Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koupě ojetiny v zimě: Pohodlnost se nevyplácí

Vitek Vitek 1. 11. 2012
19
Nechce se Vám v zimě stepovat kolem ojetiny? Je to sice nepohodlné, ale taktické i praktické!

Přichází zima, která se nám již ohlásila v plné síle první sněhovou nadílkou. S jejím příchodem se obvykle objem obchodů s ojetými automobily celkově zmenší. Prodejcům se hůře udržují vozy v pěkném nablýskaném kabátku a kupujícím se nechce obcházet bazary se zmrzlým nosem. Právě zimní období však nabízí celkově vhodnější podmínky pro kvalitní otestování technického stavu vyhlédnuté ojetiny. Přemýšlíte-li tedy o nákupu ojetého vozu, je pro Vás podzimní sezona jednou z nejvhodnějších možností ho realizovat a ojetinu před koupí důkladně prověřit.

Zejména první start po noci prostáté v chladném či mrazivém počasí napoví mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a dalších součástí. Pokud jsou například vstřikovače naftového motoru již v horším stavu, projeví se to nejvíce právě při studeném startu. Pokud tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný a tzv. „kulhá“, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu. Nenechte si prodejcem namluvit, že je to normální a že přeci vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy eliminovány.

Cvičené ucho odborníka obvykle rozpozná, zda za nepravidelným chodem stojí vadná žhavicí svíčka, počínající závada vstřikovače nebo špatná komprese ve válcích motoru. U benzínového motoru je špatné startování téměř vždy projevem nějaké mechanické závady v motoru nebo jeho nadměrného opotřebení. Pokud benzínový motor startuje déle, ale poté naskočí a běží hned pravidelně, doporučuje se po několika protočeních motor vypnout a po chvíli startovat znovu. Pokud motor naskočí již bez váhání, bylo příčinou prvního obtížného startu velmi pravděpodobně pouze delší stání vozu bez provozu. Pokud jsou obtížné i opakované starty, je to již signál, že s motorem není pravděpodobně něco v pořádku a je třeba být velmi obezřetný.

Úplně nesprávný je pak postup některých autobazarů, které vám auto takzvaně „připraví“ k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí. Pokud toto nastane, je potřeba vždy zvýšená opatrnost. Pod rouškou komfortu pro kupujícího se mnohdy skrývá snaha utajit obtížné startování studeného motoru. Známe případ, kdy prodejce takto „připravil“ dieselovou Toyotu 2,0 D-4D.

Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů. Druhý den však nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevovaly pouze při startování studeného motoru. Oprava stála dvanáct tisíc korun. Je tedy rozhodně lepší prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe přes noc stojící.

A jak poznáte, že motor nebyl před vaším příchodem startován? Osahejte si důkladně kovové povrchy motoru, zejména výfukové svody hned za hlavou válců, a porovnejte citlivě jejich teplotu s jinými částmi motorového prostoru, které nejsou přímo spojeny s motorem. Jakmile cítíte byť jen mírněji, že součásti motoru jsou teplejší, motor pravděpodobně před vaším příchodem běžel. A pokud prodejce tvrdí, že ne, nejspíš něco skrývá.

V zimě také lépe vyzkoušíte vyhřívání oken a sedadel. Hůře se naopak zkouší funkce klimatizace. Je vhodné ověřit, že kompresor klimatizace spíná při jejím zapnutí. Jestli ano, čeká vás nanejvýš doplnění chladicího média, pokud by s příchodem vyšších teplot nebyl výkon klimatizace dostatečný. Když kompresor nespíná (nebo to neumíte poznat) a chcete mít jistotu, pak je potřeba ověření funkce na diagnostickém přístroji v servisu.

Na podzim a v zimě jsou často vozy pokryty kapkami deště nebo vrstvou napadaného sněhu. Je rozumné nechat si vůz před koupí dostatečně očistit a prohlédnout z hlediska barevné jednotnosti jednotlivých dílů a případného poškození laku. Sníh skryje samozřejmě cokoliv, ale už i jen mokrá karoserie vypadá mnohem lépe než suchá. Platí zde podobné pravidlo jako při vytírání podlahy – co je mokré, to je čisté. Také mokrý lak vypadá vždy lépe.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Stočené km, havarovené vozy, nejasný původ
| 6. 1. 2013
Sháněl jsem Fábii 1,4 v naftě s turbem (skvělý motor) a hledal jsem skutečně dlouho. Jednu jsem pro ženu i koupil, ale během týdne jsme auto vraceli a to nebylo lehké, navíc nás to pár tisíc stálo. Chci říct, jedná se o skvělé auto, ale bazary jsou plné bouranejch, přetočenejch a jinak nekvalitních aut tohoto typu až mi z toho šla hlava kolem. Bezproblémové auto bych asi neměl do dnes, kdyby mi nepomohli odborníci z Kontroly vozu. Vřele doporučuji www.kontrolavozu.cz
Avatar - Mrakoplas
studenej benzín
| 2. 11. 2012
Já myslel jen pro případ, že by byl motor příliš zadeklovaný. :-)
Avatar - Tomas_2002
"Připravení k prodeji"
| 2. 11. 2012
No jo, to jde ale udělat jen těžko, když ho musím vyvézt ze skladu na myčku a z myčky pak prodejní místo :-)

Jak říkám - já jsem se s tímhle požadavkem nesetkal. Kdyby mi teď třeba 3 lidi po sobě řekli, že by raději chtěli mít auto při prohlídce studené, tak bych se asi nad svým prodejním postupem zamyslel a začal bych to dělat jinak, ale zatím si opravdu nikdo nestěžoval...za posledních 8 let...
"Připravení k prodeji"
| 2. 11. 2012
Nezbývá než souhlasit. Ale vždy když kupuju jetý auto, tak mě moc zajímají ty první okamžiky a zvuky po nastartování. Málokdy jsou auta na place tak zprasená, aby byla očista nutná před každým zájemcem o zkušební jízdu. Je pravda, že kategorie mnou kupovaných aut je poměrně různorodá věk: 4-10 let cena od 60-180, podle toho jaký auto zrovna potřebuju. Tedy vždy potřebuji MPV pro 6 a pak něco úspornýho na lítání do práce. Zatím jsem nelitoval ani jednoho nákupu jetého auta(zatim 7ks) a nikdy jsem se necítil podveden. Pravda, vždy důkladně vybírám a řadím se spíš do kategorie "prudící zákazník". >:D
Avatar - Stejsn
"Připravení k prodeji"
| 2. 11. 2012
Ale jo, já nemám nic proti umytí a naleštění, ale prostě když jdu kupovat auto, tak chci aby bylo studený.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku