Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se na Dakaru projevuje nadmořská výška? Motory ztrácejí klidně 30 % výkonu!

Jan Mička
Diskuze (16)
Že je Rallye Dakar extrémní každým coulem, je stará známá věc. Příroda Jižní Ameriky si nevybírá a dokáže položit na lopatky nejen závodníky, ale také jejich stroje.

Jedním z hlavních úskalí Dakaru je měnící se nadmořská výška. Zatímco první etapa letošního ročníku (Rosarion – Villa Carlos Paz) startovala v necelých třech stech metrech nad mořem, někde uprostřed soutěže se závodníci dostávali vysoko nad čtyři tisíce metrů. V těchto oblastech už na rostliny téměř nenarazíte a velké fyzické vypětí může vést ke kolapsu lidského organismu. Nejkritičtější byla čtvrtá, pátá a šestá etapa. Sedmá, poslední z vysokohorských, se jede v sobotu 9. ledna.

Sám jsem si nedávno vyzkoušel jízdu v v téměř 4500 metrech nad mořem a dopady na organismus byly značné. Malátnost, bolest hlavy, horší schopnost provádět i prosté úkony, velká tíha na prsou a špatné soustředění. Nedovedu si představit, že bych měl v takových podmínkách vytlačovat zapadlé auto z písku nebo běžel sprint na sto metrů. Může za to velmi řídký vzduch, který hůře okysličuje krev. Nejednou se mi stalo, že jsem musel místo jednoho nádechu udělat hned dva, abych zahnal přicházející mdloby.

Rally Dakar 2016 - etapy s přejezdy v kritických nadmořských výškách
EtapaTrasaMinimální nadmořská výška [m]Maximální nadmořská výška [m]Datum
4.Jujuy - Jujuy345041006.1.
5.Jujuy - Uyuni348047007.1.
6.Uyuni - Uyuni365042808.1.
7.Uyuni - Salta345047009.1.
Hodnoty se nevztahují pro všechny stroje, etapy mají různé profily v závislosti na vozidle

Podobně je na tom i závodní technika, která sice neomdlí, ale začne vám doslova umírat pod rukama. Malé motory s atmosférickým plněním nemají v 5000 metrech nad mořem téměř žádnou šanci přesvědčivě táhnout, vyhráno ale nemají ani přeplňované motory. Podle Robina Dolejše, technického ředitele týmu Tatra Buggyra Racing, si lze naší situaci představit velmi jednoduše – co tisíc výškových metrů, to zhruba sedm procent výkonu dolů. Laicky řečeno. Kvůli řídkému vzduchu je navíc problém také s chlazením.

Uvedený příklad však rozhodně nelze zautomatizovat, protože na různých místech světa se nadmořská výška projevuje jinak (záleží, jestli je vlhko, sucho, mráz a podobně). Tady v Bolívii závodní Tatry s motory Gyrtech o objemu 12,5 litru ztrácejí ve 4000 metrech nad mořem asi třicet procent výkonu (průběh lze vyčíst z telemetrie). Vozy Jaroslava Valtra mají v této výšce zhruba 640 koní, stále přitom musí utáhnout hmotnost přes devět tun. Zhoršení dynamiky je tedy nevyhnutelné.

Stěžoval si také Tomáš Ouředníček (Tatra Buggyra Racing), který vodí Hummer H3 Evo se čtyřlitrovým šestiválcem Toyota. Za normálních podmínek dává motor okolo 300 koní, v horách ale nebyl schopen dosáhnout rychlosti před 125 km/h a obtížné prý byly také rozjezdy. Pouze doplním, že závodní Hummer má hmotnost asi 1800 kilogramů a podle odhadu Tomáše disponuje ve výškách okolo 4000 metrů nad mořem výkonem asi 120 koní.

Jan Mička
Diskuze (16)
10. 1. 2016 20:42
Re: nadmořská výška
Tak u těchto sportovních aktivit je to také o tom, jak jste výškově aklimatizovaný. Takže pokud třeba celý týden lyžujete mezi 1.800- 3.400 a bydlíte ve 2.000, tak rozdíl skutečně moc nepoznáte. Ale pokud to nastoupáte během relativně krátké doby, tak to většina lidí pocítí. V létě jsem během pár hodin vyjel autem/lanovkou od hladiny moře do 3.600 a pohyb nahoře byl podstatně náročnější, než když jsem lyžoval ve 3.900 a byl aklimatizovaný na 2.100.
10. 1. 2016 12:07
Re: nadmořská výška
Byl jsem s 2,7 tuny těžkou dodávkou v 5000 metrech. Diesel, 75kw, turbo. Jelo to. Ta poznámka o 300 koňovém hummeru je trochu úsměvná, ale možná má problémy s rozjížděním kvůli zpřevodování. Byly tam i atmosférické benzíny, 2.4 l kolem 100 kW a taky to jelo.
Hodně tam závisí na kvalitě paliva a čistých filtrech sání, prach je rychle zanáší.
Avatar - 1975ak
9. 1. 2016 22:56
Co je malej výkon
V roce 2003 přejela Tatra 805 z roku 1957 s motorem T 603 H sedla v Kyrgystánu ve výšce 3349 mnm. V roce 2011 již s motorem T613 překonala Andy a to s výškami 4800 mnm. Vše je o stylu jízdy. www.volny.cz/t805
9. 1. 2016 22:29
Odpor vzduchu
Je ovšem dobré připomenout že s nižší hustotou vzduchu lineárně klesá i odpor vzduchu. Sice se to více projeví až při vyšší rychlosti ale alespoň trochu kompenzuje ztrátu výkonu
9. 1. 2016 20:22
Problém
Tak Kolomý má po naději na umístění na bedně a i Top5. Během dnešní etapy poškodil řízení a hodinu a půl opravoval - škoda. :'-(