Francouzská vláda posílila svůj vliv v Renaultu
Francouzská vláda v minulých týdnech navýšila svůj podíl v automobilce Renault z 15 % na 20 %. Vedení výrobce toto rozhodnutí překvapilo, větší změny ale nechystá. Podle Carlose Ghosna nemá navýšení podílu francouzské vlády vliv na fungování aliance Renaultu s Nissan.
Vedení Renaultu se navýšení podílu francouzské vlády bránilo a upozorňovalo, že může ohrozit fungování aliance Renault-Nissan. Navýšení podílu francouzské vlády totiž zvýšilo vliv Renaultu na Nissan. Zatímco Nissan může Renault nadále ovlivňovat jen minimálně – ve francouzské značce má pouze 15% podíl bez hlasových práv, Renault drží v Nissanu více než 43 % hlasovacích práv.
Jelikož se Nissanu malý vliv na Renault nelíbí, spekulovalo se o tom, že Renault pod vedením Ghosna svůj podíl v japonské značce sníží pod 40 %, aby se síly obou partnerů aspoň trochu vyrovnaly. Sám Ghosn, generální ředitel obou automobilek, ale nyní tvrdí, že kapitálové spojenectví je stabilní a má nulový vliv na každodenní provoz firem. „Musíte mít silný důvod, silný strategický důvod nebo silný provozní důvod, abyste provedli změnu,“ říká Ghosn.
Zvýšením podílu v Renaultu chtěla francouzská vláda zabránit tomu, aby na výroční valné hromadě nedošlo ke změně hlasovacího principu na princip jedna akcie – jeden hlas. Tím by totiž vláda ztratila větší vliv na Renault. Nově zavedený zákon totiž přiznává dvojnásobné hlasovací právo akcionářům držícím akcie na své jméno a déle než dva roky, což právě zvyšuje hlasovací práva francouzské vlády.
Sám francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron koupi akcií vysvětlil odhodláním vlády využít dostupných prostředků k tomu, aby prosadila v automobilce progresivní a dlouhodobý styl řízení, který udrží zaměstnanost a umožní firmě dále růst.
Tato slova naznačují, že se francouzská vláda bojí postupného přesunu výroby vozů Renault z Francie do jiných zemí, kde by byla produkce levnější. Zaváděná modulární platforma CMF totiž přesun výroby výrazně ulehčuje.
Zatím není jasné, nakolik budoucí plány Renaultu francouzská vláda ovlivní. Mohla by však tlačit na to, aby se exempláře čtvrté generace kompaktního modelu Mégane vyráběly pro evropské trhy výhradně ve Francii a ne jako dnes ve Španělsku a Turecku. Ve Francii nyní vzniká jen kupé-kabriolet Mégane CC.