917, 956 a 962: Legendární předchůdci závodního Porsche 919

 

Porsche se vrací do Le Mans s hybridním prototypem nejprestižnější třídy. Pojďme se v krátkosti ohlédnout za jeho předchůdci.

Automobilka z Zuffenhausenu zvítězila v prestižním klání celkem šestnáctkrát, byť se ve dvou případech případě jednalo o podvozek, který její značku nenesl a v dalším o konverzi modelu 962. I tak se jedná o rekord, samozřejmě pomíjíme bezpočet triumfů ve třídách. První účast v proslulém vytrvalostním závodě se datuje už do roku 1951. 22. června vyrazilo na okruh La Sarthe kupé 356/4 SL s motorem 1,1 l. Pochopitelně v továrních barvách. Třistapadesátšestky se objevovaly na roštu i v dalších evolucích. Poté přišel na řadu prototyp 904 Carrera GTS a jeho nástupce 906 Carrera 6, který už dokázal porazit alespoň vozy Ferrari, to bylo v ročníku 1966.

Porsche ale potřebovalo kladivo na dominantní Fordy GT40 s obřími motory V8 a na ně byly dvoulitrové ploché šestiválce trochu málo. Ani s modelem 908, který měl před zadní nápravou uložen třílitrový osmiválec, se mu modrý ovál pokořit nepodařilo. V Zuffenhausenu si museli počkat na to, až GT40 zmizí ze scény a vyvinuli legendární devětsetsedmnáctku s hořčíkovým rámem o muší hmotnosti 42 kg. Na tu v letech 1970 a 1971 prostě nikdo neměl. Její ploché agregáty neměli ani šest, ani osm válců, ale rovnou dvanáct. V úvodní sezóně disponovaly objemem 4,5, ve druhé 4,9 l. Tovární vozy v barvách Martini ale nejprve podlehly posádce Hans Herrmann/Richard Attwood z týmu Porsche KG Salzburg. Přesto to znamenalo konečně první absolutní vítězství pro značku v Le Mans. O rok později už vyhrála dvojice Helmut Marko/Gijs van Lennep. Za 24 hodin ujeli 5,335.3 km průměrem 222,3 km/h. Rekord v absolvované vzdálenosti odolal 39 let, průměrnou rychlost dosud nepřekonaly ani prototypy Audi, protože okruh se od té doby několikrát upravoval.

Nová pravidla znemožňovala start pětilitrových speciálů v Evropě a 917 tak zkusila štěstí za mořem. V sezóně 1976 se ale do Francie Porsche vrátilo s otevřeným spiderem 936, který rozdrtil konkurenci dvakrát po sobě. Gijse van Lennepa doplnil legendární Jacky Ickx a podruhé se radoval tento Belgičan s Jürgenem Barthem a Američanem Hurleyem Haywoodem. Ostrovní „garážista“ Alain de Cadenet byl odsouzen do role statisty, stejně jako taktéž britské vozy Mirage. V ročníku 1979 bylo nejúspěšnější uzavřené Porsche 935 K3 z dílen bratří Kremerů, po pauze, kdy zvítězil Jean Rondeau s vlastním autem, přišla na řadu opět devětsettřicetšestka s Ickxem a Derekem Bellem. To už vozy této značky poháněly šestiválce s turbodmychadlem, ovšemže stále ploché.

FIA vypsala novou skupinu C a Porsche do ní nasadilo typy 956 a později 962. Z 24 hodin Le Mans se rázem stal značkový pohár, kam byly připouštěny jakoby náhodou i sportovní vozy jiných výrobců. V sezóně 1983 obsadil typ 956 devět míst v první desítce (!) a následující dva roky osm, ten poslední už i s modernějším nástupcem. Celkem šestkrát za sebou projely tyto „placky“ vítězně cílem a jejich šňůra skončila až s nástupem Jaguaru a Sauberů s motory Mercedes. Pak se přidala Mazda s rotačním motorem a Peugeot.

Jochen Dauer mohl zpětně zkonvertovat svůj silniční model 962 na závodní a díky mezeře v předpisech jej přihlásit ve třídě GT. Dvojitému triumfu (1994) zabránila pouze Toyota, ale Yannick Dalmas, Hurley Haywood a Mauro Baldi si zastříkali šampaňským z nejvyššího stupínku. Kremer K8 Spyder se ukázal oproti McLarenům F1 pomalejší, ale na scénu vstoupil TWR se spiderem WSC-95. Ano, zkratka znamenala Tom Walkinshaw Racing a v útrobách byl třílitr typu 935. I vavříny z let 1996 a 1997 se tak počítají, byť šlo navíc o netovární auto stáje Reinholda Joesta. Poslední nejcennější patří modelu 911 GT1-98, se kterým protnuli cílovou čáru jako první Laurent Aiello, Allan McNish a Stéphane Ortelli. Je to ale už šestnáct let.

Porsche letos nastoupí do závodu s hybridními vozy typu 919, pro které vyvinula nový vidlicový čtyřválec! Letošní bitva mezi ním, sesterským Audi a Toyotou bude velmi dramatická. Audi by rádo rozšířilo svou sbírku dvanácti triumfů, i s Bentleyem Speed 8 (2003), což bylo přestavěné kupé R8C, vlastně třinácti. Toyota první ještě nikdy nebyla a Peugeot, který si odnesl „double” v ročníku 2009, už odstoupil. Pokud je někdo skeptický vůči tomu, že Porsche pojede po dlouhé pauze poprvé, tak dodejme, že při debutu v Le Mans vyhrály už výše zmíněné modely 936 (1976) a 956 (1982). Netovární vozy týmů Strakka a Rebellion na Audi nestačí a uvidíme, jak na tom bude Toyota. Vítězství ale není vůbec nereálné...

Pod lupou: Porsche 962: Z Le Mans na silnice a zase zpátky

Spolupracujeme s TipCars.com
Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

Počátky dnešního elektromobilu BMW i3 se datují už do…

Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

 
Zdroj: Autoevolution

Štítky Porsche Sportovní Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

 






 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Včera

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Nač kupovat na dovolenou drahé kufry! Pasažér vlaku z pražského hlavního nádraží si zavazadlo udělal z běžné…

 

iSport.cz

Hvězdného jména se nazalekli. Nejsme komparz, radují se čeští hrdinové

Hvězdného jména se nazalekli. Nejsme komparz, radují…

Že budou na Ostrava Beach Open bojovat o nejvyšší příčky české ženy, se počítalo. Senzačně se k nim přidali i…

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem přiblížil postup

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem…

Fotbalisté Mexika ve druhém utkání na mistrovství světa porazili Jižní Koreu 2:1, ve skupině F navázali na…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…