22.4. 2017 Svět motorů

Hyundai i30 1.6 CRDi – Opravdu ujede všem?

 

Od základu nová, třetí generace Hyundaie i30 se v reklamě chvástá, že všem ujede. Sebevědomé tvrzení jsme prověřili důkladným testem naftové šestnáctistovky.

Hyundai se nevzdává krátkého životního cyklu svých vozů a stěžejní model i30 opět omlazuje již po pěti letech. Třetí generace se od předchůdce významně liší, ale na multikulturní nátuře nic nemění. Samotná značka pochází z Jižní Koreje, i30 bylo vyvinuto pod taktovkou německé kanceláře v Rüsselsheimu a o výrobu se stará továrna ve slezských Nošovicích, spuštěná v roce 2008. Po devíti letech provozu tedy produkuje již třetí pokolení jednoho vozu.

Důkladně vyžehleno

Designéři přeladili na zcela odlišný žánr. Zatímco sportovně klínovitý předchůdce se snažil zaujmout řadou osobitých prolisů a vlnek, novinka se vydala cestou nenápadnosti. Samotná silueta karoserie postrádá výraznější nápad, je velmi tradiční až zaměnitelná. Jedinečnou tvář propůjčuje třicítce nízko posazená maska chladiče, která spolu s úzkými světlomety dává vyniknout hladké ploše kapoty, jež se leskne jak velké zrcadlo.

Na zádi nás zaujalo okatě „přiznané“ velké madlo pro otevírání víka kufru a pár vysoko umístěných mlhovek, které jsou tak dobře viditelné.

Tablet centrem pozornosti

Podobně jako exteriér prodělal také interiér zásadní změnu stylu. Zatímco v posledních pěti letech zdůrazňovala palubní deska i30 vertikální linie, nyní podtrhuje horizontální. V testovaném provedení s příplatkovým osmipalcovým displejem multimediálního systému je to právě on, kdo na sebe strhává největší pozornost. Po vzoru aut prémiových značek ční do prostoru, vzhledem k silnému rámečku s manuálními tlačítky je ale celý modul nezvykle velký a snad až příliš dominantní.

TEST 2012: Hyundai i30 1,6 GDI: Konec dlouhodobého testu

Samotná přístrojová deska zeštíhlela, je úhlednější, působí hodnotně a daří se jí maskovat rozdíly mezi měkkými a tvrdými plasty, které vypadají na pohled stejně. Hyundai upustil od křiklavého modrého podsvícení, tuto barvu využívá v decentnější míře a přístrojový štít coby zdroj hlavních informací pro řidiče sází na příjemnější bílou. Minulostí jsou i ozdobné rámečky jednotlivých budíků, výsledkem čehož je lehce ponurý dojem. Z hlediska přehlednosti ani čitelnosti však nelze přístrojům nic vytknout, naopak jdou příkladem.

Volbě materiálů i zpracování věnoval Hyundai chvályhodnou péči, otázkou je snad jen životnost lesklého plastu kolem vnitřních klik dveří. Tento typ povrchu bývá náchylný k poškrábání od nehtů a prstenů.

Méně je více

U Hyundaie vědí, že bez dotykové obrazovky to v dnešním světě aut zkrátka nejde, míra digitalizace i30 je ale naštěstí zdravá. Centrální obrazovka je dobře na očích, má logicky poskládané menu s příjemnou grafi kou a velké ikony, do kterých se i za jízdy snadno trefuje. Praktická tlačítka hlavních funkcí po stranách displeje jsou prvkem, který u aliance Hyundai-Kia vytrvale chválíme. Stejně tak skutečnost, že přepínač stabilizačního systému, asistentu pro jízdu v pruzích nebo regulátor podsvícení přístrojů nezmizely v digitálním menu, ale zachovaly si praktická klasická tlačítka vlevo od volantu. Překvapilo nás, jak moc konstruktéři zvýhodnili přední cestující v možnostech dobíjení nejrůznějších multimediálních zařízení. Zatímco vpředu najdete dvě zásuvky 12V a port USB k tomu, v zadní části interiéru jste bez proudu.

Omezená nabídka

Hyundai má v případě modelu i30 poněkud limitovanou možnost konfigurace. Jednotlivé stupně lze vždy kombinovat jen s několika motory a dovybavit si je jen několika pakety. Model Entry je dostupný pouze s nejslabším benzinem a dieselem. Obsahuje nejběžnější potřebné prvky: bezpečnostní výbavu včetně samočinného brzdění, elektrická přední okna a zrcátka, dálkové centrální zamykání, tempomat, rádio s ovládáním na volantu a klimatizaci. Což není špatné, základní i30 však hyzdí černá zrcátka a kliky (octavia po faceliftu už od toho ustoupila). Druhá výbav Trikolor, která se tváří jako optimální střed, toho bohužel nenabízí o mnoho více. Pravda, zrcátka a kliky již v barvě má, dále však přidává jen lepší sedadla s výškovým nastavováním u řidiče, volič jízdních režimů, bluetooth handsfree a možnost připlatit si 20.000 Kč za paket s litými koly, koženým volantem, denním svícením LED, mlhovkami a zadními parkovacími senzory.

Hyundai i30 má kompletní ceník. Stojí stejně jako starší kombi

Pokud chcete mít vyhřívaná přední sedadla (u zadních se to nabízí), navigaci nebo dvouzónovou klimatizaci či diodové světlomety, máte smůlu - musíte sáhnout po specifikaci Style. Lepší klimatizaci dostanete v ceně, za navigaci se připlácí 25.000 Kč, světlomety LED se však nabízejí jen v obsáhlém paketu za 70.000 Kč (zahrnuje i navigaci). Navíc nejvyšší výbavu dostanete jen s nejvýkonnějšími motory. Verze 1.6 CRDi 100 kW s výše zmíněným paketem vyjde na 609.990 Kč. Například přední parkovací senzory se však k i30 nedodávají vůbec. Testovaný model byl ze zaváděcí nabídky, kde bylo možné mít prvky z výbavy Style i ke slabším motorům. Cenově vyjde hyundai dráže než francouzští konkurenti nebo Kia Cee´d. Hyundai stojí podobně jako Seat Leon a není o moc levnější než VW Golf, ten si však lze alespoň detailně specifikovat.

Pořizovací náklady Fiat Tipo 1.6 MultiJet 88 kW Hyundai i30 1.6 CRDi 81 kW
Základní cena 400 235 Kč (Active) 479 990 Kč (Trikolor)
Cena verze Světa motorů 404 735 Kč (Active + Bluetooth) 479 990 Kč (Trikolor)
Výbava verze Světa motorůČelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace 8200 Kč Ne
Světlomety LED NeNe
Vyhřívání před./zadních sedadel 4400 Kč/NeNe/Ne
Zadní/přední parkovací senzory 4000 Kč/Ne 20 000 Kč*/Ne
Litá kola 12 500 Kč (16“) 20 000 Kč* (15“)
Navigace 19 200 Kč Ne
Dešťový/světelný senzor Ne/Ne Ne/Ano
Tempomat 2800 Kč Ano
Bezklíčkové odemykání NeNe
Metalíza 13 000 Kč 16 900 Kč
Porovnání cen 404 735 Kč (100 %) 479 990 Kč (o 19 % horší)
Známka** 1,00 2,00 **
Paket zahrnující litá kola, kožený volant, mlhovky a zadní parkovací senzory, **Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

Více je méně

Hyundai i30 generaci od generace nepatrně roste. Z původních 4270 mm přes 4300 mm druhého pokolení se aktuálně zastavil na hodnotě 4340 mm. Po celých deset let ale zůstává věrný rozvoru 2650 mm. Nakládá s ním ale různě, což mimo jiné znamená, že se i30 uvnitř mezigeneračně zmenšilo. Redaktor výšky 178 cm má při optimálním nastavení řidičova sedadla na svou postavu vzadu o 7 cm méně místa před koleny než v předchůdci, testovaném v SM 6/2012. Důvodů může být řada: větší délka kufru, odlišná pozice i konstrukce sedadel, jiný poměr mezi délkou kabiny a motorového prostoru. V každém případě se hyundai posouvá z pozice rekordmana nižší střední třídy někam k průměru. Žádné drama se ale nekoná, „sám za sebe“ se s pěticentimetrovou rezervou usadil i kolega Jeník se 191 cm výšky. Hlavně on pak ocenil větší výšku zadní části interiéru, za kterou stojí rovná střecha – méně sportovní silueta zde přináší ovoce.

Rozměrové srovnání s předchůdcii30 (2016) i30 (2012) i30 (2007)
Délka (mm) 4340 4300 4270
Šířka (mm) 1795 1780 1775
Výška (mm) 1455 1470 1480
Rozvor (mm) 2650 2650 2650
Kufr (l) 395/1301 378/1316 340/1250

Co se týče šířky interiéru, i30 se drží zavedených zvyklostí a žádným směrem nevyčnívá. Vpředu je nabídka prostoru štědrá, dozadu se tři dospělí usadí, prostřední už se ovšem musí připravit na obvyklé kompromisy: nedostatek místa v ramenou, tvrdé sedadlo a nízkou hlavovou opěrku. Po stranách se naopak sedí příjemně výš se solidně podepřenými stehny, body strháváme za nedostatečný výsuv opěrek a nemožnost zastrčit chodidla pod přední sedáky, jsou-li spuštěny do nejnižší polohy.

Sedadla řidiče a spolujezdce patří v rámci třídy k lepšímu průměru. Mají dobře dimenzované rozměry, příjemně obepínají tělo a tuhost výplní je komfortní i po celém dni za volantem. Kolega dlouhán by potřeboval vysunout hlavovou opěrku výš, bonusová možnost podélného seřizování tuto pihu nevynahradí.

V části o prostoru se sluší zmínit i odkládací místa. Na ta u hyundaie docela mysleli, po interiéru je jich dostatek a jsou prakticky řešená. Kdo si zvykl na měkce čalouněné schránky škodovky nebo volkswagenu, musí se připravit na to, že odložené klíče a mince budou zase drnčet.

TEST 2011: Hyundai i30 1,4 CVVT Trikolor – Knedlo, vepřo, kimchi

Posilovna

Při nakládání zavazadel si zaposilujete. Výška nákladové hrany 73 cm nad vozovkou se mezigeneračně nezměnila a patří dál mezi „rekordmany“ segmentu. Hyundai si polepšil základním objemem kufru, který povyrostl z 378 l na 395 l, což novinku tabulkově řadí k lepšímu průměru. Ve skutečnosti ale zavazadelník nepůsobí zrovna jako loďák. Litry nahání hlavně šířkou mezi podběhy 105 cm, což je o pár čísel víc, než bývá obvyklé. Využitelná délka ani výška ovšem nijak nevyčnívají ze zavedených standardů. Nejvyšší výbava Style zahrnuje variabilní podlážku, s jejíž pomocí můžete vyrovnat schod po sklopení opěradel, ale manipulace s falešným dnem je trochu krkolomná. Pro stěhovavé typy může být důležité upozornění na menší vstupní otvor do kufru, naopak potěší víko otevíratelné do výšky 185 cm.

Naměřené hodnoty
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 173/5
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 92-102/96
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-9/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 148/146
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 144/135
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 48/49 x 50
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 70 x 99
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 73/185

1/3 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Novela služebního zákona má omezit mandát šéfů úřadů, náměstků a ředitelů sekcí Novela služebního zákona má omezit mandát šéfů úřadů, náměstků a ředitelů sekcí

Jmenování některých státních úředníků pouze na dobu pěti…

A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy

Evropský výrobce letadel Airbus prodlouží projekt na…

Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA

Bývalý významný člen volebního štábu Donalda Trumpa Rick…

SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne

K zákonnému posílení odpovědnosti zástupců státu za…

 
 

Přidat názorDiskuse: Hyundai i30 1.6 CRDi – Opravdu ujede všem?







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

 



Hyundai i30 fastback odhalil český ceník. Úvodní limitka je hodně lákavá! Hyundai i30 fastback odhalil český ceník. Úvodní limitka je hodně lákavá!

Zatímco hodnotu sesterského kombi i hatchbacku již známe,…

Hyundai odstartoval výrobu i30 fastback, kolik kusů vyzyvatele Octavie vznikne ještě letos? Hyundai odstartoval výrobu i30 fastback, kolik kusů vyzyvatele Octavie vznikne ještě letos?

V Nošovicích zahajují výrobu modelu i30 fastback, vznikat…

 



 
Vývoj řadicích pák napříč historií. Od jednoduchých klacků po vyspělé automaty

Vývoj řadicích pák napříč historií. Od jednoduchých klacků po vyspělé automaty

Dnes 15:22

Jak vypadaly řadicí páky před více než 110 lety? A jak vypadají dnes? Škodovka nabízí unikátní průřez historií svých řešení.




Blesk.cz

Google kopíruje Facebook. Telefonní appka dostane stejné bubliny, jako má Messenger

Google kopíruje Facebook. Telefonní appka dostane…

Telefonní aplikaci od Googlu bude možné sbalit do bubliny podobně, jako to už pár let umí Messenger (ve…

Temné tajemství Karla Gotta: Vlastní mámě zapřel vnučku! Zemřela, aniž by to tušila

Temné tajemství Karla Gotta: Vlastní mámě zapřel…

Dlouhá léta žil Karel Gott (78) jako svobodný mládenec, což jeho rodiče, hlavně maminku, velmi znepokojovalo. A…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

Česko – Kanada 4:6. Hořký konec olympiády, hokejisté jsou bez medaile

Česko – Kanada 4:6. Hořký konec olympiády, hokejisté…

Útok na vysněné zlato na olympijském turnaji v Pchjongčchangu českým hokejistům nevyšel a z Jižní Koreje se…

 

Reflex.cz

Záhady tajuplných civilizací: Kam zmizely? A žijí jejich potomci?

Záhady tajuplných civilizací: Kam zmizely? A žijí…

Na světě není člověka, jemuž by se za život nepodařilo něco neztratit. Ať už se jedná o předmět menší či větší…

Bábek: Voliči Babiše či Okamury se shromažďují kolem jednoduchých sdělení. Demokraté jsou rozdělení

Bábek: Voliči Babiše či Okamury se shromažďují kolem…

„Fragmentace je to, co nás posunuje do situace, kde jsme dnes. Bezmezně vládne Andrej Babiš, Miloš Zeman se…