Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy: Volvo FH/FH 16 - Prototypy

Ladislav Černý
Diskuze (5)
Zajeli jsme do Švédska, abychom vyzkoušeli nová Volva FH a FH16. Na celodenní trati jsme postupně řídili šest verzí.

Dvanáct vozidel, stejný počet novinářů a instruktorů Volvo Trucks se vydává na celodenní seznámení s jízdním chováním nové vlajkové lodě švédského výrobce, kterou jsme si pouze staticky prohlédli před měsícem (viz představení v AutoProfi 10/2012). Tentokrát nastupujeme do kabin, abychom na silnicích a dálnicích na jih od Göteborgu nejen prakticky vyzkoušeli parametry nové budky, ale také různá provedení podvozku, pohonu a hnacích řetězců.

Pětistovka

Nasedáme do tahače osazeného třináctilitrovým šestiválcem o výkonu 368 kW (500 k). Tato druhá nejprodávanější motorizace vozidel Volvo pro dálkovou dopravu je spojena s automatizovaným I-Shiftem. Jak jinak, přímo řazené převodovky z prodejních čísel ustupují jako sníh před jarním sluncem. Později zjišťujeme, že všechny prototypy ke zkoušce jsou vybaveny touto převodovkou s úrovní výbavy pro dálkovou dopravu.

Před výjezdem na hlavní silnici chceme brzdit motorovou brzdou VEB+ a na ovládací páčce zaznamenáváme jednu zásadní změnu. Počet stupňů se nezměnil, ale k podřazení motoru a zvýšení otáček i účinnosti brzdy není třeba páčku ještě dotlačovat před poslední polohu, ale stačí se dotknout tlačítka na boku ovladače. Co z toho plyne? Jednak jednodušší umocnění účinku, ale také možnost dostat motor do vyšších otáček již od prvního stupně brzdy.

Další překvapení následuje v zatáčkovité části, protože nám vedení vozidla ve stopě připadá až příliš snadné. Říkáme to instruktorovi, který se spokojeně zasměje a souhlasně pokýve hlavou. Tahač je totiž vybaven nezávislým zavěšením předních kol - nesedět tak vysoko a nevnímat čtyřicet tun za sebou, připadali bychom si jako v osobním automobilu. Nezávislé zavěšení přední nápravy bude za příplatek.

Stovka navíc

V českých poměrech je vidět tahač o výkonu 441 kW (600 k) a vyšším jen zřídkakdy. Proto si vychutnáváme zátah šestnáctilitrového šestiválce v konfiguraci náprav 6x2. Dálniční úsek dovoluje se soustředit na činnost volnoběžky I-Roll, která v režimu převodovky E+ nastupuje nezvykle rychle. Volvo zase zapracovalo na softwaru, a tak podle našeho odhadu stačila necelá sekunda, aby po sundání nohy z plynového pedálu spadly otáčky motoru do volnoběžných a celá 41tunová souprava se z mírného klesání pohybovala díky velké kinetické energii.

K automatickému zapínání volnoběžky stačí mít páčku motorové brzdy ve vypnuté poloze. Ta u stávajícího modelu znamená druhou polohu (řidič ji musí umět „trefit“), ale u novinky je změna na první polohu, což znamená jednoduše posunout ovladač motorové brzdy zcela vpřed. Drobnost, která nás těší.

Pozice za volantem

Následuje přemístění do tahače s motorem D13/397 kW (540 k), v němž se kvůli podobné motorizaci jako v prvním trucku soustřeďujeme na kabinu. Při hledání vhodné polohy za volantem využíváme nejen štědřejšího rozsahu nastavení volantu o 40 mm směrem vzad, ale také unikátní možnosti zalomit sloupek řízení přibližně dvacet centimetrů pod věncem volantu v rozsahu 15 stupňů a dosáhnout tak u něj velmi strmé polohy podobné té u osobních automobilů.

Sedadlo dostalo látkový potah a nám se to líbí. Často totiž testujeme nákladní vozy vybavené top sedačkami s kůží, které však u českých řidičů

trucků téměř nejsou k vidění. Sedadla ve volvu jsou však opatřena látkou a díky příjemnému tvaru pěkně drží tělo v zatáčkách.

Nejsilnější

Usedáme do maximální motorizace FH16/551 kW (750 k). Ve spojení s celkovou hmotností 41,3 tuny (dle snímačů vzduchového pérování) jde spíše o závodní truck. My se však soustřeďujeme na schopnost tohoto úctyhodného siláka jet ekonomickým stylem. Po zapnutí adaptivního tempomatu čekáme, kdy se místo značky E+ (ekonomická jízda s možností volnoběžky) uprostřed ukazatele rychlosti objeví IS. Systém I-See jsme podrobně popsali v zářijovém vydání, tentokrát ověřujeme jeho činnost v provozu. Tento ekopomocník si na základě náklonového čidla na převodovce a čidla GPS postupně zaznamenává všechna projetá stoupání i klesání a ukládá do paměti o 4000 položkách.

Zná budoucnost

Podmínku k nahrávání dat o profilu tratě tvoří zapnutí tempomatu. Jelikož zkoušené prototypy už všech šest úseků dnešní tratě projely, brzy došlo na displeji k záměně označení E+ za IS. Změna? Zpočátku žádná, vozidlo pokračuje v jízdě po rovině na adaptivní tempovat. S blížícím se stoupáním však souprava sama znatelně zrychluje z 85 na 88 km/h, což nás v prvním okamžiku překvapuje, protože nejsme zvyklí, že by během řízení jakéhokoliv vozidla začalo samo bez našeho zásahu zvyšovat rychlost. Blížíme se k vrcholu stoupání a na multifunkčním ukazateli vpravo vedle rychloměru vidíme, jak klesá tlak v turbodmychadlu a snižuje se okamžitá spotřeba, ačkoliv míra stoupání zůstává stejná. I-See ví stejně jako my, že je vhodné ubrat plyn, jelikož vrchol kopce již překonáme díky hybnosti vozidla. Posléze nás klesání vrátí do maximálního tempa.

Jemná práce

Pozorně sledujeme činnost I-See a jsme uchváceni přesností. V mírném klesání, ve kterém by klasický tempomat i při maximální dovolené rychlosti aktivoval volnoběžku a po překročení maximální nastavené rychlosti zapnul motorovou brzdu, I-See rozhoduje jinak. Zůstává zařazená dvanáctka, jedeme s nulovou spotřebou na nejvyšší dovolenou rychlost a neztrácíme ani sekundu. Teprve po chvilce nám dochází, jak I-See rafinovaně řídí strategii převodovky k ještě nižší spotřebě, než bychom v danou chvíli byli schopni zajet zbytečnou aktivací volnoběžky a motorem spotřebovávajícím byť minimální množství nafty při volnoběžných otáčkách.

Ptáme se instruktora, jak řidič na rovném úseku pozná, zda I-See data o profilu tratě sbírá, či je již aplikuje. Odpověď zní jednoduše: „Jedete- li na tempomat a nesvítí IS, systém data shromažďuje.“ A co když je paměť plná, vymaže se všechno a načítá se opakovaně? „Ne, nikoliv,“ zní jasná odpověď, „mažou se nejméně používaná data.“ V tom případě se nám to líbí, opětujeme. Nové Volvo FH složilo zkoušku na výbornou.

Když k tomu připočteme, že nové nastavení automatizované převodovky I-Shift bez problémů drží ekonomické otáčky 1000/min i při plném sešlápnutí plynového pedálu a zbytečně nepodřazuje, pak už nemáme zábrany aktivovat jemně pracující adaptivní tempovat s tím, že hrozí zbytečné navýšení spotřeby.

Ochrana před únavou

Vyzkoušeli jsme ovladatelnost, podívali se na hlavní rysy v nové kabině, prověřili I-See a přesedáme do soupravy s tahačem 6x2 a šestiválcem o výkonu 397 kW (540 k). S instruktorem se domlouváme, že se podíváme na zoubek bezpečnostní novince Driver Alert Support, sledující únavu řidiče pomocí čidel v řízení, brzdové soupravě a hlídání jízdního pruhu. Po dálnici daleko za námi nikdo nejede, a proto bez obav můžeme simulovat unaveného řidiče. Střídáme mírně klikatou jízdu v jízdním pruhu s občasným najetím až na dělicí čáru, což doprovází zvuková výstraha (bez zapnutí směrových světel). Po šesti kilometrech přichází první úspěch našeho snažení. Vpravo od ukazatele rychlosti se objevuje varování Focus on driving doprovázené zvukovou výstrahou. To je super, obracíme se na instruktora a domlouváme se, že budeme výzvu ignorovat, abychom poznali, co se bude dít dál. Stačí další tři kilometry takové „ospalé“ jízdy a přichází silný zvuk a příkaz Take a break. Zároveň vypadne z činnosti adaptivní tempovat, vozidlo jede bez plynu dál a začíná díky zařazené rychlosti a běžným jízdním odporům zpomalovat. Skvělé, nadšeně vyjadřujeme názor. Také instruktor je nadšený: „Tak tohle žádný řidič během všech testovacích jízd ještě nevyzkoušel.“ Odpovídáme, že jsme necestovali dva dny proto, abychom se tady povozili, ale nová „ef-háčka“ pokud možno vyzkoušeli. Tak to má být, směje se doprovázející technik ze společnosti Volvo Trucks pracující na vývoji podvozků a v příjemném rozpoložení dojíždíme do cíle.

I-Torgue

Poslední část trasy s nejprodávanější motorizací FH/338 kW (460 k) nás na sedadle spolujezdce doprovází šéf vývoje motorů Mats Franzén. Pokládáme mu otázku na tělo, proč už před měsícem odhalili unikátní řešení I-Torque schopné z třináctilitrového šestiválce získat obrovských 2800 N.m v unikátním rozmezí otáček 900–1200/min, když jej budou nabízet až od září příštího roku. Manažer vývoje pohonných řetězců se usměje a řekne: „Máte pravdu, tuto otázku jsme interně hodně řešili. Někteří byli ještě pro utajení I-Torque. Jiní ukazovali na to, že dopravci plánují obnovu vozového parku roky dopředu a měli by vědět, že Volvo Trucks nabídne unikátní řešení pro dálkovou dopravu se snížením spotřeby o další tři až čtyři procenta.“

Ladislav Černý
Diskuze (5)
Avatar - guze
19. 2. 2013 15:36
Re: Take a Break
Nebo když po ní bude následovat odpovídající právní ochrana >:D
Avatar - qwert88
19. 2. 2013 14:41
Volvo
Volva a Scanie jistě patří motorově k těm nejsilnějším,nejlepším s Evropských tahačů.Než Actors je lepší zřejmě lepší Daf,už jen proto,že je dárcem motorů do Tatry >:D
Avatar - Pekelná Micinka
19. 2. 2013 14:22
Take a Break
DAS je skvělá zkratka, když víte, že po ní nebude následovat slovo AUTO. >:-[]
Avatar - vabis
19. 2. 2013 08:10
:-)
Volva F, později FH patřili vždy do té horní třetiny. Design nového je diskutabilní, zejména diagonála až pod sklem, kterou pravověrní volvaři odsuzují. Interiér je ale příjemný, oproti poslední verzi FH (číňan) materiály všichni hodnotí v praxi jako ještě o něco lepší. Pozice volantu je pan inspirovaná slepicí (Scania) takže taky super. Výhody přední nápravy (pohodlí) ověří až čas, zda si složitější konstrukce svůj status obhájí či nikoliv. Nikde se moc nemluví o úspornosti v absolutních číslech, v redakci lastautoomnibus vždycky počítají náklady nacelkové provozování soupravy při dané kilometráži třeba na rok. Zajímavé je pak vždycky to porovnání. Celkově nové FH působí z pohledu řidičů hodnotněji než Actros, který se chtěl stát "nadtruckem". O to víc pak zamrzí získání tituli Truck roku pro Iveco Highway. 16 litrový motor netřeba, většina dopravy jde stejně přes německo a tam nadšení ze zvýšení na 60t nějak vyprchalo. A ono 400hp+ celkem stačí. Spíš jsou mastné ty "sankce" pro donedávna úžasné Euro III. , IV. když šestka klepe na dveře, je otázkou jak daleko to až půjde.