Jak se na Dakaru projevuje nadmořská výška? Motory ztrácejí klidně 30 % výkonu!
Jedním z hlavních úskalí Dakaru je měnící se nadmořská výška. Zatímco první etapa letošního ročníku (Rosarion – Villa Carlos Paz) startovala v necelých třech stech metrech nad mořem, někde uprostřed soutěže se závodníci dostávali vysoko nad čtyři tisíce metrů. V těchto oblastech už na rostliny téměř nenarazíte a velké fyzické vypětí může vést ke kolapsu lidského organismu. Nejkritičtější byla čtvrtá, pátá a šestá etapa. Sedmá, poslední z vysokohorských, se jede v sobotu 9. ledna.
Sám jsem si nedávno vyzkoušel jízdu v v téměř 4500 metrech nad mořem a dopady na organismus byly značné. Malátnost, bolest hlavy, horší schopnost provádět i prosté úkony, velká tíha na prsou a špatné soustředění. Nedovedu si představit, že bych měl v takových podmínkách vytlačovat zapadlé auto z písku nebo běžel sprint na sto metrů. Může za to velmi řídký vzduch, který hůře okysličuje krev. Nejednou se mi stalo, že jsem musel místo jednoho nádechu udělat hned dva, abych zahnal přicházející mdloby.
Rally Dakar 2016 - etapy s přejezdy v kritických nadmořských výškách | ||||
Etapa | Trasa | Minimální nadmořská výška [m] | Maximální nadmořská výška [m] | Datum |
4. | Jujuy - Jujuy | 3450 | 4100 | 6.1. |
5. | Jujuy - Uyuni | 3480 | 4700 | 7.1. |
6. | Uyuni - Uyuni | 3650 | 4280 | 8.1. |
7. | Uyuni - Salta | 3450 | 4700 | 9.1. |
Hodnoty se nevztahují pro všechny stroje, etapy mají různé profily v závislosti na vozidle |
Podobně je na tom i závodní technika, která sice neomdlí, ale začne vám doslova umírat pod rukama. Malé motory s atmosférickým plněním nemají v 5000 metrech nad mořem téměř žádnou šanci přesvědčivě táhnout, vyhráno ale nemají ani přeplňované motory. Podle Robina Dolejše, technického ředitele týmu Tatra Buggyra Racing, si lze naší situaci představit velmi jednoduše – co tisíc výškových metrů, to zhruba sedm procent výkonu dolů. Laicky řečeno. Kvůli řídkému vzduchu je navíc problém také s chlazením.
Uvedený příklad však rozhodně nelze zautomatizovat, protože na různých místech světa se nadmořská výška projevuje jinak (záleží, jestli je vlhko, sucho, mráz a podobně). Tady v Bolívii závodní Tatry s motory Gyrtech o objemu 12,5 litru ztrácejí ve 4000 metrech nad mořem asi třicet procent výkonu (průběh lze vyčíst z telemetrie). Vozy Jaroslava Valtra mají v této výšce zhruba 640 koní, stále přitom musí utáhnout hmotnost přes devět tun. Zhoršení dynamiky je tedy nevyhnutelné.
Stěžoval si také Tomáš Ouředníček (Tatra Buggyra Racing), který vodí Hummer H3 Evo se čtyřlitrovým šestiválcem Toyota. Za normálních podmínek dává motor okolo 300 koní, v horách ale nebyl schopen dosáhnout rychlosti před 125 km/h a obtížné prý byly také rozjezdy. Pouze doplním, že závodní Hummer má hmotnost asi 1800 kilogramů a podle odhadu Tomáše disponuje ve výškách okolo 4000 metrů nad mořem výkonem asi 120 koní.