Hyundai i30 naživo: Kvalitní auto, překvapení se však nekoná
Hyundai poslal do světa první informace o nové generaci modelu i30 už na začátku září, na první osobní seznámení ale došlo až v rámci pařížského autosalonu. Vůz je zde největší hvězdou korejské značky, pravdou ale zůstává, že kdyby se nejednalo o tak důležitý model, pravděpodobně jej přehlédnu. Všichni víme, že je v dnešní době design karoserie snad ještě důležitější než užitná hodnota, přičemž právě tvary jsou z mého pohledu asi největším zklamáním.
Když Hyundai zveřejnil vůbec první fotky nové i30, tehdy se jednalo pouze o boční siluetu, příď a záď, přirovnal jsem ji k BMW. Po prvním setkání naživo se ale můj názor dost změnil. Zejména přední světla mi nejvíce připomínají první generaci, absence fluidních linek vůz v rámci segmentu poslala někam doprostřed startovního pole, a když jsem viděl tvar zadního sloupku, vybavil se mi Fiat Tipo nebo Peugeot 308. Přitom zadní lampy vůbec nevypadají zle, stejně jako opticky kratší páté dveře, celek je ale trochu neslaný a nemastný. Je to škoda, pokud uvážíme, že Hyundai design umí – příkladem je například SUV Tucson…
Jestli mi dokáže u korejských vozů něco opravdu vyrazit dech, jsou to v dnešní době stále ještě dost rozšířené šedé plasty. Nemám je rád. Jeden z vystavených exemplářů se jim bohužel nevyhnul a tím si podryl snahu o estetický zážitek. Přitom samotná přístrojová deska rozhodně nevypadá zle! Libí se mi široký plovoucí displej infotainmentu, do rukou perfektně padnoucí volant a přehledný přístrojový štít, jenom z toho tak nějak nemám radost.
Velký důraz byl kladen na kvalitu materiálů – jedná se standard značky s měkčenými plasty na dveřích a v horní části přístrojové desky, cokoliv pod úrovní středových výdechů ventilace je ale tvrdé jako kámen. S malým plastovým dílem mezi samotnými výdechy (jeho součástí je tlačítko výstražných světel) si také mohli ve výrobě více pohrát – vypadá totiž, jako by si jej Korejci vypůjčili z úplně jiného auta. Co se mi ale naopak hodně líbí, je rozměrná schránka před řadicí pákou, případně voličem automatu. Schováte tam peněženku, telefon, klíče, nebo klidně i pečené kuře.
Už minulá generace modelu i30 na tom nebyla špatně s posazem za volantem a vnitřním prostorem, přičemž tohoto standardu se drží i novinka. Vpředu se sedí královsky, delší sedáky velmi dobře podepírají stehna a v loktech i nad hlavou je místa dostatek. Trochu horší už je to ale vzadu - chybějící centimetry nad hlavou měla u konkrétního exempláře na svědomí přítomnost velkého prosklení, s prostorem před koleny to zase bylo podobné jako v novém Riu. Za sebe se s trochou snažení sednu, koleny už se ale dotýkám zadní části předního opěradla.
Poslední zastávkou je zavazadlový prostor. Základní objem činí 395 litrů, sklopením zadních opěradel dostanete 1301 litrů, pod bytelnou podlážkou najdete plnohodnotnou rezervu, a překvapivě lehké páté dveře uzvedne snad i mimino. Uvidíme, s čím dorazí verze kombi, která je po vzoru předchozích generací taktéž v plánu.
Hyundai i30 – technická data nabízených motorů | |||||||
Motor | 1.4 MPI | 1.0 T-GDI | 1.4 T-GDI | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi | 1.6 CRDi |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 998 | 1353 | 1582 | 1582 | 1582 | 1582 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 73/6000 | 88/6000 | 103/6000 | 70/4000 | 81/4000 | 100/4000 | 100/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 134/4000 | 171/1500-4000 | 242/1500 | 280/1500-2000 | 280/1500-2500 | 280/1500-3000 | 300/1750-2500 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M (7DS) | 6M | 6M (7DS) | 6M | 7DS |