Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

 
 

Svézt se na Severní smyčce Nürburgringu je snem každého nadšeného řidiče. My jsme u toho posuzovali, jak na nejnáročnějším okruhu fungují vrcholné modely Jaguaru.

Jaguar ve svém testovacím centru na Nürburgringu shromáždil novináře z celé Evropy. Zadání bylo jasné: pod dohledem instruktorů vyzkoušet modely XKR-S, XFR a novinku XJ Supersport ve verzi Speed Pack.

Je červen a na Nordschleife je nějakých 10 stupňů a prší. Prý jsou tyto podmínky v pohoří Eifel obvyklé a jezdit se nebude jen, kdyby sněžilo. Po krátké instruktáži proto přichází rozdělení aut a vyráží se na okruh. Jak typické pro Jaguar – žádné hodinové přednášky, ať si novináři udělají názor sami na základě zkušeností.

XFR

První tři kola se z mého pohledu odehrávají za volantem XFR. Skvělé auto, ale kvůli němu tady nejsem, a tak můžu věnovat pozornost zkoumání trati. První vlastní zkušenost z Nordschleife je šokující: není to žádný okruh, ale jednosměrná okreska!

Bez instruktora za volantem prvního auta z čtyřčlenné skupinky, nevěděl bych, co od zatáček čekat, a i po celém dni ježdění bych nejspíš nedokázal jet jinak, než opatrně. Opatrnost je nakonec pro první jízdu typická – instruktor popisuje trať, upozorňuje na záludná místa a v dešti volí klidnější tempo.

Kompresorový pětilitr s 510 koňmi má ale i tak sil na rozdávání, svých 625 Nm dává už od 2500 min-1. Práce mezi dvěma a třemi tisíci otáček proto při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu znamená docela svižné tempo.

Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy

XJ Supersport Speed Pack

Stejný motor v hliníkové karoserii 5,1 metru dlouhé limuzíny – výsledkem je s XFR srovnatelná hmotnost a tím i rychlost. Ve verzi Speed Pack má sedan s přívlastkem Supersport upravenou aerodynamiku a omezovač rychlosti posunutý na 280 km/h. Tak rychle se ale na Nordschleife jezdí za ideálních podmínek a ne při první jízdě.

Trať osychá, kilometry za volantem přibývají, a tak si v druhé vyjížďce na okruh troufáme na rychlejší tempo. Nejnáročnější okruh na světě mě nutí trochu mírnit mé odvěké pozitivní hodnocení XJ. Tady už plnohodnotné rozměry a větší náklony karoserie místy vadí.

Jaguar XJ: První jízdní dojmy

Faktem ale je, že provozní podmínky Nürburgringu není možné v běžném provozu napodobit. A přes lehké nedostatky je obdivuhodné, že ryze luxusní auto nepůsobí ve společnosti XFR a XKR-S rozevlátě. Co víc – při jízdě, kdy sice nehledáme limity, ale po okruhu se pohybujeme rychle a efektivně, XJ dokáže s ostatními Jaguary neustále držet krok.

XJ Supersport Ring Taxi
V nabitém programu se našla příležitost vyzkoušet z místa spolujezdce nové Ring Taxi. Jaguar pro tento účel upravil jedno ze silničních XJ – auto dostalo bezpečnostní klec a skořepinová sedadla. V této podobě ukazuje, že i luxusní vůz s přehledem zvládne náročný okruh.
Za volantem sedí profesionál, Frank Klaas (v Jaguaru mimochodem Global Head Of Communications), který neváhá jízdu komentovat a upozorňovat na další řidičské fígle. Čím to, že vysoký manažer automobilky dokáže nabídnout takové školení? Při své práci už našel na více než tisíc okruhů na Nordschleife. Jak je složité poznat tuto trať? „Nikdy nedokážete zajet perfektní kolo. Ale když tady najedete tak stovku kol, už aspoň víte, co si můžete dovolit.“

XKR-S

Vyvrcholením programu je XKR-S, po supersportu XJ220 nejrychlejší produkční Jaguar všech dob. Výkon 550 koní stačí k maximální rychlosti 300 km/h (elektronicky omezená), akcelerace na stovku je dílem 4,4 sekundy.

Kdybych měl z trojice zkoušených aut vybrat jediné, bude to bez váhání XKR-S. Samozřejmě, je nejsilnější, nejdražší a nejrychlejší, skutečný důvod je ale jiný. Všechny Jaguary se ladí na Nordschleife, XKR-S ale bylo postavené přímo na míru této trati. Zkrátka se tu na každém metru cítí jako doma.

Stačí plynule pracovat s brzdovým pedálem a volantem a XKR-S bude z dvojice auto-řidič vždy tím, kdo neudělá ani náznak sebemenší chybičky. I přes cestovní charakter dostalo toto kupé hodně sportovní podvozek, ostré řízení a velmi působivý zvukový projev. V době partnerství s Aston Martinem Jaguar taková auta dělat nemohl, dnes naopak dělá všechno, aby světu ukázal, že to umí.

Jaguar XKR-S: První jízdní dojmy

Spolupracujeme s TipCars.com
Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

U Čechů v cizině vyhrála jasně TOP 09. Babiš skončil až čtvrtý U Čechů v cizině vyhrála jasně TOP 09. Babiš skončil až čtvrtý

Hnutí ANO bylo u voličů zaregistrovaných v zahraničí až…

Český export do Ruska vzrostl o více než desetinu za rok Český export do Ruska vzrostl o více než desetinu za rok

Export českých firem do Ruska letos meziročně stoupl od…

Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Filmař, úředník a mechanik měli v pěstírnách kilogramy drog: Policie je zatkla

Filmař, úředník a mechanik měli v pěstírnách…

Tři zdánlivě obyčejné muže zadrželi kriminalisté v polovině září. Na pěti různých místech po republice, výhradně…

Zeman o volbách exkluzivně pro Blesk: Sledujte, co řekne o Babišovi a vládě

Zeman o volbách exkluzivně pro Blesk: Sledujte, co…

Voliči rozhodli o jasném vítězství Andreje Babiše (ANO). Bude to ale prezident Miloš Zeman, kdo vybere příštího…

 

iSport.cz

Nervy drásající souboj! Kincl udolal francouzského ranaře na body

Nervy drásající souboj! Kincl udolal francouzského…

XFN 5 - Velká paráda v Pardubicích! České MMA se předvedlo ve velkém stylu. Nejnapínavějším soubojem večera se…

Úžasný Pastrňák vstřelil dva góly. Jágr se zranil a Calgary prohrálo

Úžasný Pastrňák vstřelil dva góly. Jágr se zranil a…

SOUHRN | Český hokejový útočník David Pastrňák vstřelil v nočním zápase NHL dva góly do sítě Buffala. Boston ale…

 

Reflex.cz

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i vraždy ve slavném prezidentském klanu

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i…

Přestože jejich někdejší sláva je dávno pryč, přestože od jejich vstupu do politiky uplynulo přes 80 let,…

Největší tlama v České republice. A není to Zeman

Největší tlama v České republice. A není to Zeman

V sobotu jsem kromě voleb prožil ještě jeden významný okamžik: Odhaloval jsem při její veřejné prezentaci…