Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Harley-Davidson odhaluje techniku i cenu elektrického modelu LiveWire

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Harley-Davidson zveřejnil technické údaje motocyklu LiveWire včetně dojezdu a ceny. Zároveň představil dvojici nových konceptů s elektrickým pohonem.

Harley-Davidson představil koncept elektřinou poháněného motocyklu LiveWire v roce 2014 a ten se tehdy bez diskuzí stal největším jednostopým překvapením sezony. Americký výrobce tradičních vidlicových dvouválců se s ním zařadil mezi průkopníky.

Původní projekt LiveWire rozhodně zaujal a byl přijat poměrně pozitivně i díky tomu, že jeho design prakticky ničím neodkazoval na konvenční modely značky. Harley-Davidson tento stroj využil k získání názoru od potenciálních zákazníků. Ti si jej mohli v letech 2014 a 2015 vyzkoušet v rámci projektu LiveWire Experience na severoamerické i evropské půdě.

Harley-Davidson na vývoji svého čistě elektřinou poháněného motocyklu v následujících letech v tichosti pracoval a občas se objevily neoficiální informace o uvedení sériového modelu. Ty samotná značka potvrdila v létě roku 2018, když v červenci představila svůj plánu růstu Nové směry pro Harley-Davidson.

V rámci této strategie uvede Harley-Davidson svůj první elektrický motocykl LiveWire na severoamerický i evropský trh v roce 2019. V podobě, v níž má zamířit do sériové výroby, se však tento model představil již návštěvníkům veletrhu EICMA 2018, i když bez detailnějších technických specifikací, jejichž oficiální zveřejnění se odehrává nyní v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas.

Harley-Davidson uvádí model LiveWire jako motocykl, který moderním jezdcům nabízí výkonný elektrický pohon, inovativní design a mobilní konektivitu. Novinka se má podle oficiálních materiálů vyznačovat úžasným zrychlením, výbornou ovladatelností, špičkovými materiály a zpracováním, kompletní sadou elektronických asistentů a rozhraním pro dokonalou konektivitu.

Základem sériového provedení modelu LiveWire je litý rám z hliníkové slitiny, v němž jsou uloženy baterie i elektromotor s permanentním magnetem, který je umístěn ve spodní části rámu a roztáčí zadní kolo prostřednictvím ozubeného řemene. Harley-Davidson uvádí, že z 0 na 100 km/h jeho elektrický motocykl akceleruje za méně než 3,5 s a na jedno nabití baterie zvládne kolem 177 km po městských komunikacích.

Elektrický motor nepotřebuje spojku ani řazení převodových stupňů, takže podstatně zjednodušuje ovládání pro začínající jezdce. Všichni jezdci ocení brzdný účinek rekuperačního režimu, který ukládá energii zpět do baterie. To je vhodné zvláště při častých rozjezdech a brzdění při jízdě v městském provozu.

Motocykl je vybaven vestavěnou nabíječkou a má být možné jej dobíjet z většiny běžných zásuvek. Vedle tohoto řešení má být navíc možné využít i výkonnějších nabíjecích stanic se severoamerickým konektorem SAE J1772 (USA) nebo mezinárodním konektorem CCS2 – IEC typ 2.

Model LiveWire je vybaven funkcí H-D Connect, která dokáže spárovat jezdce, resp. jeho chytrý mobilní telefon s jeho motocyklem prostřednictvím jednotky Telematics Control Unit a cloudových služeb využívajících nejnovější verzi aplikace Harley-Davidson App.

Informace dostupné pomocí služby H-D Connect zahrnují údaj o nabití baterie a dojezdu ve všech oblastech s pokrytím mobilním signálem. To jezdci umožňuje na dálku zkontrolovat stav nabíjení včetně úrovně energie a zbývající doby do plného nabití. Jezdec snadno najde nabíjecí stanici díky integrovanému vyhledávači v aplikaci H-D App.

Služba H-D Connect zobrazí pozici zaparkovaného motocyklu LiveWire a v případě manipulace s motocyklem či při jeho pohybu může zaslat výstrahu na telefon jezdce. Příjemnou jistotu poskytne také sledování motocyklu pomocí GPS v případě odcizení (Vyžaduje asistenci policejních složek. K dispozici na vybraných trzích).

Aplikace H-D App zašle jezdci připomínky týkající se blížícího se servisu a další upozornění na péči o vozidlo. Jezdci navíc obdrží automatické připomínky servisu.

Standardem pro Harley-Davidson LiveWire je systém Electronic Chassis Control s funkcí ABS s možností aktivace v náklonu a kontrolou trakce. Tyto systémy jsou plně elektronické a obsahují nejnovější verzi jednotek pro měření setrvačných sil a poslední technologii snímače ABS.

Elektrická pohonná jednotka H-D Revelation minimalizuje vibrace, vyzařování tepla a hluk, což přispívá k vysokému jízdnímu komfortu. Model LiveWire je konstruován tak, aby při akceleraci a narůstání rychlosti vydával nový charakteristický zvuk Harley-Davidson.

Motocykl LiveWire přijde do prodeje v roce 2019 a jeho cena je stanovena na 27.860 EUR bez DPH (zhruba 720.000 Kč). Zahájení prodeje tohoto modelu podporuje strategický plán Harley-Davidson 2027 na oživení trhu v USA, urychlení růstu na mezinárodních trzích, budování nové globální jezdecké základny a obsazení pozice lídra v elektrifikaci motocyklové oblasti.

Harley-Davidson vedle modelu LiveWire na veletrhu CES v Las Vegas odhalil ve světové premiéře i dva převratné koncepty lehkých motocyklů, které mají představovat novou generaci jeho jednostopých strojů.

Tyto koncepty jsou podle materiálů společnosti Harley-Davidson součástí úsilí o novou budoucnost a zkoumají potenciál městské mobility a jednostopých vozidel. Prozatím k nim nejsou k dispozici bližší specifikace, ale rozhodně zaujmou svým designem.

První z této dvojice je určen přímo pro město a především díky svým kolům, přední vidlici a řídítkům působí jako kříženec mezi BMX a elektrickým skútrem nebo koloběžkou. Druhý pak díky své vizáží nezapře inspiraci horskými koly a motokrosovými motocykly. Díky tomu má být ideálním společníkem pro vyjížďky prakticky kamkoliv.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
14. 1. 2019 12:55
Re: Asi první H-D "trochu o něčem"
Velmi sa mylis. Jazdil som na vsetkych aktualnych modeloch znacky a vzdy ked pride novy model mam moznost jazdit testoaciu jazdu. Ak si myslis ze su zastarale a konkurencie neschopne, tak toho vela o moto nevies.
A mylis sa aj v tom vlastnictve HD. Okolo ziaden inej motorky nieje taky Kult ako ako okolo HD. Nikto nema take fankluby, zrazy, image.
Ale ako myslis >:D
14. 1. 2019 12:51
Re: Hmm
Neviem preco by Hollywood tocil Remake ked Easy Rider bol nezavisly film, ktory nebol toceny Hollywoodom a dalsia vec Dennis Hopper zomrel 2010.
11. 1. 2019 13:15
Re: Proč proboha?
Já bych si jí klidně koupil. Nelpim na "bublání motoru" a podobných debilitách :-)

Elektromotor má mnohem větší točivej moment i výkon, tedy zážitek z jízdy může bejt úplně někde jinde, co mi vadí, jsou obstrukce s energií (dlouhá doba nabíjení, nedostatečnej dojezd, váha akumulátorů, apod.)
Avatar - kari.laz
11. 1. 2019 07:36
Proč proboha?
To by si opravdu někdo koupil elektrickou motorku? Proč? A To by si opravdu k tomu všemu někdo koupil elektrického H-D? Vsadím se, že na srazu H-D by ho sežrali za živa, kdyby tam na tom přijel.
Pochopím elektrickou koloběžku, ale proč proboha motorky?
11. 1. 2019 01:33
Asi první H-D "trochu o něčem"
jinak jsou všechny ty 'hárleye' vpodstatě jen hromada zastaralýho šrotu, kterej je v podstatě nekonkurenceschopnej. Normální člověk si jinde než v USA si to nekoupí, snad jen nějakej poblázněnej fanda, nebo idiot, co má pocit, že mu vlastnictví HD vytáhne ego, posílí svaly a prodlouží péro ... :-)

Tohle je tedy taky krám, ale aspoň trochu progresivní i když cena vysoká a dojezd malej - ještě je IMHO brzy na podobný věci, technologie produkce energie je zatím nedostačující ...