reklama


19.2. 2013 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: Volvo FH/FH 16 - Prototypy

 

Zajeli jsme do Švédska, abychom vyzkoušeli nová Volva FH a FH16. Na celodenní trati jsme postupně řídili šest verzí.

Dvanáct vozidel, stejný počet novinářů a instruktorů Volvo Trucks se vydává na celodenní seznámení s jízdním chováním nové vlajkové lodě švédského výrobce, kterou jsme si pouze staticky prohlédli před měsícem (viz představení v AutoProfi 10/2012). Tentokrát nastupujeme do kabin, abychom na silnicích a dálnicích na jih od Göteborgu nejen prakticky vyzkoušeli parametry nové budky, ale také různá provedení podvozku, pohonu a hnacích řetězců.

Pětistovka

Nasedáme do tahače osazeného třináctilitrovým šestiválcem o výkonu 368 kW (500 k). Tato druhá nejprodávanější motorizace vozidel Volvo pro dálkovou dopravu je spojena s automatizovaným I-Shiftem. Jak jinak, přímo řazené převodovky z prodejních čísel ustupují jako sníh před jarním sluncem. Později zjišťujeme, že všechny prototypy ke zkoušce jsou vybaveny touto převodovkou s úrovní výbavy pro dálkovou dopravu.

Před výjezdem na hlavní silnici chceme brzdit motorovou brzdou VEB+ a na ovládací páčce zaznamenáváme jednu zásadní změnu. Počet stupňů se nezměnil, ale k podřazení motoru a zvýšení otáček i účinnosti brzdy není třeba páčku ještě dotlačovat před poslední polohu, ale stačí se dotknout tlačítka na boku ovladače. Co z toho plyne? Jednak jednodušší umocnění účinku, ale také možnost dostat motor do vyšších otáček již od prvního stupně brzdy.

Další překvapení následuje v zatáčkovité části, protože nám vedení vozidla ve stopě připadá až příliš snadné. Říkáme to instruktorovi, který se spokojeně zasměje a souhlasně pokýve hlavou. Tahač je totiž vybaven nezávislým zavěšením předních kol - nesedět tak vysoko a nevnímat čtyřicet tun za sebou, připadali bychom si jako v osobním automobilu. Nezávislé zavěšení přední nápravy bude za příplatek.

Stovka navíc

V českých poměrech je vidět tahač o výkonu 441 kW (600 k) a vyšším jen zřídkakdy. Proto si vychutnáváme zátah šestnáctilitrového šestiválce v konfiguraci náprav 6x2. Dálniční úsek dovoluje se soustředit na činnost volnoběžky I-Roll, která v režimu převodovky E+ nastupuje nezvykle rychle. Volvo zase zapracovalo na softwaru, a tak podle našeho odhadu stačila necelá sekunda, aby po sundání nohy z plynového pedálu spadly otáčky motoru do volnoběžných a celá 41tunová souprava se z mírného klesání pohybovala díky velké kinetické energii.

K automatickému zapínání volnoběžky stačí mít páčku motorové brzdy ve vypnuté poloze. Ta u stávajícího modelu znamená druhou polohu (řidič ji musí umět „trefit“), ale u novinky je změna na první polohu, což znamená jednoduše posunout ovladač motorové brzdy zcela vpřed. Drobnost, která nás těší.

Pozice za volantem

Následuje přemístění do tahače s motorem D13/397 kW (540 k), v němž se kvůli podobné motorizaci jako v prvním trucku soustřeďujeme na kabinu. Při hledání vhodné polohy za volantem využíváme nejen štědřejšího rozsahu nastavení volantu o 40 mm směrem vzad, ale také unikátní možnosti zalomit sloupek řízení přibližně dvacet centimetrů pod věncem volantu v rozsahu 15 stupňů a dosáhnout tak u něj velmi strmé polohy podobné té u osobních automobilů.

Sedadlo dostalo látkový potah a nám se to líbí. Často totiž testujeme nákladní vozy vybavené top sedačkami s kůží, které však u českých řidičů trucků téměř nejsou k vidění. Sedadla ve volvu jsou však opatřena látkou a díky příjemnému tvaru pěkně drží tělo v zatáčkách.

Nejsilnější

Usedáme do maximální motorizace FH16/551 kW (750 k). Ve spojení s celkovou hmotností 41,3 tuny (dle snímačů vzduchového pérování) jde spíše o závodní truck. My se však soustřeďujeme na schopnost tohoto úctyhodného siláka jet ekonomickým stylem. Po zapnutí adaptivního tempomatu čekáme, kdy se místo značky E+ (ekonomická jízda s možností volnoběžky) uprostřed ukazatele rychlosti objeví IS. Systém I-See jsme podrobně popsali v zářijovém vydání, tentokrát ověřujeme jeho činnost v provozu. Tento ekopomocník si na základě náklonového čidla na převodovce a čidla GPS postupně zaznamenává všechna projetá stoupání i klesání a ukládá do paměti o 4000 položkách.

Zná budoucnost

Podmínku k nahrávání dat o profilu tratě tvoří zapnutí tempomatu. Jelikož zkoušené prototypy už všech šest úseků dnešní tratě projely, brzy došlo na displeji k záměně označení E+ za IS. Změna? Zpočátku žádná, vozidlo pokračuje v jízdě po rovině na adaptivní tempovat. S blížícím se stoupáním však souprava sama znatelně zrychluje z 85 na 88 km/h, což nás v prvním okamžiku překvapuje, protože nejsme zvyklí, že by během řízení jakéhokoliv vozidla začalo samo bez našeho zásahu zvyšovat rychlost. Blížíme se k vrcholu stoupání a na multifunkčním ukazateli vpravo vedle rychloměru vidíme, jak klesá tlak v turbodmychadlu a snižuje se okamžitá spotřeba, ačkoliv míra stoupání zůstává stejná. I-See ví stejně jako my, že je vhodné ubrat plyn, jelikož vrchol kopce již překonáme díky hybnosti vozidla. Posléze nás klesání vrátí do maximálního tempa.

Jemná práce

Pozorně sledujeme činnost I-See a jsme uchváceni přesností. V mírném klesání, ve kterém by klasický tempomat i při maximální dovolené rychlosti aktivoval volnoběžku a po překročení maximální nastavené rychlosti zapnul motorovou brzdu, I-See rozhoduje jinak. Zůstává zařazená dvanáctka, jedeme s nulovou spotřebou na nejvyšší dovolenou rychlost a neztrácíme ani sekundu. Teprve po chvilce nám dochází, jak I-See rafinovaně řídí strategii převodovky k ještě nižší spotřebě, než bychom v danou chvíli byli schopni zajet zbytečnou aktivací volnoběžky a motorem spotřebovávajícím byť minimální množství nafty při volnoběžných otáčkách.

Ptáme se instruktora, jak řidič na rovném úseku pozná, zda I-See data o profilu tratě sbírá, či je již aplikuje. Odpověď zní jednoduše: „Jedete- li na tempomat a nesvítí IS, systém data shromažďuje.“ A co když je paměť plná, vymaže se všechno a načítá se opakovaně? „Ne, nikoliv,“ zní jasná odpověď, „mažou se nejméně používaná data.“ V tom případě se nám to líbí, opětujeme. Nové Volvo FH složilo zkoušku na výbornou.

Když k tomu připočteme, že nové nastavení automatizované převodovky I-Shift bez problémů drží ekonomické otáčky 1000/min i při plném sešlápnutí plynového pedálu a zbytečně nepodřazuje, pak už nemáme zábrany aktivovat jemně pracující adaptivní tempovat s tím, že hrozí zbytečné navýšení spotřeby.

Ochrana před únavou

Vyzkoušeli jsme ovladatelnost, podívali se na hlavní rysy v nové kabině, prověřili I-See a přesedáme do soupravy s tahačem 6x2 a šestiválcem o výkonu 397 kW (540 k). S instruktorem se domlouváme, že se podíváme na zoubek bezpečnostní novince Driver Alert Support, sledující únavu řidiče pomocí čidel v řízení, brzdové soupravě a hlídání jízdního pruhu. Po dálnici daleko za námi nikdo nejede, a proto bez obav můžeme simulovat unaveného řidiče. Střídáme mírně klikatou jízdu v jízdním pruhu s občasným najetím až na dělicí čáru, což doprovází zvuková výstraha (bez zapnutí směrových světel). Po šesti kilometrech přichází první úspěch našeho snažení. Vpravo od ukazatele rychlosti se objevuje varování Focus on driving doprovázené zvukovou výstrahou. To je super, obracíme se na instruktora a domlouváme se, že budeme výzvu ignorovat, abychom poznali, co se bude dít dál. Stačí další tři kilometry takové „ospalé“ jízdy a přichází silný zvuk a příkaz Take a break. Zároveň vypadne z činnosti adaptivní tempovat, vozidlo jede bez plynu dál a začíná díky zařazené rychlosti a běžným jízdním odporům zpomalovat. Skvělé, nadšeně vyjadřujeme názor. Také instruktor je nadšený: „Tak tohle žádný řidič během všech testovacích jízd ještě nevyzkoušel.“ Odpovídáme, že jsme necestovali dva dny proto, abychom se tady povozili, ale nová „ef-háčka“ pokud možno vyzkoušeli. Tak to má být, směje se doprovázející technik ze společnosti Volvo Trucks pracující na vývoji podvozků a v příjemném rozpoložení dojíždíme do cíle.

I-Torgue

Poslední část trasy s nejprodávanější motorizací FH/338 kW (460 k) nás na sedadle spolujezdce doprovází šéf vývoje motorů Mats Franzén. Pokládáme mu otázku na tělo, proč už před měsícem odhalili unikátní řešení I-Torque schopné z třináctilitrového šestiválce získat obrovských 2800 N.m v unikátním rozmezí otáček 900–1200/min, když jej budou nabízet až od září příštího roku. Manažer vývoje pohonných řetězců se usměje a řekne: „Máte pravdu, tuto otázku jsme interně hodně řešili. Někteří byli ještě pro utajení I-Torque. Jiní ukazovali na to, že dopravci plánují obnovu vozového parku roky dopředu a měli by vědět, že Volvo Trucks nabídne unikátní řešení pro dálkovou dopravu se snížením spotřeby o další tři až čtyři procenta.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Jména agentů i tajná letadla: sedm tajemství, které se dozví Donald Trump Jména agentů i tajná letadla: sedm tajemství, které se dozví Donald Trump

Spojené státy investují obrovské částky na to, aby si…

Národní by se měla zklidnit, budou tam zpomalovací pruhy pro přecházení Národní by se měla zklidnit, budou tam zpomalovací pruhy pro přecházení

Na Národní třídě budou široké zpomalovací prahy určené…

České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici

České akcie by měly podle převažujícího názoru analytiků…

 
Zdroj: AutoProfi
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 






 
Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Dnes 13:05

Jiné dveře do uchovávání energie – tak by se dal popsat revoluční druh baterie z Česka!




Blesk.cz

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu: Zemřela v nemocnici

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu:…

Jízdu po černé sjezdovce nezvládla o víkendu v areálu Dolní Morava v Jeseníkách teprve jedenáctiletá lyžařka.…

 

iSport.cz

Rooneyho šibenice roku a dojetí z rekordu. Ohromující, žasl Mourinho

Rooneyho šibenice roku a dojetí z rekordu.…

Sedmnáct zápasů neprohráli, lepší se s každou odehranou bitvou. Manchester United ale stále bojuje s problémy v…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

All you can Shoot. V americké restauraci si můžete čekání na jídlo ukrátit střelbou

All you can Shoot. V americké restauraci si můžete…

S nápadem, jak ozvláštnit pobyt v restauraci, přišli v jednom arizonském baru. Kromě jídla či pití si tu také…

Tragédie v horském středisku. Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva byli zachráněni

Tragédie v horském středisku. Dva Češi zahynuli pod…

Dva Češi přišli o život pod lavinou u Salcburku. Pod sněhem skončili celkem čtyři čeští turisté. Dva se podařilo…

 
 
reklama