Ford Transit XXL: Svezli jsme se v autě, ve kterém na velikosti záleží

Ford Transit XXL: Svezli jsme se v autě, ve kterém na velikosti záleží

 
 

Když si lidé hrají s kopírkami, vznikají divné věci. Od abstraktních obrázků přes nepovedené padělky peněz, až po Ford Transit XXL.

"Na ten nápad jsme přišli při kopírování jeho fotky,“ říká od volantu Dave Glozier, jeden z autorů nejdelšího Transitu na světě, zatímco se rozvaluji v křesle za ním a koukám na nějakou scénku s Colinem Farellem, která běží na DVD u stropu. Před sebou mám tolik místa na nohy, že by mi mohli závidět i pasažéři první třídy v Jumbo Jetu. S tímhle by snad šlo cestovat přes půl Evropy nonstop i bez pomoci chiropraktika. A minimálně jeden člověk s tím zkušenosti má – David Glozier k nám přijel po vlastní ose a stejným způsobem pojede zpátky.

Příležitost zajezdit si v Transitu XXL bude mít minimum lidí. I když jde o vůz s plnou homologací, na místo řidiče se můžou posadit jen lidé od Fordu, a co je ještě zásadnější, tohle je jediný kus na světě. Přitom zájemců o koupu by se určitě našlo dost. „Vím o jednom člověku, který ho vážně chtěl, jenže více jich opravdu nevznikne,“ říká Dave.

Z první tiskové zprávy jsme vyčetli, že na stavbu použili dva modely Transit Tourneo. Zajímám se však, jak přesně vznikal tento kus. Pomáhala jim počítačová technika, nebo… Dave se pouze na vteřinu zarazí a pak s úsměvem prohodí: „Ne, konstrukce pochází z hlavy velice chytrého člověka, který to dokázal navrhnout i bez programu. Prostě jsme spojili dvě karoserie do jedné a zpevnili je pomocí ocelových profilů. Já sám jsem pracoval právě na výztuhách.“ Mimochodem, původně měl být Transit XXL o něco kratší, ale aby nemuseli zkracovat původní boční panely, dostali se na celkovou délku 7,4 m.

Rozvor bílého „štrúdlu“ s modrým oválem je skoro o 20 centimetrů delší, než činí celková délka Maybachu 57, nebo, vztaženo k jinému Fordu, vyrovná se dvojnásobku rozvoru pick-upu Ranger. Mít tento vůz v showroomu, můžou prodejci z důvodu triviálnosti vypustit ze svého slovníku výrazy jako prostorný či variabilní.

Co to ale dělá s jízdními vlastnostmi? „Maximálku jsem zatím nezkoušel, ale na dálnici, v přímém směru, nejsou z hlediska stability žádné zásadní rozdíly. Stačí jezdit opatrně a dávat si pozor na boční vítr,“ vysvětluje Dave. „Motor je sériový, 2,2litrový diesel s výkonem 130 koní, ale jezdí bez problémů.“ Nejvíce mě však dostane otázka směrující k brzdám. U takového vozu nejdříve čekáte, že nemůžou být sériové, Dave mě však přesvědčuje o jejich originálním původu. Pak vás samozřejmě napadne, že původně jde vlastně o užitkový vůz, který je zvyklý na nešetrné zacházení s užitečnou hmotností. A k Transitu XXL navíc nepotřebujete žádné extra řidičské oprávnění – s celkovou hmotností 3,5 t se vejde do „béčka“.

Další spousta otázek se vyrojí po otevření zavazadlového prostoru, který se nachází za pevnou přepážkou v zadní části „stretch-vanu“. Kromě několika deštníků postává v koutě jako pěst na oko malý trezor. Místo odpovědi Dave vyťuká na číselníku kód, dvířka se otevřou a ven se vysype hromada dálkových ovladačů. „Mám tu místo na všech šest DVD přehrávačů z kabiny,“ baví se nad našimi vyjevenými pohledy a pro demonstraci jeden z nich přinese, aby nám ukázal, jak přesně zapadají do kastlíků.

Pokusit se vysvětlit, jak Ford Transit XXL jezdí, je komplikované z několika důvodů. Normálně máme možnost v testovaném voze sednout za volant, strávit dost času hledáním všech drobných rozdílů, které ovlivní náš názor a určitě najezdíme více než těch pár kilometrů co tady. A celou cestu jsme navíc s Davem rozebírali jeho velkou pýchu. Podle toho, že si nevzpomínám na žádné kodrcání a bez problémů jsem rozeznal jeho slova od zvuku motoru, v roli majitele přepravní společnosti bych si jeden klidně pořídil. Když už ne kvůli zisku, tak kvůli reklamě určitě.

Nemohl jsem si však nerýpnout dotazem, proč jejich tým nepostavil další Supervan (viz. dole - Historie divokých Transitů). Dave ale bez zaváhání odpovídá: „Takové vozy jsme tu už měli, teď jsme chtěli stvořit něco úplně jiného.“ Pochopit se to dá. Sekce užitkových vozů není zrovna výkladné skříní žádné automobilky a mimo zájem živnostníků se jí moc publicity nedostává. Jenže i lidé z těchto oddělení touží po uznání a realizaci zakázek, které se netýkají velikosti zavazadlového prostoru. Ve Fordu mají to štěstí, že vedení nemá proti jejich zálibám námitky, takže čas od času nám ukážou, jak jsou dobří. Ve výkonech nebo v délce.

Historie divokých Transitů
První úlet představil Ford již v roce 1971 – Transit Supervan měl uprostřed uložený small block V8 o výkonu 425 koní (313 kW), pětistupňovou převodovku ZF a rychlostí 100 mil/h (160 km/h) jel už za 21,6 s. Transit Supervan 2 se objevil v roce 1984 a rovnou s motorem z F1 – DFL Cosworth V8 o objemu 3,9 l. Psychotická dodávka zkonstruovaná z laminátu a hliníku se na okruhu v Silverstone rozjela na 283 km/h, to když Martin Brundle, pilot stále Tyrrell, posbíral všechnu odvahu a probudil 590 koní (434 kW). O deset let později bylo na světě třetí pokračování Supervan 3 s jen rok starým motorem z monopostu formule 1, který zajížděli Senna a Schumacher. Šestiválec Cosworth HB o objemu 3,5 l točil přes 13 000 ot./min. a měl výkon 650 koní (478 kW). Konec tisíciletí přinesl další divoký stěhovák World Rallye Transit, který upozorňoval na úspěšné působení Fordu v šampionátu WRC. Jeho technika ovšem byla ve srovnání se Supervany daleko umírněnější. Byl poháněný sériovým dieselovým motorem 2.4 Duratorq s výkonem posíleným na 165 k (121 kW) a točivým momentem 410 Nm. Pak se v roce 2004 do role reprezentanta divize užitkových vozidel dostal kompaktní Transit Connect X-Press s mechanikou jednoho rozbitého Focusu RS. Měl nejen přeplňovaný dvoulitr o výkonu 215 koní (158 kW), ale také diferenciál se zvýšenou svorností Quaife, sportovní spojku AP nebo brzdy Brembo.
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

Tuning dodávky? Žádný problém! Tenhle Ford Transit se inspiroval u speciálů WRC Tuning dodávky? Žádný problém! Tenhle Ford Transit se inspiroval u speciálů WRC

Britská společnost MS-RT úzce spolupracuje s automobilkou…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…