Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2016 pojede šedesátka aut místo dosavadních 56

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Organizátoři letošního ročníku 24 hodin Le Mans se rozhodli rozšířit startovní pole o čtveřici vozů. Na konci pit lane vznikly nové garáže, takže místa bude dost.

Staroslavný Circuit de la Sarthe u města Le Mans měří aktuálně 13,629 km. Na trať by se teoreticky mohlo vejít mnohem více aut, ale limitující je kromě bezpečnosti také počet boxových stání. V souvislosti s rozšířením o nové garáže se počet startujících vozů letos rozšíří z obvyklých 56 na rovných šest desítek. Bylo jich někdy v historii více? Ne, počty se zastavily právě na stejné cifře naposledy před 61 lety, to ale ještě zdaleka neexistovala boxová zídka, prostory nebyly od tratě nijak odděleny.

Ano, jednalo se o onen tragický ročník 1955, kdy po havárii Leveghova Mercedesu 300 SLR na cílové rovince zahynulo spolu s pilotem dalších 83 diváků. Většinu zabily trosky ze stříbrného šípu, které mezi ně začaly létat a působit zkázu. Umírající světový šampionát sportovních vozů, který opustila většina automobilek, naopak způsobil to, že v roce 1992 vyrazilo do den a noci trvajícího klání jen osmadvacet posádek. To se už asi opakovat nebude, WEC (World Endurance Championship) byl vzkříšen pod tímto novým názvem před čtyřmi lety a pořadatelé z ACO (Automobile Club de l'Ouest) musejí přihlášky odmítat. Rozšíření pole pro letošek oznámil Pierre Fillon, prezident autoklubu, na tiskové konferenci v Paříži.

Tovární týmy Porsche a Audi už dříve oznámily, že svou účast seškrtají ze tří aut na dvě. Speciály 919 Hybrid ponesou po celou sezónu jako loňští mistři světa (a vítězové v Le Mans) nejnižší startovní čísla. Ani Toyota nenasadí více vozů, Nissan po propadáku speciálu GT-R LM Nismo s předním pohonem odstoupil. Kategorii LMP1 doplní tradiční švýcarský Rebellion a privátní tým Colina Kollese, ale ty nepojedou s hybridy.

Ve třídě levnějších placek LMP2 je přihlášeno 22 aut, v gétéčkách celkem 28, polovina v profi a druhá v „amatérských“. Fordu byly tudíž akceptovány všechny čtyři přihlášky. V Le Mans bude modrý ovál slavit padesátiny od prvního velkého triumfu GT40 nad vzpínajícím se koníkem z Maranella. Vyhrál pak ještě třikrát v nepřetržité řadě... Nové GT na ten absolutní pochopitelně pomýšlet nemůže, ale na třídní vavříny s klidem ano. Dětské nemoci může vychytat už při podnicích zámořské série, která pro letošek nese oficiální název IMSA WeatherTech SportsCar Championship a vrací se tak ke slavnému jménu... I v LMGTE Pro a Am se očekává lítá bitva s továrně připravenými vozy Porsche, Ferrari, Chevrolet a Aston Martin. O nejdelší noci roku pro nás, fandy motoristického sportu, konkrétně z 18. a 19. června 2016, se tedy máme opravdu nač těšit!

Hlavním maršálem letošního ročníku byl jmenován Alex Wurz. Ten loni ukončil kariéru a ve funkci nahradí devítinásobného vítěze tohoto závodu Dána Toma Kristensena. Bývalý rakouský pilot F1 triumfoval na La Sarthe dvakrát, jako mladíček se spiderem TWR WSC-95 poháněným motorem Porsche (1996) a po dalších třinácti letech s Peugeotem 908 HDi FAP. Naposledy reprezentoval Toyotu. Předběžná startovní listina ročníku 2016 s lídry všech posádek a desítkou náhradníků je k vidění na oficiálních stránkách. Žádná česká účast dosud nebyla potvrzena.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)