Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kauza celoroční gumy: Jsou na vzestupu! Ale jsou opravdu bezpečné?

Svět motorů
Diskuze (105)
Ještě před pár lety se mnozí renomovaní výrobci bránili celoročním gumám s tím, že univerzál nikdy správně nefunguje. Jenže na ně tlačí zákazníci, kteří to tak zkrátka chtějí.

Pneumatikářští giganti hledají cestu, jak vyrobit exkluzivní (rozuměj s patřičným příplatkem) celoroční plášť, který už nebude jen mixem sezónních požadavků, ale naopak výkladní skříní moderních technologií.

Pro inženýry to znamená vyvinout takovou gumu, která je bezpečná i úsporná stejně tak pod sedm stupňů jako nad pětadvacet. A tlaky jsou na ně veliké, protože je to evidentně trend, který motoristé vyžadují. Vždyť kategorie celoročních plášťů je společně se speciálními SUV gumami nejrychleji rostoucím segmentem v odvětví.

Všiml si toho už i Continental, který vždycky zarytě tvrdil, že kvůli bezpečnosti nebude nikdy produkovat kompromisní pláště. I tak ale férově zákazníkům sděluje, že jejich AllSeason Contact je volbou pro městské řidiče, kteří jezdí málo.

Letní coby zimní

Třeba takový Goodyear celoročním plášťům věří už čtyřicet let a jejich nejnovější Vector 4Season Gen-2 už jsou schváleny pro čtyřiadvacet typů

vozidel.

Moderní celoroční gumou se letos pochlubil také Michelin. Novou generaci typu CrossClimate + dokonce už ani nenazývá celoroční, ale „první letní se zimní homologací“. Na bočnici totiž nese obligátní trojitý horský štít se sněhovou vločkou.

Možná namítnete, že Číňané si s tím nedělají těžkou hlavu a ve stejném duchu chrlí „univerzální“ pláště už delší dobu. Vtip je ale v tom, že zatímco v zemi draka prostě plácnou jakoukoliv značku na cokoliv bez ohledu na skutečné schopnosti, tak renomovaní výrobci si to dovolit nemohou. Chlubí se dokonce tím, že během vývoje ujeli jezdci pět milionů kilometrů při teplotách od minus třiceti do plus čtyřiceti. A už to nese ovoce, protože plášť získal první cenu autoklubu ADAC v celoroční kategorii.

Jako chameleon

Zajímavou filozofii razí inženýři Continentalu – guma nemá být letní nebo zimní, ale má se prostě sama rychle přizpůsobit aktuálním podmínkám. Zní to jako sci-fi, ale první prototypy už jsou na světě. Na nedávném frankfurtském autosalonu totiž představili koncepty ContiSense a ContiAdapt.

První z nich pracuje na principu vodivé gumové směsi, která posílá impulzy k přijímači ve vozidle – šofér tak ihned zná hloubku dezénu, jeho teplotu nebo třeba výskyt ledovky na vozovce. A když píchne, dozví se o tom daleko dřív než u současných systémů.

Systém ContiAdapt zase počítá s mikrokompresory v kole, které podle momentální situace mění tlak vzduchu v pneumatice. Samo o sobě by to nemělo správný efekt, ale když se variabilní tlak spojí s proměnlivou šířkou ráfku, dokáže doslova zázraky. Třeba na ledovce se tlak sníží pro lepší přilnavost, na suchu se zase guma pořádně nahustí kvůli nižší spotřebě. Stejně se přizpůsobuje i šířka dezénu, aniž o tom vůbec musí řidič na palubě vědět. A tak mají pneumatiky fungovat. Sdělení je proto jasné: „Pneumatiky se musejí přizpůsobit aktuálním povětrnostním podmínkám, ne řidič!“ Už se na to těšíme…

V čem jsou celoroční gumy kompromisní?

1. V teple letní gumy lépe brzdí i zatáčejí. V zimě to zase platí pro zimní.

2. Celoroční pláště způsobují proti letním vyšší spotřebu paliva a emise CO2. Přitom nemají v zimě přilnavost sezónních plášťů.

3. V létě mají obvykle citelně horší životnost a vyšší hlučnost proti letním gumám. I tak jsou v tom lepší než zimní, pokud je používáte celoročně.

4. Paradoxně mohou být celoroční pláště při vyšší teplotě horší na vodě než jednoúčelové letní gumy.

Víte, že...

… celá třetina českých motoristů se řídí při výměně sezónních pneumatik kalendářem? Více než polovina pak nechává přezout auto podle počasí. Platí to zejména pro zimní pneumatiky, které dávají řidiči nazout i před prvním listopadem.

… při nouzovém brzdění ze 100 km/h za venkovní teploty 20 °C je brzdná dráha zimních pneumatik o 6 metrů delší než letních? Na místě, kde už auto s letními zastavilo, pojede to druhé ještě rychlostí 37 km/h.

… pokud máte na autě terénní pneumatiky, nemusíte kupovat zimní? Zákonné požadavky totiž plní každá pneumatika označená na bočnici nápisy M+S, M.S, M/S, MS či terénní značené ET, ML, MPT nebo POR. Přesto doporučujeme i majitelům off-roadů investovat do speciálních zimních pneumatik, minimálně kvůli měkčí směsi obutí.

… když nasněží mimo období předepsané pro zimní výbavu, nemusíte mít zimní gumy? Od 1. 11. 2011 platí povinnost mít zimní pneumatiky na celém území České republiky v případech, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy předpokládat. Ale zákon omezuje platnost jen na období od 1. listopadu do 31. března. Ovšem pozor! Platnost značky Zimní výbava už dva roky není časově omezena. Tudíž platí, že za místa vymezená touto tabulí musíte vjet jen na správně označených zimních pneumatikách!

Fakta o zimní výbavě

Kdy? Od 1. listopadu do 31. března, pokud na dodatkové tabulce není uvedeno jinak.

Kde? Všude v případě souvislé vrstvy sněhu či ledu, popř. pokud ji lze předpokládat.

Co? Pneumatika, na jejíž bočnici je vyznačeno M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Co musí dále splňovat zimní pneumatika? Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3500 kg).

Proč právě 4 mm, případně 6 mm? Podle průzkumů MD ČR bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou dezénu

nižší než 4 mm (u vozidel do 3500 kg) již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí samočisticí efekt.

Mohu použít protektorované pneumatiky? Ano, ale musí být označeny výše uvedeným značením, tj. M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Jak je to s přívěsem? Na přípojné vozidlo se povinnost nevztahuje, jen na motorové vozidlo kategorie M a N, které tento přívěs táhne.

Je možné zimní pneumatiky nahradit sněhovými řetězy? Ano, v případě, že vozovka je v celém úseku pozemní komunikace označeném novou dopravní značkou dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Svět motorů
Diskuze (105)
8. 10. 2017 22:32
Re: Celoročné pneu
"Ak maš matodor/barum a podobné, tak s univerzálkou si nepohoršís." - a že kto tu generalizuje...
8. 10. 2017 10:18
Re: Celoročné pneu
Nemôžeš generalizovať. V testoch nemiešajú náročky. Dokonca ADAC pri letných robil mokré brzdenie z 80 a pri celoročných zo 100. Aby to nešlo jednoducho porovnať. Ale napríklad Crossclimate ako prvé dostali za brzdenie za mokra A.
Okrem toho špičkové univerzálny spravidla dokážu poraziť priemerne špecializovane gumy. Len špičkové zimná porazí špičkovú univerzálku. Ak maš matodor/barum a podobné, tak s univerzálkou si nepohoršís.
8. 10. 2017 10:08
Re: Kompromis
V tých najhorších podmienkach nepomôže ani štvorkola na špičkových zimných, ale len reťaze, prípadne navijak(to už je vážne extrém).
Ja som prvý krát vyskúšal celoročné na Impreze, teraz ich už dávam všade(nebývam v horách) a v aute s ktorým chodím na lyžovačky mám pre najhoršie situácie kvalitné reťaze.
Avatar - Hammunasakra
8. 10. 2017 08:15
Re: Jak kabát do léta...
Tak eště jednou dík = myslim že tady je to hlavně obrovskym posunem chemie = v čemž se teda moc nevyznám.

Viz dneska tady zveřejněnej test zimních [odkaz] špičkový celoroční se nejlepšim nerovnaj a to asi nebude nikdy nebo eště hodně dlouho ne = ale na velmi rozumnou úroveň se už dostaly
8. 10. 2017 07:19
Re: Jak kabát do léta...
Barik to teraz nakladá na zimákoch na kruháči ostaným účastníkom premávky. Len škoda že on netuší,že oni s ním nezávodia >:D