917, 956 a 962: Legendární předchůdci závodního Porsche 919

 

Porsche se vrací do Le Mans s hybridním prototypem nejprestižnější třídy. Pojďme se v krátkosti ohlédnout za jeho předchůdci.

Automobilka z Zuffenhausenu zvítězila v prestižním klání celkem šestnáctkrát, byť se ve dvou případech případě jednalo o podvozek, který její značku nenesl a v dalším o konverzi modelu 962. I tak se jedná o rekord, samozřejmě pomíjíme bezpočet triumfů ve třídách. První účast v proslulém vytrvalostním závodě se datuje už do roku 1951. 22. června vyrazilo na okruh La Sarthe kupé 356/4 SL s motorem 1,1 l. Pochopitelně v továrních barvách. Třistapadesátšestky se objevovaly na roštu i v dalších evolucích. Poté přišel na řadu prototyp 904 Carrera GTS a jeho nástupce 906 Carrera 6, který už dokázal porazit alespoň vozy Ferrari, to bylo v ročníku 1966.

Porsche ale potřebovalo kladivo na dominantní Fordy GT40 s obřími motory V8 a na ně byly dvoulitrové ploché šestiválce trochu málo. Ani s modelem 908, který měl před zadní nápravou uložen třílitrový osmiválec, se mu modrý ovál pokořit nepodařilo. V Zuffenhausenu si museli počkat na to, až GT40 zmizí ze scény a vyvinuli legendární devětsetsedmnáctku s hořčíkovým rámem o muší hmotnosti 42 kg. Na tu v letech 1970 a 1971 prostě nikdo neměl. Její ploché agregáty neměli ani šest, ani osm válců, ale rovnou dvanáct. V úvodní sezóně disponovaly objemem 4,5, ve druhé 4,9 l. Tovární vozy v barvách Martini ale nejprve podlehly posádce Hans Herrmann/Richard Attwood z týmu Porsche KG Salzburg. Přesto to znamenalo konečně první absolutní vítězství pro značku v Le Mans. O rok později už vyhrála dvojice Helmut Marko/Gijs van Lennep. Za 24 hodin ujeli 5,335.3 km průměrem 222,3 km/h. Rekord v absolvované vzdálenosti odolal 39 let, průměrnou rychlost dosud nepřekonaly ani prototypy Audi, protože okruh se od té doby několikrát upravoval.

Nová pravidla znemožňovala start pětilitrových speciálů v Evropě a 917 tak zkusila štěstí za mořem. V sezóně 1976 se ale do Francie Porsche vrátilo s otevřeným spiderem 936, který rozdrtil konkurenci dvakrát po sobě. Gijse van Lennepa doplnil legendární Jacky Ickx a podruhé se radoval tento Belgičan s Jürgenem Barthem a Američanem Hurleyem Haywoodem. Ostrovní „garážista“ Alain de Cadenet byl odsouzen do role statisty, stejně jako taktéž britské vozy Mirage. V ročníku 1979 bylo nejúspěšnější uzavřené Porsche 935 K3 z dílen bratří Kremerů, po pauze, kdy zvítězil Jean Rondeau s vlastním autem, přišla na řadu opět devětsettřicetšestka s Ickxem a Derekem Bellem. To už vozy této značky poháněly šestiválce s turbodmychadlem, ovšemže stále ploché.

FIA vypsala novou skupinu C a Porsche do ní nasadilo typy 956 a později 962. Z 24 hodin Le Mans se rázem stal značkový pohár, kam byly připouštěny jakoby náhodou i sportovní vozy jiných výrobců. V sezóně 1983 obsadil typ 956 devět míst v první desítce (!) a následující dva roky osm, ten poslední už i s modernějším nástupcem. Celkem šestkrát za sebou projely tyto „placky“ vítězně cílem a jejich šňůra skončila až s nástupem Jaguaru a Sauberů s motory Mercedes. Pak se přidala Mazda s rotačním motorem a Peugeot.

Jochen Dauer mohl zpětně zkonvertovat svůj silniční model 962 na závodní a díky mezeře v předpisech jej přihlásit ve třídě GT. Dvojitému triumfu (1994) zabránila pouze Toyota, ale Yannick Dalmas, Hurley Haywood a Mauro Baldi si zastříkali šampaňským z nejvyššího stupínku. Kremer K8 Spyder se ukázal oproti McLarenům F1 pomalejší, ale na scénu vstoupil TWR se spiderem WSC-95. Ano, zkratka znamenala Tom Walkinshaw Racing a v útrobách byl třílitr typu 935. I vavříny z let 1996 a 1997 se tak počítají, byť šlo navíc o netovární auto stáje Reinholda Joesta. Poslední nejcennější patří modelu 911 GT1-98, se kterým protnuli cílovou čáru jako první Laurent Aiello, Allan McNish a Stéphane Ortelli. Je to ale už šestnáct let.

Porsche letos nastoupí do závodu s hybridními vozy typu 919, pro které vyvinula nový vidlicový čtyřválec! Letošní bitva mezi ním, sesterským Audi a Toyotou bude velmi dramatická. Audi by rádo rozšířilo svou sbírku dvanácti triumfů, i s Bentleyem Speed 8 (2003), což bylo přestavěné kupé R8C, vlastně třinácti. Toyota první ještě nikdy nebyla a Peugeot, který si odnesl „double” v ročníku 2009, už odstoupil. Pokud je někdo skeptický vůči tomu, že Porsche pojede po dlouhé pauze poprvé, tak dodejme, že při debutu v Le Mans vyhrály už výše zmíněné modely 936 (1976) a 956 (1982). Netovární vozy týmů Strakka a Rebellion na Audi nestačí a uvidíme, jak na tom bude Toyota. Vítězství ale není vůbec nereálné...

Pod lupou: Porsche 962: Z Le Mans na silnice a zase zpátky

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 
Zdroj: Autoevolution

Štítky Porsche Sportovní Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Porsche 962: Číslo 108, král Daytony 1989, bude ke koupi Porsche 962: Číslo 108, král Daytony 1989, bude ke koupi

Vlastnit Porsche 962, jeden z nejslavnějších prototypů…

 24 hodin Le Mans 2016 pojede šedesátka aut místo dosavadních 56 24 hodin Le Mans 2016 pojede šedesátka aut místo dosavadních 56

Organizátoři letošního ročníku 24 hodin Le Mans se…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…