Když se konstruktéři utrhnou: Desítka technických unikátů

 

Některé automobily vypadaly na první pohled docela běžně, přesto však vynikaly, případně dodnes vynikají zvláštnostmi. Jiné vyčnívaly i vzhledem...

Konstrukce automobilů přinesla mnohá překvapení. Klasikou je dnes koncepce „vše vpředu“, ale najdou se i výjimky. Do ne každého vozu s předním pohonem v historii zabudovali výrobci agregát napříč. „Systém Panhard“, tedy pohonná jednotka tamtéž, ale pohon zadní nápravy, měl zase odklony v podobě „transaxle“, tedy rychlostní skříně umístěné vzadu (používalo Porsche, naše Škoda, Alfa Romeo a další...). A co stroj s motorem vzadu a pohonem přední nápravy? Takový zdánlivý nesmysl skutečně existuje

Dymaxion Buckminstera Fullera

„Bucky“ Fuller byl šílencem v tom nejlepším slova smyslu. Navrhoval extravagantní věci, všechno možné od obydlí po auta. Tedy auta... tříkolky. Jeho Dymaxion sbíral body za nekonvenční řešení. Vynikal kapkovitou karoserií, měl agregát uložený vzadu u jediného říditelného kola, ale poháněnou přední nápravu. Fuller totiž použil techniku z osmiválcového fordu a prostě ji jen obrátil...

Bizarní stroje měly neuvěřitelně špatné jízdní vlastnosti, převracely se a došlo k několika haváriím včetně jedné smrtelné. Ze tří exemplářů přežil jediný. Existují ovšem dvě přesné kopie, na jedné z nich se podílela i kopřivnická Ecorra, která pro ni vyrobila karoserii včetně dřevěné konstrukce a čalounění interiéru.

Dymaxion Buckminstera Fullera

Citroën Traction Avant

Francouzský Citroën byl významným propagátorem předního pohonu už před druhou světovou válkou. Nejednalo se o první automobilku, která ho použila (za všechny příklady ostatních uvedu alespoň německou DKW), ale pomohla výrazně jeho rozšíření v běžných vozech, tedy masové produkci. Legendární série Traction Avant podle své koncepce dostala dokonce název.

Ano, ve své době šlo o výjimečný počin, ale originalitou hýřila samotná konstrukce poháněcího ústrojí. Nejdříve totiž byla umístěna převodovka, na ní navazoval diferenciál a až pak teprve motor. Tento model vlastně dvojitý šíp zachránil od bankrotu, nicméně zadluženou automobilku koupil Michelin a André Citroën už se obřího komerčního úspěchu „La Traction“ nedožil.

Citroën Traction Avant

Lamborghini Miura

Legendární Miura, jejíž ceny za poslední léta raketově vzrostly, byla choulostivým závodním autem v silničním kabátku. Kvalita výroby v Sant'Agatě neměla odpovídající úroveň a o spolehlivosti se mluvit nedalo. Všechny nectnosti však přebily nádherné tvary Marcella Gandiniho. Stála rovněž na samém počátku moderních supersportů s motory uprostřed.

Vidlicový dvanáctiválec 3,93 l byl navíc za sedadly uložen nikoli podélně, nýbrž napříč. I proto je toto „lambo“ dnes tak výjimečné. Nástupce Countach už takovou konstrukční zvláštnost nedostal... Na vývoji vozu se kromě testovacího pilota Boba Wallace podílel i Gian Paolo Dallara, který si nakonec založil vlastní společnost, dnes jednoho z největších výrobců monopostů na světě.

Lamborghini Miura

Ploché dvanáctiválce Ferrari Berlinetta Boxer a Testarossa

Ferrari bylo synonymem pro ušlechtilé vidlicové dvanáctiválce (až na závodní vozy), osmiválce nesly původně značku Dino. Ploché motory začalo používat na počátku 70. let ve formuli 1. Do produkčních vozů je nainstalovalo v řadě Berlinetta Boxer (BB) pak v případě nástupce s legendárním jménem Testarossa.

Jednotky s objemy 4,4 a 4,9 l nebyly ovšem klasickými boxery, jak by se dle názvu mohlo usuzovat... Šlo o podélně umístěné V12 s úhlem rozevření 180 stupňů. Ojnice s písty protilehlých válců měly společné čepy na klikovém hřídeli. Obecnou výhodou plochých bylo a je nižší těžiště. I přes podélné umístění agregátu měla tyto ferrari velmi krátkou záď. Proč? Protože převodovku umístili konstruktéři do společné skříně s diferenciálem a tedy vlastně pod agregát samotný...

Ferrari Berlinetta

Ferrari F50

V Maranellu se v polovině 90. let vrátili k vidlicovým dvanáctiválcům. U výročního modelu F50 použili agregát DOHC i s pětiventilovou technikou objemu 4,7 l, který dával dostatečných 382 kW a dvoumístnou střelu dokázal rozjet až na 325 km/h. Pochopitelně se nalézal na tradičním místě nejrychlejších vozů planety.

Jenže u Ferrari využili na podvozek moderní uhlíkové kompozity, na středovou karbonovou část navazovaly kromě závodního zavěšení pomocné trubkové rámy. A ušlechtilé srdce tvořilo nosný prvek šasi, jako tomu je u monopostů formule 1. Snižuje to hmotnost, vyšší hluk a vibrace nikomu před dvěma dekádami nevadily, k tomuhle klenotu prostě patří.

Ferrari F50

Nissan GT-R

Godzilla R35 dává na frak i mnohem výkonnějším supersportům. Nissan ji postupně cizeluje, zvyšuje stádo pod kapotou a ladí aerodynamiku a jízdní vlastnosti. GT-R je však zvláštním strojem i co se konstrukčně týče. Výkon a točivý moment se totiž rozesílají „všude možně“. Doslova a do písmene.

Vidlicový šestiválec 3,8 l se dvěma turby sice trůní vpředu, ale dvouspojková rychlostní skříň s ním není spojená, najdeme ji vzadu u samosvorného diferenciálu. Jenže nissan má také pohon všech kol. To znamená komplikovanou techniku s dvojicí rovnoběžných hnacích hřídelů, jednoho od motoru k převodovce a druhého od ní k přední nápravě. Značné mechanické ztráty pomáhá eliminovat moderní elektronika - Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain Electronic Torque Split (ATTESSA E-TS). Tohle zvláštní auto budeme oplakávat, až definitivně skončí jeho výroba.

Nissan GT-R

Ford RS200

Ford RS200 byl zbraní modrého oválu pro rallye skupiny B. V soutěžním MS neuspěl, prosadil se později v rallyekrosu a na Pikes Peaku. A vlastně nepřímo spolu s konkurentkou od Lancie způsobil postavení ďábelských monster mimo zákon (konkrétně známá Santosova havárie v Portugalsku 1986). Jenže konstrukčně šlo o zajímavý vůz a rozhodně nikoli tím, že Ford použil některé komponenty ze Sierry...

RS200 poháněl uprostřed umístěný přeplňovaný čtyřválec 1,8 l od Cosworthu. Pětistupňová manuální převodovka se ovšem nacházela za přední nápravou, takže musela být s motorem spojena krátkým jednodílným kardanem. A vzhledem k tomu, že ostrý dvoumístný ford byl čtyřkolkou, druhý delší kloubový hřídel vedl naopak k zadní nápravě. Centrální diferenciál byl samosvorný stejně jako zbylé dva.

Ford RS200

Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder využívalo hybridního systému, který se u moderních supersportů začíná vehementně prosazovat. Zde slouží hlavně ke zvyšování výkonu pohonné soustavy a rychlejší akceleraci vozu samotného, ale papírové emise CO2 samozřejmě podle norem také klesnou a bruselští úředníci mohou být spokojeni.

Jenže to není hlavní důvod, proč se tento vůz objevuje v našem přehledu. V Zuffenhausenu a Weissachu šlo i o co největší snížení těžiště. A vzhledem k tomu, že 918 nepoháněl plochý šestiválec, nýbrž V8 4,6 l (doplněný dvěma elektromotory), musela se sedmistupňová převodovka PDK umístit „vzhůru nohama.“ Kromě konvenční pohonné jednotky uprostřed ji využívala i ta zadní elektrická. Systém disponoval největším kombinovaným výkonem 887 koní (653 kW).

Porsche 918 Spyder

Příčný šestiválec Volvo

Volvo pomalu končí s legendárními pěti- a šestiválci ve prospěch menších jednotek. Evropská emisní legislativa si žádá své a velké motory jsou odsouzeny k zániku. Proslula jimi zejména šedesátková řada. Řadové, u švédské automobilky tradičně turbodmychadlem přeplňované šestiválce 2,95 l se kombinovaly i s pohonem všech kol, nejen s tím předním.

Pochopitelně největší odlišnost od konkurence představovalo uložení těchto agregátů napříč. Pod kapoty se vešly tak akorát... Dokonce ani nejvýkonnější Polestar už je ale nemá, tří- a čtyřválce včetně hybridních verzí jsou prostě přednější a hlásí budoucnost severské značky v majetku velkého čínského koncernu.

Příčný šestiválec Volvo

A jeden nakonec: Osmnáctiválec Tatra

Závěrečná konstrukce našeho přehledu se ostatním vymyká, protože nikdy nic nepoháněla. Vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec Tatry 111, dovedené do výroby už během druhé světové války, se stal základem několika unifikovaných pohonných jednotek s parametry vrtání a zdvihu 110 x 130 mm. Asi nejzajímavějším z nich byl třířadový osmnáctiválec typu V 955, válce tedy tvořily písmeno W. Z objemu 22,24 l dosahoval výkonu 300-340 koní (221-250 kW) a Němci je po dvou hodlali použít v tancích Tiger.

Nakonec k tomu ale nedošlo, měli už k dispozici omezené zásoby nafty, Tigery byly původně benzinové. A ze severní Afriky, kde se mohly uplatnit, byla německá armáda vytlačena... Není jasné, zda byl někdy vůbec do nějakého vozidla nainstalován, jen se prokazatelně testoval na brzdě. Prototyp je k vidění v kopřivnickém muzeu.

Osmnáctiválec Tatra

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův další mluvčí rezignoval Trumpův další mluvčí rezignoval

Mluvčí amerického prezidenta Donalda Trumpa Sean Spicer…

Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum

Zhruba dva měsíce před plánovaným referendem o odtržení…

Německo: Přehodnotíme zbrojní projekty s Tureckem, nechceme financovat terorismus Německo: Přehodnotíme zbrojní projekty s Tureckem, nechceme financovat terorismus

Německo se rozhodlo znovu přehodnotit všechny zbrojní…

OPEC zvýšil těžbu, cena ropy prudce padá OPEC zvýšil těžbu, cena ropy prudce padá

Ceny ropy na světových trzích pokračují v poklesu a…

 
Zdroj: SM, AR, Road & Track, Tatra111

Štítky Citroën Ferrari Lamborghini Porsche Technika

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Dnes 18:53

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce nasadit na studium totality

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce…

Prezident Miloš Zeman v pátek navrhl do rady Ústavu pro studium totalitních režimů dlouholetého předsedu Jazzové…

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

 

iSport.cz

Nejlepší turnaj Martincové! 140. hráčka si v Gstaadu zahraje semifinále

Nejlepší turnaj Martincové! 140. hráčka si v Gstaadu…

Tenistka Tereza Martincová pokračuje na antukovém turnaji v Gstaadu ve vítězném tažení a podruhé si na okruhu…

Darida prodloužil v Hertě. Pokud jej chcete, připravte si 650 milionů

Darida prodloužil v Hertě. Pokud jej chcete,…

Český reprezentant Vladimír Darida prodloužil v berlínské Hertě smlouvu do června 2021. Přední německý klub si…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…