Hnací řetězce nového Volva FH/FH16: Euro 5, EEV i Euro 6
Pro nejvyšší řadu Volva FH se už v současnosti nabízí třináctilitrový šestiválec SCR označený D13C. Motory s kompresním poměrem 17,8:1 je možné získat ve výkonových verzích 309, 338, 368 a 397 kW (420, 460, 500 a 540 k), přičemž kromě nejsilnějšího lze vedle specifikace Euro 5 pořídit také EEV, výhodné například pro mýtné sazby v Rakousku. Motorová brzda VEB o výkonu 185 kW/2300 min-1 tvoří standard kromě nejslabší verze 420, k níž je na přání.
Dopravci jezdící prudší klesání mohou za příplatek volit posílený VEB+ o mařivém výkonu 375 kW. Novinkou u nadcházející generace Volva FH je šestiválec D13K Euro 6 se sníženým kompresním poměrem na 17 : 1, který zachovává vrtání i zdvih jednotky D13C (158 a 131 mm), disponuje tedy objemem válců 12,8 litru. Tento agregát dosud dostupný v jediném výkonovém provedení 338 kW (460 k) podává stejně jako vzor D13C točivý moment 2300 N.m. Moto rové brzdy VEB a VEB+ dosahují stejné účinnosti jako u jednotky Euro 5/EEV. Zcela výjimečné řešení hnacího řetězce tvoří systém I-Torque, postavený na motoru D13K. Technicky vychází z odlišného přeplňování válců pomocí kompresoru, takže dokáže při výkonu 338 kW (460 k) produkovat extrémních 2800 N.m, což přesně odpovídá šestnáctilitrovému agregátu D16G o výkonu 441 kW (600 k). Vzhledem k použití kompresoru se vývojářům jednotky D13K s I-Torque podařilo dosáhnout maxima točivého momentu 2800 N.m již při 900-1150 min-1.
Díky tomu nové hnací ústrojí I-Torque, které bude na evropský trh uvedeno na podzim příštího roku, požadavky normy Euro 6 splňuje, a přitom ještě dokáže značně snížit spotřebu paliva. Jak už samotný název napovídá, přednostmi systému I-Torque jsou vysoký točivý moment a nová automatizovaná převodovka s řazením bez přerušení toku točivého momentu.
Na vysoké účinnosti systému I-Torque se kromě unikátního motoru podílí také dvouspojková verze automatizované převodovky. Ta nese název I-Shift 2. Díky ní se společnost Volvo Trucks stala první automobilkou, která do nákladních vozů pro vysoké zatížení dodává tuto převodovku. „Díky dvouspojkovému systému nedochází k přerušení točivého momentu, a to ani ve chvíli přeřazení. Motor díky tomu může pracovat v optimálních otáčkách a zajišťovat tak dynamičtější zrychlení i výjimečnou ovladatelnost vozu. Navíc došlo ke snížení spotřeby paliva a tvorby hluku,“ podotýká Astrid Drewsen, produktová manažerka systému I-Torque. „Samotná změna rychlostního stupně se odehraje v téměř nepostřehnutelném okamžiku, aniž by došlo k přerušení přenosu hnací síly,“ dodává Astrid Drewsen.
Pro dopravce požadující mimořádný výkon je k dispozici šestnáctilitrový šestiválec D16G Euro 5, přičemž v nejsilnější specifikaci 551 kW (750 k) jej lze získat ve specifikaci EEV. Agregát nabízí provedení 397, 441, 515 a 551 kW (540, 600, 700 a 750 k), vrcholná verze určená zejména pro nadlimitní soupravy disponuje točivým momentem 3550 N.m. Nakolik budou dvě nejslabší varianty šestnáctilitrového motoru D16G z hlediska nabízených parametrů opomíjeny ve prospěch nesporně úspornější jednotky D13K I-Torque, rozhodne zejména cenový rozdíl mezi těmito možnostmi. V prodeji však budou současně jen po krátké období podzimu příštího roku, protože od ledna 2014 bude možno přihlašovat nová vozidla jen ve specifikaci Euro 6, kterou zatím šestiválec D16G nesplňuje.
Nabídka softwarových balíčku automatizované převodovky I-Shift bude u nové řady FH ze současných verzí Basic, Performance, Enhanced a I-Roll (s možností kombinace s adaptivním tempomatem) rozšířena o I-See. Tento systém si během první jízdy načítá výškový profil tratě v závislosti na GPS poloze vozidla a při druhé upravuje strategii řazení automatizované převodovky tak, aby před stoupáním vozidlo nepatrně zrychlilo a udrželo co nejdéle dvanáctý převodový stupeň. Před zlomem a klesáním naopak dříve aktivuje volnoběžku I-Roll. Výsledek je jasný – úspora paliva.