Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

Diskuze (37)
Svézt se na Severní smyčce Nürburgringu je snem každého nadšeného řidiče. My jsme u toho posuzovali, jak na nejnáročnějším okruhu fungují vrcholné modely Jaguaru.

Jaguar ve svém testovacím centru na Nürburgringu shromáždil novináře z celé Evropy. Zadání bylo jasné: pod dohledem instruktorů vyzkoušet modely XKR-S, XFR a novinku XJ Supersport ve verzi Speed Pack.

Je červen a na Nordschleife je nějakých 10 stupňů a prší. Prý jsou tyto podmínky v pohoří Eifel obvyklé a jezdit se nebude jen, kdyby sněžilo. Po krátké instruktáži proto přichází rozdělení aut a vyráží se na okruh. Jak typické pro Jaguar – žádné hodinové přednášky, ať si novináři udělají názor sami na základě zkušeností.

XFR

První tři kola se z mého pohledu odehrávají za volantem XFR. Skvělé auto, ale kvůli němu tady nejsem, a tak můžu věnovat pozornost zkoumání trati. První vlastní zkušenost z Nordschleife je šokující: není to žádný okruh, ale jednosměrná okreska!

Bez instruktora za volantem prvního auta z čtyřčlenné skupinky, nevěděl bych, co od zatáček čekat, a i po celém dni ježdění bych nejspíš nedokázal jet jinak, než opatrně. Opatrnost je nakonec pro první jízdu typická – instruktor popisuje trať, upozorňuje na záludná místa a v dešti volí klidnější tempo.

Kompresorový pětilitr s 510 koňmi má ale i tak sil na rozdávání, svých 625 Nm dává už od 2500 min-1. Práce mezi dvěma a třemi tisíci otáček proto při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu znamená docela svižné tempo.

XJ Supersport Speed Pack

Stejný motor v hliníkové karoserii 5,1 metru dlouhé limuzíny – výsledkem je s XFR srovnatelná hmotnost a tím i rychlost. Ve verzi Speed Pack má sedan s přívlastkem Supersport upravenou aerodynamiku a omezovač rychlosti posunutý na 280 km/h. Tak rychle se ale na Nordschleife jezdí za ideálních podmínek a ne při první jízdě.

Trať osychá, kilometry za volantem přibývají, a tak si v druhé vyjížďce na okruh troufáme na rychlejší tempo. Nejnáročnější okruh na světě mě nutí trochu mírnit mé odvěké pozitivní hodnocení XJ. Tady už plnohodnotné rozměry a větší náklony karoserie místy vadí.

Faktem ale je, že provozní podmínky Nürburgringu není možné v běžném provozu napodobit. A přes lehké nedostatky je obdivuhodné, že ryze luxusní auto nepůsobí ve společnosti XFR a XKR-S rozevlátě. Co víc – při jízdě, kdy sice nehledáme limity, ale po okruhu se pohybujeme rychle a efektivně, XJ dokáže s ostatními Jaguary neustále držet krok.

XJ Supersport Ring Taxi
V nabitém programu se našla příležitost vyzkoušet z místa spolujezdce nové Ring Taxi. Jaguar pro tento účel upravil jedno ze silničních XJ – auto dostalo bezpečnostní klec a skořepinová sedadla. V této podobě ukazuje, že i luxusní vůz s přehledem zvládne náročný okruh.

Za volantem sedí profesionál, Frank Klaas (v Jaguaru mimochodem Global Head Of Communications), který neváhá jízdu komentovat a upozorňovat na další řidičské fígle.

Čím to, že vysoký manažer automobilky dokáže nabídnout takové školení? Při své práci už našel na více než tisíc okruhů na Nordschleife. Jak je složité poznat tuto trať? „Nikdy nedokážete zajet perfektní kolo. Ale když tady najedete tak stovku kol, už aspoň víte, co si můžete dovolit.“

XKR-S

Vyvrcholením programu je XKR-S, po supersportu XJ220 nejrychlejší produkční Jaguar všech dob. Výkon 550 koní stačí k maximální rychlosti 300 km/h (elektronicky omezená), akcelerace na stovku je dílem 4,4 sekundy.

Kdybych měl z trojice zkoušených aut vybrat jediné, bude to bez váhání XKR-S. Samozřejmě, je nejsilnější, nejdražší a nejrychlejší, skutečný důvod je ale jiný. Všechny Jaguary se ladí na Nordschleife, XKR-S ale bylo postavené přímo na míru této trati. Zkrátka se tu na každém metru cítí jako doma.

Stačí plynule pracovat s brzdovým pedálem a volantem a XKR-S bude z dvojice auto-řidič vždy tím, kdo neudělá ani náznak sebemenší chybičky. I přes cestovní charakter dostalo toto kupé hodně sportovní podvozek, ostré řízení a velmi působivý zvukový projev. V době partnerství s Aston Martinem Jaguar taková auta dělat nemohl, dnes naopak dělá všechno, aby světu ukázal, že to umí.

Diskuze (37)
Avatar - Norge
15. 6. 2012 18:04
Jago v D
..Jago R :yes:

Ak ma niekto chut, citat o tejto akcii, moze aj tu :

[odkaz]

P.S.: ..pekna galeria
Avatar - Pekelná Micinka
14. 6. 2012 11:53
Re: Událost? Ne! Proč?
>:D
14. 6. 2012 05:01
Re: Událost? Ne! Proč?
Myslel jsem ty pivní...
14. 6. 2012 05:00
Re: Hlavní je
Máš pravdu...všichni ze studií čtenosti víme, že je lepší bulvárně napadat viz. obsáhlý článek o doplňcích v autech než kreativně tvořit.
Pokud je pro tebe spádem pár řádek a přidání dřívějších odkazů, pak je mi to o to víc líto.

Možná si příště v redakci řekněte kdo má zájem co testovat a kam jet. Uznávám, že pokud je ti za těžko napsat solidní článek ze svezení s nejsilnějšími modely prestižní značky, pak je lepší nikam nejet. 8-s

Fandovství je out...dejme se do spekulativního napadání odborářského charakteru!

Bravo ACZ!
14. 6. 2012 04:56
Re: Hlavní je
:yes: