9.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Jak se na Dakaru projevuje nadmořská výška? Motory ztrácejí klidně 30 % výkonu!

 

Že je Rallye Dakar extrémní každým coulem, je stará známá věc. Příroda Jižní Ameriky si nevybírá a dokáže položit na lopatky nejen závodníky, ale také jejich stroje.

Jedním z hlavních úskalí Dakaru je měnící se nadmořská výška. Zatímco první etapa letošního ročníku (Rosarion – Villa Carlos Paz) startovala v necelých třech stech metrech nad mořem, někde uprostřed soutěže se závodníci dostávali vysoko nad čtyři tisíce metrů. V těchto oblastech už na rostliny téměř nenarazíte a velké fyzické vypětí může vést ke kolapsu lidského organismu. Nejkritičtější byla čtvrtá, pátá a šestá etapa. Sedmá, poslední z vysokohorských, se jede v sobotu 9. ledna.

Sám jsem si nedávno vyzkoušel jízdu v v téměř 4500 metrech nad mořem a dopady na organismus byly značné. Malátnost, bolest hlavy, horší schopnost provádět i prosté úkony, velká tíha na prsou a špatné soustředění. Nedovedu si představit, že bych měl v takových podmínkách vytlačovat zapadlé auto z písku nebo běžel sprint na sto metrů. Může za to velmi řídký vzduch, který hůře okysličuje krev. Nejednou se mi stalo, že jsem musel místo jednoho nádechu udělat hned dva, abych zahnal přicházející mdloby.

Rally Dakar 2016 - etapy s přejezdy v kritických nadmořských výškách
EtapaTrasaMinimální nadmořská výška [m]Maximální nadmořská výška [m]Datum
4.Jujuy - Jujuy345041006.1.
5.Jujuy - Uyuni348047007.1.
6.Uyuni - Uyuni365042808.1.
7.Uyuni - Salta345047009.1.
Hodnoty se nevztahují pro všechny stroje, etapy mají různé profily v závislosti na vozidle

Podobně je na tom i závodní technika, která sice neomdlí, ale začne vám doslova umírat pod rukama. Malé motory s atmosférickým plněním nemají v 5000 metrech nad mořem téměř žádnou šanci přesvědčivě táhnout, vyhráno ale nemají ani přeplňované motory. Podle Robina Dolejše, technického ředitele týmu Tatra Buggyra Racing, si lze naší situaci představit velmi jednoduše – co tisíc výškových metrů, to zhruba sedm procent výkonu dolů. Laicky řečeno. Kvůli řídkému vzduchu je navíc problém také s chlazením.

Uvedený příklad však rozhodně nelze zautomatizovat, protože na různých místech světa se nadmořská výška projevuje jinak (záleží, jestli je vlhko, sucho, mráz a podobně). Tady v Bolívii závodní Tatry s motory Gyrtech o objemu 12,5 litru ztrácejí ve 4000 metrech nad mořem asi třicet procent výkonu (průběh lze vyčíst z telemetrie). Vozy Jaroslava Valtra mají v této výšce zhruba 640 koní, stále přitom musí utáhnout hmotnost přes devět tun. Zhoršení dynamiky je tedy nevyhnutelné.

Video

Stěžoval si také Tomáš Ouředníček (Tatra Buggyra Racing), který vodí Hummer H3 Evo se čtyřlitrovým šestiválcem Toyota. Za normálních podmínek dává motor okolo 300 koní, v horách ale nebyl schopen dosáhnout rychlosti před 125 km/h a obtížné prý byly také rozjezdy. Pouze doplním, že závodní Hummer má hmotnost asi 1800 kilogramů a podle odhadu Tomáše disponuje ve výškách okolo 4000 metrů nad mořem výkonem asi 120 koní.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot…

Vědci varují: do konce století přijdou alpské skiareály až o 70 procent sněhu Vědci varují: do konce století přijdou alpské skiareály až o 70 procent sněhu

Alpské skiareály čelí nepříjemné skutečnosti. Podle…

Jaké jsou Češky řidičky? Jezdí bezpečněji, ale zmatkují Jaké jsou Češky řidičky? Jezdí bezpečněji, ale zmatkují

Ženy-řidičky jsou stále častým terčem stereotypů a vtipů,…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dnes 08:00

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Papež zakončí návštěvu Egypta v Káhiře. Na mši mu přijde 25 tisíc věřících

Papež zakončí návštěvu Egypta v Káhiře. Na mši mu…

Papež František na závěr své dvoudenní návštěvy Egypta povede v Káhiře mši, na které se v sobotu očekává účast…

 

iSport.cz

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton vede v sérii 2:0

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton…

Hokejisté St. Louis porazili v pátečním utkání play off NHL Nashville 3:2 a vyrovnali stav série druhého kola na…

CELÝ SESTŘIH: Příbram – Sparta 1:2. Šural rozhodl, Vatajelu je za hrdinu

CELÝ SESTŘIH: Příbram – Sparta 1:2. Šural rozhodl,…

To bylo těsné! Fotbalisté Sparty ve 26. kole ePojisteni.cz ligy vyhráli na půdě Příbrami 2:1, rozhodující gól…

 

Reflex.cz

Beton slaví padesátiny. Poprvé pili koktejl z becherovky a toniku návštěvníci Světové výstavy v Montrealu

Beton slaví padesátiny. Poprvé pili koktejl…

I něco takového, co považujeme za naprosto běžné, musel někdo vymyslet. Becherovku a tonik nalil do jedné…

Můžou nevládní organizace více podporovat duševně choré?

Můžou nevládní organizace více podporovat duševně choré?

Nevládní neziskové organizace (NGOs), nezřizované státem a na státu nezávislé, slouží k obecně prospěšné…