Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Hyundai se chtějí platově přiblížit k jiným automobilkám v ČR

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Odbory nošovické automobilky Hyundai požadují v kolektivním vyjednávání po vedení, aby se platy zaměstnanců přiblížily mzdám v jiných automobilkách v Česku, řekl ČTK předseda odborů Hyundai Radek Kuchař.

Během současného vyjednávání o nových kolektivních smlouvách se dožadují navýšení platů i odboráři ve dvou největších tuzemských automobilkách - ve Škodě Auto a v TPCA. Jejich dělníci ale podle odborů v průměru berou o 10.000 korun měsíčně víc než v Hyundai.

Ve Škodě Auto pokračovalo kolektivní vyjednávání minulý čtvrtek třetím kolem. Podle týdeníku Škodovácký odborář se právě na tomto zasedání začalo teprve jednat o mzdách. O konkrétních požadavcích zatím obě strany mlčí. Cílem odborů je uzavřít dohodu na jeden rok, tedy do 31. března 2011 s růstem tarifu nad očekávanou inflaci a také určitým procentem navýšit jeho hodnotu.

Firma ovšem již dříve naznačila, že by růst mezd nejraději na dva roky zamrazila. Podle předsedy škodováckých odborů Jaroslava Povšíka přijdou odbory s rozumným požadavkem odpovídajícím současnému stavu odbytu, ekonomiky firmy a krizi na automobilových trzích. V automobilce nyní pracuje asi 24.500 lidí, průměrná dělnická mzda je zhruba 26.500 korun.

Vyšší platy chtějí pro zaměstnance vyjednat i odbory kolínské TPCA. Obě strany si už vyjasnily svoje postoje, podrobnosti ale nezveřejnily. "Následuje standardní vyjednávání za účasti vedení firmy. Další podrobnosti z kolektivního vyjednávání však do jeho skončení nekomentujeme," řekl ČTK mluvčí automobilky Radek Kňava. Předpokládá, že výsledky budou zveřejněny na konci března. TPCA má zhruba 3600 zaměstnanců. Průměrná mzda v podniku činí 30.800 korun, na dělnických pozicích je 26.800 korun.

Odboráři společnosti Hyundai již předložili vedení automobilky v rámci návrhu nové kolektivní smlouvy požadavek na zvýšení platů. V Hyundai se údajně průměrná mzda v dělnických profesích nyní pohybuje kolem 16.000 korun. V současné době zaměstnává přes 2200 lidí. "K procentnímu navýšení se nechci vyjadřovat, ale určitě bychom se chtěli platově přiblížit k ostatním automobilkám v České republice, abychom měli alespoň trošku srovnatelné platy," Kuchař.

Odboráři také chtějí získat pro zaměstnance, kteří už v nošovické firmě pracují jeden rok, o tři dny dovolené navíc a vyjednat zvýšení rizikových příplatků za hlučnost a prašnost. Také požadují, aby se vyřešila otázka přesčasů, kvůli kterým loni vyhlásili stávkovou pohotovost. Podle nich už nesmí být nařizovány systematicky a pravidelně kvůli dohánění výroby. Jejich množství má zůstat upraveno podle zákoníku práce, tedy maximálně osm hodin týdně.

Nyní zástupci zaměstnanců čekají, jak se k návrhu nové smlouvy vyjádří zaměstnavatel. "V příštím týdnu bychom se měli poprvé sejít, kdy nám zřejmě předají nějaké připomínky k našemu návrhu," řekl ve čtvrtek ČTK Kuchař. Navýšení mezd je podle něho prioritou odborů. Mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk ČTK řekl, že v průběhu jednání se nebude vedení k návrhu odborářů vyjadřovat.

V kopřivnické automobilce Tatra je kolektivní smlouva stále v platnosti, protože byla již dříve podepsána na dva roky. Obě strany pouze vyjednávají o dodatku, který se například týká případného vyplácení bonusů. "Po loňském špatném roce samozřejmě nemůžeme uvažovat o žádném navýšení platů. Ale chceme alespoň vyjednat vyplácení bonusu, který je složkou odměňování. Ten by se začal vyplácet, kdyby se firmě zlepšil hospodářský výsledek," uvedl odborový předák Tatry Pavel Baroň.

Kopřivnické automobilce loni klesly tržby o 45 procent. Firmu muselo během jednoho roku opustit téměř 1400 zaměstnanců. Na začátku letošního roku zaměstnávala 2280 lidí. V současné době podle odboráře pracuje většina zaměstnanců Tatry na zkrácený pracovní úvazek - 30 hodin týdně. Pobírají 80 procent mzdy. Podle odborářů si předloni vydělali lidé v automobilce v průměru kolem 24.000 korun. Loni byly mzdy zmraženy, v průběhu roku pak lidé kvůli krizi začali pobírat čtyři pětiny platu.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) vstupují letos odbory většinou do kolektivního vyjednávání s požadavkem pětiprocentního nárůstu platů. Naopak firmy jsou připraveny zvednout mzdy v rozmezí od jednoho do 1,5 procenta. "Ve firmách v automobilovém průmyslu, kde již byly uzavřeny kolektivní smlouvy nebo kde nejsou odbory, byl dohodnut nárůst zhruba kolem 1,5 procenta," řekl ČTK ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Vzhledem k tomu, jaký byl platový nárůst mezi roky 2008 a 2009, kdy to bylo pouze 0,73 procenta, se podle něho jedná o určitou stabilizaci. "Myslím, že nárůst kolem 1,5 procenta by byl pro firmy přijatelný. Pěti a víceprocentní nárůsty asi nepřipadají v době stále probíhající ekonomické recese a nejistoty firem jako reálné," dodal Šípek. Podle údajů SAP činila loni průměrná mzda v dělnických profesích vyčíslená dohromady za všechny tři největší automobilky téměř 26.000 korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
2. 3. 2010 08:38
Re: odbory
V soukromé firmě nejsou odboráři kašpárci a rozhodně je nelze porovnávat s B-ligou socdem sedící v Praze a vyvolávající politicky motivovbané stávky ve veřejných a dotovaných (a zatraceně prodělečných - viz. chronická zadluženost Českých drah)podnicích v rámci předvolebního boje. Dělají svoji práci a paradoxně, při rozumném soužití jsou pro vedení a vlastníky firmy partnerem, který jim umožňuje lidi v jistém směru ovládat.

Nevím, proč by lidi u Ostravy nemohli mít stejné platy jako dělníci v MB nebo Kolíně. Dělají stejnou práci a jejich produkt je víceméně cenově srovnatelný s produkty ostatních firem. Argument, že by měli víc než ostatní je zcestný, proto se tam ten průmysl táhne, aby se postupně zvýšila koupěschopnost a platy stouply všem. Takhle v druhé půlce devadesátých let hořekovali podnikatelé na Mladoboleslavsku, že Škodovka "přeplácí" lidi a oni nemají konkurenceschopnou pracovní sílu.

A mimochodem, ona ta škodovka generovala zisky podobné srovnatelné s Audi a vlastním VW, ale ty platy a bonusy měli mají třetinové až čtvrtinové (kdoví jstli) a ty auta, co dělají stojí stejně tady jako v Německu....

Kecy o uskrovňování v době krize by se měly vztahovat na všechny (když už) a ne jenom na "ty druhé", protože (jak praví klasik), "já mám vždycky málo".....
2. 3. 2010 08:23
Re: indie
Někde jinde, nebo jsi myslel NĚKAM JINAM?
A kam? Do Afriky, nebo rovnou na Měsíc? Těch míst už moc není, takže podobné plácání nesmyslů, jako že to zabalej a půjdou jinam svědčí o absenci znalosti, co (byť jen montovna) vyžaduje. Investice do fabriky, vývoje a třeba marketingu jsou o řády vyšší než náklady mzdové.

Avatar - Ham.
2. 3. 2010 00:09
Re: odbory
Dostanou prdlajs (u Hyundai), proč by asi stavěl někdo montovnu v nejchudším krají s nejnižší průměrnou mzdou? Aby tam zvedl platy na úroveň Prahy nebo středních Čech? Omyl, to to raději zavřou a posunou na východ. Všude se platí podle konkurence a když v daném kraji je průměrná mzda o 30-50% nižší než jinde tak to určitě šéfové u Hudly vědí a bude podle jejich(korejcům lze vyčítat lecos ale na hlavu padlí určitě nejsou) a nebudou skákat podle přání odborových kašpárků.
1. 3. 2010 12:14
odbory
Co si o sobe mysli? Zvysovat platy za teto situace? Letos bude pro tento prumysl hur nez loni, to at si uvedomi. Platy maji celkem slusne, tak co resi... nahrabali si dost pri poslednim vyjednavani, tesne pred krizi a ted by meli byt zticha.. myslim tim odbory ve skodovce. Co se tyce Hyundai, tam povazuji zvyseni mezd za rozumne, tam jsou platy opravdu spatne.