14.10. 2017 Jiří Baborský

Jízdní dojmy s Kiou Stinger: Jak jezdí korejská prémiová zadokolka?

 

Kia míří do prémiového světa. Stinger se dobře připravil – má charisma, šestiválec i zadní pohon a jezdí tak dobře, jak vypadá.

Dávno pryč jsou doby, kdy Kia nabízela jen pár levných modelů. Dnes má ucelené portfolio od miniauta po velké SUV a hledá, kudy dál. Aktuálně si vytyčila cestu do prémiového segmentu. Tam, kde si spokojeně žijí Audi, BMW a Mercedes a jen tu a tam se odváží někdo z ostatních.

Je to dravec

Kia Stinger je hodně zajímavý počin. Řízný vzhled dělá nizoučký fastback nezaměnitelným, kuráži designérů se v současnosti může postavit jen Volkswagen Arteon. Ten nám ke stingeru ideově sedí nejlépe, ale po technické stránce má korejská zbraň navrch. Motory umístěné podélně a pohon zadních nebo všech kol, to je ta správná vizitka prémiového zboží. Vše bylo navrženo v německém oddělení a pečlivě vyladěno kde jinde než na Nürburgringu.

My teď stojíme v boxech o něco skromnějšího okruhu na Mallorce a jsme pořádně nažhavení. Vydatně topí slunce, asfalt i rozpálené brzdy.

Rozměry
Délka (mm) 4830
Šířka (mm) 1870
Výška (mm) 1400
Rozvor (mm) 2905
Kufr (l) 406/1114

Stinger rozumu

Okruh má demonstrovat skutečný potenciál novinky, nikoli však její domácí prostředí. Je to velké, 4,8 metru dlouhé gran turismo, jehož doménou budou při práci dálnice a ve volném čase klikaté okresky. Diesel 2.2 CRDI 147 kW je v tak žhavém kabátě volbou rozumu. Dostanete jej s pohonem zadních nebo všech kol, jede příjemně svižně, ale nedivočí. Automat vlastní konstrukce je standardem všech stingerů, řadí jemně, rychle a v podstatě se neobtěžujeme ručním pádlováním ve vodách osmi stupňů.

Na trati je jasně vidět, o kolik má podvozek nad dieselem navrch. Stinger je sice dost těžký (s řidičem váží 1,7 až 1,9 tuny), ale řídí se lehce, přesně, ochotně mění směr a navzdory větším náklonům neomylně drží stopu. Zadní diferenciál s omezenou svorností se v zatáčkách činí, ale na driftování dnes nedojde. Ani nejsportovnější z jízdních režimů zcela nevypne stabilizační systém, byť kontrolka se tak tváří. Záď se krátce sklouzne bokem, ale nic víc. Ani to, ani náklony karoserie nám ale nevadí. Tak zběsile jako my teď se stingerem nikdo jezdit nebude a na silnici beztak přijdete na jiné myšlenky. Uchlácholí vás totiž ticho a parádní cestovní komfort. Dlouhý rozvor se jen pohupuje, po přejetí pár výmolů a vystouplých kanálů si libujeme, jak hezky tlumiče fungují. Správně odrušit zadní pohon od všech vibrací a hluků je kumšt, však se do tak nákladné práce v době šetření nikdo moc nehrne. O to víc si ceníme kuráže i skvělého výsledku. A to pořád sedíme v tom racionálním dieselu, který nechává srdce dost chladné, zatímco peněženka se raduje. První zkušenost ukazuje na běžnou spotřebu od šesti do sedmi litrů, přičemž nás překvapilo, že apetit čtyřkolky je podle výrobce o citelných 0,8 litru vyšší.

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Stinger srdce

O dost víc zavání adrenalinem přeplňovaný benzinový čtyřválec. Prodává se výhradně se zadním pohonem a s 255 koníky jistě pobaví. Osobní zkušenost zatím nemáme, nicméně s dvoulitrem před námi po okruhu uhání instruktor a rozhodně není o moc pomalejší než my ve verzi GT, na kterou jsme se celou dobu těšili. Pod kapotou ševelí šestiválec 3,3 litru se dvěma turby! Výkon 370 koní a točivý moment 510 N.m bychom si přáli mít jen vzadu, nicméně GT se bude nabízet pouze s pohonem 4x4, ovšem zřetelně preferujícím zadní kola. Na výjezdu z ostré zatáčky nás začíná zadek předbíhat, ani v tomto případě jej ale ESP nenechá zajít za bezpečnou hranici. Cítíme, že práci šestiválce trochu maří prokluzující odlehčené přední kolo, tady by se hodila nějaká samosvorná berlička. Pořád ale zbývá dost síly na zběsilý úprk z apexu zakončený plnými brzdami na konci rovinky. GT má zpomalovadla Brembo, a to je panečku jiná liga než vadnoucí běžné brzdy dieselu.

Motory pro Kiu Stinger
Verze 2.0 T-GDI 3.3 T-GDI 2.2 CRDI
Uspořádání a počet válců R4 V6R4
Zdvihový objem (cm3) 1998 3342 2199
Výkon (kW při ot./min) 188/6200 272/6000 147/3800
Točivý moment (N.m při ot./min) 353/1400–4000 510/1300–4500 440/1750–2750
Maximální rychlost (km/h) 240 270 230
Zrychlení 0–100 km/h (s) 6,0 4,9 7,6
Převodovka, pohon 8A, zadní 8A, 4x4 8A, zadní 8A, 4x4
Provozní hmotnost (kg) 1717 1909 1778 1849
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,9 10,6 5,6 6,4

Šestiválec jsme vyvenčili také v ostrovních serpentinách a bylo to pochutnání. Adaptivní tlumiče posouvají zážitek z jízdy do další dimenze. Málokteré dnešní auto je na devatenáctipalcových kolech tak pohodlné, stabilita v zatáčkách je přitom pořád příkladná.

Celé auto je laděné hodně noblesně, nečekejte hřmící sporťák, ale kultivovaně zabalenou sílu a rychlost. Automat si s šestiválcem rozumí ještě lépe a o jeho práci vůbec nevíme. Stinger GT letí v mžiku dvě stě, kolony předjíždí, sotva na to pomyslíte. To vše nenuceně, s nadhledem, v tichu a pohodě za 13 l/100 km.

Kia Stinger: Čekání na GT končí, novinka má zadní pohon a 365 koní!

Prémiová i cena

První exempláře stingeru už překročily české hranice a čekají na oficiální zahájení prodeje ve druhé polovině října. Teprve potom se dozvíme ceny. Zatím víme, že se má novinka v hierarchii nabídky zařadit až nad hybridní optimu, která jako kombi stojí 1.199.980 Kč. U stingeru tedy očekáváme rozmezí od 1,2 do 1,5 milionu, což odpovídá uvažovaným německým konkurentům.

V6 jen s 4x4?

V zemích s levostranným provozem, a tedy pravostranným řízením se bude šestiválcový stinger prodávat výhradně se zadním pohonem. Tyč řízení na pravé straně totiž koliduje s hnací hřídelí přední nápravy. Pokud je řízení vlevo, je Stinger V6 vždy vybaven pohonem 4x4. Kiu k takovému rozhodnutí vedla situace u konkurence. Zákazníci kupují tento typ auta se silným motorem prakticky vždy jako 4x4.

Plusy

  • Nepřehlédnutelný design
  • Výborný podvozek z hlediska
  • komfortu i jízdních vlastností
  • Parádní šestiválec
  • Dlouhý interiér

Minusy

  • Vyšší hmotnost
  • Nárůst spotřeby u 4x4
  • Místo na výšku vzadu

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh

Náklady na refinancování starých půjček stále porostou.

Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin

Světem kryptoměn zase jednou zahýbal cenový výplach. U…

Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla

Průměrná úroková sazba hypoték loni v prosinci stoupla na…

Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Kiou Stinger: Jak jezdí…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Euro NCAP 2017: Kia Stinger – Pět hvězd pro korejskou zadokolku Euro NCAP 2017: Kia Stinger – Pět hvězd pro korejskou zadokolku

Kia může být s modelem Stinger skutečně spokojena. Po…

Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce Kia Stinger 2.0 T-GDI & 2.2 CRDi – Ve stínu šestiválce

Pozornost se sice upírá na vrcholný šestiválec, ale Kia…

 



 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci po zadržení Terezy (21)?

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci…

Opravdu nevěděla, že má v kufru devět kilo heroinu, nebo šlo o zkušenou pašeračku? V případě Češky Terezy (21)…

Smrt zpěvačky Dolores O´Riordan (†46) z The Cranberries: Policie konečně promluvila

Smrt zpěvačky Dolores O´Riordan (†46) z The…

Svět obletěla nečekaná a velmi smutná zpráva. Ve velmi mladém věku zemřela zpěvačka skupiny The Cranberries…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Odměna pro hokejisty za zlato z OH? Peníze se zvýšily poprvé od Nagana!

Odměna pro hokejisty za zlato z OH? Peníze se…

Doba se za 50 let hodně změnila. Ve francouzském Grenoblu v roce 1968 skokan na lyžích Jiří Raška vybojoval…

 

Reflex.cz

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily kandidátů, voličský průkaz a koho podpořili poražení kandidáti

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily…

Drahoš versus Zeman. Takové je druhé kolo prezidentských voleb. Jak jejich šance vidí sázkové kanceláře a…

Karel Steigerwald: Babišův pokus o státní převrat nevyšel

Karel Steigerwald: Babišův pokus o státní převrat nevyšel

Ano, jako státní převrat se dá pokus ANO o menšinovou vládu chápat. Strana, která ve volbách získala 29 procent…