Kia Pro_Cee´d 2.0 CRDi – Pro_Cee´durální proměna

Kia Pro_Cee´d 2.0 CRDi – Pro_Cee´durální proměna

 
 

V duelu třídveřových hatchbacků korejského a německého původu by byl dvoulitrový turbodiesel asi tou nejvhodnější kubaturou. Má ale vrcholný Pro_Cee´d opravdu šanci?

Druhý zástupce modelu Pro_Cee´d, který zamířil do redakčního testu, má pod kapotou nejvýkonnější přeplňovaný vznětový motor, jakým může být tento třídveřový hatchback vybaven. Je to současně nejrychlejší motorizace v nabídce.

Kia Pro_Cee´d měla ve své sériové podobě světovou premiéru na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, české veřejnosti se poprvé představila na podzimní Autoshow 2007 a na tuzemský trh tento model vstoupil 1. prosince 2007. Do redakčního testu se třídveřový hatchback dostavil poprvé s motorem 1.6 CRDi v nejvyšším stupni výbavy označeném TX a nyní přijíždí opět s touto výbavou, k níž přidává nejvýkonnější přeplňovaný vznětový dvoulitr o výkonu 103 kW.

Jestliže jsme v první testu psali, že třídveřový hatchback se pravděpodobně na našem trhu nestane hitem, trhajícím prodejní rekordy, o vrcholné motorizaci s maximální výbavou, jakou Kia umí nabídnout, to platí dvojnásob.

obrázek [555 x 407]
 

Srovnáváním s luxusnějším Audi, kterému se Pro_Cee´d nápadně podobá, se dostáváme na tenký led. Ale pokud bychom připustili, že ani krátkou A3 nekupuji výhradně sportovně zaměření řidiči (a řidičky), pak se cílové skupiny obou vozů nemusí příliš lišit. V našich teoretických úvahách přejdeme pro mnoho zákazníků stále nepřekonatelnou barieru, kterou koupě korejského vozu představuje. Už několikrát se za poslední rok-dva ukázalo, že cee´d a jeho deriváty jsou v rámci korejských automobilových kruhů kvalitativně zcela jinde.

obrázek [555 x 413]
 

Spojení známého s korejským

Co je co, je v případě tohoto podnadpisu zvlášť obtížné rozkódovat. Přední polovina auta patří cee´du, který sice má korejský původ, ale vlivy německého šéfdesignera Kia Motors asi nebudou jen shodou náhod. Podobnost s německým vzorem je ranou do slabin populárního Audi, protože v některých pohledech jej Kia esteticky překonává.

Design Pro_Cee´du, který mu mohou závidět i někteří evropští a japonští konkurenti, je klíčovým nástrojem prodejců. Karoserie je dlouhá 4250 mm, široká 1790 mm a vysoká 1450 mm, a je tedy o 15 mm delší a zároveň o 30 mm nižší než její pětidveřový příbuzný, s nímž sdílí pouze přední kapotu a blatníky. Vzhled sportovce dodávají vozu především vysoké boky a nízká boční okna, což jsou rysy, kterými se může pochlubit například také Alfa Romeo Brera. Korejské automobilce se podařilo vytvořit atraktivní hatchback, pyšnící se vzhledem sportovce.

Velmi dobrý standard, ale ne luxus

Interiér Pro_Cee´du se kromě boků od pětidveřového modelu prakticky neliší, nabízí kvalitně zpracovanou palubní desku s nezvyklým oranžovým podsvícením přístrojů a displeje autorádia s palubním počítačem. Subjektivní zážitek z pobytu v kokpitu odpovídá rostoucímu standardu nižší střední třídy. K prémiové části tohoto segmentu chybí vybranější skladba materiálů, preciznější design a provedení přístrojového štítu a grafiky displejů. To vše jsou těžko měřitelné rozdíly, které hned možná ani nezaregistrujete, avšak odhalí je čas.

obrázek [555 x 414]
 

Za volantem si najdou správnou pozici řidiči drobnější postavy i dlouháni. Pozor však na snížení vnitřní výšky nad sedáky, které s sebou nese objednávka střešního okna. Rozdíl není velký, ale to samé platí o prostorové rezervě nad hlavou průměrně vzrostlého řidiče, takže se snadno dostanete na komfortní limit.

Pro_Cee´d nepůsobí jako sportovec pouze zvenku, ale i uvnitř vyvolává podobný dojem, přestože je před řidičem stejná přístrojová deska i volant jako v pětidveřovém modelu. Na těchto pocitech mají zásluhu především boční okna, jejichž spodní hrana je poměrně vysoko a také výhled vzad, kdy má řidič při pohledu do vnitřního zpětného zrcátka pocit, že se na svět za sebou dívá skrz otvor v poštovní schránce.

Cestující na zadních sedadlech se pravděpodobně rozdělí do dvou táborů, těm prvním se bude na zadních sedadlech s poměrně malými bočními okny líbit a budou si užívat téměř intimní atmosféru a ti druzí si nejspíš budou stěžovat na klaustrofobické pocity.

Objednáním výbavy TX možnosti individualizace interiéru prakticky končí. Kdo chce ještě sportovnější sedadla, jinou barevnou kombinaci interiéru, lepší volant, výkonnou audiosoustavu s logem věhlasné high-endové audioznačky, dvouzónovou klimatizaci nebo vyspělou navigaci, má u Kie smůlu. Seznam standardní výbavy je rozsáhlý a na první pohled vyčerpávající, ale kdo chce dále vybírat, nemůže.

V našich zeměpisných šířkách to asi nebude problém, na západ od našich hranic však jistě ano. Tedy, pokud bude Kia chtít být rovnocenným soupeřem i dražším vozům v této třídě.

CRDi jako zdroj adrenalinu?

Pod kapotou testovaného vozu byl přeplňovaný čtyřválec o objemu 1991 cm³, který poskytuje výkon 103 kW (140 k) při 3800 ot./min. a točivý moment 305 Nm v rozmezí od 1800 do 2500 ot./min. Podle údajů automobilky s tímto motorem Pro_Cee´d umí uhánět maximální rychlostí 205 km/h, akcelerovat z 0 na 100 km/h za 10,1 s a přitom dosahuje průměrné spotřeby paliva v kombinovaném provozu 5,5 litru na 100 km. Tolik tvrdá data.

V praxi se známý common-rail projevuje jako relativně kultivovaný společník s plynulým nástupem točivého momentu a dostatkem síly i ochoty k jejímu využití v širokém pásmu otáček. Pod 1500 §min-1 a nad 4000 §min-1 to není žádná sláva, ale mezi těmito hodnotami si nechá motor líbit hodně.

Během testu se průměrná spotřeba paliva při cestě z Prahy do Dvora Králové přes Mladou Boleslav a zpět pohybovala podle palubního počítače na hodnotě 6,1 litru na 100 km. Při cestovní rychlosti 130 km/h lze počítat se spotřebou těsně pod 7 l/100 km, úsporná jízda s rychlostním průměrem blížícím se 100 km/h bude končit spotřebou i lehce nad 5 litrů.

Třídveřový hatchback se nepředvedl pouze jako úsporný dopravní prostředek, ale také jako nenápadný rekreační sportovec, který je připraven akcelerovat prakticky na kterýkoliv z šesti rychlostních stupňů manuální převodovky. I přes skutečnost, že v nádrži je nafta, předváděl výkony, za které by se nemusely stydět ani některé rádoby hothatche.

Aby se mohl Pro_Cee´d zařadit do skupiny sportovních profesionálů musel by výrazně přidat na jednoznačnosti zpětné vazby základních ovládacích prvků. S odezvou pedálu akcelerátoru i vedlejšího brzdového pedálu až takový problém není. Řízením a řazením se celkový dojem z jízdy kazí. Uvítali bychom výrazně přímější převod a nejen jinak naladěný posilovač řízení. Jízdní vlastnosti jsou určeny dobrým výchozím základem cee´du, který prodělal další ladění. K těm nejlepším v segmentu stále kousek schází.

obrázek [555 x 335]
 

Audi nebo Kia?

Komplexní úkol postavit pohodlný a přitom sportovně laděný podvozek trvalo evropským automobilkám desetiletí, takže se asi nemůžeme divit, že se Kia s Pro_Cee´dem dostala jen k lepšímu průměru mezi vznětovými dvoulitry.

Nám by se líbily vyváženější vlastnosti s komfortnějším podvozkem, za jízdy stabilnější zádí a výrazně přímočařejším řízením. Právě to jsou vlastnosti, které tvoří snad největší rozdíl proti prémiovému Audi. Nepříjemně vyzní i hodnocení neadekvátní přesnosti kulisy šestistupňové převodovky.

Jenže pak příjde pohled do ceníku, kde Kia Pro_Cee´d 2.0 CRDi TX začíná částkou s pětkou na začátku, kdežto prémiové Audi se srovnatelnou motorizací má na místě určujícím statisíce sedmičku. Tento cenový rozdíl umožní zapomenout na většinu z výše uvedených nedostatků. Celé dilema tak nakonec bude rozhodovat jazýček vah zatížených mohutným cenovým rozdílem na jedné straně a méně vyváženými jízdními vlastnostmi a vztahem ke značce na straně druhé.

Těšíme se na evoluční verzi Pro_Cee´d, která může vše špatné i za cenu vyššího příplatku, obrátit v triumf Kie.

První cena vozu324.980,-Kč (1,4 CVVT, 80 kW, Base)
První cena vozu s testovanou motorizací474.980,-Kč (2,0 CRDi, 103 kW, EX)
Základní cena testovaného vozu519.980,-Kč (2,0 CRDI, 103 kW, TX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků528.980,-Kč (2,0 CRDI, 103 kW, TX)

Související články

Plusy

  • atraktivní a vyvážený design
  • hodnotně působící interiér
  • pohodlné sedačky
  • snadné ovládání
  • výkonný a kultivovaný motor
  • účinné brzdy

Minusy

  • omezená zpětná vazba od předních kol
  • přesnost kulisy řazení
  • komfort odpružení na nerovném povrchu
  • omezené možnosti další individualizace
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Proceed

Cena v základní výbavě: 324 980 Kč Cena v testované výbavě: 528 980 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, předpínače pásů v první řadě sedadel, aktivní opěrky v první řadě sedadel, ABS s EBD, stabilizační systém ESP + TCS, BAS, automatické zamykání za jízdy, celodenní svícení světel, automatická klimatizace s čidlem kvality vzduchu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, kůží potažená hlavice řadicí páky – volant a madlo ruční brzdy, palubní počítač, posilovač řízení s proměnný účinkem, rádio s CD a MP3 přehrávačem plus USB 2.0 AUX audio port, ovládání audiosystému na volantu, výškově a podélně nastavitelný volant, kola z lehkých slitin s pneumatikami 225/45 R17, mlhové světlomety, parkovací asistent vzadu.

Výbava testovaného vozu:tempomat (+9.000,-)

Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení

Poslanci Evropského parlamentu budou ve čtvrtek hlasovat…

Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu

Proces britského odcházení z Evropské unie se ještě více…

Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace

V reakci na protesty hnutí takzvaných žlutých vest slíbil…

Letadlo s tváří sněžného levharta: kazašské aerolinky modernizují flotilu Letadlo s tváří sněžného levharta: kazašské aerolinky modernizují flotilu

Kazašské aerolinky Air Astana obnovují svou flotilu.…

 
Technické údaje
Motor Kia Proceed
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 106 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 1800 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 4.4 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1210
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1283 / 577
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4250
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1527
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Kia Proceed
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,88
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

 



Paříž 2018 živě: Ještě jedno randíčko s krásnou Kiou Proceed! Paříž 2018 živě: Ještě jedno randíčko s krásnou Kiou Proceed!

S tímto autem už jsme vás sice seznámili při jeho…

Kia ProCeed oficiálně: Shooting brake s podmanivým designem nabídne motor 1.6 T-GDI Kia ProCeed oficiálně: Shooting brake s podmanivým designem nabídne motor 1.6 T-GDI

Modelovou paletu Ceedu rozšiřuje další karosářská verze.…

 



 
Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Dnes 18:50

Prelude vlastně patřila do střední třídy, stala se kultem a dodnes má po světě spoustu fanoušků. Dočkala se pěti generací.




Blesk.cz

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Netflix zveřejnil teaser video k třetí sérii sci-fi retro seriálu Stranger Things. Odhalil v něm názvy epizod,…

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu: Odškodné až stovky tisíc!

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu:…

Devět pacientů, u nichž v minulých dnech po operaci v soukromé Nemocnici Frýdlant došlo k otravě krve, by mělo…

 

iSport.cz

Nový Superlife už v úterý! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už v úterý! Se Šárkou Strachovou i…

Už v úterý vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i sprchy s teplou vodou

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i…

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague PlayOffs 2018 svádějí boj s časem. Po florbalovém…

 

Reflex.cz

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek je překvapující. Podívejte se na jedinečné snímky

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek…

Geert Weggen je nizozemský fotograf zabývající se dokumentováním přírody. Za posledních šest let se však jeho…

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Kontrarozvědce BIS se její výroční zprávou podařilo na týden rozvířit vody nikoliv ve zpravodajské komunitě, jak…