25.4. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Hnací řetězce nového Volva FH/FH16: Euro 5, EEV i Euro 6

Hnací řetězce nového Volva FH/FH16: Euro 5, EEV i Euro 6

Nové Volvo FH dostane dva třináctilitrové motory a stávající šestnáctilitr. Výkony se budou pohybovat v rozmezí 308 až 551 kW.

Pro nejvyšší řadu Volva FH se už v současnosti nabízí třináctilitrový šestiválec SCR označený D13C. Motory s kompresním poměrem 17,8:1 je možné získat ve výkonových verzích 309, 338, 368 a 397 kW (420, 460, 500 a 540 k), přičemž kromě nejsilnějšího lze vedle specifikace Euro 5 pořídit také EEV, výhodné například pro mýtné sazby v Rakousku. Motorová brzda VEB o výkonu 185 kW/2300 min-1 tvoří standard kromě nejslabší verze 420, k níž je na přání.

Dopravci jezdící prudší klesání mohou za příplatek volit posílený VEB+ o mařivém výkonu 375 kW. Novinkou u nadcházející generace Volva FH je šestiválec D13K Euro 6 se sníženým kompresním poměrem na 17 : 1, který zachovává vrtání i zdvih jednotky D13C (158 a 131 mm), disponuje tedy objemem válců 12,8 litru. Tento agregát dosud dostupný v jediném výkonovém provedení 338 kW (460 k) podává stejně jako vzor D13C točivý moment 2300 N.m. Moto rové brzdy VEB a VEB+ dosahují stejné účinnosti jako u jednotky Euro 5/EEV. Zcela výjimečné řešení hnacího řetězce tvoří systém I-Torque, postavený na motoru D13K. Technicky vychází z odlišného přeplňování válců pomocí kompresoru, takže dokáže při výkonu 338 kW (460 k) produkovat extrémních 2800 N.m, což přesně odpovídá šestnáctilitrovému agregátu D16G o výkonu 441 kW (600 k). Vzhledem k použití kompresoru se vývojářům jednotky D13K s I-Torque podařilo dosáhnout maxima točivého momentu 2800 N.m již při 900-1150 min-1.

Díky tomu nové hnací ústrojí I-Torque, které bude na evropský trh uvedeno na podzim příštího roku, požadavky normy Euro 6 splňuje, a přitom ještě dokáže značně snížit spotřebu paliva. Jak už samotný název napovídá, přednostmi systému I-Torque jsou vysoký točivý moment a nová automatizovaná převodovka s řazením bez přerušení toku točivého momentu.

Na vysoké účinnosti systému I-Torque se kromě unikátního motoru podílí také dvouspojková verze automatizované převodovky. Ta nese název I-Shift 2. Díky ní se společnost Volvo Trucks stala první automobilkou, která do nákladních vozů pro vysoké zatížení dodává tuto převodovku. „Díky dvouspojkovému systému nedochází k přerušení točivého momentu, a to ani ve chvíli přeřazení. Motor díky tomu může pracovat v optimálních otáčkách a zajišťovat tak dynamičtější zrychlení i výjimečnou ovladatelnost vozu. Navíc došlo ke snížení spotřeby paliva a tvorby hluku,“ podotýká Astrid Drewsen, produktová manažerka systému I-Torque. „Samotná změna rychlostního stupně se odehraje v téměř nepostřehnutelném okamžiku, aniž by došlo k přerušení přenosu hnací síly,“ dodává Astrid Drewsen.

Pro dopravce požadující mimořádný výkon je k dispozici šestnáctilitrový šestiválec D16G Euro 5, přičemž v nejsilnější specifikaci 551 kW (750 k) jej lze získat ve specifikaci EEV. Agregát nabízí provedení 397, 441, 515 a 551 kW (540, 600, 700 a 750 k), vrcholná verze určená zejména pro nadlimitní soupravy disponuje točivým momentem 3550 N.m. Nakolik budou dvě nejslabší varianty šestnáctilitrového motoru D16G z hlediska nabízených parametrů opomíjeny ve prospěch nesporně úspornější jednotky D13K I-Torque, rozhodne zejména cenový rozdíl mezi těmito možnostmi. V prodeji však budou současně jen po krátké období podzimu příštího roku, protože od ledna 2014 bude možno přihlašovat nová vozidla jen ve specifikaci Euro 6, kterou zatím šestiválec D16G nesplňuje.

Nabídka softwarových balíčku automatizované převodovky I-Shift bude u nové řady FH ze současných verzí Basic, Performance, Enhanced a I-Roll (s možností kombinace s adaptivním tempomatem) rozšířena o I-See. Tento systém si během první jízdy načítá výškový profil tratě v závislosti na GPS poloze vozidla a při druhé upravuje strategii řazení automatizované převodovky tak, aby před stoupáním vozidlo nepatrně zrychlilo a udrželo co nejdéle dvanáctý převodový stupeň. Před zlomem a klesáním naopak dříve aktivuje volnoběžku I-Roll. Výsledek je jasný – úspora paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

 

Štítky Volvo Trucks Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí povýšení i vyšší výplatu

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí…

Češi zjišťují, že nastal ideální čas k tomu, aby si řekli o vyšší plat. Nebo změnili práci. Podle nového…

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

Ano, Ahmed má hlad. Dozvídám se to jednak ze stejnojmenného románu, za druhé dnes a denně ze zpráv. Situace na…

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…