V Hyundai se chtějí platově přiblížit k jiným automobilkám v ČR

V Hyundai se chtějí platově přiblížit k jiným automobilkám v ČR

 

Odbory nošovické automobilky Hyundai požadují v kolektivním vyjednávání po vedení, aby se platy zaměstnanců přiblížily mzdám v jiných automobilkách v Česku, řekl ČTK předseda odborů Hyundai Radek Kuchař.

Během současného vyjednávání o nových kolektivních smlouvách se dožadují navýšení platů i odboráři ve dvou největších tuzemských automobilkách - ve Škodě Auto a v TPCA. Jejich dělníci ale podle odborů v průměru berou o 10.000 korun měsíčně víc než v Hyundai.

Ve Škodě Auto pokračovalo kolektivní vyjednávání minulý čtvrtek třetím kolem. Podle týdeníku Škodovácký odborář se právě na tomto zasedání začalo teprve jednat o mzdách. O konkrétních požadavcích zatím obě strany mlčí. Cílem odborů je uzavřít dohodu na jeden rok, tedy do 31. března 2011 s růstem tarifu nad očekávanou inflaci a také určitým procentem navýšit jeho hodnotu.

Firma ovšem již dříve naznačila, že by růst mezd nejraději na dva roky zamrazila. Podle předsedy škodováckých odborů Jaroslava Povšíka přijdou odbory s rozumným požadavkem odpovídajícím současnému stavu odbytu, ekonomiky firmy a krizi na automobilových trzích. V automobilce nyní pracuje asi 24.500 lidí, průměrná dělnická mzda je zhruba 26.500 korun.

Vyšší platy chtějí pro zaměstnance vyjednat i odbory kolínské TPCA. Obě strany si už vyjasnily svoje postoje, podrobnosti ale nezveřejnily. "Následuje standardní vyjednávání za účasti vedení firmy. Další podrobnosti z kolektivního vyjednávání však do jeho skončení nekomentujeme," řekl ČTK mluvčí automobilky Radek Kňava. Předpokládá, že výsledky budou zveřejněny na konci března. TPCA má zhruba 3600 zaměstnanců. Průměrná mzda v podniku činí 30.800 korun, na dělnických pozicích je 26.800 korun.

Odboráři společnosti Hyundai již předložili vedení automobilky v rámci návrhu nové kolektivní smlouvy požadavek na zvýšení platů. V Hyundai se údajně průměrná mzda v dělnických profesích nyní pohybuje kolem 16.000 korun. V současné době zaměstnává přes 2200 lidí. "K procentnímu navýšení se nechci vyjadřovat, ale určitě bychom se chtěli platově přiblížit k ostatním automobilkám v České republice, abychom měli alespoň trošku srovnatelné platy," Kuchař.

Odboráři také chtějí získat pro zaměstnance, kteří už v nošovické firmě pracují jeden rok, o tři dny dovolené navíc a vyjednat zvýšení rizikových příplatků za hlučnost a prašnost. Také požadují, aby se vyřešila otázka přesčasů, kvůli kterým loni vyhlásili stávkovou pohotovost. Podle nich už nesmí být nařizovány systematicky a pravidelně kvůli dohánění výroby. Jejich množství má zůstat upraveno podle zákoníku práce, tedy maximálně osm hodin týdně.

Nyní zástupci zaměstnanců čekají, jak se k návrhu nové smlouvy vyjádří zaměstnavatel. "V příštím týdnu bychom se měli poprvé sejít, kdy nám zřejmě předají nějaké připomínky k našemu návrhu," řekl ve čtvrtek ČTK Kuchař. Navýšení mezd je podle něho prioritou odborů. Mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk ČTK řekl, že v průběhu jednání se nebude vedení k návrhu odborářů vyjadřovat.

V kopřivnické automobilce Tatra je kolektivní smlouva stále v platnosti, protože byla již dříve podepsána na dva roky. Obě strany pouze vyjednávají o dodatku, který se například týká případného vyplácení bonusů. "Po loňském špatném roce samozřejmě nemůžeme uvažovat o žádném navýšení platů. Ale chceme alespoň vyjednat vyplácení bonusu, který je složkou odměňování. Ten by se začal vyplácet, kdyby se firmě zlepšil hospodářský výsledek," uvedl odborový předák Tatry Pavel Baroň.

Kopřivnické automobilce loni klesly tržby o 45 procent. Firmu muselo během jednoho roku opustit téměř 1400 zaměstnanců. Na začátku letošního roku zaměstnávala 2280 lidí. V současné době podle odboráře pracuje většina zaměstnanců Tatry na zkrácený pracovní úvazek - 30 hodin týdně. Pobírají 80 procent mzdy. Podle odborářů si předloni vydělali lidé v automobilce v průměru kolem 24.000 korun. Loni byly mzdy zmraženy, v průběhu roku pak lidé kvůli krizi začali pobírat čtyři pětiny platu.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) vstupují letos odbory většinou do kolektivního vyjednávání s požadavkem pětiprocentního nárůstu platů. Naopak firmy jsou připraveny zvednout mzdy v rozmezí od jednoho do 1,5 procenta. "Ve firmách v automobilovém průmyslu, kde již byly uzavřeny kolektivní smlouvy nebo kde nejsou odbory, byl dohodnut nárůst zhruba kolem 1,5 procenta," řekl ČTK ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Vzhledem k tomu, jaký byl platový nárůst mezi roky 2008 a 2009, kdy to bylo pouze 0,73 procenta, se podle něho jedná o určitou stabilizaci. "Myslím, že nárůst kolem 1,5 procenta by byl pro firmy přijatelný. Pěti a víceprocentní nárůsty asi nepřipadají v době stále probíhající ekonomické recese a nejistoty firem jako reálné," dodal Šípek. Podle údajů SAP činila loni průměrná mzda v dělnických profesích vyčíslená dohromady za všechny tři největší automobilky téměř 26.000 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše?

Možná vám přijde, že vašich posledních pár dnů nestálo za…

Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana

Polsko podporovalo a podporuje snahy Turecka o vstup do…

Hlavu šéfa finanční správy nechce jen Zaorálek. Přisazují si i další strany Hlavu šéfa finanční správy nechce jen Zaorálek. Přisazují si i další strany

K požadavku volebního lídra ČSSD a ministra zahraničí…

 

Štítky Tatra TPCA Hyundai

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro: Ukázkově kyselý obličej!

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro:…

Její kolegyně se vozí luxusními auty s řidičem, Katie Holmes (38) se nebojí a klidně se vmísí mezi „obyčejné“…

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé úvodní stránky

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé…

Zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page odpočátku tvrdí, že úvodní stránka jejich vyhledávače má být…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně platí už čtvrtou pokutu

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně…

A je to tady znovu! Plzeň dostala od disciplinární komise hokejové extraligy pokutu 10 tisíc korun za chování…

 

Reflex.cz

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…