Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

 
 

Svézt se na Severní smyčce Nürburgringu je snem každého nadšeného řidiče. My jsme u toho posuzovali, jak na nejnáročnějším okruhu fungují vrcholné modely Jaguaru.

Jaguar ve svém testovacím centru na Nürburgringu shromáždil novináře z celé Evropy. Zadání bylo jasné: pod dohledem instruktorů vyzkoušet modely XKR-S, XFR a novinku XJ Supersport ve verzi Speed Pack.

Je červen a na Nordschleife je nějakých 10 stupňů a prší. Prý jsou tyto podmínky v pohoří Eifel obvyklé a jezdit se nebude jen, kdyby sněžilo. Po krátké instruktáži proto přichází rozdělení aut a vyráží se na okruh. Jak typické pro Jaguar – žádné hodinové přednášky, ať si novináři udělají názor sami na základě zkušeností.

XFR

První tři kola se z mého pohledu odehrávají za volantem XFR. Skvělé auto, ale kvůli němu tady nejsem, a tak můžu věnovat pozornost zkoumání trati. První vlastní zkušenost z Nordschleife je šokující: není to žádný okruh, ale jednosměrná okreska!

Bez instruktora za volantem prvního auta z čtyřčlenné skupinky, nevěděl bych, co od zatáček čekat, a i po celém dni ježdění bych nejspíš nedokázal jet jinak, než opatrně. Opatrnost je nakonec pro první jízdu typická – instruktor popisuje trať, upozorňuje na záludná místa a v dešti volí klidnější tempo.

Kompresorový pětilitr s 510 koňmi má ale i tak sil na rozdávání, svých 625 Nm dává už od 2500 min-1. Práce mezi dvěma a třemi tisíci otáček proto při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu znamená docela svižné tempo.

Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy

XJ Supersport Speed Pack

Stejný motor v hliníkové karoserii 5,1 metru dlouhé limuzíny – výsledkem je s XFR srovnatelná hmotnost a tím i rychlost. Ve verzi Speed Pack má sedan s přívlastkem Supersport upravenou aerodynamiku a omezovač rychlosti posunutý na 280 km/h. Tak rychle se ale na Nordschleife jezdí za ideálních podmínek a ne při první jízdě.

Trať osychá, kilometry za volantem přibývají, a tak si v druhé vyjížďce na okruh troufáme na rychlejší tempo. Nejnáročnější okruh na světě mě nutí trochu mírnit mé odvěké pozitivní hodnocení XJ. Tady už plnohodnotné rozměry a větší náklony karoserie místy vadí.

Jaguar XJ: První jízdní dojmy

Faktem ale je, že provozní podmínky Nürburgringu není možné v běžném provozu napodobit. A přes lehké nedostatky je obdivuhodné, že ryze luxusní auto nepůsobí ve společnosti XFR a XKR-S rozevlátě. Co víc – při jízdě, kdy sice nehledáme limity, ale po okruhu se pohybujeme rychle a efektivně, XJ dokáže s ostatními Jaguary neustále držet krok.

XJ Supersport Ring Taxi
V nabitém programu se našla příležitost vyzkoušet z místa spolujezdce nové Ring Taxi. Jaguar pro tento účel upravil jedno ze silničních XJ – auto dostalo bezpečnostní klec a skořepinová sedadla. V této podobě ukazuje, že i luxusní vůz s přehledem zvládne náročný okruh.
Za volantem sedí profesionál, Frank Klaas (v Jaguaru mimochodem Global Head Of Communications), který neváhá jízdu komentovat a upozorňovat na další řidičské fígle. Čím to, že vysoký manažer automobilky dokáže nabídnout takové školení? Při své práci už našel na více než tisíc okruhů na Nordschleife. Jak je složité poznat tuto trať? „Nikdy nedokážete zajet perfektní kolo. Ale když tady najedete tak stovku kol, už aspoň víte, co si můžete dovolit.“

XKR-S

Vyvrcholením programu je XKR-S, po supersportu XJ220 nejrychlejší produkční Jaguar všech dob. Výkon 550 koní stačí k maximální rychlosti 300 km/h (elektronicky omezená), akcelerace na stovku je dílem 4,4 sekundy.

Kdybych měl z trojice zkoušených aut vybrat jediné, bude to bez váhání XKR-S. Samozřejmě, je nejsilnější, nejdražší a nejrychlejší, skutečný důvod je ale jiný. Všechny Jaguary se ladí na Nordschleife, XKR-S ale bylo postavené přímo na míru této trati. Zkrátka se tu na každém metru cítí jako doma.

Stačí plynule pracovat s brzdovým pedálem a volantem a XKR-S bude z dvojice auto-řidič vždy tím, kdo neudělá ani náznak sebemenší chybičky. I přes cestovní charakter dostalo toto kupé hodně sportovní podvozek, ostré řízení a velmi působivý zvukový projev. V době partnerství s Aston Martinem Jaguar taková auta dělat nemohl, dnes naopak dělá všechno, aby světu ukázal, že to umí.

Jaguar XKR-S: První jízdní dojmy

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká Arriva změní podobu Česká Arriva změní podobu

Vznikne nová společnost Arriva City pro městskou dopravu.…

Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory

Téměř o čtyřicet procent si během několika obchodních…

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015…

Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ

Specializovaný úřad zkoumá oprávněnost předloňských…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Dnes 08:00

Ferrari Challenge má za sebou více než dvě desítky sezón. Přitahuje pozornost díky závodům s identickými vozy, kde je hlavním rozdílem umění jezdců a souhra jejich týmů.




Blesk.cz

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce, zakousl ho pes. Co dělat?

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce,…

David (26) nastěhoval své morče ke kamarádce, protože odjížděl na delší dobu pryč. Jenže k jeho kleci se…

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl obklopen milovanými“

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl…

Ve věku 98 let zemřel bývalý řecký premiér Konstantinos Mitsotakis. Rodina v krátkém prohlášení uvedla, že…

 

iSport.cz

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to kluci zvládnou!

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to…

Ve žlutém opavském moři, které v posledním kole FN ligy hnalo Slezský FC Opava zpátky mezi elitu, byl i jejich…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník Rozloučení připomíná rodiče zachráněných dětí

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník…

Na pražském hlavním nádraží byl umístěn pomník, který připomíná rodiče Wintonových dětí. Působivý pomník se…

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní válečníci a kde vznikl trdelník?

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní…

Kdo byli Sikulové? Odkud přišli a co po nich zůstalo? Po stopách dávného etnika se vydáme jen kousek za hranice…