28.1. 2015 Leoš Káňa

Jaguar XE: První jízdní dojmy z Portugalska

 

Jaguar míří do segmentu prestižních sedanů střední třídy. Zbrusu nový model XE jsme jako jediní z České republiky vyzkoušeli na silnicích v okolí Lisabonu.

První pokus o přiblížení se běžným motoristům se Jaguaru příliš nepovedl. Model X-Type, který se představil v roce 2001, trpěl řadou nešvarů a hlavně byl postavený na základech tehdy spřízněného Fordu Mondeo s pohonem předních kol. Takže se prémiově příliš nechoval. Jenže tehdejší britská značka nemá s tou současnou téměř nic společného - změnil se majitel, a tím i přístup k vývoji automobilů.

Jaguar XE míří v podstatě na stejnou klientelu, ale je uhnětený z úplně jiného těsta. Moc nás zajímalo, zda může zatopit etablovaným Audi A4, BMW 3 nebo Mercedes-Benzu C - stylem na to rozhodně má. Silueta se splývavou zádí připomíná spíše módní čtyřdveřové kupé.

Čisté linie zaručují vynikající aerodynamiku (cx = 0,26) a lehká hliníková konstrukce zase výborný poměr hmotnosti k výkonu motorů. Jasnou identitu zajišťují přimhouřené světlomety a rozměrná maska chladiče. Sportovní šmrnc jsme objevili také uvnitř, ale nás nejvíce zajímalo, jak Jaguar XE jezdí, protože staticky jsme si vůz prohlédli již dříve.

Na podvozku si britští konstruktéři dali hodně záležet. Přední náprava se těší z dvojitých příčných ramen, zadní Integral Link je systém odlitků s několikabodovým uchycením ke skeletu nabízející ideální hodnoty boční a podélné tuhosti – většinou podobnou konstrukci najdete u větších a dražších vozů.

Jaguar XE – základní rozměry
Délka (mm)4672
Šířka (mm)1850
Výška (mm)1416
Rozvor (mm)2835
Zavazadelník (l)455

Jaguar XE – vznětové motory

K pohonu zadních kol připravil Jaguar pět motorů. Vznětové verze zastupuje dvoulitrový turbodiesel v provedení se 120 nebo 132 kW. Oba mohou být spojeny s šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. My jsme vyzkoušeli silnější agregát s automatem.

Agregát je velmi slušně odhlučněný a kultivovaný, jenomže naftový pocit se úplně nevytratil. Po nastartování lehce mručí, ale po rozjezdu už o něm nevíme. Síly má dost, chybí mu však sportovní pocit, který ke značce podle nás patří.

Spy video: Šestiválcový Jaguar XE zachycen na Severní smyčce

Ani osmistupňový automat není stoprocentní. Pracuje rychle a přesně, jen nám nevyhovovalo jeho odstupňování. Osmička je příliš dlouhá a při 130 km/h dovolí motoru točit jenom 1800 otáček. Použitelná je pouze na jízdu po dálnici a při devadesátce občas podřadíme na šestku. Evropské emisní tabulky se mohou radovat – i v této kombinaci by měl Jaguar XE jezdit v průměru za 4,2 l nafty na 100 km.

Jaguar XE – zážehové motory

Náladu jsme si spravili přesednutím do benzinové verze, a to hned do té nejsilnější. Kromě nových přeplňovaných dvoulitrů s výkony 147 nebo 176 kW je v nabídce i vidlicový šestiválec s objemem 3,0 l přeplňovaný Rootsovým kompresorem se dvěma rotory, který je uložen mezi oběma řadami válců. Motor nabízí 250 kW a tiché ševelení. Síly má agregát na rozdávání, proto jsme na dálnici přišlápli pedál plynu až na podlahu, ať ukáže co v něm je.

Osmistupňový automat chvilku zaváhal, zda si to nerozmyslíme, podřadil a Jaguar vystřelil kupředu. Nahoru už rychlosti skákaly neznatelně. I vytočený agregát byl překvapivě stále výborně odhlučněný, jenom od výfuků se ozýval pořádný rykot – jaká to božská hudba.

Jaguar XE Sportbrake: Takto by mohlo vypadat chystané kombi

Na okreskách, kde kolem nás široko daleko nikdo nebyl, jsme převodovku přepnuli do manuálního režimu a hráli si s páčkami pod volantem. Začala pravá řidičská extáze a my si užívali neuvěřitelné sladění celého vozu. Šestiválec byl excelentní. Automat výborně využíval jeho vlastnosti – na sedmičku šlo jezdit padesátkou po městě a na osmičku při 130 km/h točil jen 2300 otáček. Přitom si nechal líbit šest tisíc a stále se měl k životu.

Jaguar XE v zatáčkách držel jako přilepený a na litých 19" kolech byl stále neuvěřitelně pohodlný. A věřte, že víme, co říkáme, protože silnice v Portugalsku jsou ještě horší než u nás. Řízení s elektrickým posilovačem je krásně komunikativní (je vidět, že i s elektrikou to jde) a pozice za volantem ideální, stejně jako sedadla. Obdivujeme tuhost hliníkové karoserie a stabilitu složité zadní víceprvkové nápravy. Během chvilky jsme s vozem naprosto srostli a ani si nevšimli, že prvních 250 kilometrů je za námi…

Samozřejmě, že každá legrace něco stojí. Jaguar pro nový model XE připravil pět výbav. Provedení S je vyhrazeno jenom benzinovému šestiválci a nabízí mimo jiné obložení hliníkem, bixenonové světlomety, červené třmeny brzd, sportovní podvozek nebo speciální nárazníky a prahové lišty. To všechno za 1.554.608 korun. Zbylé motory může zákazník dostat ve verzích Pure, Prestige, R-Sport nebo Portfolio.

10 nejlepších Jaguarů podle Iana Calluma, Lorda Marche a Briana Johnsona

Jaguar XE - technická data
ModelE-Performance20d20t25tS
Zdvihový objem [cm3]19991999199919992995
Válce/ventily4/44/44/44/46/4
Největší výkon [kW/min]120/4000132/4000147/5500176/5500250/6500
Točivý moment [N.m/min]380/1750-2500430/1750-2500280/1750-4000340/1750-4000450/4500
Převodovka6M (8A)6M (8A)8A8A8A
Hmotnost [kg]1474 (1500)1550 (1565)153015351665
Maximální rychlost [km/h]227 (227)228 (228)237250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,4 (8,2)7,8 (7,8)7,76,85,1
Spotřeba [l/100 km]3,8 (4,1)4,2 (4,2)7,57,58,1
Základní cena Pure [Kč]1.037.2121.039.6321.037.2121.131.834-
Základní cena Prestige [Kč]1.102.3101.103.8331.102.3101.195.601-
Základní cena Portfolio [Kč]1.176.1201.195.3591.194.3911.287.682-
Základní cena R-Sport [Kč]1.130.2611.150.2261.149.0161.242.307-
Základní cena S [Kč]----1.554.608

Plusy

  • Vyvážené jízdní vlastnosti
  • Silný benzinový šestiválec
  • Přesné řízení
  • Úsporný vznětový čtyřválec

Minusy

  • Málo místa vzadu
  • Sladění automatu a dieselu

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaguar XE: První jízdní dojmy z Portugalska







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Testujeme jaguary s pohonem všech kol. V Tyrolsku jsme prohnali XE a XF Testujeme jaguary s pohonem všech kol. V Tyrolsku jsme prohnali XE a XF

Zatímco u vlajkové lodi XJ lze pořídit pohon všech kol…

Euro NCAP 2015: Jaguar XE – Za pět navzdory průměrné ochraně řidiče Euro NCAP 2015: Jaguar XE – Za pět navzdory průměrné ochraně řidiče

Nový kočičí sedan střední třídy získal v hodnocení Euro…

 



 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

 

iSport.cz

Argentinský boj ve výškách. S nevolnostmi budou zápolit viagrou!

Argentinský boj ve výškách. S nevolnostmi budou…

Absence Lionela Messiho není jedinou přítěží pro argentinskou reprezentaci v kvalifikačním zápase na MS 2018…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…