Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hispano-Suiza se vrací! Co chystá španělská značka proslavená u nás Škodou?

David Bureš
Diskuze (0)
Někdejší španělská značka luxusních aut je u nás známá díky v licenci vyráběné Škodě Hispano-Suiza. Po letech hibernace se firma pokusí o návrat.

Hispano-Suiza byl na počátku dvacátého úspěšný výrobce luxusních automobilů, jehož díla cenou i luxusem odpovídala dnes mnohem slavnější značce Rolls-Royce. V důsledku španělské občanské války ale bohužel postupně ukončila výrobu aut. Po letech nečinnosti se ale španělská značka nyní chystá o návrat!

Oznámila, že se vrací k výrobě prestižních automobilů. Na ženevském autosalonu na jaře 2019 představí světu své dílo, sportovní automobil poháněný elektřinou, kterou bude vyrábět v Barceloně. Projekt financuje konglomerát Grup Peralada, zabývající se na kulturní a volnočasové aktivity.

Novinku prozatím představuje na prvních nákresech, na nichž je patrná silueta sporťáku s výrazně tvarovanými blatníky. Přestože ve výsledku z auta moc vidět není, můžeme se domnívat, že vůz využije retro design – oblé tvary by tomu napovídaly.

„Když Hispano-Suiza začínala, postavila elektromobil, prototyp se však nikdy nevyráběl. Nyní, po 119 letech, v březnu 2019 tak Hispano-Suiza konečně bude mít elektřinou poháněné auto,“ říká k plánům Suqué Mateu, pravnuk jednoho ze zakladatelů tohoto výrobce.

Hispano-Suiza byla aktivní v první polovině dvacátého století, kdy patřila mezi důležité hráče na poli luxusních aut. Dnes známější Rolls-Royce dokonce využíval některé z jejich patentů. Španělská značka je pak dobře známá také u nás, plzeňská Škoda totiž v licenci vyráběla její model Hispano-Suiza H6B. Tzv. Škoda – Hispano-Suiza 25/100 KS vznikla asi ve stovce exemplářů, v několika různých karoseriích. Auto karosované Brožíkem dokonce jako prezidentský speciál využíval i Tomáš Garrigue Masaryk.

Vedle Španělska firma působila i ve Francii, která dala vozům i slavné logo letícího čápa, původně znak Alsaska. S vypuknutím španělské občanské války se však tamější divize přeorientovala na výrobu armádní techniky, francouzská část se zase s blížící se světovou válku primárně zaměřila na výrobu leteckých motorů. U aviatiky zůstala i po válce, v roce 1968 se stala součástí koncernu dnes známého jako Safran, zatímco španělská část se stala součástí firmy ENASA vyrábějící nákladní vozy Pegaso.

Pro Hispano to přitom v novém tisíciletí není první snaha o návrat. V roce 2000 vznikl ve spolupráci s firmou Mazel Engineering prototyp dvoumístného sporťáku HS21, který se v následujících letech prezentoval ve vylepšených verzích, v podobě K8 a V roce 2010 se značka na tehdejším ženevském autosalonu prezentovala superautem XIOV postaveným na bázi Audi R8. Kolik aut a jestli vůbec nějaké prodala, však nevíme.

David Bureš
Diskuze (0)