Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ikonický minibus VW stál v devadesátkách pár korun. Dnes cenou předčí i Porsche 911

Stanislav Kolman
Diskuze (0)
Za téměř 4,4 milionu korun byl počátkem prosince vydražen ikonický minibus Volkswagenu. Počátkem tisíciletí byste jej přitom koupili za dvacetinu ceny.

Aukční společnost RM Sotheby's nabídla minulý měsíc legendární minibus Volkswagenu z roku 1960. Přesně ten, na kterém napočítáte celkem 23 oken a okének. Na newyorské aukci bylo 6. prosince pořádně rušno, nejvyšší příhoz měl nakonec hodnotu 207.200 dolarů (necelých 4,4 milionu korun).

Zástupci aukčního domu pro to mají jasné vysvětlení: „Minibus Volkswagenu s 23 okny je kultovní stejně jako kabriolet Fordu Mustang z roku 1965 či Mercedes Gullwing,“ popisuje vzácnost auta Gord Duff, globální vedoucí RM Sotheby's. „Je to jeden z mála vozů, které osloví sběratele jakéhokoliv věku a jakýchkoliv úrovní.“

Jasně, za nemalou cenovkou jistě stojí i skvělý stav auta i interiéru. Duff prozradil, že busík byl restaurován pod dohledem profesionálů, přičemž skvělý stav a původní barevné kombinace mohou zvýšit hodnotu vozu až o 20 %.

Své k tomu serveru Motor 1 řekl i Adam Hurlburt, novinář, ale hlavně fanoušek ikonických minibusů, jenž sám jeden takový vlastní. „Velký rozdíl v cenách se začal tvořit počátkem tisíciletí. Předtím jste vůz s 23 okénky mohli koupit za 10.000 dolarů, ale i méně. Použitý byste klidně sehnali za 500 eur (lehce přes 10 tisíc korun),“ popisuje Hurlburt. „Návrat retra a nostalgie ale nyní šroubují částky vysoko.“

Je to pravda, vždyť hranici 200.000 dolarů překonalo za posledních pár let hned několik busíků. V roce 2011 prodala společnost Barrett-Jackson renovovaný vůz z roku 1963 za 217.800 dolarů, loni se stejný model z roku 1965 přehoupl dokonce přes 300.000 dolarů, byť měl vylepšený motor, individualizovaný interiér či 17“ kola.

Otázkou zůstává, kam až se ceny mohou šponovat. Zatímco v devadesátkách byste auto koupili za částku kolem desíti tisíc korun, dnes už se svou hodnotou může měřit se zcela novými sporťáky Porsche 911. Hurlburt svůj bus koupil v roce 2010 za 5000 dolarů a domnívá se, že dnes by za něj dostal minimálně čtyřnásobek. Společně s Duffem se ale shodují, že největší zájem a tudíž nejintenzivnější nárůst ceny lze očekávat u první generace.

Ještě připomeňme, že Volkswagen chystá nástupce. Bude jej pohánět elektřina a odrazový můstek vytvoří koncept Buzz z rodiny I.D., kterou jsme si mohli prohlédnout kupříkladu na loňském autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Stanislav Kolman
Diskuze (0)