Ford Transit XXL: Svezli jsme se v autě, ve kterém na velikosti záleží

Ford Transit XXL: Svezli jsme se v autě, ve kterém na velikosti záleží

 
 

Když si lidé hrají s kopírkami, vznikají divné věci. Od abstraktních obrázků přes nepovedené padělky peněz, až po Ford Transit XXL.

"Na ten nápad jsme přišli při kopírování jeho fotky,“ říká od volantu Dave Glozier, jeden z autorů nejdelšího Transitu na světě, zatímco se rozvaluji v křesle za ním a koukám na nějakou scénku s Colinem Farellem, která běží na DVD u stropu. Před sebou mám tolik místa na nohy, že by mi mohli závidět i pasažéři první třídy v Jumbo Jetu. S tímhle by snad šlo cestovat přes půl Evropy nonstop i bez pomoci chiropraktika. A minimálně jeden člověk s tím zkušenosti má – David Glozier k nám přijel po vlastní ose a stejným způsobem pojede zpátky.

Příležitost zajezdit si v Transitu XXL bude mít minimum lidí. I když jde o vůz s plnou homologací, na místo řidiče se můžou posadit jen lidé od Fordu, a co je ještě zásadnější, tohle je jediný kus na světě. Přitom zájemců o koupu by se určitě našlo dost. „Vím o jednom člověku, který ho vážně chtěl, jenže více jich opravdu nevznikne,“ říká Dave.

Z první tiskové zprávy jsme vyčetli, že na stavbu použili dva modely Transit Tourneo. Zajímám se však, jak přesně vznikal tento kus. Pomáhala jim počítačová technika, nebo… Dave se pouze na vteřinu zarazí a pak s úsměvem prohodí: „Ne, konstrukce pochází z hlavy velice chytrého člověka, který to dokázal navrhnout i bez programu. Prostě jsme spojili dvě karoserie do jedné a zpevnili je pomocí ocelových profilů. Já sám jsem pracoval právě na výztuhách.“ Mimochodem, původně měl být Transit XXL o něco kratší, ale aby nemuseli zkracovat původní boční panely, dostali se na celkovou délku 7,4 m.

Rozvor bílého „štrúdlu“ s modrým oválem je skoro o 20 centimetrů delší, než činí celková délka Maybachu 57, nebo, vztaženo k jinému Fordu, vyrovná se dvojnásobku rozvoru pick-upu Ranger. Mít tento vůz v showroomu, můžou prodejci z důvodu triviálnosti vypustit ze svého slovníku výrazy jako prostorný či variabilní.

Co to ale dělá s jízdními vlastnostmi? „Maximálku jsem zatím nezkoušel, ale na dálnici, v přímém směru, nejsou z hlediska stability žádné zásadní rozdíly. Stačí jezdit opatrně a dávat si pozor na boční vítr,“ vysvětluje Dave. „Motor je sériový, 2,2litrový diesel s výkonem 130 koní, ale jezdí bez problémů.“ Nejvíce mě však dostane otázka směrující k brzdám. U takového vozu nejdříve čekáte, že nemůžou být sériové, Dave mě však přesvědčuje o jejich originálním původu. Pak vás samozřejmě napadne, že původně jde vlastně o užitkový vůz, který je zvyklý na nešetrné zacházení s užitečnou hmotností. A k Transitu XXL navíc nepotřebujete žádné extra řidičské oprávnění – s celkovou hmotností 3,5 t se vejde do „béčka“.

Další spousta otázek se vyrojí po otevření zavazadlového prostoru, který se nachází za pevnou přepážkou v zadní části „stretch-vanu“. Kromě několika deštníků postává v koutě jako pěst na oko malý trezor. Místo odpovědi Dave vyťuká na číselníku kód, dvířka se otevřou a ven se vysype hromada dálkových ovladačů. „Mám tu místo na všech šest DVD přehrávačů z kabiny,“ baví se nad našimi vyjevenými pohledy a pro demonstraci jeden z nich přinese, aby nám ukázal, jak přesně zapadají do kastlíků.

Pokusit se vysvětlit, jak Ford Transit XXL jezdí, je komplikované z několika důvodů. Normálně máme možnost v testovaném voze sednout za volant, strávit dost času hledáním všech drobných rozdílů, které ovlivní náš názor a určitě najezdíme více než těch pár kilometrů co tady. A celou cestu jsme navíc s Davem rozebírali jeho velkou pýchu. Podle toho, že si nevzpomínám na žádné kodrcání a bez problémů jsem rozeznal jeho slova od zvuku motoru, v roli majitele přepravní společnosti bych si jeden klidně pořídil. Když už ne kvůli zisku, tak kvůli reklamě určitě.

Nemohl jsem si však nerýpnout dotazem, proč jejich tým nepostavil další Supervan (viz. dole - Historie divokých Transitů). Dave ale bez zaváhání odpovídá: „Takové vozy jsme tu už měli, teď jsme chtěli stvořit něco úplně jiného.“ Pochopit se to dá. Sekce užitkových vozů není zrovna výkladné skříní žádné automobilky a mimo zájem živnostníků se jí moc publicity nedostává. Jenže i lidé z těchto oddělení touží po uznání a realizaci zakázek, které se netýkají velikosti zavazadlového prostoru. Ve Fordu mají to štěstí, že vedení nemá proti jejich zálibám námitky, takže čas od času nám ukážou, jak jsou dobří. Ve výkonech nebo v délce.

Historie divokých Transitů
První úlet představil Ford již v roce 1971 – Transit Supervan měl uprostřed uložený small block V8 o výkonu 425 koní (313 kW), pětistupňovou převodovku ZF a rychlostí 100 mil/h (160 km/h) jel už za 21,6 s. Transit Supervan 2 se objevil v roce 1984 a rovnou s motorem z F1 – DFL Cosworth V8 o objemu 3,9 l. Psychotická dodávka zkonstruovaná z laminátu a hliníku se na okruhu v Silverstone rozjela na 283 km/h, to když Martin Brundle, pilot stále Tyrrell, posbíral všechnu odvahu a probudil 590 koní (434 kW). O deset let později bylo na světě třetí pokračování Supervan 3 s jen rok starým motorem z monopostu formule 1, který zajížděli Senna a Schumacher. Šestiválec Cosworth HB o objemu 3,5 l točil přes 13 000 ot./min. a měl výkon 650 koní (478 kW). Konec tisíciletí přinesl další divoký stěhovák World Rallye Transit, který upozorňoval na úspěšné působení Fordu v šampionátu WRC. Jeho technika ovšem byla ve srovnání se Supervany daleko umírněnější. Byl poháněný sériovým dieselovým motorem 2.4 Duratorq s výkonem posíleným na 165 k (121 kW) a točivým momentem 410 Nm. Pak se v roce 2004 do role reprezentanta divize užitkových vozidel dostal kompaktní Transit Connect X-Press s mechanikou jednoho rozbitého Focusu RS. Měl nejen přeplňovaný dvoulitr o výkonu 215 koní (158 kW), ale také diferenciál se zvýšenou svorností Quaife, sportovní spojku AP nebo brzdy Brembo.
Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška

Ford dodá pro londýnskou dopravu dvacet Transitů Custom v…

Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý? Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý?

Ford Transit je užitková legenda, která je na trhu přes…

 



 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

Přestavba Barcelony. Změny v obraně, hvězda do zálohy i hráči na prodej

Přestavba Barcelony. Změny v obraně, hvězda do…

Sezonu zakončila ziskem trofeje. Bohužel pro Barcelonu byl triumf v domácím poháru tím jediným. V lize skončili…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…