2.7. 2017 Martin Frei

Jízdní dojmy Mitsubishi Eclipse Cross: Velký krok pro diamanty…

 

Eclipse Cross posouvá Mitsubishi blíž hlavnímu proudu SUV, kde hraje hlavní roli dojem a styl. Tím si ale pouští k tělu náročnější konkurenci, která novince nedá nic zadarmo.

Západní automobilový svět stále zřetelněji preferuje styl před podstatou. Sporťáky řadí automaticky, designově načančané kombíky jsou prostorné jen zvenku, SUV zvládnou terén v mezích zahrádkářské kolonie. Mitsubishi těmto trendům dosud celkem chlapsky odolávalo. Outlander ani ASX sice neprojedou totéž co pajero, ale za odpovídající místo v kabině vděčí účelově hranatým tvarům a díky světlé výšce bezmála 20 cm v terénu nezůstanou viset „na břiše“ tak brzy jako Honda CR-V nebo Kia Sportage.

Video

Zásadovostí si ovšem člověk málokdy nadělá hodně přátel, což platí i mezi automobilkami. Neprodává se to, co je poctivé, ale co se zrovna nosí. Nad tím se teď zamysleli i u Mitsubishi a rozhodli se zkusit to jinak.

Sám, ne však samorost

Výsledkem je nejen vůz, na který se právě díváte, ale také trochu překvapivě zvolená produktová paleta. Nové Eclipse Cross totiž neznamená konec dosavadního ASX. To bude pokračovat i nadále, hlavně jako cenově schůdná vstupenka do světa tří diamantů. Novinka má lákat zákazníky s vyššími nároky a vytříbenějším vkusem.

Tomu odpovídá modernější a daleko agresivnější design, jehož úkolem není líbit se všem, ale který na silnici rozhodně nepřehlédnete. Samurajské šavle a meče na přídi už známe z posledních verzí ASX i outlanderu, tady na ně navazují i ostře řezané linky bočních oken. Masivní hmotu boků a nízký skleník designéři vysvětlují tím, že mitsubishi by pořád mělo vypadat fortelně. Možná je brzy na soudy, ale když se podíváme na úspěch zavalitého Nissanu Juke, nejspíš na tom něco bude. Zjevná je i inspirace v Range Roveru Evoque, od nějž eclipse přebírá sportovně nahrbený vršek siluety s pozvolně klesající výklopnou stěnou. Tady někde snad můžeme vystopovat i odkaz na dávné kupé Eclipse, i když k myšlenkovému spojení s SUV je třeba hodně fantazie.

Základní technické údaje 1.5 Turbo 2WD 1.5 Turbo 4WD 2.2 DiD 4WD AT
Zdvihový objem (cm3) 1499  2268
Vrtání x zdvih (mm) 75,0 x 84, 8  86,0 x 97,6
Výkon (kW při ot./min) 120/5500  110/3500
Toč. moment (N.m při ot./min) 250/1800  400/2000
Převodovka 6 MT CVT 8 AT
Max.rychlost (km/h) 205 200 neuvedeno
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,3 9,8 neuvedeno
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)* 6,6 7 neuvedeno
* v cyklu WLTP

Tři sta bodů za dojem

Nasednutí dovnitř přinese znalcům starších modelů příjemné překvapení. Materiálům palubní desky i výplní dveří dodává eleganci jemná textura, celek posouvají o patro výš dekory ve stříbrném i klavírním laku. Nejde totiž o ploché panely a lišty, ale sofistikovaně zakřivené a vzájemně se prolínající tvary, které nejen pomáhají palubní desku tematicky rozčlenit, ale zároveň zdůrazňují velmi přísnou pozornost k estetickému detailu. Jestli starším mitsubishi něco chybělo, bylo to právě tohle. Přesednout z ASX i outlanderu do Eclipse Cross znamená posun nejen v čase, ale i mezi třídami. Snad se pánové v Japonsku nepohádají, když řekneme, že nám interiér připadal jako zmenšený lexus.

Moderního ducha zdůrazňuje také tabletová obrazovka informačního systému a jeho ovládání dotykovou ploškou u řadicí páky – zejména z toho jsme měli obavy, ale praxe nás mile potěšila.

Eclipse Cross je o deset centimetrů delší než ASX, svažitá střecha však nechává méně místa cestujícím vzadu i jejich zavazadlům. Proto přijdou vhod posuvná zadní sedadla, díky nimž je možné prostor přeskládat podle každodenní potřeby. Přesto nečekejte zázraky – objem kufru vychází od průměrných 448 po velmi skromných 341 litrů.

Jde to i po hmatu

Z ovládání informačního systému pomocí touchpadu jsme měli obavy. Zejména po zkušenostech s aktuálním řešením Lexusu, kde je počítačová myš zkalibrovaná příliš ostře a reaguje na každý milimetr pohybu. Tady zjevně specialistům na elektroniku radil někdo, kdo rád jezdí autem: ať přejedeme destičku prstem jakkoli rychle a dlouze, kurzor na obrazovce poskočí vždy jen o jeden schod. K přehlednosti přispívá i to, že nabídku zobrazují svislé pruhy, kterých se na obrazovku vejde víc než vodorovných řádků. Ovladače mají navíc u řadicí páky samostatný vyvýšený panel, takže je i za jízdy snadno nahmatáme.

Mitsubishi Eclipse Cross a sourozenci v číslech Eclipse Cross ASX Outlander
Délka (mm) 4405 4295 4695
Šířka (mm) 1805 1770 1810
Výška (mm) 1685 1625 1710
Rozvor (mm)2670
Kufr (l) 341-448 442 667

Jízda spíš při starém

Novinkou pod kapotou je přeplňovaná zážehová patnáctistovka, s pohonem 4x4 vždy spojená s převodovkou CVT. Díky točivému momentu 250 N.m umí s šestnácti metráky železa pohnout přiměřeně svižně, pocity posádky ovšem značně ovlivní styl jízdy, potažmo zvuková kulisa. Spojení spodového tahu turba s téměř nekonečnými převody teoreticky slibuje pohodovou plavbu za tichého vrnění motoru blízko volnoběhu. V praxi toho ale motor dole nepředvede tak moc a hlučnějším výletům do vyšších otáček se neubrání.

Druhou alternativou bude diesel 2,2 l, známý z předchozích modelů. Vzhledem ke změnám v emisní legislativě ovšem dorazí na trh se zpožděním, ani my jsme zatím neměli možnost novou verzi vyzkoušet.

Podvozek nabral na kultivovanosti, na poměry evropské konkurence ale stále trochu ztrácí – jak v reakcích na krátkých hrbolech, tak co do valivého hluku. Zástupci značky se dušovali, že ještě nejde o finální verzi. Sériová výroba se totiž rozjede až koncem roku a prodej v ČR začne v lednu příštího roku. Konečné slovo proto ještě nechme na později.

Plus

  • Výrazný design, kvalitní zpracování interiéru, variabilní interiér

Minusy

  • Slabší tah motoru zespodu, menší kufr, jen průměrný komfort odpružení (předsériová verze)
Spolupracujeme s TipCars.com
Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz

Pražský magistrát spustil do plného provozu svoji…

Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce

Ministerstvo zemědělství chce zrychlit přijímání…

Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 






 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Na 68 milionů korun vyšla první etapa dostavby Muzea lidových staveb v Kouřimi. Ve skanzenu vyrostla stylizovaná…

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska v sobotu řidičům komplikují dlouhé dopravní zácpy i nehody. ČTK o tom informoval český…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Před novou sezonou se očekávají velké změny i trenérské rošády v českých i zahraničních klubech. V našem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy, šílenec v červeném a JXD na plátně

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy,…

Třetímu dni na festivalu Colours of Ostrava jednoznačně vládli Midnight Oil. Premiérové vystoupení australské…

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Nejlépe to asi o komunistech řekl legendární stíhací pilot generál Fajtl:„Co slovo, to lež, co čin, to zločin.“