14.10. 2017 Jiří Baborský

Jízdní dojmy s Kiou Stinger: Jak jezdí korejská prémiová zadokolka?

 

Kia míří do prémiového světa. Stinger se dobře připravil – má charisma, šestiválec i zadní pohon a jezdí tak dobře, jak vypadá.

Dávno pryč jsou doby, kdy Kia nabízela jen pár levných modelů. Dnes má ucelené portfolio od miniauta po velké SUV a hledá, kudy dál. Aktuálně si vytyčila cestu do prémiového segmentu. Tam, kde si spokojeně žijí Audi, BMW a Mercedes a jen tu a tam se odváží někdo z ostatních.

Je to dravec

Kia Stinger je hodně zajímavý počin. Řízný vzhled dělá nizoučký fastback nezaměnitelným, kuráži designérů se v současnosti může postavit jen Volkswagen Arteon. Ten nám ke stingeru ideově sedí nejlépe, ale po technické stránce má korejská zbraň navrch. Motory umístěné podélně a pohon zadních nebo všech kol, to je ta správná vizitka prémiového zboží. Vše bylo navrženo v německém oddělení a pečlivě vyladěno kde jinde než na Nürburgringu.

My teď stojíme v boxech o něco skromnějšího okruhu na Mallorce a jsme pořádně nažhavení. Vydatně topí slunce, asfalt i rozpálené brzdy.

Rozměry
Délka (mm) 4830
Šířka (mm) 1870
Výška (mm) 1400
Rozvor (mm) 2905
Kufr (l) 406/1114

Stinger rozumu

Okruh má demonstrovat skutečný potenciál novinky, nikoli však její domácí prostředí. Je to velké, 4,8 metru dlouhé gran turismo, jehož doménou budou při práci dálnice a ve volném čase klikaté okresky. Diesel 2.2 CRDI 147 kW je v tak žhavém kabátě volbou rozumu. Dostanete jej s pohonem zadních nebo všech kol, jede příjemně svižně, ale nedivočí. Automat vlastní konstrukce je standardem všech stingerů, řadí jemně, rychle a v podstatě se neobtěžujeme ručním pádlováním ve vodách osmi stupňů.

Na trati je jasně vidět, o kolik má podvozek nad dieselem navrch. Stinger je sice dost těžký (s řidičem váží 1,7 až 1,9 tuny), ale řídí se lehce, přesně, ochotně mění směr a navzdory větším náklonům neomylně drží stopu. Zadní diferenciál s omezenou svorností se v zatáčkách činí, ale na driftování dnes nedojde. Ani nejsportovnější z jízdních režimů zcela nevypne stabilizační systém, byť kontrolka se tak tváří. Záď se krátce sklouzne bokem, ale nic víc. Ani to, ani náklony karoserie nám ale nevadí. Tak zběsile jako my teď se stingerem nikdo jezdit nebude a na silnici beztak přijdete na jiné myšlenky. Uchlácholí vás totiž ticho a parádní cestovní komfort. Dlouhý rozvor se jen pohupuje, po přejetí pár výmolů a vystouplých kanálů si libujeme, jak hezky tlumiče fungují. Správně odrušit zadní pohon od všech vibrací a hluků je kumšt, však se do tak nákladné práce v době šetření nikdo moc nehrne. O to víc si ceníme kuráže i skvělého výsledku. A to pořád sedíme v tom racionálním dieselu, který nechává srdce dost chladné, zatímco peněženka se raduje. První zkušenost ukazuje na běžnou spotřebu od šesti do sedmi litrů, přičemž nás překvapilo, že apetit čtyřkolky je podle výrobce o citelných 0,8 litru vyšší.

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Stinger srdce

O dost víc zavání adrenalinem přeplňovaný benzinový čtyřválec. Prodává se výhradně se zadním pohonem a s 255 koníky jistě pobaví. Osobní zkušenost zatím nemáme, nicméně s dvoulitrem před námi po okruhu uhání instruktor a rozhodně není o moc pomalejší než my ve verzi GT, na kterou jsme se celou dobu těšili. Pod kapotou ševelí šestiválec 3,3 litru se dvěma turby! Výkon 370 koní a točivý moment 510 N.m bychom si přáli mít jen vzadu, nicméně GT se bude nabízet pouze s pohonem 4x4, ovšem zřetelně preferujícím zadní kola. Na výjezdu z ostré zatáčky nás začíná zadek předbíhat, ani v tomto případě jej ale ESP nenechá zajít za bezpečnou hranici. Cítíme, že práci šestiválce trochu maří prokluzující odlehčené přední kolo, tady by se hodila nějaká samosvorná berlička. Pořád ale zbývá dost síly na zběsilý úprk z apexu zakončený plnými brzdami na konci rovinky. GT má zpomalovadla Brembo, a to je panečku jiná liga než vadnoucí běžné brzdy dieselu.

Motory pro Kiu Stinger
Verze 2.0 T-GDI 3.3 T-GDI 2.2 CRDI
Uspořádání a počet válců R4 V6R4
Zdvihový objem (cm3) 1998 3342 2199
Výkon (kW při ot./min) 188/6200 272/6000 147/3800
Točivý moment (N.m při ot./min) 353/1400–4000 510/1300–4500 440/1750–2750
Maximální rychlost (km/h) 240 270 230
Zrychlení 0–100 km/h (s) 6,0 4,9 7,6
Převodovka, pohon 8A, zadní 8A, 4x4 8A, zadní 8A, 4x4
Provozní hmotnost (kg) 1717 1909 1778 1849
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,9 10,6 5,6 6,4

Šestiválec jsme vyvenčili také v ostrovních serpentinách a bylo to pochutnání. Adaptivní tlumiče posouvají zážitek z jízdy do další dimenze. Málokteré dnešní auto je na devatenáctipalcových kolech tak pohodlné, stabilita v zatáčkách je přitom pořád příkladná.

Celé auto je laděné hodně noblesně, nečekejte hřmící sporťák, ale kultivovaně zabalenou sílu a rychlost. Automat si s šestiválcem rozumí ještě lépe a o jeho práci vůbec nevíme. Stinger GT letí v mžiku dvě stě, kolony předjíždí, sotva na to pomyslíte. To vše nenuceně, s nadhledem, v tichu a pohodě za 13 l/100 km.

Kia Stinger: Čekání na GT končí, novinka má zadní pohon a 365 koní!

Prémiová i cena

První exempláře stingeru už překročily české hranice a čekají na oficiální zahájení prodeje ve druhé polovině října. Teprve potom se dozvíme ceny. Zatím víme, že se má novinka v hierarchii nabídky zařadit až nad hybridní optimu, která jako kombi stojí 1.199.980 Kč. U stingeru tedy očekáváme rozmezí od 1,2 do 1,5 milionu, což odpovídá uvažovaným německým konkurentům.

V6 jen s 4x4?

V zemích s levostranným provozem, a tedy pravostranným řízením se bude šestiválcový stinger prodávat výhradně se zadním pohonem. Tyč řízení na pravé straně totiž koliduje s hnací hřídelí přední nápravy. Pokud je řízení vlevo, je Stinger V6 vždy vybaven pohonem 4x4. Kiu k takovému rozhodnutí vedla situace u konkurence. Zákazníci kupují tento typ auta se silným motorem prakticky vždy jako 4x4.

Plusy

  • Nepřehlédnutelný design
  • Výborný podvozek z hlediska
  • komfortu i jízdních vlastností
  • Parádní šestiválec
  • Dlouhý interiér

Minusy

  • Vyšší hmotnost
  • Nárůst spotřeby u 4x4
  • Místo na výšku vzadu

Spolupracujeme s TipCars.com
Penta a DPP založí kvůli stavbě metra D společný podnik Penta a DPP založí kvůli stavbě metra D společný podnik

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a investiční skupina…

Akcie, měny & názory Jiřího Kostky: Burza a nový školní rok Akcie, měny & názory Jiřího Kostky: Burza a nový školní rok

Dění na pražské burze tento týden připomíná začátek…

Plzeň odsouhlasila fúzi teplárny s Plzeňskou energetikou ze skupiny EPH Plzeň odsouhlasila fúzi teplárny s Plzeňskou energetikou ze skupiny EPH

Zastupitelé Plzně schválili dnes fúzi stoprocentně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Kiou Stinger: Jak jezdí…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 



Kia zvažuje stylovější, luxusnější i výkonnější Stinger Kia zvažuje stylovější, luxusnější i výkonnější Stinger

Kia Stinger se představila v loňském roce a i přes dnešní…

Euro NCAP 2017: Kia Stinger – Pět hvězd pro korejskou zadokolku Euro NCAP 2017: Kia Stinger – Pět hvězd pro korejskou zadokolku

Kia může být s modelem Stinger skutečně spokojena. Po…

 



 
BMW nabízí první ochutnávku nové generace X5

BMW nabízí první ochutnávku nové generace X5

Dnes 14:53

BMW se pomalu začíná připravovat na premiéru čtvrté generace modelové řady X5. Novinka prozatím své linie ukrývá pod maskováním, ale automobilka poodhalila její testování za polárním kruhem i v Jihoafrické republice.




Blesk.cz

Bouřky a přívalové deště řádí na jihozápadě Čech. Zahrozí kroupy i vichr

Bouřky a přívalové deště řádí na jihozápadě Čech.…

Silné bouřky zasáhly jihozápadní Čechy, v Karlovarském kraji hřmí již od čtvrtečního rána. Bouřky způsobily i…

Podívaná jako z pekla: Havajské ulice hoří kvůli lávě modrými plameny

Podívaná jako z pekla: Havajské ulice hoří kvůli…

Už téměř měsíc žijí obyvatelé havajského ostrova ve strachu z vybuchující sopky Kilauea. Ta nadále chrlí…

 

iSport.cz

Anorexie!? Švýcary šokovala fotka českého skokana na lyžích Štursy

Anorexie!? Švýcary šokovala fotka českého skokana na…

Je tohle ještě v pořádku? Švýcarská média zaujal skokan na lyžích Vojtěch Štursa, který dal na Instagram fotku,…

Je dohoda o dluzích majitele Slavie blízko? Tvrdík se fotil s šéfy J&T

Je dohoda o dluzích majitele Slavie blízko? Tvrdík…

Nejistota kolem majitele Slavie by mohla skončit už tento týden. Podle informací Hospodářských novin se rýsuje…

 

Reflex.cz

Witold Pilecki: Hrdina, který se nechal zavřít do Osvětimi, aby z ní utekl a ukázal světu nacistická zvěrstva

Witold Pilecki: Hrdina, který se nechal zavřít do…

Roman Jezierski, Tomasz Serafiński, Druh nebo jednoduše Witold. Pilecki byl svého času znám pod různými jmény…

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se pospíchá, na jihu chvátá. Mapy ukazují rozdíly používání slov

Češi se koukají, Moravané hledí. Na severu se…

Je obecně známo, že některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek…