Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar: Nové motory 3,0 kompresor a 2,0 turbo

Jaguar
Jaguar
Jaguar
Jaguar
10 Fotogalerie
Jaguar v Pekingu představil dva nové motory, které rozšíří paletu benzinových verzí u modelů XF a XJ.

Britská automobilka Jaguar se aktuálně spoléhá na čtveřici motorů: benzinové osmiválce 5,0 (283 kW) a přeplňovaný 5,0 Supercharged (346, 375 nebo 390 kW), šestiválcový turbodiesel 3,0D (177 a 202 kW) a čtyřválec 2,2D (120 nebo 140 kW). K nim se nyní přidá přeplňovaný benzinový šestiválec a čtyřválec.

Motor 3,0 V6 Supercharged je konstrukčně odvozen od pětilitrového osmiválce. Využívá přímého vstřikování SGDI, variabilního časování ventilů DIVCT, má podobnou celohliníkovou konstrukci a pochopitelně nechybí kompresor pro mechanické přeplňování. Kompresní poměr proti osmiválci vzrostl z 9,5 na 10,5:1.

Jaguar nabídne dvě výkonové verze: 280 kW/460 Nm a 250 kW/450 Nm. Silnější z nich se dostane pouze do připravovaného sportovního modelu F-Type, slabší je určena pro oba čtyřdveřové modely XF a XJ. Standardem bude osmistupňová automatická převodovka a systém start-stop.

Druhá novinka, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2,0 I4 Ti, tak žhavým zbožím není. Jaguar-Land Rover ho nabízí už od loňského roku v modelu Range Rover Evoque Si4. Novinkou je však podélná zástavba motoru (Evoque má motor pod kapotou napříč).

Čtyřválec s parametry 177 kW a 340 Nm je nejlehčím motorem v historii Jaguaru – váží jen 138 kg. I zde bude standardem osmistupňový automat a start-stop.

Jaguar oznámil dvě aplikace benzinového čtyřválce. V modelu XF nebude žádným překvapením, podobné agregáty nabízí i konkurence: BMW 528i (2,0 turbo/180 kW, 350 Nm), Mercedes E 250 (1,8 turbo/150 kW, 310 Nm) a mimo Evropu i Audi A6 2,0 TFSI (2,0 turbo/155 kW, 350 Nm).

Dvoulitrový čtyřválec ale Jaguar dopřeje i limuzíně XJ, a to včetně evropských trhů. Přímo k takovému kroku se zatím žádná jiná automobilka neodhodlala – Mercedes nabízí jen čtyřválcový biturbodiesel S 250 CDI, Audi zase benzinový čtyřválec ve spojení s elektromotorem pro A8 2,0 TFSI Hybrid.

Mimoto Jaguar-Land Rover v roce 2014 otevře novou továrnu na výrobu benzinových a dieselových čtyřválců. Půjde o dvoulitrové motory vlastní konstrukce, předpokládaný roční objem produkce je 200 tisíc agregátů.

V současné době skupina ročně prodává zhruba 80 tisíc aut se čtyřválcem. Na druhou stranu je Jarguar-Land Rover celosvětově největším producentem osmiválcových motorů.