V Hyundai se chtějí platově přiblížit k jiným automobilkám v ČR

V Hyundai se chtějí platově přiblížit k jiným automobilkám v ČR

 
1.3. 2010 ČTK

Odbory nošovické automobilky Hyundai požadují v kolektivním vyjednávání po vedení, aby se platy zaměstnanců přiblížily mzdám v jiných automobilkách v Česku, řekl ČTK předseda odborů Hyundai Radek Kuchař.

Během současného vyjednávání o nových kolektivních smlouvách se dožadují navýšení platů i odboráři ve dvou největších tuzemských automobilkách - ve Škodě Auto a v TPCA. Jejich dělníci ale podle odborů v průměru berou o 10.000 korun měsíčně víc než v Hyundai.

Ve Škodě Auto pokračovalo kolektivní vyjednávání minulý čtvrtek třetím kolem. Podle týdeníku Škodovácký odborář se právě na tomto zasedání začalo teprve jednat o mzdách. O konkrétních požadavcích zatím obě strany mlčí. Cílem odborů je uzavřít dohodu na jeden rok, tedy do 31. března 2011 s růstem tarifu nad očekávanou inflaci a také určitým procentem navýšit jeho hodnotu.

Firma ovšem již dříve naznačila, že by růst mezd nejraději na dva roky zamrazila. Podle předsedy škodováckých odborů Jaroslava Povšíka přijdou odbory s rozumným požadavkem odpovídajícím současnému stavu odbytu, ekonomiky firmy a krizi na automobilových trzích. V automobilce nyní pracuje asi 24.500 lidí, průměrná dělnická mzda je zhruba 26.500 korun.

Vyšší platy chtějí pro zaměstnance vyjednat i odbory kolínské TPCA. Obě strany si už vyjasnily svoje postoje, podrobnosti ale nezveřejnily. "Následuje standardní vyjednávání za účasti vedení firmy. Další podrobnosti z kolektivního vyjednávání však do jeho skončení nekomentujeme," řekl ČTK mluvčí automobilky Radek Kňava. Předpokládá, že výsledky budou zveřejněny na konci března. TPCA má zhruba 3600 zaměstnanců. Průměrná mzda v podniku činí 30.800 korun, na dělnických pozicích je 26.800 korun.

Odboráři společnosti Hyundai již předložili vedení automobilky v rámci návrhu nové kolektivní smlouvy požadavek na zvýšení platů. V Hyundai se údajně průměrná mzda v dělnických profesích nyní pohybuje kolem 16.000 korun. V současné době zaměstnává přes 2200 lidí. "K procentnímu navýšení se nechci vyjadřovat, ale určitě bychom se chtěli platově přiblížit k ostatním automobilkám v České republice, abychom měli alespoň trošku srovnatelné platy," Kuchař.

Odboráři také chtějí získat pro zaměstnance, kteří už v nošovické firmě pracují jeden rok, o tři dny dovolené navíc a vyjednat zvýšení rizikových příplatků za hlučnost a prašnost. Také požadují, aby se vyřešila otázka přesčasů, kvůli kterým loni vyhlásili stávkovou pohotovost. Podle nich už nesmí být nařizovány systematicky a pravidelně kvůli dohánění výroby. Jejich množství má zůstat upraveno podle zákoníku práce, tedy maximálně osm hodin týdně.

Nyní zástupci zaměstnanců čekají, jak se k návrhu nové smlouvy vyjádří zaměstnavatel. "V příštím týdnu bychom se měli poprvé sejít, kdy nám zřejmě předají nějaké připomínky k našemu návrhu," řekl ve čtvrtek ČTK Kuchař. Navýšení mezd je podle něho prioritou odborů. Mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk ČTK řekl, že v průběhu jednání se nebude vedení k návrhu odborářů vyjadřovat.

V kopřivnické automobilce Tatra je kolektivní smlouva stále v platnosti, protože byla již dříve podepsána na dva roky. Obě strany pouze vyjednávají o dodatku, který se například týká případného vyplácení bonusů. "Po loňském špatném roce samozřejmě nemůžeme uvažovat o žádném navýšení platů. Ale chceme alespoň vyjednat vyplácení bonusu, který je složkou odměňování. Ten by se začal vyplácet, kdyby se firmě zlepšil hospodářský výsledek," uvedl odborový předák Tatry Pavel Baroň.

Kopřivnické automobilce loni klesly tržby o 45 procent. Firmu muselo během jednoho roku opustit téměř 1400 zaměstnanců. Na začátku letošního roku zaměstnávala 2280 lidí. V současné době podle odboráře pracuje většina zaměstnanců Tatry na zkrácený pracovní úvazek - 30 hodin týdně. Pobírají 80 procent mzdy. Podle odborářů si předloni vydělali lidé v automobilce v průměru kolem 24.000 korun. Loni byly mzdy zmraženy, v průběhu roku pak lidé kvůli krizi začali pobírat čtyři pětiny platu.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) vstupují letos odbory většinou do kolektivního vyjednávání s požadavkem pětiprocentního nárůstu platů. Naopak firmy jsou připraveny zvednout mzdy v rozmezí od jednoho do 1,5 procenta. "Ve firmách v automobilovém průmyslu, kde již byly uzavřeny kolektivní smlouvy nebo kde nejsou odbory, byl dohodnut nárůst zhruba kolem 1,5 procenta," řekl ČTK ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Vzhledem k tomu, jaký byl platový nárůst mezi roky 2008 a 2009, kdy to bylo pouze 0,73 procenta, se podle něho jedná o určitou stabilizaci. "Myslím, že nárůst kolem 1,5 procenta by byl pro firmy přijatelný. Pěti a víceprocentní nárůsty asi nepřipadají v době stále probíhající ekonomické recese a nejistoty firem jako reálné," dodal Šípek. Podle údajů SAP činila loni průměrná mzda v dělnických profesích vyčíslená dohromady za všechny tři největší automobilky téměř 26.000 korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

Novým ministrem zahraničí USA je dosavadní ředitel CIA Pompeo, schválil ho Senát Novým ministrem zahraničí USA je dosavadní ředitel CIA Pompeo, schválil ho Senát

Americký Senát potvrdil dosavadního ředitele výzvědné…

Mezi deseti nejlepšími univerzitami v regionu se umístily tři české školy Mezi deseti nejlepšími univerzitami v regionu se umístily tři české školy

V první desítce žebříčku THE New Europe 2018 ranking,…

Deutsche Bank chystá propouštění, reaguje tak na špatné výsledky Deutsche Bank chystá propouštění, reaguje tak na špatné výsledky

Čistý zisk největší německé bankovní společnosti Deutsche…

 

Štítky Tatra TPCA Hyundai

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Dnes 18:50

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Voňavá Olomouc, ohnivé čarodějnice, pražský majáles i veteráni

Tipy na víkend: Voňavá Olomouc, ohnivé čarodějnice,…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Marketingový expert: o Koukalové knize, ublíženectví i reklamním triku

Marketingový expert: o Koukalové knize, ublíženectví…

Česká biatlonistka Gabriela Koukalová v posledních dnech stojí ve středu pozornosti. Důvodem je její…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…