BYD zahajuje evropskou expanzi. Číňané chtějí primárně vsadit na elektromobily, včetně dodávek
Čínská značka BYD zahajuje svoji evropskou expanzi kompaktním SUV Tang s elektrickým pohonem, které letos uvede na norský trh.
Čínské automobilky jsou na vzestupu, a tak některé z nich se snaží oslovit také zákazníky na náročném evropském trhu. Mezi ně patří také BYD, který sice v Evropě působí již více než dvacet let, avšak bez většího zásahu. Zprvu totiž na starý kontinent dovážela jen baterie, prodejem vozidel se začala zabývat až v roce 2012 – a to prodejem autobusů, taxíků nebo vysokozdvižných vozíků. Nyní BYD hodlá vstoupit i na evropský trh s osobními automobily.
Svoji evropskou expanzi přitom BYD zahajuje již letos. Nabídnout chce primárně elektromobily, přičemž tím vůbec prvním bude elektrické kompaktní SUV BYD Tang EV600, které se ještě letos začne prodávat na norském trhu.
„Norský trh je pro BYD přirozenou volbou zahájit tento proces, protože se snažíme rozšířit naši elektrickou přítomnost v Evropě. Norsko je nejpokrokovějším trhem v Evropě, pokud jde o rozsáhlé zavádění a používání elektrických vozidel, a má také komplexní síť dobíjecích stanic,“ říká k plánům generální ředitel evropského zastoupení automobilky BYD Isbrand Ho.
BYD po spuštění norských prodejů bude pečlivě hodnotit chování zákazníků a fungování trhu, data následně budou použita pro další expanzi napříč Evropou. Dlouhodobým cílem značky je totiž rozšířit prodej osobních automobilů také do dalších evropských států.
BYD Tang EV600 je kompaktní SUV, které je na domácím čínském trhu nabízeno s pohonem předních nebo všech kol. Využívá baterie s kapacitou 82,8 kWh, podle automobilky tudíž nabídne dojezd až 520 kilometrů. I proto šéf evropské divize BYD říká: „Během našeho uvedení jsme přesvědčeni, že dojezd, design, praktičnost a vysoká úroveň techniky osloví náročné evropské kupce.“
Základem je druhá generace kompaktního SUV Tang, která se začala prodávat v roce 2018 ve formě plug-in hybridu. Už předchůdce přitom patřil mezi vůbec nejprodávanější plug-in hybridy na světě. Za designem 4,87 metru dlouhého auta stojí tým Wolfganga Eggera, bývalého šéfdesignéra Alfy Romeo nebo Audi, mimo jiné autora krásné 8C Competizione.
Během své evropské expanze se ale BYD nechce spoléhat jen na osobní vozidla. Nabídnout chce také další elektřinou poháněná vozidla, a to včetně dodávky nebo dokonce 19tunového nákladního vozu. Počítá rovněž s dalším rozvojem elektrických autobusů, s nimiž v rámci Evropy úspěšně podniká už nyní.
BYD přitom není jedinou čínskou automobilkou, která v poslední době oznámila svoji expanzi v Evropě. Podobné plány má Byton, který chce v roce 2021 začít prodávat své vozy ve Švýcarsku a dalších státech. Vstup do Evropy chystá také Aiways, který však svá auta nechce prodávat, ale jen pronajímat.