Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 1,6 GDI: Konec dlouhodobého testu

Diskuze (255)
Po půl roce opouští Hyundai i30 redakční garáž. Jak se nám žilo s atmosférickou šestnáctistovkou?

Půlroční test Hyundaie i30 dospěl do samotného závěru. Začínali jsme v únoru s 31 kilometry na počítadle, do začátku září se stav posunul na hodnotu 19085 km.

Sluší se zrekapitulovat základní fakta: motor 1,6 GDI/99 kW, výbava Trikolor s paketem Premium a vestavěnou navigací. Ceníková cena daného vozu je 483.890,- Kč, aktuální tržní hodnota podle databáze Eurotax činí 324 tisíc korun.

Během půlročního nasazení se Hyundai podíval do servisu celkem dvakrát. Jednou zcela plánovaně, na začátku dubna na výměnu zimních pneumatik za letní. Podruhé jsme servis vyhledali kvůli opravě dvou menších nedostatků. A tím se dostáváme k výčtu závad:

Vysmeknutá hadička ostřikovače světlometu: na jaře se začala z nádobky ostřikovačů nenápadně ztrácet kapalina. Hladina podezřele často padala těsně pod úroveň, kdy palubní počítač hlásil nízký stav náplně. Diagnostika v servise Hyundai byla rychlá a jednoznačná: únik přes ostřikovač pravého světlometu, kde se uvolnila trubička pro přívod kapaliny. „Příčinou bylo pravděpodobně zvýšení tlaku v trysce ostřikovače následkem nečistoty v ostřikovací směsi,“ je oficiální stanovisko importéra k této závadě.

Chybové hlášení na displeji navigace: po 12 tisících kilometrech na obrazovce navigace vyskočilo chybové hlášení application error. Po stisknutí volby OK zmizelo, ale znovu naskočilo po každém nastartování. Řešení bylo v našem případě rychlé jednoduché – výměna celé navigace za jinou. Demontovaná jednotka ale putovala na servis a závěr byl jednoduchý: „Problémem byla softwarová chyba. Po nahrání nového progamu funguje již bez závad včetně češtiny.“

Oloupaný potah volantu: nejprve se odloupnul jenom malý kousek, ale během pár tisíc kilometrů postihlo odpadávání vrchní vrstvy celou levou polovinu koženého volantu. Verditk při vracení vozu nás překvapil a potěšil: „V rámci záruky toto poškození opravujeme – výměnou dílu za nový, který je již odolnější proti otěru.“

Poškozený kryt zavazadlového prostoru: občas se něco pokazí kvůli nešikovnosti uživatele. To je případ promáčklé boční hrany na krytu zavazadlového prostoru, který drhnul o sousední plastový díl a někdy vysmeknul plato z držáků.

Pohled redaktora (Aleš Jungmann)
Nová i30 se šestnáctistovkou pod kapotou byla příjemným společníkem. Ze začátku jsme z ní byli velice příjemně překvapeni, časem však nadšení (alespoň u mě) trochu opadlo. Po přezutí ze zimních šestnáctek na letní sedmnáctipalcové pláště se totiž znatelně snížil jízdní komfort a zvýšil hluk na palubě. Chválený motor 1,6 GDI se časem sice trochu okoukal, auto jako celek však až na pár zaškobrtnutí fungovalo docela dobře.

Jinak auto završilo půlroční působení v dobrém stavu. Letní pneumatiky Hankook Ventus Prime 2 nejevily ani po 12 tisících kilometrech známky opotřebení. Motorový olej nebylo po celou dobu potřeba dolívat. Na konci, stále 10915 km před předepsanou výměnou, byla jeho hladina v naprostém pořádku.

Tmavá barva oleje dokládá tvorbu sazí, které jsou typickým rysem provozu přímovstřikových motorů. Nejedná se ale o negativní jev, jen vlastnost. Naopak nedochází k ředění oleje benzinem, jak se děje u zážehových motorů s nepřímým vstřikováním paliva.

Během 19 tisíc kilometrů jsme spálili celkem 1462 litrů benzinu, který vyšel 54 tisíc korun. Výsledkem je tedy průměrná spotřeba 7,68 l/100 km (s téměř stoprocentním podílem jízdy ve městě a po dálnici) a náklady na palivo ve výši 2,85 Kč/km.

Z dalších výdajů bychom neměli zapomínat na sadu zimních kol a Hyundai pojištění (povinné ručení, havarijní pojištění, nulová spoluúčast) s roční sazbou 2,75 % z ceny vozu. V našem případě tedy 13 tisíc na rok.

Hyundai i30 - přehled výdajů
litý disk Hyundai R163.626,- za ks14.504,-
zimní pneumatika Nokian WR22.300,- za ks9.200,-
Hyundai pojištění na rok2,75 % z ceny vozu13.307,-
palivo1462 l54.396,-
servisní prohlídkapo 30 tkm4.751,-

Servisní prohlídky se testovaný vůz v našich rukách nedočkal, neuplynul totiž stanovený interval 30 tisíc km (resp. 12 měsíců). Doporučená cena základní prohlídky činí 4.751,- Kč. Pokud uplyne roční lhůta bez dosažení stanoveného nájezdu, čeká auto jen výměna oleje v motoru (doporučená cena 2.792,- Kč). Prohlídka v plném rozsahu je pak stanovena na okamžik ujetí 30 tisíc km nebo dva roky od uvedení do provozu. Mimochodem, majitelé dieselových i30 mají pravidelnou údržbu dražší: za běžnou návštěvu v servisu utratí 6.134,- Kč.

hyundai novemodely testy hyundai novemodely testy
Hyundai i30 1,6 GDI
první test
hyundai novemodely testy hyundai novemodely testy
Hyundai i30 1,6 GDI vs. VW Golf 1,4 TSI
hyundai novemodely testy hyundai novemodely testy
Hyundai i30 1,6 GDI vs. Chevrolet Cruze 1,8
hyundai novemodely testy hyundai novemodely testy
Hyundai i30 1,6 CRDi AT vs. 1,6 GDI
hyundai novemodely testy hyundai novemodely testy
Hyundai i30 1,6 GDI vs. Renault Mégane 1,2 TCe
hyundai novemodely testy hyundai novemodely testy
Hyundai i30 1,6 GDI vs. Kia Cee’d 1,6 GDI DCT
hyundai novemodely testy hyundai novemodely testy
Test spotřeby: Opel Ampera vs. Hyundai i30
hyundai novemodely testy hyundai novemodely testy
Hyundai i30 kombi 1,6 GDI

Jak se cestuje s benzinovou i30?
Nejdelší cesta vedla do Anglie. Ostrovní silnice jsou ideální prostředí pro dosahování nízké spotřeby paliva – jezdí se svižně, ale plynule, a cesty nekřižují vysoké hory. A právě zde i30 poháněná nejsilnějším benzinovým motorem 1,6 GDI (výkon 99 kW) narazila na své ekonomické limity. Dostat se se spotřebou pod 6 l/100 km při běžných rychlostech zkrátka nejde. Upozorňujeme ale, že náš vůz má 17palcová kola, s menšími pneumatikami může být situace lepší.

Na strmých belgických okreskách, které i30 zavedly mimo jiné na okruh ve Spa, už šestnáctistovka potřebovala zhruba o litr víc. Sedmilitrová spotřeba platí i pro dálniční přesuny – v případě, že dlouhodobě držíme obvyklých 130 km/h. Takto jde například dojet z Lucemburku až do Prahy (700 km) a využít tak naplno výhodu levného lucemburského benzinu.

Průjezd přes Německo ale umožňuje vyzkoušet i podstatně vyšší rychlosti. Hyundai udává maximum 195 km/h a s trochou trpělivosti může rychloměr opravdu líznout dvoustovku. Jako dlouhodobě udržitelná rychlost se ale ukázalo 180 km/h, které středně zatížená i30 dokáže snadno držet i do kopce.

Hyundai je i ve vysokých rychlostech směrově stabilní, navíc se ztrácí relativní hlučnost motoru, která je nejvýraznější mezi 140 a 170 km/h. Samozřejmě ale není nic zadarmo, a tak je potřeba počítat s průměrnou spotřebou 11 l/100 km. To je o polovinu víc než při běžnější stotřicítce.

Diskuze (255)
Avatar - Ronault.
28. 9. 2012 19:34
Re: Žádná sláva
To je onen problém, co mám info z továrny, tak tyhle kusy pro novináře prošly mnohem důkladnější kontrolou a některé vrzající a nesedící části se ještě dodatečně opravovaly...
Avatar - Ronault.
28. 9. 2012 19:32
Re: Zamyšlení nad spotřebou
1,6 VTi, 1,6 16V... a tím to dnes už pomalu ale jistě hasne.
Avatar - escorpion
28. 9. 2012 18:21
Re: Moje zkušenost...
60 tisíc je na polceste. 100 tisíc je ako také kritérium pri hodnotení auta. Spoľahlivosť, opotrebovanie a pod. Inak, si šťastný jedinec, menil som v i30 žiarovky dosť často a prístup bol katastrofálny, takže jedine do servisu ... :no:
Avatar - escorpion
28. 9. 2012 18:16
Re: Žádná sláva
Celková kvalita je nízka. Potvrdzujem ako bývalý majiteľ i30. Vôbec sa mi to nepriznáva ťažko. Zo začiatku ok, ale postupom km sa stále množili chyby a nedostatky (možno subjektívne), ale to som nebol ochotný tolerovať, tak išiel do p..e.
Nie som fanatik a obhajca, ani si nekupujem auto na 10 rokov. 2-3 roky a idem inam. Vždy však na lepšie >:-[]
28. 9. 2012 08:27
Re: Hjoondé - předražená nekvalita které odolám
To máš těžký. I u Mazdy může být nekvalitní kus. Já jsem koupil maželce Mazdu3 v roce 2006 a do tří měsíců od předání měla tři vážné závady (naposledy to byla lambda sonda - auto dokázalo jet pouze v servisním režimu). Tak nám vrátili peníze.