Kia Optima Hybrid: Full hybrid střední třídy se 152 kW
Jednou z očekávaných novinek autosalonu v Los Angeles je Kia Optima Hybrid. Nový sedan střední třídy, který nahrazuje i u nás prodávaný Magentis (v USA se i on prodával jako Optima), tímto krokem dostává stejný full-hybridní pohonný systém jako sesterský Hyundai Sonata.
V Evropě se Optima bude prodávat s trojicí relativně malých motorů: 2,0 CVVT (125 kW, 196 Nm) a turbodieselem 1,7 CRDi (100 kW, 330 Nm), který později doplní 1,7 CRDi biturbo (117 kW, 373 Nm). Američané jsou zvyklí na zážehové motory většího objemu, resp. výkonu a Kia jim jde vstříc – nabízí 2,0 Turbo (204 kW) a atmosférický 2,4 GDI (150 kW).
Korejský full hybrid
Hybridní pohon má jako základ právě motor 2,4 l z konstrukční řady Theta II. Jedná se o paralelný plně hybridní systém, který dokáže pohánět vozidlo i samostatně elektromotorem, a to až do rychlosti 100 km/h.
Na rozdíl od konkurenčních řešení Toyoty (Camry Hybrid) a amerického Fordu (Fusion Hybrid) má Kia elektromotor uložený samostatně mimo převodové ústrojí. Díky tomu je možné použít řadu komponent z jiných vozů, včetně šestistupňové automatické převodovky určené pro motor 2,4 Theta II v modelech Optima a Sorento.
Převodovka dostala elektricky poháněné čerpadlo, které je nezávislé na spalovacím motoru a udržuje v hydraulickém okruhu převodovky potřebný tlak i při vypnutém motoru.
Motor 2,4 Theta II byl upraven pro činnost v Atkinsonově cyklu, který je vhodný pro hybridní ústrojí. Pohonná jednotka má o 20 % větší kompresi a o 10 % nižší spotřebu paliva než standardní 2,4 GDI v Optimě.
Elektromotor samotný může k pohonu auta přispět 30 kW a 205 Nm. Nachází se mezi motorem a převodovkou na místě hydrodynamického měniče, od obou agregátů je oddělen spojkami. Toto konstrukční řešení připomíná aplikace v prémiových sedanech BMW, Mercedes-Benz nebo Infiniti.
Celkový výkon hybridní soustavy při současné činnosti spalovacího motoru a elektromotoru je 152 kW a točivý moment má maximum 265 Nm.
Místo startéru a alternátoru používá Kia Optima Hybrid zařízení HSG (Hybrid-Starter-Generator) o výkonu 8,5 kW, které je k motoru připojeno řemenem, je napájeno stejným 270V okruhem jako trakční elektromotor a plní úlohu startéru i alternátoru.
Napájení elektromotoru zajišťuje lithium-polymerová baterie ze společného vývoje s korejským LG Chem. Kompaktní a lehký akumulátor má 30 kW, přitom váží jen 43 kg, o třetinu méně než konkurenční NiMH baterie. Také díky relativně lehkému akumulátoru váží Kia Optima Hybrid slušných 1570 kg.