Jezdí unikátní sierrou: Takto legendární zadokolku od Fordu neznáte!
Kdyby sis měl pořídit exkluzivního veterána na každý den, co by sis vybral? Tuhle otázku jsem před lety řešil s kamarádem Lubošem a oba jsme se ihned shodli: Ford Sierra P100! Auto, které nikdo z nás nikdy neviděl na vlastní oči, ale jehož podobu jsme ze zprávy v předrevolučním ábíčku dodnes nezapomněli. Jaké překvapení mi po letech Luboš přichystal, když tuhle raritu objevil na jedné zahradě na Mělnicku. Neváhám ani minutu, s fotografem okamžitě vyrážíme na průzkum!
Sympatický majitel vozu David Linhart nám užitkovou sierru ochotně představuje: „Odjakživa jsem na pickupy, mají osobité kouzlo.“ Tyhle vozy u nás sice příliš využití nenajdou, přesto s názorem souhlasíme. „Mám dvě užitková Subaru Brat, táta si zase obecně oblíbil fordy, a tak jsem tyhle dvě záliby spojil,“ prozrazuje, proč se rozhodl pořídit pracovní sierru. Na model P100 jen tak nenarazíte, jediný zachovalý kousek David našel až ve Švédsku. Pickup se totiž prodával pouze v hrstce evropských zemí, mezi vyvolené patřila právě Skandinávie. Jinak se s ním setkáte spíše v Jižní Africe nebo Austrálii, většina pickupů totiž měla pravostranné řízení. A ještě jedna perlička – prvotní model P100 vznikl na bázi cortiny. Sierra P100 byla jen závěrečnou modernizací, kde kabinu z posledního taunusu nahradila módní budka ze zaoblené sierry. Další úpravy tehdy byly drobnějšího charakteru, třeba modernější grafika koncových svítilen.
Překvapuje nás zachovalost užitkového vozu, jenž dodnes nepoznal korozi. „Sloužil vojákům, na letišti v něm vozili bomby,“ připomíná David minulost náklaďáčku. Korba utrpěla jen drobné škrábance, nechybí originální plastová vložka ani krycí plachta. Zajímavě vypadají velká kola z transitu nebo zadní listová pera. „Za autem se otáčí kdekdo. Sierru si lidé pamatují, ale když pak spatří obrovskou korbu, jsou zmateni,“ směje se majitel netradičního modelu. Aby překvapení nebylo málo, za chvíli za námi přijíždí Davidův táta posledním užitkovým fordem odvozeným od osobního typu: Escortem Van. A žasneme – takhle krásný van ve stavu nového auta dnes spatříme leda ve starých prospektech!
Stejně jako Davida mě velké pickupy fascinují, a tak neodmítnu nabídku řídit. Jinak totiž sedíme výhradně vpravo. Usedám za volant sierry, kde už jsem se v životě ocitl mockrát. Pamatuji si na praskající palubní desky, tahle je ale jako nová. Spouštím dvoulitrový čtyřválec Pinto a rozjíždím se. „Nebojte se toho, klidně dejte plný plyn,“ povzbuzuje mě David. Na deštěm čerstvě zkropeném trávníku se pětimetrová zadokolka roztočí jako čamrda, tohle auto mě vážně baví! Navíc mixuje dvě zdánlivě neslučitelné věci: důvěrně známé prostředí klasického manažerského fordu střídá výhled oknem na dlouhou korbu jak z obřího amerického Fordu série F! Jízda Sierrou P100 má zvláštní kouzlo. Luboši, dávám ti i po letech za pravdu – lepší každodenní youngtimer jsme si tehdy vysnít nemohli!
Ford Sierra P100 | Dvoumístný pickup s nákladovou korbou |
Výroba | 1987-1992 (Portugalsko) |
Délka x šířka x výška | 4991 x 1727 x 1549 mm |
Dno/výška korby | 711/1130 mm |
Motor | zážehový čtyřválec 2.0 Pinto OHC |
Zdvihový objem | 1993 cm3 |
Maximální výkon | 57 kW při 4900 ot./min |
Točivý moment | 143 N.m při 2800 ot./min |
Převodovka | pětistupňová přímo řazená |
Poháněná kola | zadní |
Objem nádrže | 66 l |
Nosnost korby (podle verze) | 1088-1293 kg |