Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hnací řetězce nového Volva FH/FH16: Euro 5, EEV i Euro 6

Ladislav Černý
Diskuze (9)
Nové Volvo FH dostane dva třináctilitrové motory a stávající šestnáctilitr. Výkony se budou pohybovat v rozmezí 308 až 551 kW.

Pro nejvyšší řadu Volva FH se už v současnosti nabízí třináctilitrový šestiválec SCR označený D13C. Motory s kompresním poměrem 17,8:1 je možné získat ve výkonových verzích 309, 338, 368 a 397 kW (420, 460, 500 a 540 k), přičemž kromě nejsilnějšího lze vedle specifikace Euro 5 pořídit také EEV, výhodné například pro mýtné sazby v Rakousku. Motorová brzda VEB o výkonu 185 kW/2300 min-1 tvoří standard kromě nejslabší verze 420, k níž je na přání.

Dopravci jezdící prudší klesání mohou za příplatek volit posílený VEB+ o mařivém výkonu 375 kW. Novinkou u nadcházející generace Volva FH je šestiválec D13K Euro 6 se sníženým kompresním poměrem na 17 : 1, který zachovává vrtání i zdvih jednotky D13C (158 a 131 mm), disponuje tedy objemem válců 12,8 litru. Tento agregát dosud dostupný v jediném výkonovém provedení 338 kW (460 k) podává stejně jako vzor D13C točivý moment 2300 N.m. Moto rové brzdy VEB a VEB+ dosahují stejné účinnosti jako u jednotky Euro 5/EEV. Zcela výjimečné řešení hnacího řetězce tvoří systém I-Torque, postavený na motoru D13K. Technicky vychází z odlišného přeplňování válců pomocí kompresoru, takže dokáže při výkonu 338 kW (460 k) produkovat extrémních 2800 N.m, což přesně odpovídá šestnáctilitrovému agregátu D16G o výkonu 441 kW (600 k). Vzhledem k použití kompresoru se vývojářům jednotky D13K s I-Torque podařilo dosáhnout maxima točivého momentu 2800 N.m již při 900-1150 min-1.

Díky tomu nové hnací ústrojí I-Torque, které bude na evropský trh uvedeno na podzim příštího roku, požadavky normy Euro 6 splňuje, a přitom ještě dokáže značně snížit spotřebu paliva. Jak už samotný název napovídá, přednostmi systému I-Torque jsou vysoký točivý moment a nová automatizovaná převodovka s řazením bez přerušení toku točivého momentu.

Na vysoké účinnosti systému I-Torque se kromě unikátního motoru podílí také dvouspojková verze automatizované převodovky. Ta nese název I-Shift 2. Díky ní se společnost Volvo Trucks stala první automobilkou, která do nákladních vozů pro vysoké zatížení dodává tuto převodovku. „Díky dvouspojkovému systému nedochází k přerušení točivého momentu, a to ani ve chvíli přeřazení. Motor díky tomu může pracovat v optimálních otáčkách a zajišťovat tak dynamičtější zrychlení i výjimečnou ovladatelnost vozu. Navíc došlo ke snížení spotřeby paliva a tvorby hluku,“ podotýká Astrid Drewsen, produktová manažerka systému I-Torque. „Samotná změna rychlostního stupně se odehraje v téměř nepostřehnutelném okamžiku, aniž by došlo k přerušení přenosu hnací síly,“ dodává Astrid Drewsen.

Pro dopravce požadující mimořádný výkon je k dispozici šestnáctilitrový šestiválec D16G Euro 5, přičemž v nejsilnější specifikaci 551 kW (750 k) jej lze získat ve specifikaci EEV. Agregát nabízí provedení 397, 441, 515 a 551 kW (540, 600, 700 a 750 k), vrcholná verze určená zejména pro nadlimitní soupravy disponuje točivým momentem 3550 N.m. Nakolik budou dvě nejslabší varianty šestnáctilitrového motoru D16G z hlediska nabízených parametrů opomíjeny ve prospěch nesporně úspornější jednotky D13K I-Torque, rozhodne zejména cenový rozdíl mezi těmito možnostmi. V prodeji však budou současně jen po krátké období podzimu příštího roku, protože od ledna 2014 bude možno přihlašovat nová vozidla jen ve specifikaci Euro 6, kterou zatím šestiválec D16G nesplňuje.

Nabídka softwarových balíčku automatizované převodovky I-Shift bude u nové řady FH ze současných verzí Basic, Performance, Enhanced a I-Roll (s možností kombinace s adaptivním tempomatem) rozšířena o I-See. Tento systém si během první jízdy načítá výškový profil tratě v závislosti na GPS poloze vozidla a při druhé upravuje strategii řazení automatizované převodovky tak, aby před stoupáním vozidlo nepatrně zrychlilo a udrželo co nejdéle dvanáctý převodový stupeň. Před zlomem a klesáním naopak dříve aktivuje volnoběžku I-Roll. Výsledek je jasný – úspora paliva.

Ladislav Černý
Diskuze (9)
26. 4. 2013 12:24
Re: preplnovani - upresneni
no nepouzivaji to tech 15 let to bylo jen na nejake verzi a byla v produkci nejakych 3-4 roky ted strilim od pasu nevim presne.
Ta uspora musi byt jasne meritelna jinak by to nikco nekoupil, tusim ze jsem cetl ze to ma byt 10% uspora paliva a vypocet se dela na najezd 150tis km rocne takze kdyz je priblizna spotreba ~30l/100km takze 10% je 3l/100 a cene nafty 35czk/litr a pri 150k kmm je uspora ~160k czk rocne. Samozrejme netusim jaky bude rozdil v cene toho auta ale asi to nejak musi dat do relace aby se to vyplatilo konecnemu uzivateli a samozrjme aby se zaplatil vyvoj takoveho systemu.
26. 4. 2013 09:14
Re: preplnovani - upresneni
A v těch Scaniích s tím jsou nějaké problémy ? Když už to takovou dobu používají, tak by ty jejich zkušenosti měly nějakou vypovídací hodnotu. A ještě, proč by to tak dlouho používali, kdyby s tím měli problémy, myslím já. Záleží na tom, jestli uspořená částka za palivo s bonusem lepších provozních vlastnosti převáží nad cenou opravy "něčeho navíc".
26. 4. 2013 06:49
Re: konečně pořádný motor pro konkurenta mb třídy s od volva
koupili jeste 45% Dongfengu v Cine a Eicher v Indii.
26. 4. 2013 06:48
Re: preplnovani - upresneni
ano spravne, je to zase neco navic co se muze pokazit i kdyz to prinasi cca 10% vykonu navic. Tohle je hodne vyladene na tento motor. Budou 2 verze. Jedna verze ja Narrow band coz je taa o ktere se pise kde je max kroutak mezi 900-1100rpm a max vykonu je pri 1500rpm a konec, druha verze je Normal band ktery je jakoze klasika kde kroutak je mezi 1000-1450rpm a max vykonu u 1900rpm. tahle verze uz neni v celkovem souctu tak usporna v porovnani s Narrow band. Uspora je dana tim vyladenim celeho systemu na max ucinnost do uzkeho rozpeti pracovnich otacek.
Kazdopadne to taha jak krava podle testovacich ridicu.
25. 4. 2013 22:21
Re: preplnovani - upresneni
To je to co používá/la Scania někdy před 15 ti lety ?