22.4. 2017 Svět motorů

Hyundai i30 1.6 CRDi – Opravdu ujede všem?

 

Od základu nová, třetí generace Hyundaie i30 se v reklamě chvástá, že všem ujede. Sebevědomé tvrzení jsme prověřili důkladným testem naftové šestnáctistovky.

Hyundai se nevzdává krátkého životního cyklu svých vozů a stěžejní model i30 opět omlazuje již po pěti letech. Třetí generace se od předchůdce významně liší, ale na multikulturní nátuře nic nemění. Samotná značka pochází z Jižní Koreje, i30 bylo vyvinuto pod taktovkou německé kanceláře v Rüsselsheimu a o výrobu se stará továrna ve slezských Nošovicích, spuštěná v roce 2008. Po devíti letech provozu tedy produkuje již třetí pokolení jednoho vozu.

Důkladně vyžehleno

Designéři přeladili na zcela odlišný žánr. Zatímco sportovně klínovitý předchůdce se snažil zaujmout řadou osobitých prolisů a vlnek, novinka se vydala cestou nenápadnosti. Samotná silueta karoserie postrádá výraznější nápad, je velmi tradiční až zaměnitelná. Jedinečnou tvář propůjčuje třicítce nízko posazená maska chladiče, která spolu s úzkými světlomety dává vyniknout hladké ploše kapoty, jež se leskne jak velké zrcadlo.

Na zádi nás zaujalo okatě „přiznané“ velké madlo pro otevírání víka kufru a pár vysoko umístěných mlhovek, které jsou tak dobře viditelné.

Tablet centrem pozornosti

Podobně jako exteriér prodělal také interiér zásadní změnu stylu. Zatímco v posledních pěti letech zdůrazňovala palubní deska i30 vertikální linie, nyní podtrhuje horizontální. V testovaném provedení s příplatkovým osmipalcovým displejem multimediálního systému je to právě on, kdo na sebe strhává největší pozornost. Po vzoru aut prémiových značek ční do prostoru, vzhledem k silnému rámečku s manuálními tlačítky je ale celý modul nezvykle velký a snad až příliš dominantní.

TEST 2012: Hyundai i30 1,6 GDI: Konec dlouhodobého testu

Samotná přístrojová deska zeštíhlela, je úhlednější, působí hodnotně a daří se jí maskovat rozdíly mezi měkkými a tvrdými plasty, které vypadají na pohled stejně. Hyundai upustil od křiklavého modrého podsvícení, tuto barvu využívá v decentnější míře a přístrojový štít coby zdroj hlavních informací pro řidiče sází na příjemnější bílou. Minulostí jsou i ozdobné rámečky jednotlivých budíků, výsledkem čehož je lehce ponurý dojem. Z hlediska přehlednosti ani čitelnosti však nelze přístrojům nic vytknout, naopak jdou příkladem.

Volbě materiálů i zpracování věnoval Hyundai chvályhodnou péči, otázkou je snad jen životnost lesklého plastu kolem vnitřních klik dveří. Tento typ povrchu bývá náchylný k poškrábání od nehtů a prstenů.

Méně je více

U Hyundaie vědí, že bez dotykové obrazovky to v dnešním světě aut zkrátka nejde, míra digitalizace i30 je ale naštěstí zdravá. Centrální obrazovka je dobře na očích, má logicky poskládané menu s příjemnou grafi kou a velké ikony, do kterých se i za jízdy snadno trefuje. Praktická tlačítka hlavních funkcí po stranách displeje jsou prvkem, který u aliance Hyundai-Kia vytrvale chválíme. Stejně tak skutečnost, že přepínač stabilizačního systému, asistentu pro jízdu v pruzích nebo regulátor podsvícení přístrojů nezmizely v digitálním menu, ale zachovaly si praktická klasická tlačítka vlevo od volantu. Překvapilo nás, jak moc konstruktéři zvýhodnili přední cestující v možnostech dobíjení nejrůznějších multimediálních zařízení. Zatímco vpředu najdete dvě zásuvky 12V a port USB k tomu, v zadní části interiéru jste bez proudu.

Omezená nabídka

Hyundai má v případě modelu i30 poněkud limitovanou možnost konfigurace. Jednotlivé stupně lze vždy kombinovat jen s několika motory a dovybavit si je jen několika pakety. Model Entry je dostupný pouze s nejslabším benzinem a dieselem. Obsahuje nejběžnější potřebné prvky: bezpečnostní výbavu včetně samočinného brzdění, elektrická přední okna a zrcátka, dálkové centrální zamykání, tempomat, rádio s ovládáním na volantu a klimatizaci. Což není špatné, základní i30 však hyzdí černá zrcátka a kliky (octavia po faceliftu už od toho ustoupila). Druhá výbav Trikolor, která se tváří jako optimální střed, toho bohužel nenabízí o mnoho více. Pravda, zrcátka a kliky již v barvě má, dále však přidává jen lepší sedadla s výškovým nastavováním u řidiče, volič jízdních režimů, bluetooth handsfree a možnost připlatit si 20.000 Kč za paket s litými koly, koženým volantem, denním svícením LED, mlhovkami a zadními parkovacími senzory.

Hyundai i30 má kompletní ceník. Stojí stejně jako starší kombi

Pokud chcete mít vyhřívaná přední sedadla (u zadních se to nabízí), navigaci nebo dvouzónovou klimatizaci či diodové světlomety, máte smůlu - musíte sáhnout po specifikaci Style. Lepší klimatizaci dostanete v ceně, za navigaci se připlácí 25.000 Kč, světlomety LED se však nabízejí jen v obsáhlém paketu za 70.000 Kč (zahrnuje i navigaci). Navíc nejvyšší výbavu dostanete jen s nejvýkonnějšími motory. Verze 1.6 CRDi 100 kW s výše zmíněným paketem vyjde na 609.990 Kč. Například přední parkovací senzory se však k i30 nedodávají vůbec. Testovaný model byl ze zaváděcí nabídky, kde bylo možné mít prvky z výbavy Style i ke slabším motorům. Cenově vyjde hyundai dráže než francouzští konkurenti nebo Kia Cee´d. Hyundai stojí podobně jako Seat Leon a není o moc levnější než VW Golf, ten si však lze alespoň detailně specifikovat.

Pořizovací náklady Fiat Tipo 1.6 MultiJet 88 kW Hyundai i30 1.6 CRDi 81 kW
Základní cena 400 235 Kč (Active) 479 990 Kč (Trikolor)
Cena verze Světa motorů 404 735 Kč (Active + Bluetooth) 479 990 Kč (Trikolor)
Výbava verze Světa motorůČelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace 8200 Kč Ne
Světlomety LED NeNe
Vyhřívání před./zadních sedadel 4400 Kč/NeNe/Ne
Zadní/přední parkovací senzory 4000 Kč/Ne 20 000 Kč*/Ne
Litá kola 12 500 Kč (16“) 20 000 Kč* (15“)
Navigace 19 200 Kč Ne
Dešťový/světelný senzor Ne/Ne Ne/Ano
Tempomat 2800 Kč Ano
Bezklíčkové odemykání NeNe
Metalíza 13 000 Kč 16 900 Kč
Porovnání cen 404 735 Kč (100 %) 479 990 Kč (o 19 % horší)
Známka** 1,00 2,00 **
Paket zahrnující litá kola, kožený volant, mlhovky a zadní parkovací senzory, **Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

Více je méně

Hyundai i30 generaci od generace nepatrně roste. Z původních 4270 mm přes 4300 mm druhého pokolení se aktuálně zastavil na hodnotě 4340 mm. Po celých deset let ale zůstává věrný rozvoru 2650 mm. Nakládá s ním ale různě, což mimo jiné znamená, že se i30 uvnitř mezigeneračně zmenšilo. Redaktor výšky 178 cm má při optimálním nastavení řidičova sedadla na svou postavu vzadu o 7 cm méně místa před koleny než v předchůdci, testovaném v SM 6/2012. Důvodů může být řada: větší délka kufru, odlišná pozice i konstrukce sedadel, jiný poměr mezi délkou kabiny a motorového prostoru. V každém případě se hyundai posouvá z pozice rekordmana nižší střední třídy někam k průměru. Žádné drama se ale nekoná, „sám za sebe“ se s pěticentimetrovou rezervou usadil i kolega Jeník se 191 cm výšky. Hlavně on pak ocenil větší výšku zadní části interiéru, za kterou stojí rovná střecha – méně sportovní silueta zde přináší ovoce.

Rozměrové srovnání s předchůdcii30 (2016) i30 (2012) i30 (2007)
Délka (mm) 4340 4300 4270
Šířka (mm) 1795 1780 1775
Výška (mm) 1455 1470 1480
Rozvor (mm) 2650 2650 2650
Kufr (l) 395/1301 378/1316 340/1250

Co se týče šířky interiéru, i30 se drží zavedených zvyklostí a žádným směrem nevyčnívá. Vpředu je nabídka prostoru štědrá, dozadu se tři dospělí usadí, prostřední už se ovšem musí připravit na obvyklé kompromisy: nedostatek místa v ramenou, tvrdé sedadlo a nízkou hlavovou opěrku. Po stranách se naopak sedí příjemně výš se solidně podepřenými stehny, body strháváme za nedostatečný výsuv opěrek a nemožnost zastrčit chodidla pod přední sedáky, jsou-li spuštěny do nejnižší polohy.

Sedadla řidiče a spolujezdce patří v rámci třídy k lepšímu průměru. Mají dobře dimenzované rozměry, příjemně obepínají tělo a tuhost výplní je komfortní i po celém dni za volantem. Kolega dlouhán by potřeboval vysunout hlavovou opěrku výš, bonusová možnost podélného seřizování tuto pihu nevynahradí.

V části o prostoru se sluší zmínit i odkládací místa. Na ta u hyundaie docela mysleli, po interiéru je jich dostatek a jsou prakticky řešená. Kdo si zvykl na měkce čalouněné schránky škodovky nebo volkswagenu, musí se připravit na to, že odložené klíče a mince budou zase drnčet.

TEST 2011: Hyundai i30 1,4 CVVT Trikolor – Knedlo, vepřo, kimchi

Posilovna

Při nakládání zavazadel si zaposilujete. Výška nákladové hrany 73 cm nad vozovkou se mezigeneračně nezměnila a patří dál mezi „rekordmany“ segmentu. Hyundai si polepšil základním objemem kufru, který povyrostl z 378 l na 395 l, což novinku tabulkově řadí k lepšímu průměru. Ve skutečnosti ale zavazadelník nepůsobí zrovna jako loďák. Litry nahání hlavně šířkou mezi podběhy 105 cm, což je o pár čísel víc, než bývá obvyklé. Využitelná délka ani výška ovšem nijak nevyčnívají ze zavedených standardů. Nejvyšší výbava Style zahrnuje variabilní podlážku, s jejíž pomocí můžete vyrovnat schod po sklopení opěradel, ale manipulace s falešným dnem je trochu krkolomná. Pro stěhovavé typy může být důležité upozornění na menší vstupní otvor do kufru, naopak potěší víko otevíratelné do výšky 185 cm.

Naměřené hodnoty
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 173/5
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 92-102/96
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-9/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 148/146
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 144/135
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 48/49 x 50
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 70 x 99
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 73/185

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Německo zpřísňuje zákon o zahraničních investicích do obrany nebo energetiky Německo zpřísňuje zákon o zahraničních investicích do obrany nebo energetiky

Německá vláda se po dlouhých debatách shodla na návrhu…

Co čeká firmy v roce 2019? Podívejte se na dvacet byznysových trendů Co čeká firmy v roce 2019? Podívejte se na dvacet byznysových trendů

V rychle měnícím se světě je důležité předpovídat - a pro…

Romantická trať mezi lázněmi slaví 120 let. Prošla modernizací  za 830 milionů korun Romantická trať mezi lázněmi slaví 120 let. Prošla modernizací za 830 milionů korun

Trať mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary, která…

 
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai i30 1.6 CRDi – Opravdu ujede všem?







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu? V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu?

Návrat značky Alpine vzbudil vlnu pozitivních ohlasů,…

Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě

Nabíječka stojí u dálnice poblíž bavorského městečka…

 






 
Elektrická éra Volkswagenu se blíží. Tohle jsou první snímky sériového I.D. Neo

Elektrická éra Volkswagenu se blíží. Tohle jsou první snímky sériového I.D. Neo

Dnes 15:09

Volkswagen v příštím roce zahájí svoji elektrickou éru, kompaktním elektromobilem I.D. Neo, který nahradí dnešní e-Golf.




Blesk.cz

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Po několika měsících od představení Apple konečně vydal aktualizaci watchOS 5.1.2, která v hodinkách zprovozní…

Co se dělo, když po StarDance zhasly kamery: Tomicová odmítla rozhovor, Dvořák už má kšefty

Co se dělo, když po StarDance zhasly kamery:…

Když před jedenáctou hodinou zasypaly taneční parket konfety a vítězi StarDance byli vyhlášeni Jiří Dvořák a…

 

iSport.cz

Jako Dočkal! Ondrášek má z Polska namířeno do americké MLS

Jako Dočkal! Ondrášek má z Polska namířeno do americké MLS

K zajímavému přesunu se schyluje na trase Polsko - Spojené státy americké. Podle informací portálu iSport.cz…

Česko - Švédsko 2:3. Hořký konec na turnaji. Národní tým ztratil vedení

Česko - Švédsko 2:3. Hořký konec na turnaji. Národní…

Byli blízko vítězné tečce na ruském turnaji, nakonec ale smutní z těsné prohry. Čeští hokejisté prohráli v…

 

Reflex.cz

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se na místo činu

Kvůli krávě zavraždil přítele. Neodolal a vrátil se…

Psal se rok 1898. V hostinci u Valšů na rohu Betlémské a Poštovské ulice (dnes Karoliny Světlé) panovala…

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese útulností je zdraví vysoce nebezpečná

Dlouhé zimní večery ve světle svíčky? Dánské obsese…

Dánské slovo hygge je do jiných jazyků těžko přeložitelné. V češtině má asi nejblíže ke slovu „útulný“. Dánové…