reklama


Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ Supersport

 
 

Svézt se na Severní smyčce Nürburgringu je snem každého nadšeného řidiče. My jsme u toho posuzovali, jak na nejnáročnějším okruhu fungují vrcholné modely Jaguaru.

Jaguar ve svém testovacím centru na Nürburgringu shromáždil novináře z celé Evropy. Zadání bylo jasné: pod dohledem instruktorů vyzkoušet modely XKR-S, XFR a novinku XJ Supersport ve verzi Speed Pack.

Je červen a na Nordschleife je nějakých 10 stupňů a prší. Prý jsou tyto podmínky v pohoří Eifel obvyklé a jezdit se nebude jen, kdyby sněžilo. Po krátké instruktáži proto přichází rozdělení aut a vyráží se na okruh. Jak typické pro Jaguar – žádné hodinové přednášky, ať si novináři udělají názor sami na základě zkušeností.

XFR

První tři kola se z mého pohledu odehrávají za volantem XFR. Skvělé auto, ale kvůli němu tady nejsem, a tak můžu věnovat pozornost zkoumání trati. První vlastní zkušenost z Nordschleife je šokující: není to žádný okruh, ale jednosměrná okreska!

Bez instruktora za volantem prvního auta z čtyřčlenné skupinky, nevěděl bych, co od zatáček čekat, a i po celém dni ježdění bych nejspíš nedokázal jet jinak, než opatrně. Opatrnost je nakonec pro první jízdu typická – instruktor popisuje trať, upozorňuje na záludná místa a v dešti volí klidnější tempo.

Kompresorový pětilitr s 510 koňmi má ale i tak sil na rozdávání, svých 625 Nm dává už od 2500 min-1. Práce mezi dvěma a třemi tisíci otáček proto při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu znamená docela svižné tempo.

Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy

XJ Supersport Speed Pack

Stejný motor v hliníkové karoserii 5,1 metru dlouhé limuzíny – výsledkem je s XFR srovnatelná hmotnost a tím i rychlost. Ve verzi Speed Pack má sedan s přívlastkem Supersport upravenou aerodynamiku a omezovač rychlosti posunutý na 280 km/h. Tak rychle se ale na Nordschleife jezdí za ideálních podmínek a ne při první jízdě.

Trať osychá, kilometry za volantem přibývají, a tak si v druhé vyjížďce na okruh troufáme na rychlejší tempo. Nejnáročnější okruh na světě mě nutí trochu mírnit mé odvěké pozitivní hodnocení XJ. Tady už plnohodnotné rozměry a větší náklony karoserie místy vadí.

Jaguar XJ: První jízdní dojmy

Faktem ale je, že provozní podmínky Nürburgringu není možné v běžném provozu napodobit. A přes lehké nedostatky je obdivuhodné, že ryze luxusní auto nepůsobí ve společnosti XFR a XKR-S rozevlátě. Co víc – při jízdě, kdy sice nehledáme limity, ale po okruhu se pohybujeme rychle a efektivně, XJ dokáže s ostatními Jaguary neustále držet krok.

XJ Supersport Ring Taxi
V nabitém programu se našla příležitost vyzkoušet z místa spolujezdce nové Ring Taxi. Jaguar pro tento účel upravil jedno ze silničních XJ – auto dostalo bezpečnostní klec a skořepinová sedadla. V této podobě ukazuje, že i luxusní vůz s přehledem zvládne náročný okruh.
Za volantem sedí profesionál, Frank Klaas (v Jaguaru mimochodem Global Head Of Communications), který neváhá jízdu komentovat a upozorňovat na další řidičské fígle. Čím to, že vysoký manažer automobilky dokáže nabídnout takové školení? Při své práci už našel na více než tisíc okruhů na Nordschleife. Jak je složité poznat tuto trať? „Nikdy nedokážete zajet perfektní kolo. Ale když tady najedete tak stovku kol, už aspoň víte, co si můžete dovolit.“

XKR-S

Vyvrcholením programu je XKR-S, po supersportu XJ220 nejrychlejší produkční Jaguar všech dob. Výkon 550 koní stačí k maximální rychlosti 300 km/h (elektronicky omezená), akcelerace na stovku je dílem 4,4 sekundy.

Kdybych měl z trojice zkoušených aut vybrat jediné, bude to bez váhání XKR-S. Samozřejmě, je nejsilnější, nejdražší a nejrychlejší, skutečný důvod je ale jiný. Všechny Jaguary se ladí na Nordschleife, XKR-S ale bylo postavené přímo na míru této trati. Zkrátka se tu na každém metru cítí jako doma.

Stačí plynule pracovat s brzdovým pedálem a volantem a XKR-S bude z dvojice auto-řidič vždy tím, kdo neudělá ani náznak sebemenší chybičky. I přes cestovní charakter dostalo toto kupé hodně sportovní podvozek, ostré řízení a velmi působivý zvukový projev. V době partnerství s Aston Martinem Jaguar taková auta dělat nemohl, dnes naopak dělá všechno, aby světu ukázal, že to umí.

Jaguar XKR-S: První jízdní dojmy

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaguary na Nordschleife: XKR-S, XFR a XJ…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo Jaguar XK66: Exkluzivní edice pouze pro Německo

Jaguar XK už je sice na sklonku života, jen tak ale…

Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá Jaguar XK letos skončí, s nástupcem se zatím nepočítá

Pokud se Jaguar XK v budoucnu přece jen dočká nástupce,…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Štěpánek odrovnal fanoušky. Podepíšeš se mi? žádal domácí hvězdu

Štěpánek odrovnal fanoušky. Podepíšeš se mi? žádal…

Tenhle borec nenudí. Na kurtech i ve svých 38 letech předvádí Radek Štěpánek skvělý tenis, i mimo něj dokáže…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama