Honda Accord - žádný hlemýžď
Asi nejrozšířenějším Accordem, se kterým se v bazarech nyní můžete setkat je pátá generace, která byla ve výrobě od roku 1993 do roku 1998. Honda Accord sklidila nejvíce obchodních úspěchů v USA, kde byla v 80. a 90. letech po několik let nejprodávanějším automobilem na trhu. Verze Accordu pro USA se více či méně od evropských lišily, ale protože Honda přece jen nepatří mezi největší automobilky, v 90. letech se i k nám dostaly americké Accordy. Jednalo se o kupé a sportovní kombi Aerodeck, které se od roku 1994 dovážela do Evropy z USA.
Nejprodávanějším Accordem byla neobvykle dlouhá limuzína (délka 4685 mm) s aerodynamicky protáhlou zádí a velmi pomalu klesajícím zadním sklem. Zavazadlový prostor o objemu 405 l patří spíše k průměru třídy a navíc je hůře přístupný relativně malým vstupním otvorem. Ani tento "japonec" nemá v rodném listu Made in Japan, protože jeho výrobu měla na starost továrna v britském Swindonu. Z fotografií by se mohlo zdát, že jde o hatchback s výklopnou zádí, ale ve skutečnosti je to klasický tříprostorový sedan s pevným zadním sklem. Nízká příď vhodně podporovala první dojem stabilního doširoka "rozkročeného" automobilu. Naopak záď velmi připomíná menší model Civic ze stejného období. Pod kapotou se nejprve objevovaly výhradně zážehové čtyřválcové motory. Základem byl motor o objemu 2.0 l (85 kW/115 k), dále v Accordech najdete šestnáctiventilové čtyřválce 2.0i (96 kW/130 k) a 2,3i (116 kW/158 k). Všechny motory mají maximální výkon i točivý moment v poměrně vysokých otáčkách a při klidné jízdě kdy motor pracuje v nižších otáčkách je Accord poměrně líný, ale tichý. Paradoxně za nejvhodnější pohonnou jednotku bývá označována ta nejvýkonnější. Rozdíl spotřeby mezi dvoulitry a motorem 2.3i není příliš velký, ale výkon je výrazně vyšší. Kupé i kombi dostalo agregát 2,2 l (110 kW) a kombi se dodávalo také s dvoulitrem (100 kW).
Ve velmi dobře zpracovaném interiéru vládne černá barva. Design přístrojové desky je i po letech stále aktuální, tvrdší sedadla sice již nevypadají tak dobře, jako když byl vůz nový, ale svou funkci plní stále. Chromované vnitřní kliky povyšují interiér o třídu výše. Elektrické ovládání bočních oken je poměrně nevhodně umístěné nízko mezi předními sedadly. Kaplička před řidičem i volant potvrzují rčení o Hondě jako japonském BMW. Prostor na zadních sedadlech by mohl být vzhledem k délce vozu výrazně lepší, problém budou mít ale zejména vyšší postavy s místem pro hlavu.
V roce 1996 dostala Honda inovovaný kabát a modernější motory. Faceliftovaný Accord 5. generace se pozná podle nové chromované masky a upravených světlometů vpředu i vzadu. Automobil tak ztratil trochu ze své dravosti. Nový základní čtyřválcový motor 1.8 l (85 kW) dostal dva vyvažovací hřídele pro klidný chod; sériovou výbavu rozšířily dva airbagy a ABS. Motorovou nabídku dále tvořily zážehové motory 2.0 (96 kW) a 2.2 (110 kW) s proměnným časováním ventilů VTEC. Na jaře roku 1996 se pod kapotou objevil vznětový motor 2.0 TD s výkonem 77 kW. Zvukový projev tohoto dieselu se nemohl vůbec rovnat vypilovaným zážehovým jednotkám Hondy a spotřeba kolem 7 litrů také není žádný zázrak, takže když kupujete Hondu, měli byste svou pozornost zaměřit na zážehové verze. Sedanům a kupé Accord citelně chyběl šestiválec. Ten přišel do kupé teprve v šesté generaci a v sedanu není v nabídce dokonce ani v současné sedmé generaci.
To je jistě škoda, protože jízdní vlastnosti Hondy Accord byly již v popisovaném Accordu velmi dobré. Accord za to vděčí náročné konstrukci podvozku, který vede kola přesně v každé situaci. Teprve v extrému se projeví mírná nedotáčivost automobilu, který má "vše vpředu". Také řazení je i po letech velmi přesné a snadné. Problémy se mohou vyskytnout u převodovek dieselu.
Problémem Accordu jsou dražší náhradní díly. Automobil není příliš rozšířen a tak často nejsou k dispozici náhradní díly specializovaných firem a je nutno vzít zavděk dražšími originálními díly Hondy. Mnoho dílů je konstruováno jako nerozebiratelné celky a tak ani oprava nepřichází často v úvahu.
Podobně jako řada dalších japonců, drží se i Accord v žebříčcích poruchovosti na vysokých pozicích. 4-5 letý Accord, tedy poslední modely 5. generace se umístily v žebříčku poruchovosti německého TÜV na lehce nadprůměrném 42. místě s 9% vadných automobilů, ale kupříkladu mezi 10 letými automobily je Accord již na výborném 13. místě se 17,4% vadných kusů. Pro srovnání může posloužit 8. místo Mercedesu třídy E se 14,2%, ve stejné věkové skupině.
Přesto je třeba dávat pozor například na vadné brzdové soustavy (opotřebení kotoučů, nefunkční parkovací brzda) nebo korodující paraboly světlometů. Do roku 1996 bývají problémy s uložením nápravy a po 70.000-100.000 km se doporučuje kontrola a případná výměna pryžových částí. Evergreenem mezi poruchami starších vozů jsou problémy s elektronikou a elektrikou. U Accordu jde o zapalování, imobilizéry, startéry a vadné akumulátory.
Accord není příliš rozšířenou ojetinou. Nabízí více zážitků za volantem, ale chce za to více peněz při nákupu a v případě závady nebo nehody si řekne více i za opravy. Asi najdete levnější stejně prostornou konkurenci, ale průměrných Fordů, Mazd, Toyot a Opelů přece jezdí po silnicích mraky...
Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:
- Test Honda Accord 2.0i LS (1998) - pátá generace
- Test Honda Accord 2,0i VTEC ES (1998) - šestá generace
- Test Honda Accord Coupé V6 3.0i VTEC (1999) - šestá generace
- Test Honda Accord Type R (2000) - šestá generace
- Test Honda Accord 2.3i VTEC (2001) - šestá generace
- Test Honda Accord 2.4i Executive (2003) - sedmá generace
- Srovnávací test Honda Accord Tourer 2.0 Comfort vs. Toyota Avensis Kombi 2.0 (2003) - sedmá generace
- CRASHTESTCrash Test Euro NCAP Honda Accord (1999) - šestá generace
- CRASHTESTCrash Test Euro NCAP Honda Accord (1999) - sedmá generace
Přednosti
- výborné jízdní vlastnosti
- kvalitní zpracování interiéru
- spolehlivé a výkonné zážehové motory
- přesné řazení
- dobré odhlučnění interiéru
Nedostatky
- vyšší ceny ojetých vozidel
- vyšší ceny servisních prací ve značkových servisech
- méně místa na zadních sedadlech v oblasti hlavy i nohou
- průměrný, hůře přístupný zavazadlový prostor
- velký poloměr otáčení
Nejčastější závady
- závady imobilizérů a zapalování
- přehřáté motory, propálená těsnění pod hlavou
- prasklé rozvodové řemeny
- nefunkční centrální zamykání
- problémy se startéry, akumulátory
- koroze na světlometech a výfuku
- vadná palivová čerpadla
Vůz/r.v. | 1998 | 1997 | 1996 | 1995 | 1994 | 1993 |
Accord 2.0i ES | 243000 | 214000 | 167000 | 149000 | 129000 | 112000 |
Accord 2.3i SR | - | - | 155000 | 138000 | 120000 | 104000 |
Accord 2.2i VTEC | 258000 | 228000 | - | - | - | - |
Accord 2.0 TDI | 240000 | 211000 | - | - | - | - |
pro Honda Accord 2,0 96 kW, r.v. 1995 | bez DPH | s DPH | Dodavatel |
Světlomet manuálně ovládaný: | 7281 | 8882 | KLOKKERHOLM |
Přední nárazník (černý): | 1774 | 2164 | KLOKKERHOLM |
přední kapota: | 4378 | 5341 | KLOKKERHOLM |
LP blatník: | 1741 | 2124 | KLOKKERHOLM |
brzdové destičky přední: | 1450 | 1769 | ROAD HOUSE |
brzdové destičky zadní: | 624 | 761 | ROAD HOUSE |
tlumič přední: | 2726 | 3325 | SACHS |
tlumič zadní: | 2382 | 2906 | SACHS |
výfuk střední část: | 3041 | 3710 | ROSI |
výfuk zadní část: | 3520 | 4294 | ROSI |