917, 956 a 962: Legendární předchůdci závodního Porsche 919

 

Porsche se vrací do Le Mans s hybridním prototypem nejprestižnější třídy. Pojďme se v krátkosti ohlédnout za jeho předchůdci.

Automobilka z Zuffenhausenu zvítězila v prestižním klání celkem šestnáctkrát, byť se ve dvou případech případě jednalo o podvozek, který její značku nenesl a v dalším o konverzi modelu 962. I tak se jedná o rekord, samozřejmě pomíjíme bezpočet triumfů ve třídách. První účast v proslulém vytrvalostním závodě se datuje už do roku 1951. 22. června vyrazilo na okruh La Sarthe kupé 356/4 SL s motorem 1,1 l. Pochopitelně v továrních barvách. Třistapadesátšestky se objevovaly na roštu i v dalších evolucích. Poté přišel na řadu prototyp 904 Carrera GTS a jeho nástupce 906 Carrera 6, který už dokázal porazit alespoň vozy Ferrari, to bylo v ročníku 1966.

Porsche ale potřebovalo kladivo na dominantní Fordy GT40 s obřími motory V8 a na ně byly dvoulitrové ploché šestiválce trochu málo. Ani s modelem 908, který měl před zadní nápravou uložen třílitrový osmiválec, se mu modrý ovál pokořit nepodařilo. V Zuffenhausenu si museli počkat na to, až GT40 zmizí ze scény a vyvinuli legendární devětsetsedmnáctku s hořčíkovým rámem o muší hmotnosti 42 kg. Na tu v letech 1970 a 1971 prostě nikdo neměl. Její ploché agregáty neměli ani šest, ani osm válců, ale rovnou dvanáct. V úvodní sezóně disponovaly objemem 4,5, ve druhé 4,9 l. Tovární vozy v barvách Martini ale nejprve podlehly posádce Hans Herrmann/Richard Attwood z týmu Porsche KG Salzburg. Přesto to znamenalo konečně první absolutní vítězství pro značku v Le Mans. O rok později už vyhrála dvojice Helmut Marko/Gijs van Lennep. Za 24 hodin ujeli 5,335.3 km průměrem 222,3 km/h. Rekord v absolvované vzdálenosti odolal 39 let, průměrnou rychlost dosud nepřekonaly ani prototypy Audi, protože okruh se od té doby několikrát upravoval.

Nová pravidla znemožňovala start pětilitrových speciálů v Evropě a 917 tak zkusila štěstí za mořem. V sezóně 1976 se ale do Francie Porsche vrátilo s otevřeným spiderem 936, který rozdrtil konkurenci dvakrát po sobě. Gijse van Lennepa doplnil legendární Jacky Ickx a podruhé se radoval tento Belgičan s Jürgenem Barthem a Američanem Hurleyem Haywoodem. Ostrovní „garážista“ Alain de Cadenet byl odsouzen do role statisty, stejně jako taktéž britské vozy Mirage. V ročníku 1979 bylo nejúspěšnější uzavřené Porsche 935 K3 z dílen bratří Kremerů, po pauze, kdy zvítězil Jean Rondeau s vlastním autem, přišla na řadu opět devětsettřicetšestka s Ickxem a Derekem Bellem. To už vozy této značky poháněly šestiválce s turbodmychadlem, ovšemže stále ploché.

FIA vypsala novou skupinu C a Porsche do ní nasadilo typy 956 a později 962. Z 24 hodin Le Mans se rázem stal značkový pohár, kam byly připouštěny jakoby náhodou i sportovní vozy jiných výrobců. V sezóně 1983 obsadil typ 956 devět míst v první desítce (!) a následující dva roky osm, ten poslední už i s modernějším nástupcem. Celkem šestkrát za sebou projely tyto „placky“ vítězně cílem a jejich šňůra skončila až s nástupem Jaguaru a Sauberů s motory Mercedes. Pak se přidala Mazda s rotačním motorem a Peugeot.

Jochen Dauer mohl zpětně zkonvertovat svůj silniční model 962 na závodní a díky mezeře v předpisech jej přihlásit ve třídě GT. Dvojitému triumfu (1994) zabránila pouze Toyota, ale Yannick Dalmas, Hurley Haywood a Mauro Baldi si zastříkali šampaňským z nejvyššího stupínku. Kremer K8 Spyder se ukázal oproti McLarenům F1 pomalejší, ale na scénu vstoupil TWR se spiderem WSC-95. Ano, zkratka znamenala Tom Walkinshaw Racing a v útrobách byl třílitr typu 935. I vavříny z let 1996 a 1997 se tak počítají, byť šlo navíc o netovární auto stáje Reinholda Joesta. Poslední nejcennější patří modelu 911 GT1-98, se kterým protnuli cílovou čáru jako první Laurent Aiello, Allan McNish a Stéphane Ortelli. Je to ale už šestnáct let.

Porsche letos nastoupí do závodu s hybridními vozy typu 919, pro které vyvinula nový vidlicový čtyřválec! Letošní bitva mezi ním, sesterským Audi a Toyotou bude velmi dramatická. Audi by rádo rozšířilo svou sbírku dvanácti triumfů, i s Bentleyem Speed 8 (2003), což bylo přestavěné kupé R8C, vlastně třinácti. Toyota první ještě nikdy nebyla a Peugeot, který si odnesl „double” v ročníku 2009, už odstoupil. Pokud je někdo skeptický vůči tomu, že Porsche pojede po dlouhé pauze poprvé, tak dodejme, že při debutu v Le Mans vyhrály už výše zmíněné modely 936 (1976) a 956 (1982). Netovární vozy týmů Strakka a Rebellion na Audi nestačí a uvidíme, jak na tom bude Toyota. Vítězství ale není vůbec nereálné...

Pod lupou: Porsche 962: Z Le Mans na silnice a zase zpátky

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
Zdroj: Autoevolution

Štítky Porsche Sportovní Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 



Porsche 962: Číslo 108, král Daytony 1989, bude ke koupi Porsche 962: Číslo 108, král Daytony 1989, bude ke koupi

Vlastnit Porsche 962, jeden z nejslavnějších prototypů…

 24 hodin Le Mans 2016 pojede šedesátka aut místo dosavadních 56 24 hodin Le Mans 2016 pojede šedesátka aut místo dosavadních 56

Organizátoři letošního ročníku 24 hodin Le Mans se…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…