3.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Honda Accord slaví 40 let: Od třídveřového kompaktu k velkému sedanu

 

Automobily v průběhu let rostou. Tento trend je patrný i na Hondě Accord, která za čtyři desetiletí postupně změnila svoji koncepci.

Honda letos slaví 40 let od premiéry accordu, jednoho z nejprodávanějších modelů své historie. Za čtyři desítky let se automobil prodával v devíti generacích. Jestliže v roce 1976 debutoval jako třídveřový hatchback, dnes je známý hlavně jako sedan.

Počátek sedmdesátých let nebyl u Hondy zrovna veselý. Značka teprve v roce 1963 vstoupila do segmentu automobilů, přičemž se jí příliš nedařilo. Slabé prodeje modelu 1300 a postupně zaváděné emisní po celém světě znamenaly tuhý boj, který automobilka řešila novým modelem civic. Auto postavené hlavně s ohledem na nízkou spotřebu paliva v době skokově rostoucích cen benzinu kvůli ropné krizi zákazníky nadchlo, a tak se firma, ještě nedávno zvažující konec výroby aut, mohla zaměřit na další projekty. Jedním z nich byl právě accord představený v roce 1976, čtyři roky po prvním civicu.

Nový model se nerodil snadno, turbulentní doba zavádění emisních norem a měnících se preferencí zákazníků byla pro vývojáře těžkým oříškem. V roce 1974 byl projekt dokonce zrušen, aby byl krátce na to opět oprášen, avšak dle nového zadání.

Accord nakonec přímo navázal na o segment menší automobil. Vedení dokonce žádalo vůz, který by si koupili majitelé civicu, pokud by jim už přestal stačit. Stejně jako civic se accord stal třídveřovým hatchbackem, automobilka viděla, že v daném segmentu je na japonském trhu až příliš sedanů, kterým chtěla konkurovat méně tradiční koncepcí nabízející velký vnitřní prostor. V roce 1977 ale nakonec nabídku rozšířil i sedan.

Vedle toho Accord ze civicu vycházel i svojí technikou, což bylo zdůvodněno snahou o snížení výrobních nákladů. Vývojem civicu se firma finančně vyčerpala a musela šetřit. Pod kapotou tudíž pracovaly agregáty CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) nabízející nízké emise. Zároveň si ale obě auta neměla být vzhledově příliš podobná, což se řešilo třeba dvojitými předními světlomety.

Důležitým úkolem konstruktérů bylo zajistit pohodou jízdu. Proto pracovali na snížení hlučnosti za vysokých rychlostí nebo na komfortu. Z toho důvodu accord dostal nezávislé odpružení na obou nápravách nebo klimatizaci.

Jake.auto.cz: Honda Accord (přehled testů a dalších článků)

Výsledný automobil se podle všeho povedl, prodejně se mu dařilo hlavně na americkém trhu. Kvůli tomu se druhá generace představená v roce 1981 začala vyrábět i přímo v USA. Accord se tak 1. listopadu 1982 stal prvním vozem japonské značky vyráběným ve Spojených státech. Výroba v Ohiu pak pomáhá tomu, že se accord v té době stává nejprodávanějším vozem japonské značky v USA. Technickou novinkou druhé generace je elektronické vstřikování paliva.

Třetí generace následovala v roce 1985. Její tvary navrhl Toši Ošika, který vozu vtisknul tehdy populární „mrkačky.“ Nabídku rozšiřuje třídveřové kombi (Accord AeroDeck) a kupé, specialitou je lichoběžníkové zavěšení.

Čtvrtá generace prezentovaná v roce 1989 výrazně vyrostla co do rozměrů, sedan narostl z 4,55 metru na bezmála 4,7 metru. Z kompaktního auta se tak stává zástupce střední třídy. Hatchback z nabídky definitivně vypadává, po boku sedanu je nabízeno kupé a nově i pětidveřový kombík.

Pátá generace z roku 1993 si uchovává velikost předchůdce, automobil však nově vzniká ve dvou verzích. Jedna je ve spolupráci s Roverem vyvinuta speciálně pro Evropu, zatímco druhá se prodává ve zbytku světa. Evropský accord má kulatější tvář a jinou techniku v útrobách. Verze pro starý kontinent je navíc dostupná výhradně jako sedan, zatímco v USA a dalších zemích je k dispozici vedle něj opět i kombi a kupé.

Test ojeté Hondy Accord - žádný hlemýžď

Šestá generace následuje předchozí provedení a je postavena hned ve třech variantách pro různé kouty světy. Evropská verze představená v roce 1998 se stejně jako předchozí generace vyrábí v anglickém Swindonu, nabídku doplňuje liftback. Z amerického portfolia naopak vypadává kombi. S délkou 4,6 metry je „Evropan“ kratší než zbývající verze. V nabídce je však na Starém kontinentu sportovně laděná varianta Type R.

V sedmé generaci je accord nabízen opět jen ve dvou variantách – americkou doplňuje jedna verze pro Evropu i Japonsko, která se v USA prodává jako Acura TSX. Evropan, tentokrát dovážený z Japonska, je postaven na základech minulé generace, zatímco Američan opět roste, už na úroveň aut vyšší střední třídy, což dále zvýrazňuje rozdíly mezi oběma accordy. Na domácím japonském trhu se accord mimochodem stává tamějším Autem roku, a to již potřetí ve své historii. Stejným titulem se předtím chlubily třetí a pátá generace.

Test ojeté Hondy Accord (CU1/2): Opomíjet ji by byla chyba

Osmá generace opět čítá dva odlišné modely (CP/CS a „evropský“ CU1/2), které jsou třeba v Číně a Japonsku oba dostupné, každý pod jiným jménem. Specialitou pro USA je v roce 2009 crossover Accord Crosstour (později už jen Crosstour).

Zatímco v USA přichází v roce 2013 na řadu devátá generace, v Evropě pokračuje stávající osmá generace. V roce 2015 se pak accord ze starého kontinentu stahuje. Automobilce se prodej v tuhé konkurenci přestává vyplácet, hlavně kvůli dovozu auta z Japonska je accord pro evropské zákazníky drahý. Honda tak na evropských trzích střední třídu opouští, aniž by zde třeba vyzkoušela americké provedení, které by podle evropských měřítek zamířilo do vyšší střední třídy. Místo toho se Honda soustředí na trhy, kde má silnější zastoupení. Mezi ně patří třeba ten americký, kde accord patří mezi vůbec nejprodávanější osobní auta. Vedle sedanu je accord v USA nadále dostupný také jako kupé.

Spolupracujeme s TipCars.com
Američané se do KLDR už asi nepodívají. Vláda chystá zákaz cestování do této země Američané se do KLDR už asi nepodívají. Vláda chystá zákaz cestování do této země

Americká vláda se chystá zakázat občanům Spojených států…

Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu

Doprava na Ukrajině je velmi specifická. Pásy ani…

Komentář Martina Čabana: Starostové a návrat na první stránky Komentář Martina Čabana: Starostové a návrat na první stránky

Politická strana je uskupení lidí vytvořené za účelem…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Ojetá Honda Accord (CU1/2): Opomíjet ji by byla chyba Ojetá Honda Accord (CU1/2): Opomíjet ji by byla chyba

I v ojetém stavu je Accord alternativou pro ty, kterým…

Honda Accord Coupe 2016: Omlazení pro americké gétéčko Honda Accord Coupe 2016: Omlazení pro americké gétéčko

Diodové světlomety, agresivně stylizované blatníky a…

 



 
Dieselgate se týká všech značek! Německo má plán na snížení emisí naftových vozů

Dieselgate se týká všech značek! Německo má plán na snížení emisí naftových vozů

Dnes 12:53

Zástupci automobilového průmyslu a politici v Německu se dohodli na plánu, který má odvrátit případné zákazy jízd naftových aut ve městech.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

Leuška (5) skončila po vyšetření v kómatu. Potřebuje péči 24 hodin denně

Leuška (5) skončila po vyšetření v kómatu. Potřebuje…

S Leuškou (5) se život rozhodně nemazlil. Když se holčička narodila, zjistilo se, že trpí vzácným syndromem,…

 

iSport.cz

Pekhart jde do Izraele! S Beer Ševou bude hrát o Ligu mistrů

Pekhart jde do Izraele! S Beer Ševou bude hrát o Ligu mistrů

Český útočník Tomáš Pekhart má nové angažmá. Na tři roky se upsal Hapoelu Beer Ševa, poslední vítěz izraelské…

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se ztrapnil a Lukaku slavil

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se…

Před rokem odepsal Pep Guardiola v Manchesteru City brankáře Joea Harta, na jeho místo přivedl Claudia Brava z…

 

Reflex.cz

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky, energická LP a „ztracená“ Norah Jones

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky,…

Na hlavním pódiu měly během druhého dne přesilu ženy. Zatímco zpěvačka LP byla ve svém živlu, vybíhala až mezi…

Češi jsou naprostí neznabozi. Podle studie většinově nevěříme ani v nebe, peklo či existenci duše

Češi jsou naprostí neznabozi. Podle studie většinově…

To, že Češi jsou k náboženství mimořádně chladní, se ví již dlouho. Na rozdíl od jiných národů ale nevěříme jen…