7.10. 2017 Svět motorů

Kauza celoroční gumy: Jsou na vzestupu! Ale jsou opravdu bezpečné?

 

Ještě před pár lety se mnozí renomovaní výrobci bránili celoročním gumám s tím, že univerzál nikdy správně nefunguje. Jenže na ně tlačí zákazníci, kteří to tak zkrátka chtějí.

Pneumatikářští giganti hledají cestu, jak vyrobit exkluzivní (rozuměj s patřičným příplatkem) celoroční plášť, který už nebude jen mixem sezónních požadavků, ale naopak výkladní skříní moderních technologií.

Pro inženýry to znamená vyvinout takovou gumu, která je bezpečná i úsporná stejně tak pod sedm stupňů jako nad pětadvacet. A tlaky jsou na ně veliké, protože je to evidentně trend, který motoristé vyžadují. Vždyť kategorie celoročních plášťů je společně se speciálními SUV gumami nejrychleji rostoucím segmentem v odvětví.

Všiml si toho už i Continental, který vždycky zarytě tvrdil, že kvůli bezpečnosti nebude nikdy produkovat kompromisní pláště. I tak ale férově zákazníkům sděluje, že jejich AllSeason Contact je volbou pro městské řidiče, kteří jezdí málo.

Jízda na jaře: Proč už nejezdit na zimních pneumatikách? A jak je to s celoročně povinnou zimní výbavou?

Letní coby zimní

Třeba takový Goodyear celoročním plášťům věří už čtyřicet let a jejich nejnovější Vector 4Season Gen-2 už jsou schváleny pro čtyřiadvacet typů vozidel.

Moderní celoroční gumou se letos pochlubil také Michelin. Novou generaci typu CrossClimate + dokonce už ani nenazývá celoroční, ale „první letní se zimní homologací“. Na bočnici totiž nese obligátní trojitý horský štít se sněhovou vločkou.

Možná namítnete, že Číňané si s tím nedělají těžkou hlavu a ve stejném duchu chrlí „univerzální“ pláště už delší dobu. Vtip je ale v tom, že zatímco v zemi draka prostě plácnou jakoukoliv značku na cokoliv bez ohledu na skutečné schopnosti, tak renomovaní výrobci si to dovolit nemohou. Chlubí se dokonce tím, že během vývoje ujeli jezdci pět milionů kilometrů při teplotách od minus třiceti do plus čtyřiceti. A už to nese ovoce, protože plášť získal první cenu autoklubu ADAC v celoroční kategorii.

Jako chameleon

Zajímavou filozofii razí inženýři Continentalu – guma nemá být letní nebo zimní, ale má se prostě sama rychle přizpůsobit aktuálním podmínkám. Zní to jako sci-fi, ale první prototypy už jsou na světě. Na nedávném frankfurtském autosalonu totiž představili koncepty ContiSense a ContiAdapt.

Zimní pravidla silničního provozu: Víte, kdy nazout zimní pneumatiky a jak očistit auto?

První z nich pracuje na principu vodivé gumové směsi, která posílá impulzy k přijímači ve vozidle – šofér tak ihned zná hloubku dezénu, jeho teplotu nebo třeba výskyt ledovky na vozovce. A když píchne, dozví se o tom daleko dřív než u současných systémů.

Systém ContiAdapt zase počítá s mikrokompresory v kole, které podle momentální situace mění tlak vzduchu v pneumatice. Samo o sobě by to nemělo správný efekt, ale když se variabilní tlak spojí s proměnlivou šířkou ráfku, dokáže doslova zázraky. Třeba na ledovce se tlak sníží pro lepší přilnavost, na suchu se zase guma pořádně nahustí kvůli nižší spotřebě. Stejně se přizpůsobuje i šířka dezénu, aniž o tom vůbec musí řidič na palubě vědět. A tak mají pneumatiky fungovat. Sdělení je proto jasné: „Pneumatiky se musejí přizpůsobit aktuálním povětrnostním podmínkám, ne řidič!“ Už se na to těšíme…

V čem jsou celoroční gumy kompromisní?

1. V teple letní gumy lépe brzdí i zatáčejí. V zimě to zase platí pro zimní.

2. Celoroční pláště způsobují proti letním vyšší spotřebu paliva a emise CO2. Přitom nemají v zimě přilnavost sezónních plášťů.

3. V létě mají obvykle citelně horší životnost a vyšší hlučnost proti letním gumám. I tak jsou v tom lepší než zimní, pokud je používáte celoročně.

4. Paradoxně mohou být celoroční pláště při vyšší teplotě horší na vodě než jednoúčelové letní gumy.

Víte, že...

… celá třetina českých motoristů se řídí při výměně sezónních pneumatik kalendářem? Více než polovina pak nechává přezout auto podle počasí. Platí to zejména pro zimní pneumatiky, které dávají řidiči nazout i před prvním listopadem.

… při nouzovém brzdění ze 100 km/h za venkovní teploty 20 °C je brzdná dráha zimních pneumatik o 6 metrů delší než letních? Na místě, kde už auto s letními zastavilo, pojede to druhé ještě rychlostí 37 km/h.

… pokud máte na autě terénní pneumatiky, nemusíte kupovat zimní? Zákonné požadavky totiž plní každá pneumatika označená na bočnici nápisy M+S, M.S, M/S, MS či terénní značené ET, ML, MPT nebo POR. Přesto doporučujeme i majitelům off-roadů investovat do speciálních zimních pneumatik, minimálně kvůli měkčí směsi obutí.

… když nasněží mimo období předepsané pro zimní výbavu, nemusíte mít zimní gumy? Od 1. 11. 2011 platí povinnost mít zimní pneumatiky na celém území České republiky v případech, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy předpokládat. Ale zákon omezuje platnost jen na období od 1. listopadu do 31. března. Ovšem pozor! Platnost značky Zimní výbava už dva roky není časově omezena. Tudíž platí, že za místa vymezená touto tabulí musíte vjet jen na správně označených zimních pneumatikách!

Fakta o zimní výbavě

Kdy? Od 1. listopadu do 31. března, pokud na dodatkové tabulce není uvedeno jinak.

Kde? Všude v případě souvislé vrstvy sněhu či ledu, popř. pokud ji lze předpokládat.

Co? Pneumatika, na jejíž bočnici je vyznačeno M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Co musí dále splňovat zimní pneumatika? Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3500 kg).

Proč právě 4 mm, případně 6 mm? Podle průzkumů MD ČR bylo zjištěno, že zimní pneumatika s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3500 kg) již ztrácí své vlastnosti na sněhové pokrývce, ztrácí samočisticí efekt.

Mohu použít protektorované pneumatiky? Ano, ale musí být označeny výše uvedeným značením, tj. M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Jak je to s přívěsem? Na přípojné vozidlo se povinnost nevztahuje, jen na motorové vozidlo kategorie M a N, které tento přívěs táhne.

Je možné zimní pneumatiky nahradit sněhovými řetězy? Ano, v případě, že vozovka je v celém úseku pozemní komunikace označeném novou dopravní značkou dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Brexit a cena ropy kosí akcie aerolinek Brexit a cena ropy kosí akcie aerolinek

Lídři trhu nízkonákladové letecké dopravy doplácejí na…

Glosa Jany Havligerové: Kolik má brát politik Glosa Jany Havligerové: Kolik má brát politik

Poslanci zasedli do lavic a čeká je horký týden. Nejen…

Šéfem Senátu bude Jaroslav Kubera. Volba Starostů Hampla překvapila Šéfem Senátu bude Jaroslav Kubera. Volba Starostů Hampla překvapila

Novým předsedou Senátu se stal Jaroslav Kubera z ODS. Ve…

ONLINE: Okamura chce ve vládě vystřídat ČSSD ONLINE: Okamura chce ve vládě vystřídat ČSSD

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomio…

 

Štítky Pneu Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Kauza celoroční gumy: Jsou na vzestupu!…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce

Soutěžní stotřicítka s přídomkem LR není tak slavná jako…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD Elegance – Nenechte se ošálit!

TEST: Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo 2WD Elegance – Nenechte se ošálit!

Dnes 12:50

Loni představená už pátá generace Hondy CR-V se na první pohled liší jen málo od svého předchůdce. Pod podobnými tvary karoserie přitom ukrývá od základu novou techniku!




Blesk.cz

Tajemství Bohdalové a Zelenky: Scházejí se a pomlouvají kolegy! Každé Vánoce!

Tajemství Bohdalové a Zelenky: Scházejí se a…

Nerozlučnou dvojku tvoří Zdeněk Zelenka (63) a Jiřina Bohdalová (87). Herečka má roli snad v každém jeho filmu a…

Fantastická zvířata podruhé: Lákají na efekty a hrdiny, které chceme vidět

Fantastická zvířata podruhé: Lákají na efekty a…

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny jsou v kinech. Nový příběh J. K. Rowlingové se staronovými postavami…

 

iSport.cz

Federerovi jdou na ruku?! Po kritice našla legenda vlivného zastánce

Federerovi jdou na ruku?! Po kritice našla legenda…

Ředitel tenisového Australian Open Craig Tiley se postavil za Švýcara Rogera Federera, kterého nedávno obvinil…

Šilhavý vysvětluje: Jak vybral Dočkala za lídra?  Vrátil se i ke konci ve Slavii

Šilhavý vysvětluje: Jak vybral Dočkala za lídra?…

Dostal do ruky rozháraný národní tým pochybující ve vlastní schopnosti. Během osmi pracovních dnů zatočil…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Opozice už Babišovo vzteklé vysvětlování nepotřebuje. Vláda padne, nebo ne

Karel Steigerwald: Opozice už Babišovo vzteklé…

Důležité není, jestli byl Babiš estébákem kdysi, význam má, že je estébákem dnes. Jeho argumentace má všechny…

Jaroslav Kubera z ODS je novým předsedou Senátu. Získal skoro dvakrát víc hlasů než jeho konkurent

Jaroslav Kubera z ODS je novým předsedou Senátu.…

Ve druhém kole volby získal Kubera (71), který je senátorem už 18 let, 46 hlasů, zatímco kandidát KDU-ČSL Václav…