19.5. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Francouzská vláda posílila svůj vliv v Renaultu

Francouzská vláda posílila svůj vliv v Renaultu

Navýšením vlivu v Renaultu chce patrně francouzská vláda zajistit, aby automobilka zachovala výrobu v domovských továrnách.

Francouzská vláda v minulých týdnech navýšila svůj podíl v automobilce Renault z 15 % na 20 %. Vedení výrobce toto rozhodnutí překvapilo, větší změny ale nechystá. Podle Carlose Ghosna nemá navýšení podílu francouzské vlády vliv na fungování aliance Renaultu s Nissan.

Vedení Renaultu se navýšení podílu francouzské vlády bránilo a upozorňovalo, že může ohrozit fungování aliance Renault-Nissan. Navýšení podílu francouzské vlády totiž zvýšilo vliv Renaultu na Nissan. Zatímco Nissan může Renault nadále ovlivňovat jen minimálně – ve francouzské značce má pouze 15% podíl bez hlasových práv, Renault drží v Nissanu více než 43 % hlasovacích práv.

Jelikož se Nissanu malý vliv na Renault nelíbí, spekulovalo se o tom, že Renault pod vedením Ghosna svůj podíl v japonské značce sníží pod 40 %, aby se síly obou partnerů aspoň trochu vyrovnaly. Sám Ghosn, generální ředitel obou automobilek, ale nyní tvrdí, že kapitálové spojenectví je stabilní a má nulový vliv na každodenní provoz firem. „Musíte mít silný důvod, silný strategický důvod nebo silný provozní důvod, abyste provedli změnu,“ říká Ghosn.

K tématu: Francie zvýší svůj podíl v Renaultu

Zvýšením podílu v Renaultu chtěla francouzská vláda zabránit tomu, aby na výroční valné hromadě nedošlo ke změně hlasovacího principu na princip jedna akcie – jeden hlas. Tím by totiž vláda ztratila větší vliv na Renault. Nově zavedený zákon totiž přiznává dvojnásobné hlasovací právo akcionářům držícím akcie na své jméno a déle než dva roky, což právě zvyšuje hlasovací práva francouzské vlády.

Sám francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron koupi akcií vysvětlil odhodláním vlády využít dostupných prostředků k tomu, aby prosadila v automobilce progresivní a dlouhodobý styl řízení, který udrží zaměstnanost a umožní firmě dále růst.

Tato slova naznačují, že se francouzská vláda bojí postupného přesunu výroby vozů Renault z Francie do jiných zemí, kde by byla produkce levnější. Zaváděná modulární platforma CMF totiž přesun výroby výrazně ulehčuje.

Zatím není jasné, nakolik budoucí plány Renaultu francouzská vláda ovlivní. Mohla by však tlačit na to, aby se exempláře čtvrté generace kompaktního modelu Mégane vyráběly pro evropské trhy výhradně ve Francii a ne jako dnes ve Španělsku a Turecku. Ve Francii nyní vzniká jen kupé-kabriolet Mégane CC.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zakročte proti stávkám. Vlastník British Airways a Ryanairu zatlačí na Brusel Zakročte proti stávkám. Vlastník British Airways a Ryanairu zatlačí na Brusel

Společnost AG, vlastník British Airways, a nízkonákladové…

NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém

Bouře, která několik týdnů víří prach na Marsu, už nabyla…

Řecká energetická firma PPC má šest zájemců včetně českých společností Indoverse a EPH Řecká energetická firma PPC má šest zájemců včetně českých společností Indoverse a EPH

O 40procentní podíl v uhelných elektrárnách řecké státní…

Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy

Jedna z nejvěhlasnějších značek automobilového průmyslu –…

 
Zdroj: Autocar, Reuters

Štítky Renault Ekonomika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

 





 
Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Dnes 18:50

V době pod General Motors se Saab snažil snížit výrobní náklady i využitím americké techniky. Výsledkem byl mimo jiné model 9-7X.




Blesk.cz

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se chtějí cítit jako doma

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se…

Návštěvníci českých kempů jsou stále náročnější. Dávají přednost kvalitním rodinným stanům nebo ubytování s…

Massive Attack a John Cale přijíždějí do Prahy. Zahrají na Metronome Festivalu

Massive Attack a John Cale přijíždějí do Prahy.…

Přípravy na Metronome Festival Prague 2018 finišují, největší hudební víkend v Praze začne už v pátek. Do…

 

iSport.cz

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól i Zidanova hlavička

Šokující momenty MS: boží ruka, smrt za vlastní gól…

Dvacet kapitol už čítá seriál s názvem mistrovství světa ve fotbale. Minulý týden se v Rusku rozeběhlo…

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

 

Reflex.cz

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na fotografie, které těsně předcházely smrti

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na…

Fotografie katastrof jsou děsivé. Ale ještě děsivější mohou být scény vyfotografované několik okamžiků před tím,…

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují kvůli špionáži pro Írán

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují…

Postava, která na izraelské politické scéně nyní značně víří vody, se jmenuje Gonen Segev. Bývalý ministr…