Historie Avie: Od Renault-Saviem k trpkému konci

 

Avia sice již nové automobily nevyrábí, ale může se pochlubit více než devadesátiletou historii, v níž právě nákladní vozidla hrají významnou roli.

V roce 1919 inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn v dílně starého cukrovaru v pražských Vysočanech založili firmu Avia. Nejdříve začali s opravami letadel, ale už o rok později zkonstruovali svůj vlastní sportovní dolnoplošník BH-1.

V roce 1923 se Avia přestěhovala do nových dílen v Holešovicích a zde vznikla řada dalších typů sportovních i vojenských dolnoplošníků a následně i dvojplošníků. Na konci dvacátých let přešla Avia pod křídla koncernu Škoda a díky tomu se v roce 1931 celá firma přestěhovala do nových prostor v Letňanech, kde pokračovala letecká produkce až do druhé poloviny čtyřicátých let.

Brzy po skončení II. světové války byla v Avii zavedena výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobilovou dopravu. V závodě rovněž probíhaly opravy nákladních vozidel.

V rámci poválečné reorganizace československého průmyslu bylo následně rozhodnuto, aby Avia plně přešla na výrobu nových nákladních automobilů. V roce 1946 byly v Letňanech vyrobeny první vozy Škoda 706 R a v následujícím roce byla spuštěna sesterských autobusů 706 RO.

V roce 1952 se Avia vrátila k letecké produkci, ale jednalo se o licenční výrobu bitevních a dopravních strojů sovětské konstrukční kanceláře Iljušin. Výroba kompletních letadel skončila v roce 1963 a nadále byla zachována pouze výroba leteckých motorů a vrtulí.

Na počátku šedesátých let pak do Letňan míří opět výroba nákladních vozidel. Nejprve se jednalo o montáž vozidel Tatra T 805. V roce 1961 podnik přešel na výrobu nákladních automobilů Praga V3S a S5T. První jmenovaný model se udržel ve výrobním programu Avie až do roku 1988.

Nastupuje licence Renault-Saviem

V polovině šedesátých let se začaly projevovat strukturální změny požadavků na domácím i zahraničním trhu s nákladními automobily s nosností jedné až tří tun. V Avii byla zvažována cesta vlastního vývoje nebo využití vhodné licenční strategie. Nakonec byla přijata nabídka francouzské automobilky Renault-Saviem.

V listopadu roku 1967 byla podepsána dohoda s touto francozskou společností o licenční výrobě modelů Renault-Saviem SG 4 Super Galion a SG 2 Super Goelette, z nichž se později staly modely Avia A30 a A15. Zhruba o rok později bylo z dovezených dílů smontováno prvních 60 valníků.

Hlavním typem se stala Avia A30 s užitečným zatížením tři tuny, k jejímuž pohonu sloužil vznětový čtyřválec o objemu 3,32 l s výkonem 59 kW ve spojení s manuální čtyřstupňovou převodovkou. Model A15 s nosností 1,5 tuny byl vybaven stejným motorem, ale s výkonem sníženým na 50 kW.

Na konci šedesátých let patřily Avie k tomu nejlepšímu a nejmodernějšímu na českých silnicích mezi nákladními vozidly své velikosti. V podnicích pak byly samozřejmě přidělovány pouze těm nejzkušenějším a nejlepším řidičům. Do jisté míry bylo tehdy řízení Avie výsadou.

Nová výroba a její rozsah si vyžádaly novou výstavbu i modernizaci stávajících provozů podniku. Postaveny byly nové velké haly s moderním vybavením a Avia zařadila mezi největší československé automobilky.

V původní linii

V sedmdesátých letech se výroba i samotná vozidla průběžně modernizovala. Platnost licenční smlouvy skončila v roce 1977 a od roku 1979 byla ve výrobě vylepšená provedení A30 a rovněž A20, který byl nástupcem A15 s výkonem motoru zvýšeným na 53 kW a nosností dvě tuny.

V první polovině roku 1983 došlo k ukončení výroby typů A30 i A20 a jejich místo na výrobní lince zaujaly modernizované modely A31 a A21. Zásadní novinkou byla pro obě verze shodná nová pohonná jednotka v podobě vznětového čtyřválce o objemu 3,6 l s výkonem 61 kW.

Avie s novým motorem dosahovaly v případě A31 maximální rychlosti okolo 85 km/h a u A21 dokonce až okolo 95 km/h. Důležitější ovšem byla snížení spotřeby paliva ve srovnání s předchozími verzemi zhruba o 10 %.

V roce 1986 byl národní podnik Avia, k němuž patřily i pobočné závody v Brně, Ivančicích a Žilině, začleněn do Oborové hospodářské jednotky společně s podniky Praga, BSS, Metaz a Kutná Hora. V souvislosti s vydáním zákona o státním podniku byl k 1. červenci 1988 ustaven nový státní koncern Avia, sestávající ze závodů Avia, Praga, BSS a Dačické strojírny, ale již v následujícím roce došlo k jeho rozpadu.

Nové motory i modely

V souvislosti s rozpadem východního bloku a otevřením trhu pro zahraniční výrobce po roce 1989 přišla Avia o řadu zákazníků a navíc se musela vyrovnávat se stále silnější konkurencí. Letňanská automobilka byla nucena přijít s novými, nebo alespoň výrazně inovovanými modely.

Rok 1993 přinesl zahájení výroby modelů Avia A31T a A21T se vznětovými motory o objemu 3,6 l přeplňovanými turbodmychadlem. Tyto pohonné jednotky disponovaly výkonem 65 kW a následně s mezichladičem i 76 kW. Čtyřstupňovou převodovku nahradila nová pětistupňová značky Praga. Zároveň došlo na úpravy podvozku, zavedení servořízení, změny brzdového systému a vylepšení interiéru kabiny původem ze šedesátých let.

V polovině devadesátých let zamířila Avia pod křídla jihokorejského Daewoo a to společně s rakouským Steyrem utvořilo konsorcium, které odkoupilo 50,2 procent akcií letňanské firmy a stalo se jejím majoritním vlastníkem. O rok později došlo ke změně obchodního jména na Daewoo Avia, a.s.

Poslední významná modernizace řady A se odehrála v roce 1997 a na trh byla uvedena řada modelů A60, A65, A70, A75 a A80. Tyto vozy měly zcela nový podvozek s nýtovaným rámem, tuhou přední nápravou, předními kotoučovými brzdami, menšími koly 205/75 - 17,50" a motory s výkonem 76 kW nebo 85 kW, splňující emisní normu Euro II, ve spojení s pětistupňovou nebo šestistupňovou převodovkou. Kabina sice stále vycházela z původního provedení, ale měla nový interiér, upravené přední partie a především byla sklopná.

Od zahájení výroby v roce 1968 až do jejího ukončení, které nastalo 13. listopadu 2000, opustilo montážní linku letňanské automobilky zhruba 250 000 vozidel Avia modelové řady A.

Nová modelová řada

V roce 2000 byla představena nová řada D, která přinesla širokou paletu verzí a především zcela novou kabinu. Na jejím vývoji pracovali designéři společnosti Daewoo v Anglii, zatímco za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku.

Vedle použití zcela nové kabiny došlo i na nové pohonné jednotky. Zájemci a nové Avie mohli volit mezi přeplňovaným vznětovým motorem z vlastního vývoje automobilky, poskytujícím z objemu 3,9 výkon 98 kW, resp. z objemu 3,6 l výkon 85 kW a motorem Cummins ISBe o objemu 3,9 l s výkonem 110 kW. S motory pak mohly spolupracovat pětistupňové a šestistupňové manuální převodovky.

Přes uvedení zcela nové modelové řady se Avii nedařilo držet krok s konkurencí. V roce 2005 došlo po krachu mateřského Daewoo ke změně majitele, jímž se stala skupina Odien Capital Partners, která ale již v následujícím roce byla Avia prodána indickému Ashok Leyland a vzniká společnost Avia Ashok Leyland Motors s.r.o.

Avia v rámci modelové řady D nabídla nejprve provedení D60, D75, D80 a D90 a následně nabídku rozšířila i provedení D100, D110 a D120. Do nabídky letňanským nákladních automobilů s celkovou hmotností od 6,5 do 12 tun bylo zařazeno i provedení s pohonem všech čtyř kol.

Ve druhém desetiletí jednadvacátého století měla Avia zpočátku velké plány, jejich součástí byly dodávky podvozků a kabin pro elektromobily Smith, plánovaná montáž vozidel ve Velké Británii a rozšíření sortimentu o autobus. Poslední novinkou se nakonec v roce 2012 stalo na IAA v Hannoveru představení nové řady Squad Series, což byla řada D s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou.

Prodeje Avie začaly v tomto období stoupat a v roce 2010 prodala letňanská značka 448 vozidel, v roce 2011 to bylo 600 vozů a v loňském roce zamířilo k zákazníkům celkem 1003 vozů, což je oproti předchozímu roku růst o 67 %. Přesto byla Avia v trvalé ztrátě a mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited rozhodla o zastavení výroby k 31. červenci roku 2013.

Poprodejní služby, jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, firma poskytovala i nadále. Na jaře roku 2015 se objevily neoficiální informace o prodeji českého výrobce lehkých nákladních aut Avia za necelých 11 miliónů dolarů neznámému zájemci.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi

Belgický premiér Charles Michel před poslanci oznámil…

E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

 
Zdroj: Avia

Štítky Avia Profi Nákladní

 

Přidat názorDiskuse: Historie Avie: Od Renault-Saviem k trpkému konci







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 





 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Dnes 18:50

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I tohle štěně málem zabila překupnice Brixová

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I…

Pro svou maminku, které umřel zvířecí parťák, sháněla štěně Jana Šťastná (52) z Karlových Varů. Nakonec jej…

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance? Otrávené ksichty divákům neušly!

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance?…

Po dvou letech »kralování« předal Zdeněk Piškula (20) žezlo dalšímu vítězi StarDance Jiřímu Dvořákovi (51) a…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…