9.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Jak se na Dakaru projevuje nadmořská výška? Motory ztrácejí klidně 30 % výkonu!

 

Že je Rallye Dakar extrémní každým coulem, je stará známá věc. Příroda Jižní Ameriky si nevybírá a dokáže položit na lopatky nejen závodníky, ale také jejich stroje.

Jedním z hlavních úskalí Dakaru je měnící se nadmořská výška. Zatímco první etapa letošního ročníku (Rosarion – Villa Carlos Paz) startovala v necelých třech stech metrech nad mořem, někde uprostřed soutěže se závodníci dostávali vysoko nad čtyři tisíce metrů. V těchto oblastech už na rostliny téměř nenarazíte a velké fyzické vypětí může vést ke kolapsu lidského organismu. Nejkritičtější byla čtvrtá, pátá a šestá etapa. Sedmá, poslední z vysokohorských, se jede v sobotu 9. ledna.

Sám jsem si nedávno vyzkoušel jízdu v v téměř 4500 metrech nad mořem a dopady na organismus byly značné. Malátnost, bolest hlavy, horší schopnost provádět i prosté úkony, velká tíha na prsou a špatné soustředění. Nedovedu si představit, že bych měl v takových podmínkách vytlačovat zapadlé auto z písku nebo běžel sprint na sto metrů. Může za to velmi řídký vzduch, který hůře okysličuje krev. Nejednou se mi stalo, že jsem musel místo jednoho nádechu udělat hned dva, abych zahnal přicházející mdloby.

Rally Dakar 2016 - etapy s přejezdy v kritických nadmořských výškách
EtapaTrasaMinimální nadmořská výška [m]Maximální nadmořská výška [m]Datum
4.Jujuy - Jujuy345041006.1.
5.Jujuy - Uyuni348047007.1.
6.Uyuni - Uyuni365042808.1.
7.Uyuni - Salta345047009.1.
Hodnoty se nevztahují pro všechny stroje, etapy mají různé profily v závislosti na vozidle

Podobně je na tom i závodní technika, která sice neomdlí, ale začne vám doslova umírat pod rukama. Malé motory s atmosférickým plněním nemají v 5000 metrech nad mořem téměř žádnou šanci přesvědčivě táhnout, vyhráno ale nemají ani přeplňované motory. Podle Robina Dolejše, technického ředitele týmu Tatra Buggyra Racing, si lze naší situaci představit velmi jednoduše – co tisíc výškových metrů, to zhruba sedm procent výkonu dolů. Laicky řečeno. Kvůli řídkému vzduchu je navíc problém také s chlazením.

Uvedený příklad však rozhodně nelze zautomatizovat, protože na různých místech světa se nadmořská výška projevuje jinak (záleží, jestli je vlhko, sucho, mráz a podobně). Tady v Bolívii závodní Tatry s motory Gyrtech o objemu 12,5 litru ztrácejí ve 4000 metrech nad mořem asi třicet procent výkonu (průběh lze vyčíst z telemetrie). Vozy Jaroslava Valtra mají v této výšce zhruba 640 koní, stále přitom musí utáhnout hmotnost přes devět tun. Zhoršení dynamiky je tedy nevyhnutelné.

Video

Stěžoval si také Tomáš Ouředníček (Tatra Buggyra Racing), který vodí Hummer H3 Evo se čtyřlitrovým šestiválcem Toyota. Za normálních podmínek dává motor okolo 300 koní, v horách ale nebyl schopen dosáhnout rychlosti před 125 km/h a obtížné prý byly také rozjezdy. Pouze doplním, že závodní Hummer má hmotnost asi 1800 kilogramů a podle odhadu Tomáše disponuje ve výškách okolo 4000 metrů nad mořem výkonem asi 120 koní.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát nebude mít peníze na zvýšení platů státních zaměstnanců, varuje Pilný Stát nebude mít peníze na zvýšení platů státních zaměstnanců, varuje Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace…

Zemětřesení v Providentu. Společnosti se nedaří, akcie se propadly o 75 procent Zemětřesení v Providentu. Společnosti se nedaří, akcie se propadly o 75 procent

Akcie britského Providentu utrpěly brutální pád o 75…

Po zlevnění roční jízdenky pražskému dopravnímu podniku přibyli cestující a klesly tržby Po zlevnění roční jízdenky pražskému dopravnímu podniku přibyli cestující a klesly tržby

Kvůli zlevnění ročního kuponu klesly pražskému dopravnímu…

Na Jesenicku chtějí těžit křišťál a další drahé kameny Na Jesenicku chtějí těžit křišťál a další drahé kameny

Zahájit těžbu křišťálu plánuje obec Velká Kraš na…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 





 
McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

Dnes 18:53

Napodruhé už se aukce kultovního závoďáku s bohatou historií uskutečnila a nejvyšší příhoz přesáhl tři sta milionů korun. Vzhledem k vzácnosti vozu to ale nikoho nepřekvapilo.




Blesk.cz

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním pomáhaly počítače

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním…

V 70. letech minulého století stála rozrůstající se Praha před další výzvou. V rámci vzniku Městského okruhu…

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se chystá za knipl jednoho z největších letadel

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se…

Eva (31) z nizozemského Haarlemu je další pilotní hvězdou instagramového nebe. Sympatická blondýnka svým…

 

iSport.cz

Rooney po letech naštval stejné fandy City! Řvali na něj, on se jim vysmál

Rooney po letech naštval stejné fandy City! Řvali na…

Pozor na něj! Útočník Wayne Rooney to prostě na Manchester City umí. Velkému rivalovi United, kde se stal…

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se Schickem, řekl Jarolím

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se…

Už není cesty zpět. České fotbalisty čekají dva klíčové zápasy kvalifikace  MS 2018 v Rusku, když doma přivítají…

 

Reflex.cz

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub Studio 54 přežil jen tři roky

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub…

Od otevření kultovního nočního klubu v New Yorku uběhly již čtyři desítky let. A během této doby se z historek o…

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Bambutiové po tisíciletí žili v souladu s přírodou a jejími přirozenými zákony. Zdrojem duchovna i obživy byl…