TEST Jízdní dojmy Mitsubishi Eclipse Cross: Velký krok pro diamanty…
Západní automobilový svět stále zřetelněji preferuje styl před podstatou. Sporťáky řadí automaticky, designově načančané kombíky jsou prostorné jen zvenku, SUV zvládnou terén v mezích zahrádkářské kolonie. Mitsubishi těmto trendům dosud celkem chlapsky odolávalo. Outlander ani ASX sice neprojedou totéž co pajero, ale za odpovídající místo v kabině vděčí účelově hranatým tvarům a díky světlé výšce bezmála 20 cm v terénu nezůstanou viset „na břiše“ tak brzy jako Honda CR-V nebo Kia Sportage.
Zásadovostí si ovšem člověk málokdy nadělá hodně přátel, což platí i mezi automobilkami. Neprodává se to, co je poctivé, ale co se zrovna nosí. Nad tím se teď zamysleli i u Mitsubishi a rozhodli se zkusit to jinak.
Sám, ne však samorost
Výsledkem je nejen vůz, na který se právě díváte, ale také trochu překvapivě zvolená produktová paleta. Nové Eclipse Cross totiž neznamená konec
dosavadního ASX. To bude pokračovat i nadále, hlavně jako cenově schůdná vstupenka do světa tří diamantů. Novinka má lákat zákazníky s vyššími nároky a vytříbenějším vkusem.
Tomu odpovídá modernější a daleko agresivnější design, jehož úkolem není líbit se všem, ale který na silnici rozhodně nepřehlédnete. Samurajské šavle a meče na přídi už známe z posledních verzí ASX i outlanderu, tady na ně navazují i ostře řezané linky bočních oken. Masivní hmotu boků a nízký skleník designéři vysvětlují tím, že mitsubishi by pořád mělo vypadat fortelně. Možná je brzy na soudy, ale když se podíváme na úspěch zavalitého Nissanu Juke, nejspíš na tom něco bude. Zjevná je i inspirace v Range Roveru Evoque, od nějž eclipse přebírá sportovně nahrbený vršek siluety s pozvolně klesající výklopnou stěnou. Tady někde snad můžeme vystopovat i odkaz na dávné kupé Eclipse, i když k myšlenkovému spojení s SUV je třeba hodně fantazie.
Základní technické údaje | 1.5 Turbo 2WD | 1.5 Turbo 4WD | 2.2 DiD 4WD AT |
Zdvihový objem (cm3) | 1499 | 2268 | |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,0 x 84, 8 | 86,0 x 97,6 | |
Výkon (kW při ot./min) | 120/5500 | 110/3500 | |
Toč. moment (N.m při ot./min) | 250/1800 | 400/2000 | |
Převodovka | 6 MT | CVT | 8 AT |
Max.rychlost (km/h) | 205 | 200 | neuvedeno |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,3 | 9,8 | neuvedeno |
Kombinovaná spotřeba | (l/100 km)* 6,6 | 7 | neuvedeno |
* v cyklu WLTP |
Tři sta bodů za dojem
Nasednutí dovnitř přinese znalcům starších modelů příjemné překvapení. Materiálům palubní desky i výplní dveří dodává eleganci jemná textura, celek posouvají o patro výš dekory ve stříbrném i klavírním laku. Nejde totiž o ploché panely a lišty, ale sofistikovaně zakřivené a vzájemně se prolínající tvary, které nejen pomáhají palubní desku tematicky rozčlenit, ale zároveň zdůrazňují velmi přísnou pozornost k estetickému detailu. Jestli starším mitsubishi něco chybělo, bylo to právě tohle. Přesednout z ASX i outlanderu do Eclipse Cross znamená posun nejen v čase, ale i mezi třídami. Snad se pánové v Japonsku nepohádají, když řekneme, že nám interiér připadal jako zmenšený lexus.
Moderního ducha zdůrazňuje také tabletová obrazovka informačního systému a jeho ovládání dotykovou ploškou u řadicí páky – zejména z toho jsme měli obavy, ale praxe nás mile potěšila.
Eclipse Cross je o deset centimetrů delší než ASX, svažitá střecha však nechává méně místa cestujícím vzadu i jejich zavazadlům. Proto přijdou vhod posuvná zadní sedadla, díky nimž je možné prostor přeskládat podle každodenní potřeby. Přesto nečekejte zázraky – objem kufru vychází od průměrných 448 po velmi skromných 341 litrů.
Jde to i po hmatu
Z ovládání informačního systému pomocí touchpadu jsme měli obavy. Zejména po zkušenostech s aktuálním řešením Lexusu, kde je počítačová myš zkalibrovaná příliš ostře a reaguje na každý milimetr pohybu. Tady zjevně specialistům na elektroniku radil někdo, kdo rád jezdí autem: ať přejedeme destičku prstem jakkoli rychle a dlouze, kurzor na obrazovce poskočí vždy jen o jeden schod. K přehlednosti přispívá i to, že nabídku zobrazují svislé pruhy, kterých se na obrazovku vejde víc než vodorovných řádků. Ovladače mají navíc u řadicí páky samostatný vyvýšený panel, takže je i za jízdy snadno nahmatáme.
Mitsubishi Eclipse Cross a sourozenci v číslech | Eclipse Cross | ASX | Outlander |
Délka (mm) | 4405 | 4295 | 4695 |
Šířka (mm) | 1805 | 1770 | 1810 |
Výška (mm) | 1685 | 1625 | 1710 |
Rozvor (mm) | 2670 | ||
Kufr (l) | 341-448 | 442 | 667 |
Jízda spíš při starém
Novinkou pod kapotou je přeplňovaná zážehová patnáctistovka, s pohonem 4x4 vždy spojená s převodovkou CVT. Díky točivému momentu 250 N.m umí s šestnácti metráky železa pohnout přiměřeně svižně, pocity posádky ovšem značně ovlivní styl jízdy, potažmo zvuková kulisa. Spojení spodového tahu turba s téměř nekonečnými převody teoreticky slibuje pohodovou plavbu za tichého vrnění motoru blízko volnoběhu. V praxi toho ale motor dole nepředvede tak moc a hlučnějším výletům do vyšších otáček se neubrání.
Druhou alternativou bude diesel 2,2 l, známý z předchozích modelů. Vzhledem ke změnám v emisní legislativě ovšem dorazí na trh se zpožděním, ani my jsme zatím neměli možnost novou verzi vyzkoušet.
Podvozek nabral na kultivovanosti, na poměry evropské konkurence ale stále trochu ztrácí – jak v reakcích na krátkých hrbolech, tak co do valivého hluku. Zástupci značky se dušovali, že ještě nejde o finální verzi. Sériová výroba se totiž rozjede až koncem roku a prodej v ČR začne v lednu příštího roku. Konečné slovo proto ještě nechme na později.
Plus
- Výrazný design, kvalitní zpracování interiéru, variabilní interiér
Minusy
- Slabší tah motoru zespodu, menší kufr, jen průměrný komfort odpružení (předsériová verze)