7.10. 2017 Svět motorů

Kauza celoroční gumy: Jsou na vzestupu! Ale jsou opravdu bezpečné?

 

Ještě před pár lety se mnozí renomovaní výrobci bránili celoročním gumám s tím, že univerzál nikdy správně nefunguje. Jenže na ně tlačí zákazníci, kteří to tak zkrátka chtějí.

Pneumatikářští giganti hledají cestu, jak vyrobit exkluzivní (rozuměj s patřičným příplatkem) celoroční plášť, který už nebude jen mixem sezónních požadavků, ale naopak výkladní skříní moderních technologií.

Pro inženýry to znamená vyvinout takovou gumu, která je bezpečná i úsporná stejně tak pod sedm stupňů jako nad pětadvacet. A tlaky jsou na ně veliké, protože je to evidentně trend, který motoristé vyžadují. Vždyť kategorie celoročních plášťů je společně se speciálními SUV gumami nejrychleji rostoucím segmentem v odvětví.

Všiml si toho už i Continental, který vždycky zarytě tvrdil, že kvůli bezpečnosti nebude nikdy produkovat kompromisní pláště. I tak ale férově zákazníkům sděluje, že jejich AllSeason Contact je volbou pro městské řidiče, kteří jezdí málo.

Jízda na jaře: Proč už nejezdit na zimních pneumatikách? A jak je to s celoročně povinnou zimní výbavou?

Letní coby zimní

Třeba takový Goodyear celoročním plášťům věří už čtyřicet let a jejich nejnovější Vector 4Season Gen-2 už jsou schváleny pro čtyřiadvacet typů vozidel.

Moderní celoroční gumou se letos pochlubil také Michelin. Novou generaci typu CrossClimate + dokonce už ani nenazývá celoroční, ale „první letní se zimní homologací“. Na bočnici totiž nese obligátní trojitý horský štít se sněhovou vločkou.

Možná namítnete, že Číňané si s tím nedělají těžkou hlavu a ve stejném duchu chrlí „univerzální“ pláště už delší dobu. Vtip je ale v tom, že zatímco v zemi draka prostě plácnou jakoukoliv značku na cokoliv bez ohledu na skutečné schopnosti, tak renomovaní výrobci si to dovolit nemohou. Chlubí se dokonce tím, že během vývoje ujeli jezdci pět milionů kilometrů při teplotách od minus třiceti do plus čtyřiceti. A už to nese ovoce, protože plášť získal první cenu autoklubu ADAC v celoroční kategorii.

Jako chameleon

Zajímavou filozofii razí inženýři Continentalu – guma nemá být letní nebo zimní, ale má se prostě sama rychle přizpůsobit aktuálním podmínkám. Zní to jako sci-fi, ale první prototypy už jsou na světě. Na nedávném frankfurtském autosalonu totiž představili koncepty ContiSense a ContiAdapt.

Zimní pravidla silničního provozu: Víte, kdy nazout zimní pneumatiky a jak očistit auto?

První z nich pracuje na principu vodivé gumové směsi, která posílá impulzy k přijímači ve vozidle – šofér tak ihned zná hloubku dezénu, jeho teplotu nebo třeba výskyt ledovky na vozovce. A když píchne, dozví se o tom daleko dřív než u současných systémů.

Systém ContiAdapt zase počítá s mikrokompresory v kole, které podle momentální situace mění tlak vzduchu v pneumatice. Samo o sobě by to nemělo správný efekt, ale když se variabilní tlak spojí s proměnlivou šířkou ráfku, dokáže doslova zázraky. Třeba na ledovce se tlak sníží pro lepší přilnavost, na suchu se zase guma pořádně nahustí kvůli nižší spotřebě. Stejně se přizpůsobuje i šířka dezénu, aniž o tom vůbec musí řidič na palubě vědět. A tak mají pneumatiky fungovat. Sdělení je proto jasné: „Pneumatiky se musejí přizpůsobit aktuálním povětrnostním podmínkám, ne řidič!“ Už se na to těšíme…

V čem jsou celoroční gumy kompromisní?

1. V teple letní gumy lépe brzdí i zatáčejí. V zimě to zase platí pro zimní.

2. Celoroční pláště způsobují proti letním vyšší spotřebu paliva a emise CO2. Přitom nemají v zimě přilnavost sezónních plášťů.

3. V létě mají obvykle citelně horší životnost a vyšší hlučnost proti letním gumám. I tak jsou v tom lepší než zimní, pokud je používáte celoročně.

4. Paradoxně mohou být celoroční pláště při vyšší teplotě horší na vodě než jednoúčelové letní gumy.

Víte, že...

… celá třetina českých motoristů se řídí při výměně sezónních pneumatik kalendářem? Více než polovina pak nechává přezout auto podle počasí. Platí to zejména pro zimní pneumatiky, které dávají řidiči nazout i před prvním listopadem.

… při nouzovém brzdění ze 100 km/h za venkovní teploty 20 °C je brzdná dráha zimních pneumatik o 6 metrů delší než letních? Na místě, kde už auto s letními zastavilo, pojede to druhé ještě rychlostí 37 km/h.

… pokud máte na autě terénní pneumatiky, nemusíte kupovat zimní? Zákonné požadavky totiž plní každá pneumatika označená na bočnici nápisy M+S, M.S, M/S, MS či terénní značené ET, ML, MPT nebo POR. Přesto doporučujeme i majitelům off-roadů investovat do speciálních zimních pneumatik, minimálně kvůli měkčí směsi obutí.

… když nasněží mimo období předepsané pro zimní výbavu, nemusíte mít zimní gumy? Od 1. 11. 2011 platí povinnost mít zimní pneumatiky na celém území České republiky v případech, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy předpokládat. Ale zákon omezuje platnost jen na období od 1. listopadu do 31. března. Ovšem pozor! Platnost značky Zimní výbava už dva roky není časově omezena. Tudíž platí, že za místa vymezená touto tabulí musíte vjet jen na správně označených zimních pneumatikách!

Fakta o zimní výbavě

Kdy? Od 1. listopadu do 31. března, pokud na dodatkové tabulce není uvedeno jinak.

Kde? Všude v případě souvislé vrstvy sněhu či ledu, popř. pokud ji lze předpokládat.

Co? Pneumatika, na jejíž bočnici je vyznačeno M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Co musí dále splňovat zimní pneumatika? Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3500 kg).

Proč právě 4 mm, případně 6 mm? Podle průzkumů MD ČR bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3500 kg) již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí samočisticí efekt.

Mohu použít protektorované pneumatiky? Ano, ale musí být označeny výše uvedeným značením, tj. M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Jak je to s přívěsem? Na přípojné vozidlo se povinnost nevztahuje, jen na motorové vozidlo kategorie M a N, které tento přívěs táhne.

Je možné zimní pneumatiky nahradit sněhovými řetězy? Ano, v případě, že vozovka je v celém úseku pozemní komunikace označeném novou dopravní značkou dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kauza ProMoPro: Nejvyšší správní soud zamítl žalobu úřadu vlády Kauza ProMoPro: Nejvyšší správní soud zamítl žalobu úřadu vlády

Soud zamítl žalobu úřadu vlády proti půlmiliardové pokutě…

Mediální dům CNC koupil platformu pro prodej jízdenek Bileto Mediální dům CNC koupil platformu pro prodej jízdenek Bileto

Mediální dům Czech News Center (CNC) začne provozovat…

E-shop CZC.cz zvýšil loni tržby o pětinu na 4,3 miliardy korun E-shop CZC.cz zvýšil loni tržby o pětinu na 4,3 miliardy korun

Prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz zvýšil ve…

 

Štítky Pneu Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Kauza celoroční gumy: Jsou na vzestupu!…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

Dnes 08:00

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?




Blesk.cz

Putinova raketa s „neomezeným dosahem“ neprošla testy. Zřítila se po pár kilometrech

Putinova raketa s „neomezeným dosahem“ neprošla…

Revoluční ruská raketa na jaderný pohon, která měla být jediná svého druhu na světě a která podle prohlášení…

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama ale není...

Ze sebe zklamaná Kopřivová opět opustila Jágra! Sama…

Vztah Jaromíra Jágra (46) a Veroniky Kopřivové (26) je velmi zvláštní. Když Jarda hrál hokej na Floridě, tak se…

 

iSport.cz

Šumulikoski končí. Kapitán Slovácka zanechal v lize otisk, na jaře ale nehrál

Šumulikoski končí. Kapitán Slovácka zanechal v lize…

Další loučení borce, který zanechal v české lize významný otisk. Aktivní kariéru podle informací deníku Sport…

Davidová zazářila s jednorožci! Má nejkrásnější pažbu mezi biatlonisty

Davidová zazářila s jednorožci! Má nejkrásnější…

Modro-fialové nebe s hvězdičkami a jednorožci vynesli Markétě Davidové ocenění pro nejkrásnější pažbu mezi…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Babiše a jeho ANO opouštějí lidé, kterým zbylo svědomí

Bohumil Pečinka: Babiše a jeho ANO opouštějí lidé,…

Andrej Babiš jako tenista Roger Federer, ČSSD jako Radek Štěpánek. Nerovný zápas, který má podle komentátora…

Zemětřesení na Chebsku: Knihy padaly z polic, postele cestovaly. Lidé popisovali neobvykle silné otřesy

Zemětřesení na Chebsku: Knihy padaly z polic,…

Na Chebsku a v okolí lidé v noci na úterý zažili zemětřesení. V západních Čechách není malé zemětřesení nic…