9.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Jak se na Dakaru projevuje nadmořská výška? Motory ztrácejí klidně 30 % výkonu!

 

Že je Rallye Dakar extrémní každým coulem, je stará známá věc. Příroda Jižní Ameriky si nevybírá a dokáže položit na lopatky nejen závodníky, ale také jejich stroje.

Jedním z hlavních úskalí Dakaru je měnící se nadmořská výška. Zatímco první etapa letošního ročníku (Rosarion – Villa Carlos Paz) startovala v necelých třech stech metrech nad mořem, někde uprostřed soutěže se závodníci dostávali vysoko nad čtyři tisíce metrů. V těchto oblastech už na rostliny téměř nenarazíte a velké fyzické vypětí může vést ke kolapsu lidského organismu. Nejkritičtější byla čtvrtá, pátá a šestá etapa. Sedmá, poslední z vysokohorských, se jede v sobotu 9. ledna.

Sám jsem si nedávno vyzkoušel jízdu v v téměř 4500 metrech nad mořem a dopady na organismus byly značné. Malátnost, bolest hlavy, horší schopnost provádět i prosté úkony, velká tíha na prsou a špatné soustředění. Nedovedu si představit, že bych měl v takových podmínkách vytlačovat zapadlé auto z písku nebo běžel sprint na sto metrů. Může za to velmi řídký vzduch, který hůře okysličuje krev. Nejednou se mi stalo, že jsem musel místo jednoho nádechu udělat hned dva, abych zahnal přicházející mdloby.

Rally Dakar 2016 - etapy s přejezdy v kritických nadmořských výškách
EtapaTrasaMinimální nadmořská výška [m]Maximální nadmořská výška [m]Datum
4.Jujuy - Jujuy345041006.1.
5.Jujuy - Uyuni348047007.1.
6.Uyuni - Uyuni365042808.1.
7.Uyuni - Salta345047009.1.
Hodnoty se nevztahují pro všechny stroje, etapy mají různé profily v závislosti na vozidle

Podobně je na tom i závodní technika, která sice neomdlí, ale začne vám doslova umírat pod rukama. Malé motory s atmosférickým plněním nemají v 5000 metrech nad mořem téměř žádnou šanci přesvědčivě táhnout, vyhráno ale nemají ani přeplňované motory. Podle Robina Dolejše, technického ředitele týmu Tatra Buggyra Racing, si lze naší situaci představit velmi jednoduše – co tisíc výškových metrů, to zhruba sedm procent výkonu dolů. Laicky řečeno. Kvůli řídkému vzduchu je navíc problém také s chlazením.

Uvedený příklad však rozhodně nelze zautomatizovat, protože na různých místech světa se nadmořská výška projevuje jinak (záleží, jestli je vlhko, sucho, mráz a podobně). Tady v Bolívii závodní Tatry s motory Gyrtech o objemu 12,5 litru ztrácejí ve 4000 metrech nad mořem asi třicet procent výkonu (průběh lze vyčíst z telemetrie). Vozy Jaroslava Valtra mají v této výšce zhruba 640 koní, stále přitom musí utáhnout hmotnost přes devět tun. Zhoršení dynamiky je tedy nevyhnutelné.

Video

Stěžoval si také Tomáš Ouředníček (Tatra Buggyra Racing), který vodí Hummer H3 Evo se čtyřlitrovým šestiválcem Toyota. Za normálních podmínek dává motor okolo 300 koní, v horách ale nebyl schopen dosáhnout rychlosti před 125 km/h a obtížné prý byly také rozjezdy. Pouze doplním, že závodní Hummer má hmotnost asi 1800 kilogramů a podle odhadu Tomáše disponuje ve výškách okolo 4000 metrů nad mořem výkonem asi 120 koní.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tykačovy Chvaletice se vrátily k zisku Tykačovy Chvaletice se vrátily k zisku

Hnědouhelný energetický zdroj u Pardubic loni změnil…

Zárodky pro krize vznikají v nejlepší době, říká člen rady ČNB Marek Mora Zárodky pro krize vznikají v nejlepší době, říká člen rady ČNB Marek Mora

Napjatý trh práce a ceny realit jsou v současnosti dvěma…

Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S

Německá automobilka Mercedes-Benz představila v roce 1981…

Čtvrtletní zisk majitele Googlu výrazně překonal očekávání Čtvrtletní zisk majitele Googlu výrazně překonal očekávání

Americká společnost Alphabet, která je majitelem Googlu,…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Dnes 08:00

BMW řady 3 E46 vyrobených do roku 2000 se týkal problém s vytrháváním šroubů zadní nápravnice. Jak se ale zdá, tato závada může přetrvávat i u novějších aut.




Blesk.cz

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě? Byl to hypnoporod

Jak to, že Kate 7 hodin po porodu vypadá odpočatě?…

Celý svět netrpělivě očekával narození třetího potomka vévodkyně Kate a prince Williama. Jen pár hodin po porodu…

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a přijdou mlhy

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a…

Na třicítky, které panovaly o víkendu, můžeme na pár dalších dnů zřejmě zapomenout. Po pondělním přechodu…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Plekanec zářil, Boston musí do duelu o všechno. Washington dokonal obrat

Plekanec zářil, Boston musí do duelu o všechno.…

SOUHRN | Tomáš Plekanec se v prvním kole play off NHL gólem a asistencí podílel na výhře hokejistů Toronta 3:1…

 

Reflex.cz

Půl roku po volbách nemáme vládu s důvěrou. Ještě pár měsíců nebude a nikomu to nevadí. Proč je to špatně?

Půl roku po volbách nemáme vládu s důvěrou. Ještě…

Od voleb do Poslanecké sněmovny již uplynulo šest měsíců a Česká republika stále nemá vládu s důvěrou. I přes…

Příručka moderního fotra: Cestování s dítětem aneb kdy už tam budeme?

Příručka moderního fotra: Cestování s dítětem aneb…

Původně jsem měl v plánu napsat rozsáhlý článek, který by mapoval příčiny toho, proč rodiče malých dětí nikdy…