Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč!

Jan Mička
Diskuze (93)
Podívejte se s námi, kolik stál nejúspěšnější model Škody Auto téměř před 20 lety. Pohled do historie nám umožnily dobové ceníky a prospekty.

Když jsem po letech narazil na prospekty a ceníky první generace Škody Octavia, dýchla na mě pořádná dávka nostalgie. Jde o historicky nejúspěšnější model Škody Auto a já si moc dobře vzpomínám na to, kdy se začal poprvé objevovat na silnicích. Bylo mi asi osm let, když jeden ze sousedů dorazil se sněhově bílým kouskem, který dostal v práci jako služební vůz. Tenkrát byl dost za frajera, netrvalo ale dlouho a octavia byla k vidění takřka na každém rohu.

Od té doby uběhlo už dvacet let a za tu dobu se toho v automobilovém průmyslu změnilo hodně. Bezpečnostní standardy, výbavy nových aut a podobně, proto mi nepřijde úplně od věci si připomenout, co jste za své peníze koncem minulého tisíciletí dostali. Škoda Octavia byla v roce 1998 nabízena s motory 1.6 MPI/55 a 74 kW, 1.8 20V/92 kW, 1.9 SDI/50 kW a 1.9 TDI/66 a 81 kW kW. Čtyřkolky tenkrát ještě nebyly, ty dorazily až v roce 1999, a první RS bylo k dispozici až od roku 1999. I tak ale najdeme v ceníku docela dost zajímavostí.

Základní cena Škody Octavia první generace byla stanovena na 349.900 korun, šlo o linii LX s motorem 1.6 MPI o výkonu 55 kW. Mezi standardní výbavové prvky patřilo třeba třetí brzdové světlo, otáčkoměr s digitálním hodinami, posilovač řízení, příprava pro rádio (anténa a čtyři reproduktory), imobilizér, airbag řidiče, předepínače bezpečnostních pásů, zvuková signalizace zapnutých světel, volant nastavitelný ve dvou osách nebo 14palcová kola s velkoplošnými kryty. Tedy žádných šest airbagů, ESP, ABS a podobné standardy dnešní doby.

Kupříkladu za airbag spolujezdce jste si museli u výbavy LX připlatit 9800 korun, ABS stálo 26.500 korun, centrální zamykání bylo za 7900 korun, a mlhovky stály jenom o devět stovek méně. Vázalo se k nim i elektrické ovládání a vyhřívání vnějších zpětných zrcátek. Připlatit jste si mohli za tři typy odstínů – buď za metalízu (8000 Kč), nebo za magickou černou s perleťovým efektem a červenou Rallye (obě po 4800 Kč).

Motor 1.6 MPI/55 kW byl základem také pro výbavu GLX, která byla k dispozici od druhé poloviny roku 1998. Za 374.900 Kč jste dostali například ocelová patnáctipalcová kola, dělené zadní opěradlo, palubní počítač, zpožďovač vnitřního osvětlení nebo centrální zamykání s imobilizérem. Příplatková výbava byla bohatší než v případě LX, mohli jste si pořídit manuální klimatizaci (37.500 Kč), elektricky ovládané střešní okno (19.800 Kč), alarm s dálkovým ovládáním centrálního zamykání (9500 Kč) nebo elektrické ovládání bočních oken (12.600 Kč). To sice škodovka uváděla jako součást základní výbavy, zároveň ale přidala dodatek, že si za něj prostě musíte připlatit.

U vrcholné výbavy SLX už slabší verze jedna-šestky neexistovala, mohli jste sáhnout pouze po provedení se 74 kilowatty za 445.900 Kč, případně za 527.400 Kč v kombinaci s automatickou převodovkou. Pouze této linii byly vyhrazeny motory 1.8 20V/92 kW (od 479.900 Kč) a silnější verze 1.9 TDI s jednaosmdesáti kilowatty. V posledním případě zároveň šlo o nejdražší kombinaci z celé nabídky.

Zde už byla standardem litá 15palcová kola, ostřikovače světlometů, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, boční okna a střešní okno, příprava pro rádio s osmi reproduktory, výškově nastavitelná přední sedadla s podpěrou páteře, u motorů 1.6 MPI s automatem, 1.8 20V a 1.9 TDI/81 kW také ABS s EBD nebo airbagy pro řidiče a spolujezdce. Vyhřívání předních sedadel stálo 5900 Kč a za 4000 Kč jste mohli mít dálkově ovládané centrální zamykání. Ceny laků se napříč liniemi neměnilo – tedy metalíza za 8000 Kč, černá perleť a červená Rallye po 4800 korunách.

Škoda Octavia 1. generace - technická data a ceny v roce 1998
Motor1.6 MPI1.6 MPI1.8 20V1.9 SDI1.9 TDI
Zdvihový objem [cm3]15981598178118961896
Největší výkon [kW/min]55/460074/580092/600050/400066/4000
Točivý moment [N.m/min]135/3200145/3800173/4100130/1800210/1900
Převodovka5M5M(4A)5M5M5M
Max. rychlost [km/h]170187(182)201161178
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,612,4(13,8)10,919,113,8
Komb. spotřeba [l/100 km]7,97,9(9,1)8,6(9,4)5,45,2
Pohotovostní hmotnost [kg]11601190(1230)126512251265
Cena LX [Kč]349.900--369.900-
Cena GLX [Kč]374.900399.900(481.900)-394.900429.900
Cena SLX [Kč]-445.900(527.900)479.900-475.900

Jan Mička
Diskuze (93)
5. 6. 2017 08:23
Re: Vyhvízdaný motory
Taky mám podobnou zkušenost. Skladovka sice o krapet větší sleva, ale připlácíš za věci, které nepotřebuješ nebo nechceš. A všichni dealeři mají víceméně stejné konfigurace skladovek. Zadal jsem auto do výroby a ve výsledku je to levnější. I tak ale v autě bude spousta věcí, co nepotřebuju nebo nechci, jelikož konfigurovat nelze libovolně, vždy se člověk musí "odrazit" z nějakého výbavového stupně.
Avatar - Enthusiastic.driver
5. 6. 2017 08:11
Re: Vyhvízdaný motory
Já fakt padám z gauče, jak si libuješ nad levným servisem, a přitom by sis ty mizerné nespolehlivé Octávky mohl za dobu provozu RAMky koupit tři nové, jen kvůli rozdílu ve spotřebě >:D

Ale je fakt, že místní diskuze už nějaké to oživení potřebovaly a takový DEVIL je ideální řešení :-)
Avatar - Hammunasakra
4. 6. 2017 21:35
Re: Vyhvízdaný motory
Skoro vždycky se vyplatí sám si nakonfigurovat = i tak dostaneš slevu a někde i velkou + máš auto přesně jak chceš

Pokud z nějakýho důvodu nespěcháš = jasná volba
Avatar - Emel
4. 6. 2017 21:11
Re: Vyhvízdaný motory
Nehledám vyloženě speciálku, ale ono stačí chtít třeba auto s xenonama, ale bez hory asistentů... a už je to problém. Konkrétně Ford - tam můžeš mít pravdu, tam byly ty skladovky celkem zajímavé... jenže většina aut byl nějaký Winner Plus, bez xenonů... a když mělo něco xenony, tak to byla plná palba, tj. kůže, panorama atd.

Konkrétně u Škodovky nejen že nebyly nějak extra slevy na skladovky, ale byl jsem překvapený, jak malá sleva byla na předváděčku (RS TSI) - tam pak stačí, aby tam byla jedna věc co nechceš, a už se ti fakticky vyplatí (finančně) si to auto nakonfigurovat.
4. 6. 2017 20:47
Re: Vyhvízdaný motory
Nojo, blabla.. jak pisu, zapracuj trochu na nejakym tom zdravym sebevedomi, treba zacni cvicit, najdi si lepsi praci, zabehni maraton.. proste neco, co ti nahradi tu touhu, aby ti anonymove na zbytecnejch diskuzich zavideli kruty americky auto. Pak bys to treba prestal psat do kazdy druhy diskuze.
Hele, uplnej amaterskej psycholog!:)