Hartge H1 5.0 – nejdivočejší jedničkový bavorák
Když na podzimním autosalonu v Essenu Hartge představil svůj úmysl vyrábět BMW řady 1 s motorem 5,0 V8, vypadalo to jako bláznivý nápad. Minulý týden se jeho oficiální produkce rozběhla.
Že má sériové BMW řady 1 sportovního ducha o tom není pochyb, ale nabídka motorů se věhlasnému německému úpravci Hartge zdála poněkud chudá. Rozhodl se tedy pod kapotu malého vozu zabudovat pořádný motor a hned nejlépe osmiválec. Sáhl hned po pětilitrovém agregátu, který ještě dostal upravené hlavy válců, přepracované vačkové hřídele a přeprogramovanou řídící jednotku a výsledek stojí za povšimnutí. Motor disponuje výkonem 331 kW (450 k) a točivým momentem 510 Nm. Aby mohla být tato síla přenesena na vozovku musel být použit speciální kardan, sportovní šestistupňová převodovka typu transaxle, kterou drží nový pomocný rám. Automobil s pohotovostní hmotností 1445 kg s ním zrychlí z 0-100 km/h za vynikajících 4,6 sekundy a dokáže atakovat hranici 300 km/h.
O bezpečné využití výkonu se stará podvozek s kratšími a tužšími pružinami, které vůz snižují o 30 mm. Jejich funkci podporují také nové tlumiče. Velká 19“ kola s pneumatikami 235/35 R 19 vpředu a 265/30 R 19 vzadu ukrývají upravený brzdový systém. Na přední nápravě jsou duté a příčně vrtané kotouče průměru 380 mm svírány třmeny s osmi pístky.
Úpravy se ovšem nedotkly jen techniky, ale zahrnuly i vnější vzhled. Na přídi je použit zcela nový spoiler s velkými chladícími otvory, záď zdobí nezbytný střešní spoiler, který zajišťuje stabilitu ve vysokých rychlostech. Pod nárazníkem si našel místo malý spoiler, do kterého jsou ve středu zapracovány dvě oválné koncovky výfukového systému. Dále je pod opakovací směrovkou na předních blatnících nenápadné označení V8 a na výklopné zádi 5.0.
V interiéru jsou k dispozici klasické prvky v podobě sportovního volantu, sportovních sedadel, obložení z kompozitu, hliníkových pedálů a madel ovládacích pák.