Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Klony z Říše středu: Desítka bezostyšných čínských kopií podle Auto.cz

Aleš Dragoun
Diskuze (19)
Číňané si stále s duševním vlastnictvím v automobilové oblasti nedělají hlavu. Sestavili jsme žebříček deseti nejhorších plagiátů.


Úvod


Konstruktéři a návrháři z nejlidnatější země světa jsou známi svými kopiemi nejen automobilů. Ale oni přece dle tamní mentality „vzdávají hold“. To samozřejmě není omluva. Povědomí o vyspělých právních systémech nejen západních zemí se sice v této části světa zvyšuje, ale plagiátů rozhodně neubývá. A není pravda, že by se prodávaly pouze na domácím trhu, pronikly do Ruska i Latinské Ameriky... Mají svou specifickou klientelu, jsou levné, stojí zlomek ceny originálů a nezapomeňme, že Čína už je největším odbytištěm nových aut na světě.

Nedávno jsme vám představili Zotye S21, totální plagiát Audi Q3. Někdy však také místní výrobci využívají až příliš z know-how svých zahraničních partnerů, s nimiž jinak čile a korektně spolupracují! Postupy jsou různé, někdy se nechají inspirovat hned několika auty najednou. Dovolí si okopírovat dokonce i loga, firma Geely měla před čtyřmi lety problémy s Toyotou a Japonci byli úspěšní, takže vlastník Volva (!) svůj emblém změnil. BYD si zase vzal barvy i tvar modrobílého znaku BMW. O bezpečnosti si rovněž nedělejme bůhvíjaké iluze. Pojďme se podívat na onu zmiňovanou desítku.

BAIC B80


BAIC B80

Automobilový holding BAIC šokoval v únoru 2012 představením modelu B80. Až na přední masku, která je podobná jeepům a Suzuki Jimny, se jedná o legendární Mercedes-Benz třídy G. A má o něco kulatější spodní hranu bočních oken, toť vše. Není divu, BAIC totiž spolupracuje s Daimlerem na výrobě vozů s trojcípou hvězdou. Ale krást klasiku? Civilní verzi pohání benzinový čtyřválec 2,4 l/105 kW, do vojenské se montuje agregát 2,7 l/110 kW a údajně i šestiválcový diesel 3,2 l. Součást tohoto koncernu, Beijing Automobile Works (BAW), přitom vyrábí auta už od roku 1958, má tedy delší tradici než některé slavné evropské značky...

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Brilliance V5


Brilliance V5

Brilliance to svého času zkoušela i v Evropě, ale neuspěla. Doma vyrábí ve společném podniku také vozy BMW pro místní trh. Kde konstruktéři a designéři vzali až přemíru inspirace pro model V5, je jasné na první pohled, u první generace X1. Pouze přední část s chromovanou maskou nemá s předlohou nic společného a trochu připomíná mladoboleslavské výrobky. Jakýkoli soudní spor postrádá smysl, čínská vláda své automobilky chrání... Představila se mimochodem v dubnu 2011 s původním označením A3, ale zaprotestovalo Audi. Pod kapotou najdeme atmosférickou benzinovou šestnáctistovku, respektive přeplňovanou patnáctistovku.

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

BYD F0


BYD F0

BYD představil svůj minivůz F1 v listopadu roku 2007, v červenci 2008 jej ovšem přejmenoval na F0. Vyrábí se dodnes. Nás zaujme to, že se jedná o okopírovanou první generaci kolínských trojčat, tedy aut, která se vyráběla v České republice. Hlavně Toyoty Aygo. Nutno dodat, že designéři BYD (zkratka znamená Build Your Dreams – postav svoje sny) měli dost vlastní invence vpředu i vzadu, ale boky výhradně pětidveřového vozu jsou prakticky totožné, stejně jako interiér vyjma středové části. Jediný budík, otáčkoměr na tykadle, výdechy ventilace... Litrový benzinový motor dává 50 kW a 90 N.m má na starosti pětistupňová manuální převodovka.

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Geely GE


Geely GE

Geely GE byl hodně nepovedenou imitací Rolls-Royce Phantom včetně masky chladiče se soškou. Tohle je doslova svatokrádež. Jenže limuzína prezentovaná v dubnu 2009 v Šanghaji měřila jen 5,3 m a dveře se otevíraly klasicky. V zadní části sice mohl na trůnu sedět pouze jeden pasažér, ale efekt hvězdného nebe na stropě nad ním opět posílal drzé vzkazy do Goodwoodu. A ještě měl v útrobách místo V12 jen plebejský V6 3,5 l! Design vydržel pouze jeden jediný rok a v tom následujícím přišla další proměna.

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Gonow GX6


Gonow GX6

Nejnovější reinkarnace Gonow GX6 takřka z oka vypadla Land Roveru Discovery Sport. Obzvláště pak ve tříbarevném provedení s bílou střechou a černými sloupky, i když britský originál má jinak lakovanou pouze onu střechu. Prolisy blatníků jsou také u čínského vozu mohutnější, sloupky C tenčí a kapota nezasahuje do boků. Ale světla jsou opět prakticky stejná a v Británii se octneme i při pohledu dovnitř. GX6 se spoléhá na dvoulitrový turbodiesel, případně benzinový čtyřválec 2,4 l od Mitsubishi. Pick-upy této značky se prodávaly i v České republice.

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Chery QQ


Chery QQ

Jednou z nejznámějších čínských kopií je první generace Chery QQ s kódovým označením S11. Nejde vlastně o nic jiného než o nám dobře známý Daewoo Matiz M100/150 a všechny jeho varianty prodávané pod různými značkami. Lišil se prakticky jen usměvavou přídí, která zmizela před třemi lety při poslední modernizaci. A také koncová světla měl jiná. Boční dveře byly zaměnitelné s originálem, což u GM prokázali při soudním sporu... Chery QQ3 se stále vyrábí vedle novější generace s tříválci 0,8 a čtyřválci 1,1 l.

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Jiangling T7


Jiangling T7

Na začátku letošního roku představený pick-up Jiangling T7 je plagiátem Volkswagenu Amarok, o tom není žádného sporu. Čínští kreativci šli dokonce tak daleko, že si „vypůjčili“ jméno slavných dodávek stejné značky, ale i v tomto ohledu je to celkem běžná praxe. Když může mít VW T6, proč oni by nemohli vyrábět T7? Turbodiesel 2,8 l/75 kW doplňuje zážehový motor 2,2 l/82 kW. Zajímavé je, že firma začínala jako opravna nákladních aut Nanchang Motors v roce 1952, sama je vyráběla ovšem až od roku 1993 za vydatné pomoci japonského Isuzu. Nakoupila licence...

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Landwind X7


Landwind X7

Landwind, také značka Jiangling Motors, se před deseti lety „proslavil“ v chrashtestu německého Auto Bildu, ve kterém totálně propadl. To šlo však o kopii Isuzu Rodeo alias Opelu Frontera, několikrát modernizovanou řadu X6 (dlouhou) a X9 (krátkou verzi). Loni šokoval projektem E32, ze kterého vzešel sériový model X7. Není ničím jiným než Range Roverem Evoque. Landwind nabízí dokonce jako příslušenství i původní masku s logem Land Roveru a nápisy, což je nebetyčná drzost. Dvoulitr Mitsubishi s turbem poskytuje 142 kW a 250 N.m putuje dopředu, případně na obě nápravy.

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Shuanghuan Sceo


Shuanghuan Sceo

Shuanghuan si opravdu nebere servítky, v Top 10 by se klidně mohlo objevit více aut, třeba UFO alias Toyota RAV4 druhé generace, nebo Noble, což není nic jiného než starší Smart. Čechům nejznámější je Sceo, případně CEO, který se jeden čas nabízel dokonce i u nás. Zepředu a uvnitř Land Cruiser od Toyoty, logo poněkud trabantoidní (a podobné má i SsangYong). Při bočním a zadním pohledu však vidíme jasné BMW X5 série E53 a trochu i první X3 s kódem E83 – hlavně na zvýšené linií bočního okna. Prodával se s benzinovými motory 2,0 l/82 kW, 2,4 l/100 kW a dieselem 2,5 l/75 kW, v Číně jej koupí klienti stále.

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Zotye T600


Zotye T600

Zotye umí kopírovat nejen Audi Q3, ale i Q5, jak dokázala modelem T600. Od Audi rozhodně nekoupila licenci, tak tomu bylo v případě Mutliplanu alias M300, ano, původně Fiatu Multipla. Vozy italského koncernu vyrábí legálně, zatímco šestistovku s benzinovými čtyřválci 1,5 l Turbo/110 kW a 2,0 l/132 kW nikoliv. Prototyp se ukázal už před čtyřmi lety, sériová výroba běží dva roky. Letos představila i T600 Sport, který se svému německému vzoru sice vzdaluje, nicméně nepříliš daleko, jen k SUV od mateřského Volkswagenu...

byd geely chery shuanghuan levnaauta byd geely chery shuanghuan levnaauta

Zobrazit celý článek
Aleš Dragoun
Diskuze (19)

Doporučujeme

22. 9. 2015 22:19
nevidím shodu - jen inspirativní modní trendy
Zadavatel řekne, chci auto podle vzoru RR a designer vyřeší luxusní auto s odlišními detaily a u tohoto auta si myslím, že přední maska je i lepší - žádné nabídnuté auto z desítky není napodobenina !!! Spíše by tady měla být anketa, které auto je hezčí ...
Avatar - Individualita
10. 9. 2015 16:15
Re: Ještě bych tam zahrnul
Jak jsi to napsal, už tam byl >:D
Avatar - Egi
10. 9. 2015 15:54
Re: Ještě bych tam zahrnul
evidentně....
Avatar - Individualita
10. 9. 2015 14:32
Re: Proč
Taky jsem koukal co to sakra je ;-\
Avatar - Individualita
10. 9. 2015 14:31
Re: Ještě bych tam zahrnul
Mínusáři nikdy nespí >:-[]