Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fůze automobilových tříd - Ford Fusion

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Představení Fusionu českým a maďarským novinářům proběhlo v říjnu v Rakousku a protože jsme byli u toho, chceme se s vámi podělit o naše dojmy. Již dříve zveřejněná technická data doplňujeme také cenami Fusionu v České republice.

Představení Fusionu českým a maďarským novinářům proběhlo v říjnu v Rakousku a protože jsme byli u toho, chceme se s vámi podělit o naše dojmy. Již dříve zveřejněná technická data doplňujeme také aktuálními cenami Fusionu v České republice.

Ofenzivní strategie evropského Fordu představit v letech 2000-2005 celkem 45 novinek je plněna dle stanoveného plánu. Jednou z novinek uvedených na trh v letošním roce je Ford Fusion, automobil, u kterého najdeme poznávací znaky zástupců hned několika automobilových segmentů.

Fusion spojuje variabilitu interiéru malých MPV, obratnost malých městských automobilů, prostornost kombi a robustnost lehkých terénních automobilů. Ford označuje novou třídu, do které Fusion spadá, zkratkou UAV z anglického Urban Activity Vehicles a snaží se tak identifikovat účel, pro který je vozidlo navrženo: náročný městský provoz, kde vlastnosti jako flexibilita, robustnost, bezpečnost a praktičnost vozidla jsou nutností.

Připomíná-li vám vnější design Fusionu novou Fiestu, jste na správné adrese, je jen potřeba upozornit, že Fusion sice sdílí platformu a např. také interiér s Fiestou, ale jeho hlavní rozměry jsou větší. Vyšší stavba karosérie (výška 1528 mm) o více než 10 cm Fiestu překonává a podobně je tomu u délky, která narostla o 103 mm na 4020 mm. Prakticky shodný zůstal rozvor 2485 mm a šířka je větší o cenných 38 mm. Krabicovitá stavba karosérie je praktická a umožňuje výborně využít obestavěný prostor. Hrany nalezneme opět na mnoha místech, jak je poslední léta u Fordů zvykem. Výrazná přední část Fusionu, s vertikálně orientovanými, do přední kapoty vysoce zasahujícími světlomety a nižší mřížkou chladiče jsou znaky, odlišujícími Fusion od Fiesty na první pohled. Také Fusion dostal po vzoru Focusu a Fiesty lemy podběhů a boky lemované výrazným prolisem, který navazuje na nárazníky vpředu a vzadu. Ochranné pryžové lišty po celém obvodu spolehlivě ochrání karoserii Fordu od oděrek při otevírání dveří vozidel zaparkovaných v sousedství. Na bocích karosérie nalezneme ještě další prolis, pod spodní línií oken, který také opticky snižuje výšku automobilu a přináší do vzhledu karosérie dynamičnost a optickou vyváženost zasklených a ostatních ploch. Zadní část je přístupná rozměrnými, vzhůru výklopnými dveřmi, které zajišťují pohodlnou manipulaci s nákladem při ukládání do 337 litrů základního objemu zavazadlového prostoru. Ten je možno zvětšit hned několika způsoby. Standardní je sklápění zadní řady sedadel (v poměru 40/60), sklopné sedadlo spolujezdce již tak běžné není. Při jízdě ve dvou a sklopených zadních sedadlech je možno odvézt až 1175 l nákladu v zavazadlovém prostoru. Posaz cestujících ve Fusionu je vzpřímenější, ale určitě ne nepohodlný, z automobilu je dobrý výhled všemi směry. Bezpečnostní výbava zahrnuje až šest airbagů. Bohužel díky okennímu airbagu chybí madlo nad předními dveřmi, a tak přišel spolujezdec o možnost přidržovat se v ostřeji projížděných zatáčkách.

Jak jsme se mohli při představení Fusionu sami přesvědčit, do automobilu se díky vyšší světlé i celkové výšce pohodlně nastupuje. Nastavení podvozku i sériová velká 15palcová kola s pneumatikami 195/60 s přehledem zvládaly přejezdy nerovností v rakouských městech a vesnicích, kterými jsme projížděli a zřejmě obstojí i na našich o poznání horších komunikacích. Nouzově se lze s Fusionem vydat i do méně náročného terénu, i když konstrukce automobilu (pohon jedné nápravy), ani výbava (standardní pneumatiky) s tímto využitím příliš nepočítají. Při jízdě po dálnicích lze cestovat relativně komfortně i rychlostními průměry přes 100 km/h. Jisté jízdní vlastnosti na silnicích mimo obce, vyšší výšce odpovídající citlivost na boční vítr a přiměřené náklony karosérie v zatáčkách, patří také k Fusionu.

Ovládání nového Fordu je ve městě pohodlné a snadné. Na delší cestě občas překážela pravé noze řidiče střední část středové konzole přístrojové desky.

Fusion je dodáván se třemi motory. Základ tvoří benzínový motor řady Duratec 1,4 l 16V (58 kW/ 80 k), se kterým Fusion zrychluje na 100 km/h za 13,7 s a jede nejvýše 163 km/h. My jsme měli možnost svézt se s Fusionem vybaveným zážehovým motorem 1,6 16V (74 kW/ 100 k), který je znám i z Focusu a Fiesty podobně jako menší jednačtverka. Příjemné vlastnosti motoru vynikly také díky pohotovostní hmotnosti jen 1080 kg. S tímto motorem může Fusion dle údajů výrobce průměrně ujet 100 km se spotřebou 6,6 l /100 km, což je jen o desetinu více než u 1,4 l 16V.

Motor Duratorq 1,4 TDCi montovaný do Fusionu pochází z nové generace vznětových pohonných jednotek common-rail. Jeho výkon 50 kW/ 68 k a točivý moment 160 Nm v rozmezí 1750 až 2500 ot./min. dovoluje zrychlovat na stovku až za více než 15 s, ale síla tohoto motoru se skrývá v nízké spotřebě: průměrně v kombinovaném cyklu spotřebuje totiž jen 4,4 l nafty na 100 km.

Fusion je při brzdění účinně zpomalován prostřednictvím kotoučových brzd s vnitřním chlazením vpředu (Ø 258 mm) a bubnových brzd vzadu (Ø 203 mm). V dražší výbavě Trend je ABS sériové, v základní výbavě je za příplatek 19.000,-Kč.

V České republice byl již prodej Fusionu zahájen, i když reklamní kampaň prodej podpoří až na počátku roku 2003. Standardní výbavou jsou dva airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání, kůží potažený volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a volant nastavitelný ve dvou osách. Připraveny jsou dvě úrovně výbavy: Ambiente a Trend. Ceny začínají na 379.900,- Kč za verzi Ambiente s motorem 1,4 l (58 kW/80 k). V budoucnu se očekává také příchod varianty s možností odpočtu DPH.

Ceny :

Fusion 1,4 16 V Ambiente 379.900,- Kč

Fusion 1,4 TDCi Ambiente 429.900,- Kč

Fusion 1,4 16 V Trend 414.900,- Kč

Fusion 1,4 16 V Trend (Durashift) 454.900,- Kč

Fusion 1,4 TDCi Trend 464.900,- Kč

Fusion 1,6 16V Trend 440.900,- Kč

Motor 1,4 16V 1,6 16V 1,4 TDCi

Druh zážehový zážehový př.vznětový

Zdvihový objem (cm3) 1388 1596 1399

Válce/ventily na válec 4/4 4/4 4/2

Max. výkon (kW/ot) 58/5700 74/6000 50/4000

Max. točivý moment (Nm/ot) 124/3500 146/4000 160/1750-2500

Jízdní výkony:

Nej. rychlost (km/h) 163 180 159

Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,7 10,9 15,5

Spotřeba (93/116 EU)

Město (l/100 km) 8,5 9,0 5,2

Mimo město (l/100 km) 5,3 5,3 3,9

Kombinovaná (l/100 km) 6,5 6,6 4,4

Rozměry a hmotnosti

Délka (mm) 4020

Šířka (mm) 1721

Výška (mm) 1528

Rozvor (mm) 2485

Rozchod vpředu (mm) 1474

Rozchod vzadu (mm) 1435

Pohotovostní hmotnost (kg) 1070 1080 1102

Užitečná hmotnost (kg) 535 529 538

Objem nádrže (l) 45

Rozměr pneu 195/60 R15

Ondřej Láník
Diskuze (0)