V Hyundai se chtějí platově přiblížit k jiným automobilkám v ČR

V Hyundai se chtějí platově přiblížit k jiným automobilkám v ČR

 

Odbory nošovické automobilky Hyundai požadují v kolektivním vyjednávání po vedení, aby se platy zaměstnanců přiblížily mzdám v jiných automobilkách v Česku, řekl ČTK předseda odborů Hyundai Radek Kuchař.

Během současného vyjednávání o nových kolektivních smlouvách se dožadují navýšení platů i odboráři ve dvou největších tuzemských automobilkách - ve Škodě Auto a v TPCA. Jejich dělníci ale podle odborů v průměru berou o 10.000 korun měsíčně víc než v Hyundai.

Ve Škodě Auto pokračovalo kolektivní vyjednávání minulý čtvrtek třetím kolem. Podle týdeníku Škodovácký odborář se právě na tomto zasedání začalo teprve jednat o mzdách. O konkrétních požadavcích zatím obě strany mlčí. Cílem odborů je uzavřít dohodu na jeden rok, tedy do 31. března 2011 s růstem tarifu nad očekávanou inflaci a také určitým procentem navýšit jeho hodnotu.

Firma ovšem již dříve naznačila, že by růst mezd nejraději na dva roky zamrazila. Podle předsedy škodováckých odborů Jaroslava Povšíka přijdou odbory s rozumným požadavkem odpovídajícím současnému stavu odbytu, ekonomiky firmy a krizi na automobilových trzích. V automobilce nyní pracuje asi 24.500 lidí, průměrná dělnická mzda je zhruba 26.500 korun.

Vyšší platy chtějí pro zaměstnance vyjednat i odbory kolínské TPCA. Obě strany si už vyjasnily svoje postoje, podrobnosti ale nezveřejnily. "Následuje standardní vyjednávání za účasti vedení firmy. Další podrobnosti z kolektivního vyjednávání však do jeho skončení nekomentujeme," řekl ČTK mluvčí automobilky Radek Kňava. Předpokládá, že výsledky budou zveřejněny na konci března. TPCA má zhruba 3600 zaměstnanců. Průměrná mzda v podniku činí 30.800 korun, na dělnických pozicích je 26.800 korun.

Odboráři společnosti Hyundai již předložili vedení automobilky v rámci návrhu nové kolektivní smlouvy požadavek na zvýšení platů. V Hyundai se údajně průměrná mzda v dělnických profesích nyní pohybuje kolem 16.000 korun. V současné době zaměstnává přes 2200 lidí. "K procentnímu navýšení se nechci vyjadřovat, ale určitě bychom se chtěli platově přiblížit k ostatním automobilkám v České republice, abychom měli alespoň trošku srovnatelné platy," Kuchař.

Odboráři také chtějí získat pro zaměstnance, kteří už v nošovické firmě pracují jeden rok, o tři dny dovolené navíc a vyjednat zvýšení rizikových příplatků za hlučnost a prašnost. Také požadují, aby se vyřešila otázka přesčasů, kvůli kterým loni vyhlásili stávkovou pohotovost. Podle nich už nesmí být nařizovány systematicky a pravidelně kvůli dohánění výroby. Jejich množství má zůstat upraveno podle zákoníku práce, tedy maximálně osm hodin týdně.

Nyní zástupci zaměstnanců čekají, jak se k návrhu nové smlouvy vyjádří zaměstnavatel. "V příštím týdnu bychom se měli poprvé sejít, kdy nám zřejmě předají nějaké připomínky k našemu návrhu," řekl ve čtvrtek ČTK Kuchař. Navýšení mezd je podle něho prioritou odborů. Mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk ČTK řekl, že v průběhu jednání se nebude vedení k návrhu odborářů vyjadřovat.

V kopřivnické automobilce Tatra je kolektivní smlouva stále v platnosti, protože byla již dříve podepsána na dva roky. Obě strany pouze vyjednávají o dodatku, který se například týká případného vyplácení bonusů. "Po loňském špatném roce samozřejmě nemůžeme uvažovat o žádném navýšení platů. Ale chceme alespoň vyjednat vyplácení bonusu, který je složkou odměňování. Ten by se začal vyplácet, kdyby se firmě zlepšil hospodářský výsledek," uvedl odborový předák Tatry Pavel Baroň.

Kopřivnické automobilce loni klesly tržby o 45 procent. Firmu muselo během jednoho roku opustit téměř 1400 zaměstnanců. Na začátku letošního roku zaměstnávala 2280 lidí. V současné době podle odboráře pracuje většina zaměstnanců Tatry na zkrácený pracovní úvazek - 30 hodin týdně. Pobírají 80 procent mzdy. Podle odborářů si předloni vydělali lidé v automobilce v průměru kolem 24.000 korun. Loni byly mzdy zmraženy, v průběhu roku pak lidé kvůli krizi začali pobírat čtyři pětiny platu.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) vstupují letos odbory většinou do kolektivního vyjednávání s požadavkem pětiprocentního nárůstu platů. Naopak firmy jsou připraveny zvednout mzdy v rozmezí od jednoho do 1,5 procenta. "Ve firmách v automobilovém průmyslu, kde již byly uzavřeny kolektivní smlouvy nebo kde nejsou odbory, byl dohodnut nárůst zhruba kolem 1,5 procenta," řekl ČTK ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Vzhledem k tomu, jaký byl platový nárůst mezi roky 2008 a 2009, kdy to bylo pouze 0,73 procenta, se podle něho jedná o určitou stabilizaci. "Myslím, že nárůst kolem 1,5 procenta by byl pro firmy přijatelný. Pěti a víceprocentní nárůsty asi nepřipadají v době stále probíhající ekonomické recese a nejistoty firem jako reálné," dodal Šípek. Podle údajů SAP činila loni průměrná mzda v dělnických profesích vyčíslená dohromady za všechny tři největší automobilky téměř 26.000 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Tatra TPCA Hyundai

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Miss Jandová po propuštění z Bohnic: Přibrala 8 kilo a musí hubnout!

Miss Jandová po propuštění z Bohnic: Přibrala 8 kilo…

Půl roku po propuštění z psychiatrické léčebny v Bohnicích, kde se měsíc léčila z panické ataky, se chce misska…

Dětský den s Jakubem Vágnerem: Rybář zve všechny malé i velké na atraktivní program!

Dětský den s Jakubem Vágnerem: Rybář zve všechny…

Rybářská školička, spousta atrakcí, hudební vystoupení, to je jen pár důvodů, proč v sobotu 3. června vyrazit na…

 

iSport.cz

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba a Mchitarjan

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v historii vyhráli Evropskou ligu. Svěřenci Josého Mourinha ve finále ve…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…