4.12. 2012

Vyplatí se ojeté auto víc než nové? Počítejte dobře

Vyplatí se ojeté auto víc než nové? Počítejte dobře

Na třech běžných příkladech – Ford Focus, Citroen C5 a Škoda Octavia – jsme spočítali, jestli je koupě ojetiny finančně výhodnější.

V dnešní době se zásadně mění mnoho našich zaběhaných nákupních zvyklostí. Nové zboží neustále zlevňuje ruku v ruce s jeho stoupající „spotřebností“ = kratší životností. Není to tolik let zpátky, co jste si koupili třeba vysavač a měli ho doma deset let. A když se porouchal, často se ještě vyplatilo nechat si ho někde opravit. U vysavačů, počítačů a mnoha dalšího zboží je tahle doba zřejmě již nenávratně pryč. Kam se tedy ubírá trh s automobily? Trend je téměř jistě velmi podobný. Nové automobily průběžně zlevňují, ale zároveň se zvyšuje i jejich „spotřebnost“.

Neplatí to samozřejmě pro všechny značky a tipy bez rozdílu, některá auta jsou určitě rychleji spotřebovatelná než jiná. Pojďme se společně podívat na některé modely současných automobilů, jak je to s jejich nákupem, ztrátou hodnoty a náklady na provoz při koupi nového vozu v porovnání s ojetým.

Nebudu zde porovnávat výhodnost či nevýhodnost nákupu ojetého Volkswagenu Passat s novou Kiou Cee’d, neboť toto poměrně časté porovnávání považuji za nesmyslné. Porovnávat se má porovnatelné, takže v tomto článku se podíváme na několik různých modelů tří rozšířených značek. Zajímat nás bude pořizovací cena, časová ztráta hodnoty za dobu užívání, vázané finanční prostředky a odhadované náklady na provoz.

Doporučujeme: 10 nejčastějších chyb při nákupu ojetého vozu

U všech vozidel budeme počítat vlastnictví po dobu čtyř let a roční nájezd 30 tisíc km. Běžné servisní prohlídky budeme považovat za cenově podobné u nových i ojetých vozů, i když u ojetin se dá často ušetřit. Odhadované náklady na údržbu a jsou ty nejobvyklejší a nejpravděpodobnější, jaké mohou nastat. Zejména v životnostním cyklu ojetiny od 120 do 240 tisíc km může nastat i mnoho jiných, zde neuvažovaných poruch či mezních opotřebení, které by pak náklady na vlastnění ojetého vozu dále zvyšovaly. Zrovna tak se může povést skvělá koupě, která nic z níže uváděného nebude potřebovat. Žádnou z těchto odchylek však nelze při podobném srovnání rozumně použít, proto je pro účely tohoto článku zanedbáme.

Příklad 1: Ford Focus Combi 1,6i Trend

Cena nového vozu je přibližně 340.000 Kč. Za první čtyři roky provozu a najetých 120 tisíc km by vás nemělo čekat prakticky nic kromě běžného servisu. Prodejní cena Focusu po této době a nájezdu bude činit asi 180.000 Kč. Časová ztráta hodnoty vozu za dobu používání je tedy asi 160.000 Kč, respektive 40.000 Kč/rok. To je velmi pěkný výsledek, jeden z nejlepších, jakého lze v této třídě dosáhnout.

Ojetý Ford Focus Combi Trend 1,6i, r.v.2008, najeto 120 tisíc km, cena 180.000 Kč. Za 4 roky provozu a najetých 120 tisíc km vás bude čekat výměna rozvodů motoru (8.000 Kč), pravděpodobně výměna spojkové sady (12.000 Kč), výměna tlumičů pérování (12.000 Kč), přední spodní ramena (6.000 Kč). Jinak by vás nic velkého nestandardního s tímto modelem čekat nemělo. Prodejní cena po čtyřech letech (tedy osmiletého vozu) s 240 tisíc km bude přibližně 70.000 Kč. Časová ztráta hodnoty vozu za dobu používání? 110.000 Kč + 38.000 Kč navíc na údržbě oproti novému vozu, celkem tedy 148.000 Kč nebo 37.000 Kč/rok.

Hned v tomto případě je velmi zajímavý téměř shodný výsledek celkových nákladů na vlastnění vozu u nového i ojetého exempláře. Proč si tedy všichni zájemci o Ford Focus nekoupí nové auto? V tomto případě prakticky asi jediným důvodem bude nutnost vydat na začátku mnohem více peněz, což si ne každý může dovolit. Také je nutné zvážit fakt, že aby vše uvedené platilo, bude potřeba obdobný cyklus zachovat opakovaně. To znamená každé 3-4 roky vůz prodat a koupit opět nový. A to znamená mít prakticky stále v autě vázaných 180.000 Kč, které budete točit pořád dokola. Lidově řečeno, jednou je prostě musíte mít navíc a do nákupu nového vozu vložit.

Pojďme se podívat, jak na tom při podobném porovnání bude zástupce střední třídy.

Příklad 2: Citroën C5 Tourer 2,0 HDi Tendance

Nákup nového vozu vyjde na 650.000 Kč (současná akční cena), po čtyřech letech a 120 tisíc km ho prodáte asi za 280.000 Kč. Ztráta hodnoty dělá 370.000 Kč/4 roky = 92.500 Kč/rok.

Ojetý Citroën C5 2,0HDi Tourer z roku 2008 a nájezdem 120 tisíc km pořídíte za 280.000 Kč. Za čtyři roky provozu a najetých celkem 240 tisíc km vás bude čekat výměna rozvodů motoru (8.000 Kč), pravděpodobně výměna spojkové sady (24.000 Kč vč. dvouhmotového setrvačníku a ovládání spojky), přední spodní ramena (8.000 Kč), další různé drobnější opravy (obvykle 30.000 Kč). Prodej po čtyřech letech s 240 tisíc km přinese cca 70.000 Kč. Ztráta za dobu používání vychází na 210.000 Kč + 70.000 Kč navíc na údržbě oproti novému vozu, v součtu tedy 280.000 Kč neboli 70.000 Kč za rok.

Psali jsme: Při koupi ojetiny v zimě se pohodlnost nevyplácí

Ani v tomto příkladu není roční rozdíl celkových nákladů na vlastnění vozu zas tak dramatický, i když 20.000 Kč ročně a 80.000 Kč za čtyři roky může být pro hodně lidí rozhodující. Počáteční výdaj na pořízení nového vozu je navíc mnohem výraznější než u Fordu Focus. Za nový Citroen C5 si na začátku přidáte 370.000 Kč oproti ojetému.

A jak to bude vycházet u masově oblíbené Škody Octavia II?

Příklad 3: Škoda Octavia Combi 1,9 TDI (resp. 1,6 TDI nové) Ambiente 77kW

Cena nové Octavie s motorem 1,6 TDI common rail vychází na 450.000 Kč. Za první čtyři roky provozu a najetých 120 tisíc km by vás ani zde nemělo čekat nic nestandardního. Prodejní cena po uplynutí této doby a nájezdu bude přibližně 200.000 Kč. Časová ztráta hodnoty vozu za dobu používání tedy dělá 250.000 Kč, což je 62.500 Kč/rok.

Ojetá Škoda Octavia Combi 1,9 TDI PD), r.v.2008, se 120 tisíci najetých km může být vaše za nějakých 200.000 Kč. Za čtyři roky provozu a celkově najetých 240 tisíc km vás bude čekat výměna rozvodů motoru (6.000 Kč), pravděpodobně výměna spojkové sady (24.000 Kč), výměna tlumičů pérování (8.000 Kč), přední spodní ramena (8.000 Kč). Prodejní cena po čtyřech letech s 240 tisíc km bude asi 120.000 Kč. Časová ztráta hodnoty vozu za dobu používání vychází na 80.000 Kč + 46.000 Kč navíc na údržbě oproti novému vozu. Celkem to dělá 126.000 Kč za čtyři roky, tedy 31.500 Kč ročně.

Octavia TDI vs. Octavia TDI aneb dvě generace ve srovnání ojetin

Jak vidíme, teprve u Škody Octavia se díky vyšším zůstatkovým hodnotám i u osmiletých vozů může nákup ojetiny vyplatit výrazněji než nákup vozu nového. Celkové roční náklady na vlastnění vozidla zde vycházejí zhruba o polovinu nižší než náklady na vlastnění vozidla nového.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 

Štítky Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Vyplatí se ojeté auto víc než nové?…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Sobotka chce Česko bez Babiše i Zemana. Babiš: Já konec Sobotky a Kalouska

Sobotka chce Česko bez Babiše i Zemana. Babiš: Já…

Vize premiéra a předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky je jasná: Česká politika bez Andreje Babiše (ANO) a Miloše…

Ruce Wintonových dětí a jejich rodičů: Na nádraží v Praze odhalili dojemný památník

Ruce Wintonových dětí a jejich rodičů: Na nádraží v…

Na hlavním nádraží v Praze došlo v sobotu 27. května k odhalení nového památníku, který odkazuje na neuvěřitelný…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…