7.10. 2017 Svět motorů

Kauza celoroční gumy: Jsou na vzestupu! Ale jsou opravdu bezpečné?

 

Ještě před pár lety se mnozí renomovaní výrobci bránili celoročním gumám s tím, že univerzál nikdy správně nefunguje. Jenže na ně tlačí zákazníci, kteří to tak zkrátka chtějí.

Pneumatikářští giganti hledají cestu, jak vyrobit exkluzivní (rozuměj s patřičným příplatkem) celoroční plášť, který už nebude jen mixem sezónních požadavků, ale naopak výkladní skříní moderních technologií.

Pro inženýry to znamená vyvinout takovou gumu, která je bezpečná i úsporná stejně tak pod sedm stupňů jako nad pětadvacet. A tlaky jsou na ně veliké, protože je to evidentně trend, který motoristé vyžadují. Vždyť kategorie celoročních plášťů je společně se speciálními SUV gumami nejrychleji rostoucím segmentem v odvětví.

Všiml si toho už i Continental, který vždycky zarytě tvrdil, že kvůli bezpečnosti nebude nikdy produkovat kompromisní pláště. I tak ale férově zákazníkům sděluje, že jejich AllSeason Contact je volbou pro městské řidiče, kteří jezdí málo.

Jízda na jaře: Proč už nejezdit na zimních pneumatikách? A jak je to s celoročně povinnou zimní výbavou?

Letní coby zimní

Třeba takový Goodyear celoročním plášťům věří už čtyřicet let a jejich nejnovější Vector 4Season Gen-2 už jsou schváleny pro čtyřiadvacet typů vozidel.

Moderní celoroční gumou se letos pochlubil také Michelin. Novou generaci typu CrossClimate + dokonce už ani nenazývá celoroční, ale „první letní se zimní homologací“. Na bočnici totiž nese obligátní trojitý horský štít se sněhovou vločkou.

Možná namítnete, že Číňané si s tím nedělají těžkou hlavu a ve stejném duchu chrlí „univerzální“ pláště už delší dobu. Vtip je ale v tom, že zatímco v zemi draka prostě plácnou jakoukoliv značku na cokoliv bez ohledu na skutečné schopnosti, tak renomovaní výrobci si to dovolit nemohou. Chlubí se dokonce tím, že během vývoje ujeli jezdci pět milionů kilometrů při teplotách od minus třiceti do plus čtyřiceti. A už to nese ovoce, protože plášť získal první cenu autoklubu ADAC v celoroční kategorii.

Jako chameleon

Zajímavou filozofii razí inženýři Continentalu – guma nemá být letní nebo zimní, ale má se prostě sama rychle přizpůsobit aktuálním podmínkám. Zní to jako sci-fi, ale první prototypy už jsou na světě. Na nedávném frankfurtském autosalonu totiž představili koncepty ContiSense a ContiAdapt.

Zimní pravidla silničního provozu: Víte, kdy nazout zimní pneumatiky a jak očistit auto?

První z nich pracuje na principu vodivé gumové směsi, která posílá impulzy k přijímači ve vozidle – šofér tak ihned zná hloubku dezénu, jeho teplotu nebo třeba výskyt ledovky na vozovce. A když píchne, dozví se o tom daleko dřív než u současných systémů.

Systém ContiAdapt zase počítá s mikrokompresory v kole, které podle momentální situace mění tlak vzduchu v pneumatice. Samo o sobě by to nemělo správný efekt, ale když se variabilní tlak spojí s proměnlivou šířkou ráfku, dokáže doslova zázraky. Třeba na ledovce se tlak sníží pro lepší přilnavost, na suchu se zase guma pořádně nahustí kvůli nižší spotřebě. Stejně se přizpůsobuje i šířka dezénu, aniž o tom vůbec musí řidič na palubě vědět. A tak mají pneumatiky fungovat. Sdělení je proto jasné: „Pneumatiky se musejí přizpůsobit aktuálním povětrnostním podmínkám, ne řidič!“ Už se na to těšíme…

V čem jsou celoroční gumy kompromisní?

1. V teple letní gumy lépe brzdí i zatáčejí. V zimě to zase platí pro zimní.

2. Celoroční pláště způsobují proti letním vyšší spotřebu paliva a emise CO2. Přitom nemají v zimě přilnavost sezónních plášťů.

3. V létě mají obvykle citelně horší životnost a vyšší hlučnost proti letním gumám. I tak jsou v tom lepší než zimní, pokud je používáte celoročně.

4. Paradoxně mohou být celoroční pláště při vyšší teplotě horší na vodě než jednoúčelové letní gumy.

Víte, že...

… celá třetina českých motoristů se řídí při výměně sezónních pneumatik kalendářem? Více než polovina pak nechává přezout auto podle počasí. Platí to zejména pro zimní pneumatiky, které dávají řidiči nazout i před prvním listopadem.

… při nouzovém brzdění ze 100 km/h za venkovní teploty 20 °C je brzdná dráha zimních pneumatik o 6 metrů delší než letních? Na místě, kde už auto s letními zastavilo, pojede to druhé ještě rychlostí 37 km/h.

… pokud máte na autě terénní pneumatiky, nemusíte kupovat zimní? Zákonné požadavky totiž plní každá pneumatika označená na bočnici nápisy M+S, M.S, M/S, MS či terénní značené ET, ML, MPT nebo POR. Přesto doporučujeme i majitelům off-roadů investovat do speciálních zimních pneumatik, minimálně kvůli měkčí směsi obutí.

… když nasněží mimo období předepsané pro zimní výbavu, nemusíte mít zimní gumy? Od 1. 11. 2011 platí povinnost mít zimní pneumatiky na celém území České republiky v případech, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy předpokládat. Ale zákon omezuje platnost jen na období od 1. listopadu do 31. března. Ovšem pozor! Platnost značky Zimní výbava už dva roky není časově omezena. Tudíž platí, že za místa vymezená touto tabulí musíte vjet jen na správně označených zimních pneumatikách!

Fakta o zimní výbavě

Kdy? Od 1. listopadu do 31. března, pokud na dodatkové tabulce není uvedeno jinak.

Kde? Všude v případě souvislé vrstvy sněhu či ledu, popř. pokud ji lze předpokládat.

Co? Pneumatika, na jejíž bočnici je vyznačeno M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Co musí dále splňovat zimní pneumatika? Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3500 kg).

Proč právě 4 mm, případně 6 mm? Podle průzkumů MD ČR bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3500 kg) již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí samočisticí efekt.

Mohu použít protektorované pneumatiky? Ano, ale musí být označeny výše uvedeným značením, tj. M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Jak je to s přívěsem? Na přípojné vozidlo se povinnost nevztahuje, jen na motorové vozidlo kategorie M a N, které tento přívěs táhne.

Je možné zimní pneumatiky nahradit sněhovými řetězy? Ano, v případě, že vozovka je v celém úseku pozemní komunikace označeném novou dopravní značkou dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Pneu Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Kauza celoroční gumy: Jsou na vzestupu!…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

 

iSport.cz

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych se měnil

Drsňák Nedomlel si v Hradci řekl o místo: Nerad bych…

Málokde v extralize foukal přes léto takový vítr jako v Hradci. Nový je trenér, vyměnila se velká část týmu a…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…