Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Tourneo Connect a Transit ECOnetic: První Jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Velmi bohaté portfolium užitkových vozů automobilky Ford má zase o několik novinek navíc.

Na silnici jsme vyzkoušeli hned dvě: úspornou verzi Fordu Transit a také vylepšený Ford Transit Connect.

Začněme tedy ekologicky. Nový Transit ECOnetic je postaven na základě modelu FT280 Van s krátkým rozvorem, pohonem předních kol a motorem 2,2 Duratorq TDCi o výkonu 85 kW. Ten nahradil dřívější jednotku se stejným objemem, ale menším výkonem. Díky filtru pevných částí cDPF splňuje ECOnetic emisní normu Euro 5. Hodnota spotřeby nafty, průměrných 7,2 litru na 100 kilometrů, je jistě pro mnoho živnostníků velmi zajímavá (rozdíl oproti klasické verzi se stejným motorem je 0,9 litru na 100 km). Jak jí bylo dosaženo?

Tak například řidiči pomáhá ukazatel správné doby přeřazení. Při jízdě s prázdným vozem po rovině to sice může být dobrý pomocník, v námi testovaném exempláři s několika set kilogramovou zátěží v zavazadlovém prostoru se motor při poslušném plnění pokynů ukazatele nesmyslně dusil a trápil se. Dalším, v praxi bezpochyby lépe využitelným vylepšením, je zástavba šestistupňové manuální převodovky VMT-6. Je poskládána tak, aby na první velmi lehký stupeň dovolila vozu svižný rozjezd, zatímco těžká šestka drží spotřebu na dálnici na co nejmenších hodnotách.

I zde ale máme drobnou poznámku. K čemu je dlouhý šestý stupeň, když má vůz nastaven omezovač rychlosti na 110 km/h? Lidé od Fordu tvrdí, že je to z důvodu ekologie (aerodynamický odpor hraje v těchto rychlostech ohromnou roli) – rozumějte, nižší spotřeby. Dobře, souhlasíme, ale proč tedy nestačilo ideální, nejekonomičtější dálniční rychlost vyznačit tlustou čárou na rychloměru? Řidiči přeci mají v hlavě mozek a mohou se rozhodnout, jak rychle pojedou. Takto jsme byli nuceni na německé dálnici jezdit převážně za kamiony a číhat na dostatečně dlouhý volný úsek v rychlém pruhu; předjíždění více kamionů najednou rychlostí 110 km/h je totiž jednou z činností obracejících teorii relativity naruby – čím jedete pomaleji, tím se čas víc a víc prodlužuje. Příště prosím bez omezovače...

Nižší spotřebu zajišťují také šestnáctipalcové pneumatiky s nízkým valivým odporem o rozměru 215/75 a plnými kryty kol (aerodynamika...). Ze seznamu výbavy zmizely některé „těžké“ položky jako třeba druhé posuvné dveře, zatímco nabídka komfortních ani bezpečnostních systémů nebyla redukována. Systém jízdní stability ESP je dodáván standardně, stejně jako rádio Ford Audio 6000. Užitnost ekologické verze není oproti té standardní nikterak zmenšena – nákladu může být až 1172 kilogramů, to vše v 6,5 metrech krychlových nákladového prostoru.

Celkově je ECOnetic velmi úsporný pracant. Naše spotřeba během testu se zastavila na 8,2 litrech nafty, což je výborná hodnota vzhledem k balastu, který vůz vezl. Nebýt otravného omezovače, nebylo by v podstatě co vytknout. A mimochodem, omezovač je hardwarový, takže s ním nikdo ani nehne.

Ford Tourneo Connect

Tourneo Connect nás překvapilo svou použitelností v městském provozu. Díky hranaté karoserii a výbornému výhledu řidič přesně ví, kde jeho vůz končí a manipulace s 4525 milimetrů dlouhým (krátká verze měří o 250 mm méně) autem nedělala problémy ani kolegyni, která si na užitkové vozy normálně příliš nepotrpí.

A co je letos na Tourneu Connect nového? Kromě osvěženého vzhledu rodiny Connect jde třeba o nový přístrojový panel, vylepšené bezpečnostní prvky (v nabídce nalezneme ESP, kontrolu trakce či asistent rozjezdu do kopce) nebo nové verze. Z Tournea Connect se stává opravdový světoběžník, od letošního léta se bude prodávat na více než 50 trzích na čtyřech kontinentech, mimo jiné i v USA.

My jsme, jak už bylo zmíněno, vyzkoušeli verzi s delším rozvorem a motorem Duratorq 1.8 TDCi o výkonu 66 kW (prostřední ze tří výkonnostních variant tohoto agregátu v nabídce). Ačkoliv byl v nákladovém prostoru opět umístěn balast, vůz se choval v podstatě stejně jako osobní automobil. Posádku tak neobtěžuje hluk, náklony karoserie nebo příliš tvrdý podvozek – zkrátka, Tourneo Connect se na silnici chová jako normální velké kombi. A jako ve velkém kombi se v něm také cítíte, v interiéru inspirovaném S-Maxem se totiž udál velký kvalitativní posun vpřed. Spotřeba během několik desítek dlouhé testovací jízdy činila 6,8 litru nafty na 100 km, což s naloženým vozem není rozhodně špatné. Šestý stupeň převodovky by se ale na dálnici docela hodil.

Vybírat je možno z několika výbavových stupňů, přičemž i základní Trend ve své výbavě nabízí například elektricky stahovaná okna či dálkově ovládané centrální zamykání. Kdo by rád své Tourneo Connect vymazlil, ten si může připlatit za výbavu Sport – v ní najde třeba parkovacího asistenta, více lakovaných dílů karoserie či osmnáctipalcová (!) litá kola. V nákladovém prostoru je místa opravdu dostatek, u dlouhé verze na vás čeká až 4,3 metrů krychlových prostoru pro ne méně než 902 kilogramů zátěže v nejužitkovější verzi (ta se jmenuje Transit Connect a má zaslepená zadní okna). To, že se mezi podběhy vejde bez problémů paleta berou tvůrci užitkových Fordů jako samozřejmost.

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
23. 7. 2009 10:35
Tourneo
Z tej"ekológie" už asi všetkým šibe....

K Tourneu - nie moc pekné, ale nadmieru priestrorné, praktické a úsporné auto, u nás podľa mňa nedocenené. Plno Renaultov Kangoo, VW Caddy a Citroenov Berlingo jazdí ako rodinné autá, týchto Fordov je minimum. Nevie niekto, robia aj sedemmiestnu rodinnú verziu s predĺženým rázvorom?