25.4. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Hnací řetězce nového Volva FH/FH16: Euro 5, EEV i Euro 6

Hnací řetězce nového Volva FH/FH16: Euro 5, EEV i Euro 6

Nové Volvo FH dostane dva třináctilitrové motory a stávající šestnáctilitr. Výkony se budou pohybovat v rozmezí 308 až 551 kW.

Pro nejvyšší řadu Volva FH se už v současnosti nabízí třináctilitrový šestiválec SCR označený D13C. Motory s kompresním poměrem 17,8:1 je možné získat ve výkonových verzích 309, 338, 368 a 397 kW (420, 460, 500 a 540 k), přičemž kromě nejsilnějšího lze vedle specifikace Euro 5 pořídit také EEV, výhodné například pro mýtné sazby v Rakousku. Motorová brzda VEB o výkonu 185 kW/2300 min-1 tvoří standard kromě nejslabší verze 420, k níž je na přání.

Dopravci jezdící prudší klesání mohou za příplatek volit posílený VEB+ o mařivém výkonu 375 kW. Novinkou u nadcházející generace Volva FH je šestiválec D13K Euro 6 se sníženým kompresním poměrem na 17 : 1, který zachovává vrtání i zdvih jednotky D13C (158 a 131 mm), disponuje tedy objemem válců 12,8 litru. Tento agregát dosud dostupný v jediném výkonovém provedení 338 kW (460 k) podává stejně jako vzor D13C točivý moment 2300 N.m. Moto rové brzdy VEB a VEB+ dosahují stejné účinnosti jako u jednotky Euro 5/EEV. Zcela výjimečné řešení hnacího řetězce tvoří systém I-Torque, postavený na motoru D13K. Technicky vychází z odlišného přeplňování válců pomocí kompresoru, takže dokáže při výkonu 338 kW (460 k) produkovat extrémních 2800 N.m, což přesně odpovídá šestnáctilitrovému agregátu D16G o výkonu 441 kW (600 k). Vzhledem k použití kompresoru se vývojářům jednotky D13K s I-Torque podařilo dosáhnout maxima točivého momentu 2800 N.m již při 900-1150 min-1.

Díky tomu nové hnací ústrojí I-Torque, které bude na evropský trh uvedeno na podzim příštího roku, požadavky normy Euro 6 splňuje, a přitom ještě dokáže značně snížit spotřebu paliva. Jak už samotný název napovídá, přednostmi systému I-Torque jsou vysoký točivý moment a nová automatizovaná převodovka s řazením bez přerušení toku točivého momentu.

Na vysoké účinnosti systému I-Torque se kromě unikátního motoru podílí také dvouspojková verze automatizované převodovky. Ta nese název I-Shift 2. Díky ní se společnost Volvo Trucks stala první automobilkou, která do nákladních vozů pro vysoké zatížení dodává tuto převodovku. „Díky dvouspojkovému systému nedochází k přerušení točivého momentu, a to ani ve chvíli přeřazení. Motor díky tomu může pracovat v optimálních otáčkách a zajišťovat tak dynamičtější zrychlení i výjimečnou ovladatelnost vozu. Navíc došlo ke snížení spotřeby paliva a tvorby hluku,“ podotýká Astrid Drewsen, produktová manažerka systému I-Torque. „Samotná změna rychlostního stupně se odehraje v téměř nepostřehnutelném okamžiku, aniž by došlo k přerušení přenosu hnací síly,“ dodává Astrid Drewsen.

Pro dopravce požadující mimořádný výkon je k dispozici šestnáctilitrový šestiválec D16G Euro 5, přičemž v nejsilnější specifikaci 551 kW (750 k) jej lze získat ve specifikaci EEV. Agregát nabízí provedení 397, 441, 515 a 551 kW (540, 600, 700 a 750 k), vrcholná verze určená zejména pro nadlimitní soupravy disponuje točivým momentem 3550 N.m. Nakolik budou dvě nejslabší varianty šestnáctilitrového motoru D16G z hlediska nabízených parametrů opomíjeny ve prospěch nesporně úspornější jednotky D13K I-Torque, rozhodne zejména cenový rozdíl mezi těmito možnostmi. V prodeji však budou současně jen po krátké období podzimu příštího roku, protože od ledna 2014 bude možno přihlašovat nová vozidla jen ve specifikaci Euro 6, kterou zatím šestiválec D16G nesplňuje.

Nabídka softwarových balíčku automatizované převodovky I-Shift bude u nové řady FH ze současných verzí Basic, Performance, Enhanced a I-Roll (s možností kombinace s adaptivním tempomatem) rozšířena o I-See. Tento systém si během první jízdy načítá výškový profil tratě v závislosti na GPS poloze vozidla a při druhé upravuje strategii řazení automatizované převodovky tak, aby před stoupáním vozidlo nepatrně zrychlilo a udrželo co nejdéle dvanáctý převodový stupeň. Před zlomem a klesáním naopak dříve aktivuje volnoběžku I-Roll. Výsledek je jasný – úspora paliva.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump, Merkelová i Babiš míří do Davosu. Začíná Světové ekonomické fórum Trump, Merkelová i Babiš míří do Davosu. Začíná Světové ekonomické fórum

Ve švýcarském horském letovisku Davos dnes oficiálně…

Komentář Jany Havligerové: Zeman řekl, kdy konečně bude líp Komentář Jany Havligerové: Zeman řekl, kdy konečně bude líp

Tak už známe přesný termín, odkdy bude líp. Rozhodujícím…

Vláda USA byla bez peněz, Kongres již schválil její provizorní financování Vláda USA byla bez peněz, Kongres již schválil její provizorní financování

Americký Kongres schválil v pondělí prozatímní…

Tržní kapitalizace Netflixu překročila sto miliard dolarů Tržní kapitalizace Netflixu překročila sto miliard dolarů

Internetové televizi Netflix se v posledním loňském…

 

Štítky Volvo Trucks Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vadné silentbloky: Jak je poznat?  A co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Vadné silentbloky: Jak je poznat? Co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Dnes 08:00

Jede si vaše auto na nerovnostech, kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol.




Blesk.cz

Voňavé bylinky, které v zimě můžete pěstovat na parapetu

Voňavé bylinky, které v zimě můžete pěstovat na parapetu

Také vám teď v zimě chybí čerstvé bylinky? Dodají vůni a chuť pokrmům teplé i studené kuchyně. Málokdo tuší, že…

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla internet: Lidé o ní vtipkují, jiní ji kritizují a chtějí po Praze 6 vysvětlení

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla…

Poté, co Blesk.cz informoval o lavičce Ferdinanda Vaňka věnované odkazu bývalého prezidenta Václava Havla (†75),…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ano, opravdu je to Tennys. Američan šokuje v Austrálii nejen jménem

Ano, opravdu je to Tennys. Američan šokuje v…

Jmenovat se Tennys, hrát tenis a ještě k tomu pocházet z Tennessee? Dost na to, aby se člověk stal terčem…

 

Reflex.cz

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat nechtěl, říká Dana Drábová

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat…

V roli premiéra s ním vycházela dobře, jako prezident jí ale Miloš Zeman vadí. „Dost se změnil,“ říká…

Když sociální sítě pomohou. Selfie na Facebooku vedlo k odhalení vražedkyně

Když sociální sítě pomohou. Selfie na Facebooku…

Jedenadvacetiletá Kanaďanka byla minulý týden nepravomocně odsouzena za vraždu své o tři roky mladší kamarádky…