Dakar pořadatelé nenaplánovali…

Valentino Rossi VR46 upravuje užitkové modely značky Ford Valentino Rossi VR46 upravuje užitkové modely značky Ford

Devítinásobný mistr světa v závodech na silničních…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…