reklama


917, 956 a 962: Legendární předchůdci závodního Porsche 919

 

Porsche se vrací do Le Mans s hybridním prototypem nejprestižnější třídy. Pojďme se v krátkosti ohlédnout za jeho předchůdci.

Automobilka z Zuffenhausenu zvítězila v prestižním klání celkem šestnáctkrát, byť se ve dvou případech případě jednalo o podvozek, který její značku nenesl a v dalším o konverzi modelu 962. I tak se jedná o rekord, samozřejmě pomíjíme bezpočet triumfů ve třídách. První účast v proslulém vytrvalostním závodě se datuje už do roku 1951. 22. června vyrazilo na okruh La Sarthe kupé 356/4 SL s motorem 1,1 l. Pochopitelně v továrních barvách. Třistapadesátšestky se objevovaly na roštu i v dalších evolucích. Poté přišel na řadu prototyp 904 Carrera GTS a jeho nástupce 906 Carrera 6, který už dokázal porazit alespoň vozy Ferrari, to bylo v ročníku 1966.

Porsche ale potřebovalo kladivo na dominantní Fordy GT40 s obřími motory V8 a na ně byly dvoulitrové ploché šestiválce trochu málo. Ani s modelem 908, který měl před zadní nápravou uložen třílitrový osmiválec, se mu modrý ovál pokořit nepodařilo. V Zuffenhausenu si museli počkat na to, až GT40 zmizí ze scény a vyvinuli legendární devětsetsedmnáctku s hořčíkovým rámem o muší hmotnosti 42 kg. Na tu v letech 1970 a 1971 prostě nikdo neměl. Její ploché agregáty neměli ani šest, ani osm válců, ale rovnou dvanáct. V úvodní sezóně disponovaly objemem 4,5, ve druhé 4,9 l. Tovární vozy v barvách Martini ale nejprve podlehly posádce Hans Herrmann/Richard Attwood z týmu Porsche KG Salzburg. Přesto to znamenalo konečně první absolutní vítězství pro značku v Le Mans. O rok později už vyhrála dvojice Helmut Marko/Gijs van Lennep. Za 24 hodin ujeli 5,335.3 km průměrem 222,3 km/h. Rekord v absolvované vzdálenosti odolal 39 let, průměrnou rychlost dosud nepřekonaly ani prototypy Audi, protože okruh se od té doby několikrát upravoval.

Nová pravidla znemožňovala start pětilitrových speciálů v Evropě a 917 tak zkusila štěstí za mořem. V sezóně 1976 se ale do Francie Porsche vrátilo s otevřeným spiderem 936, který rozdrtil konkurenci dvakrát po sobě. Gijse van Lennepa doplnil legendární Jacky Ickx a podruhé se radoval tento Belgičan s Jürgenem Barthem a Američanem Hurleyem Haywoodem. Ostrovní „garážista“ Alain de Cadenet byl odsouzen do role statisty, stejně jako taktéž britské vozy Mirage. V ročníku 1979 bylo nejúspěšnější uzavřené Porsche 935 K3 z dílen bratří Kremerů, po pauze, kdy zvítězil Jean Rondeau s vlastním autem, přišla na řadu opět devětsettřicetšestka s Ickxem a Derekem Bellem. To už vozy této značky poháněly šestiválce s turbodmychadlem, ovšemže stále ploché.

FIA vypsala novou skupinu C a Porsche do ní nasadilo typy 956 a později 962. Z 24 hodin Le Mans se rázem stal značkový pohár, kam byly připouštěny jakoby náhodou i sportovní vozy jiných výrobců. V sezóně 1983 obsadil typ 956 devět míst v první desítce (!) a následující dva roky osm, ten poslední už i s modernějším nástupcem. Celkem šestkrát za sebou projely tyto „placky“ vítězně cílem a jejich šňůra skončila až s nástupem Jaguaru a Sauberů s motory Mercedes. Pak se přidala Mazda s rotačním motorem a Peugeot.

Jochen Dauer mohl zpětně zkonvertovat svůj silniční model 962 na závodní a díky mezeře v předpisech jej přihlásit ve třídě GT. Dvojitému triumfu (1994) zabránila pouze Toyota, ale Yannick Dalmas, Hurley Haywood a Mauro Baldi si zastříkali šampaňským z nejvyššího stupínku. Kremer K8 Spyder se ukázal oproti McLarenům F1 pomalejší, ale na scénu vstoupil TWR se spiderem WSC-95. Ano, zkratka znamenala Tom Walkinshaw Racing a v útrobách byl třílitr typu 935. I vavříny z let 1996 a 1997 se tak počítají, byť šlo navíc o netovární auto stáje Reinholda Joesta. Poslední nejcennější patří modelu 911 GT1-98, se kterým protnuli cílovou čáru jako první Laurent Aiello, Allan McNish a Stéphane Ortelli. Je to ale už šestnáct let.

Porsche letos nastoupí do závodu s hybridními vozy typu 919, pro které vyvinula nový vidlicový čtyřválec! Letošní bitva mezi ním, sesterským Audi a Toyotou bude velmi dramatická. Audi by rádo rozšířilo svou sbírku dvanácti triumfů, i s Bentleyem Speed 8 (2003), což bylo přestavěné kupé R8C, vlastně třinácti. Toyota první ještě nikdy nebyla a Peugeot, který si odnesl „double” v ročníku 2009, už odstoupil. Pokud je někdo skeptický vůči tomu, že Porsche pojede po dlouhé pauze poprvé, tak dodejme, že při debutu v Le Mans vyhrály už výše zmíněné modely 936 (1976) a 956 (1982). Netovární vozy týmů Strakka a Rebellion na Audi nestačí a uvidíme, jak na tom bude Toyota. Vítězství ale není vůbec nereálné...

Pod lupou: Porsche 962: Z Le Mans na silnice a zase zpátky

Spolupracujeme s TipCars.com
Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět

S nástupem Donalda Trumpa do Bílého domu přijdou k moci i…

V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka

V Jaderné elektrárně Dukovany začali energetici v poledne…

Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze Ukrajina náhle zastavila výstavbu zdi na hranici s Ruskem, chybějí peníze

Kyjev překvapivě zastavil stavbu zdi na hranici s Ruskem,…

 
Zdroj: Autoevolution
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Porsche 962: Číslo 108, král Daytony 1989, bude ke koupi Porsche 962: Číslo 108, král Daytony 1989, bude ke koupi

Vlastnit Porsche 962, jeden z nejslavnějších prototypů…

 24 hodin Le Mans 2016 pojede šedesátka aut místo dosavadních 56 24 hodin Le Mans 2016 pojede šedesátka aut místo dosavadních 56

Organizátoři letošního ročníku 24 hodin Le Mans se…

 



 
Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Dnes 13:56

Oficiální ceník modernizovaného Volkswagenu Golf zatím není k dispozici, přesto ale známe ceny žhavých novinek v nabídce. Pod 400.000 Kč se nedostanou.




Blesk.cz

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce vojáků, humr i protesty

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce…

Republikán Donald Trump v pátek v pravé poledne místního času (18:00 českého času) složí ve Washingtonu před…

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v kroji! To je pohled

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v…

V dalším díle Ano, šéfe se Zdeněk Pohlreich (59) vydal na Pálavu do kempu. Během natáčení si vyzkoušel místní…

 

iSport.cz

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát ale dnes nebude

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát…

Česká hokejová hvězda poslední dekády je znovu o něco blíž svému návratu na led. Zbrusu nový dres Komety se…

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve světě mimo tenis

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Ještě v červnu měl Novak Djokovič v držení tituly ze všech čtyř grandslamů. Dnes mu zbývá už…

 

Reflex.cz

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Fotograf Jakub Deml zahajuje v pátek 20. 1. 2017 výstavu svých fotografií z cyklu Život jinak. Osm snímků…

Hrozba sociálních sítí: Jste si jisti, že nemáte internetového stalkera?

Hrozba sociálních sítí: Jste si jisti, že nemáte…

Denně ho využíváme jako zdroj informací nebo pro zábavu. Sdílíme jeho prostřednictvím své pocity, nálady,…

 
 
reklama